Skip to Content

שתית קפה לילדים – אל תתנו להם קפה

מחקר חדש המתפרסם בשוויץ מצא כי צריכת קפאין בגיל ההתבגרות מעכבת את התפתחות המוח! במחקרים נוספים נמצא, כי בילדים עלולה צריכת קפאין לגרום גם להשמנת יתר, חסרים תזונתיים, עששת והתייבשות.

2016 נובמבר 22 / כ"א חשון ה' אלפים תשע"ז

קצת קשה למנוע מילדיכם משהו, בעודם צופים בכם צורכים אותו. מעבר לאידיאה של הורה כמודל חינוכי, הרי שכל עוד אינכם מתנזרים מסוכרים, שומנים ורכיבי תזונה לא מומלצים אחרים – לא ממש תחושו בנוח להטיף לילדים להימנע מהם. ולא תמיד יש בכך צורך – ילדים בריאים שתזונתם נורמלית, אינם אמורים לחוש מאויימים מצריכת ביצים, לדוגמא, גם אם ההורים חוששים מכולסטרול. ברור שצריכה מופרזת של חטיפים או ממתקים אינה ראויה – אבל אין צורך לצמצם את צריכת המזונות של הילד, או להרגיל אותו לגבינה חצי אחוז, עוגה נטולת סוכר וכיוצא באלה גזירות המיועדות למבוגרים.

מן העבר השני, כשמדובר בקפה, או מוצרים עתירי קפאין בכלל, מומלץ מאוד למנוע או לפחות להגביל את צריכתם בילדים – ולעמוד על כך בתוקף. הסבתות ידעו היטב למה לאסור על הילדים, כולל בני ישיבה ובנות הסמינרים.

מחקר חדש המתפרסם בשוויץ
מחקר חדש המתפרסם בשוויץ מצא כי צריכת קפאין בגיל ההתבגרות מעכבת את התפתחות המוח!

המחקר, שנערך על ידי חוקרים בבית החולים לילדים בציריך, בדק את ההשפעה של צריכת קפאין בכמות מתונה אצל חולדות בשלב ההתבגרות. התברר שצריכת קפאין ברמה הקיימת ב 3-4- כוסות  קפה ליום, תגרום למחסור בשלב של שינה עמוקה )אחרי משלבי השינה החשוב ביותר ליצירת המבנים במוח( ולעיכוב בהתפתחות המוח. לדברי החוקרים, צריכת הקפאין הממוצעת בקרב בני נוער גדלה בשיעור של למעלה מ 70%- בשלושים השנים האחרונות, דבר שיש בו לעורר דאגה עמוקה באשר להשפעה על בריאותם והתפתחותם.

חשוב לדעת

על פי נתוני משרד הבריאות, קפאין הוא חומר פרמקולוגי פעיל ויכול להשפיע על פעילות מערכת העצבים המרכזית. בהיותו בעל תכונות מעוררות, נמצא כי צריכת כמויות גבוהות של קפאין בשעות הערב (לרוב מעל 3 מ”ג לק”ג משקל גוף) עשויה לדחות את שעת השינה

סותרים אודות השפעותיו החיוביות או השליליות של קפה
הפולמוס סביב צריכת קפאין עדיין סוער. מחקרים סותרים אודות השפעותיו החיוביות או השליליות של קפה מתפרסמים חדשות לבקרים. רק בחודש הקודם התפרסם מחקר ענק (שנערך בקרב 45
אלף איש) שקבע כי שתייה של יותר מארבע כוסות ביום – מכפילה את סיכויי התמותה. אלא ששנה קודם לכן, מחקר ענק אחר (שנערך בקרב 400 אלף איש) קבע כי 6 כוסות קפה ליום מאריכות את החיים ב- 15% . מחקר אחד מצא שקפה מונע פרקינסון, מחקר אחר גורס שקפה מעלה את רמת הכולסטרול.

 

בריא לשתות קפה?
לא ברור, אבל המכורים למשקה המריר הזה לא יוותרו עליו בקלות.
והילדים? מחקים את ההורים. תוכלו לצפות בבחורונים הצעירים גומאים כוס אחר כוס, מפטירים בביטחון שהקפה מסייע להם להתרכז, או בבנות הנעורים ש”לא יכולות בלי קפה על הבוקר” ושמתעקשות לא “להתבשר” בצהרים רק כדי לא לוותר על הקפה של המשך היום. מצמרר, עבור אלה שמודעים להשפעות הקשות והבלתי הפיכות של הקפאין על ילדים ובני נוער!
נתוני משרד הבריאות
על פי נתוני משרד הבריאות, קפאין הוא חומר פרמקולוגי פעיל ויכול להשפיע על פעילות מערכת העצבים המרכזית. בהיותו בעל תכונות מעוררות, נמצא כי צריכת כמויות גבוהות של קפאין בשעות  הערב (לרוב מעל 3 מ”ג לק”ג משקל גוף) עשויה לדחות את שעת השינה. ההשפעה שונה מאדם לאדם. אנשים הרגישים לקפאין עשויים לסבול מתסמינים כמו הפרעות שינה, חרדה, דיכאון ועצבנות, הפרעות במערכת העיכול ופעימות לב מהירות ובלתי סדירות.

 

מחקרים בילדים
מחקרים בילדים הראו שצריכת קפאין של 5 מ”ג לק”ג משקל גוף – כמות השווה ל- 150 מ”ג קפאין ליום אצל ילד בן עשר שנים (שוקל 30 ק”ג), שווה ערך לשתיית 4-5 פחיות קולה או משקאות עתירי קפאין
אחרים, עלולה להשרות ערנות זמנית, אי שקט וחרדה. ילדים רגישים יותר לקפאין משום שנפח גופם קטן יותר ולכן נדרש פחות קפאין ליצירת התגובה הגופנית.
כמו במבוגרים, גם בילדים צריכה מוגזמת של קפאין עלולה לגרום לתופעות של אי שקט ועצבנות, כאבי ראש, כאבי בטן, קשיים בריכוז, קושי להירדם, קצב לב מוגבר, יתר לחץ דם.

במחקרים נוספים נמצא, כי בילדים עלולה צריכת קפאין לגרום גם להשמנת יתר, חסרים תזונתיים, עששת והתייבשות.

איך מקצצים לילדים את הקפאין בתפריט היומי?
נסו להחליף את המשקאות התוססים המכילים קפאין, בשתייה מסוג אחר – מיצי פרי, חלב ומים. צמצמו צריכת מוצרים עתירי קפאין כמו שוקולד (אם אין ברירה, העדיפו שוקולד חלבי על מריר) אם הנער/ה “מכורים” לקפאין, הפחיתו בהדרגה את כמות הקפאין היומית והחליפו את הקפה לקפה נטול קפאין.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות.
חזור למעלה