Skip to Content

תשובת המשקל – ניתוחים בריאטריים לטיפול בהשמנת־יתר

כל מה שרציתם לשאול על בריאטריה ולא היה לכם את מי

2017 מאי 23 / כ"ז אייר ה' אלפים תשע"ז

מומחי המרכז הרפואי 'מעייני הישועה' עונים על שאלותיכם.

קיימים סוגים שונים לניתוחים בריאטריים המבוצעים ביחידה – כל המידע לפניכם

שאלה: כמעט מאז שאני זוכר את עצמי, אני סוחב איתי מטען עודף, שגדל והולך עם השנים. לאחרונה שמתי לב שאנשים רבים סביבי, אותם התרגלתי לסווג כ'אחים לצרה', נראים פתאום טוב יותר ומשקלם הולך ויורד בהדרגה. מבירור זהיר שעשיתי, הבנתי שהם עברו ניתוח בריאטרי. רציתי לברר: האם ניתוח כזה מתאים לכל אחד, בכל משקל ומצב רפואי?

תשובה: הניתוחים מתאימים לאנשים שמסת הגוף שלהם (BMI) היא מעל 35. אלה אנשים שמוגדרים 'סובלים מהשמנת־יתר חולנית'. את ה־BMI מחשבים לפי גובה ומשקל.

מי שה־BMI שלהם הוא מעל 40, הופכים באופן אוטומטי מועמדים לניתוח בריאטרי, כמובן, בכפוף לשיקול דעת רפואי ולהמלצת הצוות המטפל.

מי מועמד לניתוח בריאטרי?

 מי שה־BMI שלהם הוא מעל 40, הופכים באופן אוטומטי מועמדים לניתוח בריאטרי, כמובן, בכפוף לשיקול דעת רפואי ולהמלצת הצוות המטפל

מי שה־ BMI שלהם הוא 35 ויותר, מתאימים לניתוח אם הם סובלים מסיבוך אחד או יותר של השמנת־יתר חולנית, למשל לחץ דם גבוה, סוכרת, מחלות לב, מחלות ריאה והפרעות נשימה כמו דום נשימה בשינה, אך גם זאת בכפוף לשיקול דעת רפואי. ישנם מצבים רפואיים נוספים כמו דלקת מפרקים, כאבי גב תחתון ודיכאון, שמחייבים המלצת רופא שייקבע האם המועמד מתאים לניתוח.

שאלה: בעקבות משקלי הגבוה, ובעיות בריאות שמסתפחות אליו, אני שוקלת לבצע ניתוח בריאטרי. ידוע לי שקיימים כמה סוגי ניתוחים, כשכל אחד מהם 'מסדר' את הקיבה בצורה שונה. איך אדע באיזה מהם כדאי לי לבחור, ומה יתאים ביותר לבעיות מהם אני סובלת?

תשובה: כיום נעשים בישראל חמישה ניתוחים בריאטריים לטיפול בהשמנת־יתר:

  1. טבעת מתכווננת
  2. מעקף קיבה
  3. מיני מעקף קיבה
  4. שרוול קיבה
  5. מעקף תריסריון

באופן מיטבי, הניתוח המוצע למועמד צריך להיות בעל סיכון נמוך (תמותה פחות מ1%, ותחלואה משמעותית פחות מ-10%), לספק ירידת משקל עודף, של לפחות 50% לכל החיים, להיות מלווה באיכות חיים טובה, ומעט תופעות לוואי לטווח ארוך.

שיקול נוסף בבחירת הניתוח, הוא גם היעלמות המחלות הנלוות להשמנה. מכאן ברור שלחולה שסובל מסכרת ורמות גבוהות של שומנים בדם, עדיף לעבור פעולה עם שיעור גבוה יותר של החלמה מהתסמונת. אך כמובן שיש לקחת בחשבון את הסיכון הניתוחי.

לכן, כאשר מחליטים על סוג הניתוח, יש להתחשב בכל אחד מהגורמים המשפיעים על התוצאה הסופית, והם: הגיל, המחלות הנלוות להשמנה והתרופות שהמטופל נוטל (שמשפיעים על הסיכון הניתוחי), מידת ההשמנה (הנמדדת על ידי ה-BMI), הרגלי אכילה, מידת המשמעת העצמית (המרכיבים את ההצלחה הצפויה), הציפיות מהניתוח, וכמובן את הסיכון הניתוחי על פי סוג הניתוח.


קבע תור עכשיו ליעוץ חינם ביחידה הבריאטרית !
לקביעת תור ליעוץ חינם לועדה בריאטרית לחץ כאן >

קבע תור ליעוץ לועדה הבריאטרית >

שאלה: אני, בס"ד, אשה בריאה בדרך כלל. בזמן האחרון התחילו הסוכר והכולסטרול שלי לטפס, כנראה בעקבות משקלי הגבוה. חוץ מהם, אני מרגישה די טוב. הומלץ לי לעבור ניתוח בריאטרי כדי להישאר בריאה. אבל אני חוששת להכניס ראש בריא למיטה חולה. ניתוח זה דבר מפחיד. אולי אני מכניסה את עצמי לסיבוכים מיותרים?

תשובה: השמנה חולנית לא סתם נקראת 'חולנית', היא פשוט מהווה 'מחלה' בפני עצמה. מוקדם או מאוחר היא מביאה להתפתחות מחלות קשות. כיום מוכח כי השמנה חולנית מקצרת את תוחלת החיים של אדם הסובל ממנה בכ10-17 שנה! בנוסף היא פוגעת באיכות החיים ובתפקוד בצורה קשה. מאידך, מוכח באופן סטטיסטי, כי בעקבות הניתוח מרוויחים המנותחים בחזרה שנות חיים. חשוב לציין – כי כל המחלות הנלוות להשמנה משתפרות טוב יותר כאשר הניתוח נעשה מוקדם, או בכלל באופן מניעתי.

לכן, הזמן הנכון לעשות את הניתוח הוא לפני הופעת כל המחלות הנלוות. אין ספק שכל מי שסובל מהשמנה יעיד על קשיים בתפקוד, כמו קוצר נשימה בהליכה ובעליית מדרגות, הזעת יתר בקיץ, חוסר יכולת לשחק עם ילדיו וכו'. כל אלה משתפרים לאין ערוך אחרי הניתוח.

האם רמת החיים תשתפר?

הזמן הנכון לעשות את הניתוח הוא לפני הופעת כל המחלות הנלוות. אין ספק שכל מי שסובל מהשמנה יעיד על קשיים בתפקוד, כמו קוצר נשימה בהליכה ובעליית מדרגות, הזעת יתר בקיץ, חוסר יכולת לשחק עם ילדיו וכו'. כל אלה משתפרים לאין ערוך אחרי הניתוח

שאלה: כבר שבעים ושתיים שנה אני סוחבת איתי את המשיכה לאוכל. העניין המטריד הוא, שבעקבותיה אני סוחבת גם את עצמי. האם בגילי עוד ניתן לעבור ניתוח קיבה לשיפור המצב, או שנזכרתי מאוחר מידי?

תשובה: אין כיום גבול כרונולוגי עליון, לגיל שבו אפשר לעבור את הניתוח. ההחלטה מתקבלת תמיד באופן פרטני, על פי מצב בריאותו ותיפקודו של המועמד. הרווח הגדול ביותר במנותח בגיל מבוגר הוא רווח תיפקודי! כמו רחצה עצמית, אי הזדקקות לעזרה בהלבשה, בהליכה, ובנשימה…

 

שאלה: אני צעירה מבחינת הגיל (עשרים ואחת), אבל כבדה מבחינת המשקל, (קרוב לתשעים ק"ג). העודפים מפריעים לי מאוד, אבל רק מבחינה אסטטית. ההיסטוריה שלי, שרוויה בדיאטות מגוונות, מוכיחה שאצלי ירידה היא רק לצורך עליה. האם מומלץ לי לעבור ניתוח בריארטרי?

תשובה: כיון שלא כתבת גובה, לא ניתן להעריך את מדד הBMI-. בכל מקרה, אין קשר בין גיל למשקל, וזה אכן בהחלט הגיוני שבגיל זה אדם ישקול כתשעים ק״ג. כיון שאת עדיין צעירה, בגיל זה ההפרעה היא בעיקר אסתטית ולא בריאותית. אבל, אם עודף המשקל ימשיך, בעתיד יכולות בהחלט להתפתח בעיות בריאותיות כגון סוכרת ולחץ דם גבוה… חשוב לציין כי ניתוח בריאטרי אינו 'עוד דיאטה', מדובר בהתערבות כירורגית, שלאחריה יש לקבל תמיכה מקצועית נרחבת כדי לשמר את התוצאות. הניתוח מומלץ בעיקר למי שיש לו גם, בנוסף למדדים נוספים, מוטיבציה ליצור שינוי מהותי בהתנהגות האכילה והבריאות, לטובת איכות חיים טובה יותר.

 

שאלה: הרופא המליץ לי לעבור ניתוח בריאטרי, כדי להיפטר מקילוגרמים מיותרים. הרעיון הזה קורץ לי מאוד, אבל אני גם חוששת. אני אוהבת לאכול, כשלאורך היממה, בנוסף לשלושת ארוחות הרשמיות, אני מרבה גם לנשנש, אחרת ארגיש רעבה. האם הניתוח לא יחייב אותי לרעוב כל הזמן?

תשובה: ברוב הניתוחים הבריאטריים יש תופעה מוכרת של שובע ממושך שמגיעה כתוצאה מהניתוח, בשל ירידה בכמות הורמון הגרלין. תופעה זו, במידה ואכן ישנה, נותנת למנותח אפשרות לפתח הרגלי אכילה נכונים יותר. לכן, יש לנצל את ההזדמנויות שהניתוח מביא לטובת פיתוח הרגלים בריאים. הניתוח אינו קסם, הוא אפשרות לשינוי. שינוי שבא עם עבודה קשה אבל נכונה. הרעב אינו נמצא רק בקיבה אלא גם בראש. בשפה מקצועית מדובר באכילה רגשית, בשונה מאכילה פיזיולוגית. הניתוח מצמצם את האכילה הפיזיולוגית אך לא תמיד את הרעב הרגשי, אם בכלל. לכן, כשאת כותבת 'אני אוהבת לאכול', זה מצביע על אכילה רגשית. מה שמצריך טיפול פסיכולוגי מתאים לצד הניתוח עצמו.

 

שאלה: האם לניתוח בריאטרי אמורות להיות השפעות נוספות על המטופל, מלבד השלת קילוגרמים מיותרים ושיפור במצב הבריאותי הכללי?

תשובה: מטרתו המוצהרת של ניתוח בריאטרי הוא ירידה במשקל לטובת בריאות טובה יותר. הירידה במשקל מביאה עמה באופן טבעי גם שיפור באיכות החיים. מחקרים מראים כי ניתוחים שכאלה מביאים שיפור ניכר במצב הרוח, שיפור ביחסים חברתיים, שיפור בדימוי העצמי, בדימוי גוף, ועוד..

 

שאלה: איכות החיים שלי חשובה לי מאוד, וזאת הסיבה שאני שוקלת לעבור ניתוח בריאטרי. אך היות שאני טיפוס עסוק מאוד, חשוב לי לברר מראש, מה דורש ממני הניתוח מבחינת הכנה, ימי אישפוז, החלמה, וחזרה לשיגרה.

תשובה: הניתוח מצריך ימים בודדים של אשפוז (שניים – שלושה ימים בדרך כלל) ובדיקות רפואיות מקיפות לפי דרישת רופא. לאחר האשפוז נהוג לקחת כעשרה ימי חופשה כדי להתאושש. רוב המנותחים חוזרים לעבודה כשבועיים לאחר הניתוח ואפילו פחות. בנוסף, יש מגבלה של הרמת משאות כבדים בחודשים הראשונים.

אך הניתוח אינו 'זבנג וגמרנו', הוא מהווה יריית פתיחה למסע ארוך וחשוב. על המנותח להכין את עצמו לשינוי, ולפנות זמן לטובת תמיכה מקצועית טובה: תזונאית, פעילות גופנית, ואם צריך, גם טיפול פסיכולוגי. אין ניתוח שעומד בפני עצמו, את התמיכה יש לבחור לפי הצרכים של כל אחד ואחת.

 

שאלה: אחרי שנים של דיאטות, בהם המשקל שלי נע מעלה מטה בהתאם למאמצים שהשקעתי, מישהו הציע לי לעשות ניתוח בריאטרי, כדי להפסיק אחת ולתמיד לחשוב על מה שאני אוכל. האם אכן ניתוח יעזור לי להפסיק לספור קלוריות ולרזות בלי מאמץ?

תשובה: בשונה מכל דיאטה, הניתוח הינו התערבות מוכחת לטיפול בבעיית ההשמנה. הניתוח הבריאטרי מהווה כלי אפקטיבי מאוד להורדה במשקל, במיוחד אחרי שעושים דיאטות רבות יותר, הירידה במשקל הופכת להרבה יותר קשה. מובן שהניתוח מתאים רק לאנשים שעומדים בקריטריונים של BMI או מחלות הנובעות מהשמנת יתר חולנית.

ניתוח בריאטרי מעניק תחושת שובע ומצמצם את כמויות האוכל הנדרשות, אך יחד עם זאת, המטופל צריך ללמוד להסתגל לאורח חיים בריא כדרך חיים, ולכן העבודה צריכה להיות הדדית, כשהתוצאה תושג באמצעות הניתוח, יחד עם עבודה משותפת של המטופל (כדי להבין טוב יותר, אפשר לחשוב על זה כמו על נעליים מאד איכותיות, שנותנות את האמצעים הנוחים לריצה ממושכת..) המטרה היא להפסיק לחשוב במונחים של דיאטה וספירת קלוריות.

אחרי הניתוח אנחנו מתחילים בתהליך שהוא יציאה לדרך חדשה, ועל מנת להצליח לאורך זמן חשוב לגייס לעצמינו את הליווי המערכתי הכולל : רופא – על מנת לשמור על ירידה מבוקרת במשקל, תזונאי – כדי לקבל הנחיות והמלצות באופן אישי בהתאם לצורך של המטופל, פעילות גופנית מותאמת – כזאת שניתן להתמיד בה לאורך זמן, ותמיכה רגשית – לשינוי הרגלי אכילה, תוך כדי מתן כלים להתמודדות לאורך התהליך.

 

שאלה: חבר שלי שסחב במשך שנים משקל עודף, עבר ניתוח בריטארי, לאחריו ירד יפה במשקל והתחיל להרגיש טוב יותר גם מבחינה בריאותית. בעקבות ההצלחה שלו, שקלתי גם אני לעבור את הניתוח. אלא שכעבור כמה שנים הגיעה האכזבה הגדולה (תרתי משמע), כשהוא התחיל בהדרגה להשמין בחזרה. כיום תוצאות הניתוח כבר כמעט לא ניכרות עליו. האם הניתוח אכן עוזר לזמן מוגבל בלבד?

תשובה: לאחר ניתוח בריאטרי אמור להגיע תהליך של שנה עד שני וחצי לירידה משמעותית במשקל, כשאחוזי הירידה נעים בין 60-100% מהמשקל העודף. הכנה נכונה לפני הניתוח תעלה את הסיכוי להצליח בתהליך. אין ספק כי הניתוח הוא גם עניין פסיכולוגי, המחקרים הוכיחו כי לפני כ-20 שנה הניתוחים האלו לא הצליחו, מאחר ואנשים שעברו את הניתוח, המשיכו לאחריו את ההתמודדות לבד. כיום הגיעו למסקנה שעל מנת להצליח לאורך זמן יש להקפיד על המעקב והליווי המקצועיים לאחר הניתוח (כפי שכתבתי לעיל). חשוב להקיף את עצמינו באנשים שאנחנו סומכים עליהם, ושיכולים לעודד ולהרים אותנו בשעת משבר וקושי. כיום יש בקופ"ח קבוצות תמיכה של מנותחים בריאטריים, או קבוצות תמיכה חברתיות. למי שמתמודד עם מה שנקרא 'אכילה רגשית', מומלץ גם לפנות לטיפול אישי.

ככל שנגיע מוכנים יותר לניתוח, עם הבנה מעמיקה מהי הסיבה האמיתית שבגללה הלכנו אליו, ועם הרבה מוטיבציה לעבודה ולשינוי מהותי בחיים, נעלה באופן משמעותי את הסיכוי שלנו להצליח לעשות שינוי אמיתי.

 

שאלה: במשפחה שלנו קיימת נטייה גנטית להשמנה. בעלי וגם אני 'תופסים מקום טוב' בחברה, וכבר השלמנו עם כך שעלינו להתמודד עם משטר קלורי בחיים. מה שמטריד אותי יותר מכל, זו האפשרות ההגיונית שגם הילדים שלנו (הגדול בן שנתיים וחצי, השני בן ארבעה חודשים) יסבלו בעתיד מהשמנה. האם ניתן לחנך אותם מגיל צעיר לאכול נכון, ולמנוע מהם 'עבודת המידות' לאורך כל חייהם?

תשובה: לבעיית ההשמנה אכן יש מרכיב גנטי, ולכן החשש ברור, יחד עם זאת, כיום ידוע שקיימת גם השפעה סביבתית-התנהגותית על התפתחות ההשמנה.

כמו כן, נמצא שלהתנהגות ההורים השפעה ישירה על התנהגות האכילה של ילדיהם, והטיפול בבעיית השמנה בילדים מתחיל בהורים. מודעות היא השלב הראשון, וכשהילדים קטנים, זו הזדמנות מצוינת לעשות שינוי, ולהתחיל להטמיע הרגלי אכילה נכונים בבית.

השינויים יכולים להיות קטנים אך משמעותיים ובעלי השפעה לטווח הארוך. לדוגמא הימנעות משתיה מתוקה ומעבר לשתיית מים בלבד, חשיפת הילדים לאכילת ירקות שונים בארוחה, ניסיון לשמור על ארוחות מסודרות, להקפיד על ארוחת בוקר, ולפחות ארוחה אחת משותפת של כולם, כגון ארוחת ערב.

להנחיה מסודרת ניתן לפנות לדיאטנית בקופ"ח שתלווה ותנחה, ותעזור לעשות את השינוי בבית.

 

שאלה: כתושב בני ברק שהומלץ לו לעבור ניתוח בריאטרי, אני בודק את האופציות האפשריות. שמעתי ש'במעייני הישועה' עורכים ניתוחים כאלו. האם כל אחד לעבור אותם אצלכם, ומהי עלותו של ניתוח כזה?

תשובה: ב'מעיני הישועה' קיבלו החלטה אסטרטגית להכניס את מערך הניתוחים הבריאטריים לבית החולים. מתוך מטרה לתת למטופלים שירות מקצועי ברמה המיטבית, חתם בית החולים על הסכם מיוחד עם 'אסיא מדיקל', שרופאיה הבכירים והמנוסים ביותר מבצעים בפועל את הניתוחים בתוך מסגרת 'מעיני הישועה'.

התוצאה: ניתוחים איכותיים, על ידי מיטב אנשי המקצוע בתחום, שעולים ברפואה הפרטית עשרות אלפים, מבוצעים ב'מעיני הישועה' בעלות של טופס 17. במילים פשוטות: כדי להיפרד מעשרות קילוגרמים מיותרים, תצטרכו להיפרד מכ-26 שקלים בלבד, השתתפות בקבלת טופס התחייבות מקופת חולים.


קבע תור עכשיו ליעוץ חינם ביחידה הבריאטרית !
לקביעת תור ליעוץ חינם לועדה בריאטרית לחץ כאן >

קבע תור ליעוץ לועדה הבריאטרית >

 

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה