Skip to Content

דלקת של התוספתן אצל ילדים

2016 נובמבר 22 / כ"א חשון ה' אלפים תשע"ז
סימני אזהרה: קול בכיו של בן השלוש מזעיק אותך אליו במרוצה. את מוצאת אותו שוכב על המיטה, מחזיק את הבטן בשתי ידיו, ודמעותיו מרטיבות את הכרית. שוב מגיע הווירוס הזה?! את נאנחת. רק בשבוע שעבר סבלה אחותו הגדולה מכאבי בטן והקאות. ממש אין לך חשק לעבור את האירוע הזה בשידור חוזר. 'לא קרה שום דבר', את מרגיעה את הקטן, ומנסה להירגע בעצמך. 'הנה אמא תכין לך תה חם ומתוק, וכבר תרגיש טוב יותר'.
- ,

אז זהו, שלא כדאי למהר לאבחן ולהירגע', מנתח דר' בוריס אורקין את המצב. 'עשרים וחמישה אחוזים מבין המגיעים לחדר מיון עם כאבי בטן ימנית תחתונה מאובחנים כסובלים מדלקת חריפה של התוספתן. וכשבע אחוז מכלל האוכלוסיההאוכלוסייה בארץ סבלו במהלך החיים מהדלקת שיכולה להתרחש בכל גיל, אבל השכיחות היא בסביבות גיל עשר.

 

אסור לזלזל בשום כאב בטן, בעיקר באלו של הילדים הקטנים
'מכיוון שהתוספתן  יכול להיות מודלק בכל גיל, אסור לזלזל בשום כאב בטן, בעיקר באלו של הילדים הקטנים. ילד בגיל שלוש, לדוגמא, לא יודע תמיד לתאר בדיוק מה כואב לו. כושר הביטוי שלו לא מפותח דיו, וגם את הכאב הוא לא יודע למקם. אפילו הבדיקה גופנית של הרופא מוגבלת ביכולותיה. אתם יודעים איך זה נשמע כשהינוקא רק רואה את החלוק הלבן בחדר הרופא. הסירנות שמתחילות להישמע יכולות להחריש את קולות האמבולנסים שבחוץ. תנועותיו המבוהלות של הפציינט הצעיר בשעת הבדיקה לא נותנות לרופא לחוש באופן ברור אם משהו באזור הבטן בולט. בכלל המתח הרגשי יותר גדול במקרים האלו, הן אצל ההורים והן אצל הילדים.
פגשתי גם מקרים בהם שהו הילדים בגן או במעון. הבטן כאבה, אבל לאף אחד לא היה זמן וראש פנוי לבדוק מה גורם לכאב בטן הפתאומי הזה.

אבל אם הכאב הפעם מתריע על דלקת התוספתן חבל על כל רגע. בשלב הזה הדלקת עוד בשליטה. מאוחר  יותר, כשהחום כבר עולה  והחיוורון משתלט, (וסימנים נוספים עלולים להגיע) יתכן שהדלקת התפשטה כבר. מה שאנשים רגילים לכנות: 'התוספתן התפוצץ', למרות ששום פיצוץ לא ארע ברחבי הבטן.
מה קורה שם, באותו 'כיס' קטן במערכת העיכול, בזמן של דלקת?
התוספתן הוא קטע קטן שנמצא במפגש שבין המעי הדק למעי הגס. תפקידו לשמש מעין 'חדר מיון' קטן לחיידקים. בדופן התוספתן, כמו בכל דפנות מערכת העיכול יש תאים שבודקים את החיידקים שמסתובבים בשטח. במעי הדק זורמת הפסולת במהירות, כשהיא נכנסת למבוא ללא מוצא, מעין כיס, יש השהיה מסויימתמסוימת ולתאים שבדופן יש זמן להתרשם מאוכלוסיית החיידקים שבה. תפקידו של התוספתן בהערכת מצב החיידקים זניח, כיוון שהבקרה הזאת נמצאת לכל אורכה של המערכת. כאשר 'דלתות' הכניסה והיציאה תקינות – הכל בסדר. אבל כשמשהו נתקע ביציאה מהכיס מתחילה להתחולל בו מהומה, בדיוק כמו שקורה בחדר כיתה שבו משאירה המורה עדת ילדים שובבים לבדם, בלי יכולת לצאת ממנה. הגורמים לחסימה יכולים להיות אבני פסולת, תולעים או כל דבר אחר המגיע ממערכת העיכול. לעיתים מחלות ויראליות גורמות לנפיחות בלוטות הלימפה בדופן התוספתן. המערכת מגיבה לחיידקים ומתפתחת דלקת.

 

גילוי מוקדם
היתרון הגדול הוא גילוי מוקדם. דלקת לא מאובחנת עלולה לערער לערב את כל דופן התוספתן, ולפעמים הדופן עצמו נהיה מודלק. בעקבות כך עלולה להיווצר איסכמיה – הפחתה באספקת דם לאיבר. המשך במשך התהליך הוא נוצר נמק של הדופן, ואחריו התנקבות, היווצרות נקב, בתוספתן. בשלב הבא יכול להתרחש פיזור של מוגלה ופסולת בחלל הבטן, וזאת כבר מחלה קשה שעלולה לסכן חיים.
פתרונות מקובלים
דרך הטיפול היחידה היא ניתוח. ככל שהוא נעשה בשלב מוקדם יותר של הדלקת הוא קצר יותר ופשוט, וגם ההתאוששות הרבה יותר קלה ומהירה. אם יש סיבוכים, גם הטיפול נהיה מורכב, ומותאם לאופי הסיבוך.
מיוחד אצלנו
ניתוח התוספתן ביחידה הכירורגית ילדים של מעייני הישועה. הניתוח נעשה כמעט ללא יוצא מן הכלל בגישה לפורוסקופית – זעיר פולשנית, ללא חתך בדופן הבטן.
בשפת העם הוא מכונה 'ניתוח לייזר' למרות שאין שום לייזר באיזור.

 

הניתוח מתבצע על ידי החדרת סיב אופטי לבטן ועוד שני מכשירים עדינים שמאפשרים את הכריתה. לשם כך מבצעים שלושה חתכים זעירים של חמישה מלימטרים כל אחד, וזהו.
אם תנתחו את המצב תבינו כמה שיטת הניתוח הזאת עוזרת להחיש ,בעזרת ד', החלמה שלמה ומהירה.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה