Skip to Content

אספירין לאחר שבץ מוחי

2016 נובמבר 22 / כ"א חשון ה' אלפים תשע"ז
מחקר רחב היקף קובע "המסקנות האופרטיביות מהמחקר הן שצריך לחנך את הציבור לזהות את הסימנים לשבץ מוחי – ובעת חשד, ליטול אספירין בהקדם האפשרי. לאנשים בסיכון יתר מומלץ להחזיק אספירין בהישג יד למקרה הצורך
- ,

נטילת אספירין בסמוך לשבץ מוחי חולף או קל ("קטן"), מפחיתה ב- 60% את שיעור הופעת שבץ חוזר משמעותי בתקופה של עד 6 שבועות מהשבץ הראשון. כך קובע מחקר מקיף המתפרסם בכתב העת הרפואי היוקרתי "לאנסט נוירולוג'י".
אספירין ניתן כיום לחולים שעברו שבץ מוחי במטרה למנוע הופעת אירוע מוחי חוזר. אולם מחקרים הראו כי יעילות הטיפול אינה עולה מעל הפחתה של השיעור ב- 13%. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים מאוניברסיטת אוקספורד לבדוק את יעילות האספירין במניעת שבץ מוחי חוזר בתקופה הקרובה לשבץ הראשון. במחקר נאספו נתונים על 15,778 חולים שעברו אירוע מוחי, מחציתם טופלו באספירין בסמוך לאירוע, והיתר שימשו כקבוצת ביקורת.
החוקרים בדקו את שיעור ההיארעות של אירוע מוחי חוזר מכל הסוגים: אירוע חולף (סימנים שחולפים במהלך 24 השעות הראשונות), אירוע עם נכות קלה ואירוע עם נכות קשה או מוות.

מצא כי נטילת אספירין בכל מינון, הפחיתה את ההיארעות של אירוע מוחי חוזר במהלך 6 השבועות הראשונים ב- 60%. מספר מקרי המוות משבץ בקבוצה שטופלה באספירין היו 2 מתוך 6,691 איש, ובקבוצה שלא קיבלה אספירין – 23 מתוך 5,726 איש.

 

נטילת אספירין בסמוך לשבץ
החוקרים מסכמים שמתן אספירין במינון כלשהו, מייד עם הופעת התסמינים או בשעות הראשונות לאחר האירוע המוחי, הינו בטוח ומפחית באופן דרמטי את הסיכון לשבץ חוזר.

"המסקנות האופרטיביות הן שצריך לחנך את הציבור לזהות את הסימנים לשבץ מוחי, וליטול אספירין בדחיפות עם הופעת הסימנים".

פרופ' נתן גדותמנהל היחידה הנוירולוגית

פרופסור נתן גדות, נוירולוג בעל שם עולמי ומנהל היחידה הנוירולוגית במעיני הישועה, מציין:

 

"המסקנות האופרטיביות הן שצריך לחנך את הציבור לזהות את הסימנים לשבץ מוחי, וליטול אספירין בדחיפות עם הופעת הסימנים. "לפני מספר שבועות נתבקשתי לראות חולה שהגיע למיון במעיני הישועה בשל סימנים מחשידים לאירוע מוחי (יד שמאל לא מתפקדת). בדיקת סי-טי לא העלתה מימצאים חולניים. בבדיקתו על ידי בבוקר שלמחרת, היתה עדיין חולשת יד שמאל אם כי במגמת שיפור וגם בבדיקת סי-טי מוח לא הודגם אוטם מוחי. המטופל סיפר שמייד כאשר חש בחולשה ביד שמאל מיהר ליטול 3 כדורי אספירין שהיו ברשותו וזה כנראה ההסבר למהלך הקל כל כך של האירוע המוחי שחולה זה עבר. לאור המחקר הנחינו את מחלקת המיון שלנו והמחלקה הפנימית במעיני הישועה, לפעול ברוח זו בכל חשד לאירוע מוחי".
"כמובן שיש צורך להביא למודעות הציבור את הסימנים המקדימים לאירוע מוחי על מנת שיוכל במקרה כזה ליטול התרופה ולמנוע אירוע נוסף. אם כי ההשפעה המיטיבה של אספירין נחקרה במחקר זה לגבי כל מינון, אנו ממליצים לתת למטופל 3 כדורי אספירין. לאנשים בקבוצת סיכון לשבץ מוחי וללב, מומלץ להצטייד באספירין בהישג יד".

 

סימנים שמעוררים חשד לשבץ מוחי

 

חולשה או שיתוק פתאומי של היד, הרגל או הפנים בצד אחד של הגוף
נימול והפרעת תחושה פתאומית בגפיים
הפרעה פתאומית בדיבור, בלבול
עיוות של שרירי הפנים
הפרעה פתאומית בשיווי משקל וחוסר יציבות
הפרעה פתאומית בראייה, ראייה כפולה, טשטוש  ראייה וערפול
כאבי ראש חזקים פתאומיים וחריגים

במקרה של ספק, בצעו בדיקה פשוטה: בקשו מהאדם לדבר, לחייך ולהרים שתי ידיים. במידה ודיבורו אינו ברור, החיוך עקום או שהוא מתקשה בהרמת שתי הידיים, פנו מיד לבית החולים.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה