Skip to Content

סוכרת לפני לידה

2016 נובמבר 21 / כ' חשון ה' אלפים תשע"ז
סוכרת לפני לידה היא מצב של חוסר איזון בטיפול בסוכר ובפחמימות בגוף אשר נובע מהתנגדות יחסית להורמון אינסולין – כלומר הגוף פחות רגיש לפעולת האינסולין. הסוכרת מאובחנת לרוב לאחר החודש הרביעי.
- ,

סוכרת לפני לידה היא תופעה שכיחה יחסית, וסובלות ממנה כ 5%- מהנשים. לרוב, לאחר הלידה הסוכרת נעלמת.

כמויות הסוכר הגבוהות בדם האם עוברות אל העובר, והוא מנסה לעבדן ולהכניסן לתאים. תופעה זו גורמת להפרשת אינסולין מוגברת על-ידי העובר. האינסולין עצמו גורם לגידול מואץ של העובר, ולכן פעמים רבות נולדים התינוקות כשהם גדולים מהממוצע.

ההשפעה על אורח החיים
בסוכרת קלה ניתן לטפל באמצעות דיאטה,הדרכה ופעילות גופנית בלבד. בסוכרת קשה יותר )כלומר רמות גבוהות של סוכר בצום או לאחר ארוחות( נדרשות לעתים זריקות אינו סולין. אישה שהתגלתה אצלה סוכרת תידרש לעתים קרובות להשתמש במכשיר המודד את רמת הסוכר בדם כמה פעמים ביום )לרוב בצום ולאחר כל ארוחה(, כדי לוודא שהטיפול שהוגדר לה אכן מייצב את רמת הסוכר.
אישה עם סוכרת לפני לידה תהיה במעקב, בדרך כלל לפחות אחת לשבועיים, במרפאה לנשים לפני לידה בסיכון גבוה, או אצל רופא בעל ניסיון בתחום.
במקביל לטיפול באם, תתבצע הערכת משקל של העובר. אם העובר גדל במהירות גבוהה מהרגיל ייתכן כי יוחלט על זירוז לידה. גם כאן, תזונה מהווה מרכיב חיוני בשליטה בבעיית הסוכרת: תזונה מאוזנת ונבונה שומרת על רמות תקינות של סוכר )גלוקוז( ושומנים )כולסטרול וטריגליצרידים( בדם.

כמויות הסוכר הגבוהות בדם האם עוברות אל העובר, והוא מנסה לעבדן ולהכניסן לתאים. תופעה זו גורמת להפרשת אינסולין מוגברת על-ידי העובר.
האינסולין עצמו גורם לגידול מואץ של העובר, ולכן פעמים רבות נולדים התינוקות כשהם גדולים מהממוצע.

התפריט נבנה על ידי תזונאית בהתאם למשקלה של האישה והוא כולל את כל הערכים התזונתיים.

המטרה של התפריט היא להגיע לרמת גלוקוז תקינה בדם

  • התפריט התזונתי מורכב לפי החלקים הבאים:35-40% פחמימות (לעומת 50-60% בדיאטה נורמטיבית), 20-25% חלבונים ו 35- 40% שומנים.
  • התפריט מתפרס על כל שעות היום וכולל 6-7 ארוחות כאשר יש להקפיד על כמות פחמימות נמוכה בשעות הבוקר – זמן שבו משתחררת כמות גבוהה של הורמונים העלולים להעלות את רמת הגלוקוז בדם. את הפחמימות מומלץ לפזר לאורך כל היום ולא 'להעמיס' פחמימות בארוחה אחת.
  • • לקראת הלילה יש לאכול מזון המורכב בעיקר מפחמימות כדי להכין את הגוף לקראת הצום הלילי.
  • • לא לאכול יותר משתי פרוסות לחם בארוחה אחת )פרוסת לחם = חצי כוס אורז או פסטה או כל סוג דגן אחר או תפוח אדמה קטן אחד או שלושה רבעי כוס שעועית או עדשים ועוד(.
  • בארוחות העיקריות מומלץ לשלב את כל קבוצות המזון: לחם, ירקות, חלב, בשר וגבינות. קיימת עדיפות למאפים ודגנים מקמח מלא ומוצרים בעלי סיבים תזונתיים מכיוון שקצב ספיגת הסוכר ממוצרים אלו אטי יותר. בארוחות הביניים מומלץ לאכול פרי או יוגורט או פרוסה עם ממרח לא ממותק.
  • • להימנע מאכילת מאכלים מתוקים שעלולים לגרום לעלייה חדה ברמת הגלוקוז בדם כגון: סוכריות, אבטיח, מלון, שתייה מתוקה ועוד.
  • להרבות באכילת ירקות מכל הסוגים: טריים או מבושלים.
  • עם הזמן לומדות הנשים כיצד להחליף את מוצרי המזון על פי ערכיהם התזונתיים באופן שלא יפגע בכמותם הרצויה, אך יאפשר גיוון במהלך הארוחות. אף שברוב המקרים רמת הסוכר בדם חוזרתלנורמה לאחר הלידה, חשוב להמשיך ולשמור על אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית, כדי למנוע מן הסוכרת להופיע שוב.
מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה