Skip to Content

תופסים מרחק ממוצרי חלב

2016 נובמבר 22 / כ"א חשון ה' אלפים תשע"ז
נאמר "חלב ודבש תחת לשונך" וחג השבועות הוא חגיגה לאוהבי מוצרי החלב, אך יש מי שצריך להישמר ולהתרחק מהם במהלך השנה כולה ולהסתפק בתחליפים. מהי אלרגיה? מי רגיש לחלב וממה צריך להיזהר?
- ,

מתוך המגזין יד על הדופק 5

פני מספר חודשים הגיע לחדר המיון של "מעיני הישועה" ילד כבן חמש, כשהוא סובל מקוצר נשימה קשה . האב סיפר כי ברקע הילד סובל מקוצר נשימה ושלל רגישות כלשהיא הוחל טיפול לקוצר הנשימה אך ללא הועיל.

 

מצבו של הילד החמיר  ואז נשאל האב שוב – אם הוא בטוח כי הילד לא סובל מרגישות כלשהיא: האב הוסיף שבנו רגיש לחלב, אך אצלם בבית אין חלב ולכן לא סביר שהילד נחשף אליו. עם קבלת התשובה הזו מיד שונה הטיפול, הילד טופל בזריקת אדרנלין ומיד מצבו השתפר.

במקביל, האב יצר קשר עם הגננת שסיפרה כי הילד טעם מבקבוק חלב של אחיו הפעוט.

זהו תאור מקרה של תגובה אלרגית קשה  לחלב ,מיותר לציין כי בדרך כלל צורת התבטאות  הינן קלות יותר ולא מסכנות חיים.

 

אלרגיה לחלב
בהגדרתה, אלרגיה היא תגובת רגישות יתר שמתבטאת בשפעול תאים בדם ובשחרור חומרים  הגורמים לתגובת רגישות היתר.
"כל איבר בגוף יכול לתת סימנים של רגישות יתר ללא כל קשר לדרך החשיפה שיכולה להיות במגע  , בשאיפה , באכילה או בשתייה, לדוגמא:  פריחה עורית, בצקות בגפיים, שלשולים והקאות ובמקרים חמורים יותר כקוצר נשימה וכתגובה אנפילקטית המתבטאת בירידת לחץ דם, חיוורון ניכר ושינוי מצבו הכללי של הילד"  אומרת ד"ר חנה אופיר-מינצר.
מכיוון שצורת הביטוי של התגובה האלרגית דומה לצורת הביטוי של תופעות אחרות, היא מסבירה,  יש להיזהר מלייחס את התופעות דוגמת פריחה לתגובה אלרגית

"האדמדמת, למשל, מופיעה  בעיקר בשנה הראשונה לחיים ומתבטאת בחום גבוה, אי שקט ולא פעם בדלקת אוזניים ומסתיימת אחרי שלושה ימי חום בהופעת פריחה מפושטת. היות ובהרבה מהמקרים הילד מקבל אנטיביוטיקה לדלקת האוזניים, מיוחסת לא פעם הפריחה לרגישות לתרופה ולא לאדמדמת והילד מקבל כותרת מיותרת של רגיש לסוג מסוים של אנטיביוטיקה . צריך להבין שלא כל פריחה היא רגישות".

חשוב לדעת

"כאן המקום גם להפריך מיתוסים: נזלת וצינון אינם תגובת רגישות יתר לחלב ואין צורך להפסיק מוצרי חלב בזמן התקררות כפי שרבים חושבים".


האם רגישות לחלב היא גנטית?
"ישנם שני סוגים עיקריים של רגישות לחלב- ראשונית ושניונית-נרכשת. נתחיל מהראשונית: קיימת נטייה לרגישות לחלב במשפחות אולם בכל ילד יש לדון לגופו ולא להכליל מהאחד על הכלל היות ותחליף חלב המבוסס על חלב פרה הינו בריא יותר מזה המבוסס על סויה  ולכן יש לנסות תחילה תמיד את התחליף החלבי . חשוב גם לדעת שרגישות לחלב מתבטאת לפחות בחשיפה השנייה לחלב. לכן, יש צורך בחשיפה הראשונית על מנת לעורר את מערכת החיסון. רגישות לחלב פרה  יכולה להתבטא כשלשולים, הקאות, לעתים פריחה .לעיתים  הביטוי היחידי הינו אי שקט ניכר.
"כאן המקום גם להפריך מיתוסים: נזלת וצינון אינם תגובת רגישות יתר לחלב ואין צורך להפסיק מוצרי חלב בזמן התקררות כפי שרבים חושבים".
ד"ר אופיר-מינצר אומרת כי קיימת אוכלוסיה מיוחדת שתיהנה מהפסקת מוצרי חלב –"מדובר באחוז קטן מאוד מהילדים  הסובלים מקוצר נשימה שסובלים גם מרגישות לחלב וצורת הביטוי שלהם הינה התקפי קוצר נשימה . אצלם הפסקת החלב תגרום להפסקה מלאה של תסמיני קוצר הנשימה." היות ומדובר באחוז מאוד קטן אין צורך למהר ולהפסיק את תחלפי חלב האם המבוססים על חלב בכל פעוט עם קוצר נשימה ויש להדגיש כי במקרים בהם מדובר באמת ברגישות מדובר על העלמות התופעה של קוצר נשימה עם הפסקת החלב ולא הקלה בתסמינים".

 

צורת התגובה החמורה ביותר של רגישות לחלב
צורת התגובה החמורה ביותר של רגישות לחלב הינה, כאמור, השוק האנפילקטי . ילדים שכאלה מצוידים  במזרק אוטומטי של אדרנלין. "בחג השבועות בו מרבים באכילת מאכלי חלב האוכלוסייה הזו נמצאת בסכנת חיים ממשית ויש לתת על כך את הדעת ולהישמר מכל חשיפה לחלב, לבדוק מוצרים ולראות אם עלולים להיות בהם מרכיבים חלביים שלא חושבים עליהם".

 

באשר לרגישות המשנית, היא מסבירה כי הרגישות הזו מופיעה לא פעם לאחר מחלה שלשולית ואפילו קצרה , "השלשול פוגע ברירית המעי והסוכרים אינם נספגים. הם מגיעים לרירית המעי הגס ושם גורמים לנזק נוסף. ניתן לבדוק את חוסר ספיגת הסוכר בזמן המחלה השלשולית בבדיקת הצואה ואז הטיפול המומלץ הינו הפסקת מוצרי חלב ומעבר למוצרי סויה או לעתים בגילאים הצעירים לפורמולות היפואלרגניות. מדובר במצב זמני שחולף עם הגיל".

 

אלרגיה נוספת – חוסר הסבילות הנרכשת ללקטוז
ישנה תופעה נוספת הקשורה ברגישות לחלב, "זוהי תופעה מאד נפוצה שלא כולם מודעים לה: חוסר הסבילות הנרכשת ללקטוז . היא איננה מוגדרת כאלרגיה כחלב אך גורמת לסבל מרובה ואי נעימות. האנזים שמפרק את החלב במעי נקרא- לקטוז. עם הגיל כמויות הלקטוז שבמעי יורדות הדרגתית. ישנם חלקים רבים מהאוכלוסייה שבהתבגרותם מפתחים חוסר סבילות ללקטוז המתבטא בכאבי בטן וגזים. לילדים הללו קיים פתרון קל של מעבר לחלב דל לקטוז או לקיחת אנזים כתוסף. אז כדאי להימנע מחוסר הנעימות הכרוך בתופעה הזו ולטפל, כי הטיפול הוא פשוט ביותר".

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה