Skip to Content

גובה חריג בילדים

2016 נובמבר 22 / כ"א חשון ה' אלפים תשע"ז
'בואו נעמוד אחד ליד השי ונראה מי גבוה יותר'. מכירים את תחרות הגובה הזאת בין ילדים? אצלם תמיד מתורגמות התוצאות למבחן הגיל. בעיניהם זה ברור מאליו שמי שגבוה יותר הוא גם גדול יותר ולהיפך. כשהעובדות בשטח מראות לעיתים את ההיפך זה די מבלבל את ההיגיון הילדותי.
- ,

גם האמהות עסוקות לעיתים בשאלת הצמיחה לגובה, וביחס הנכון בינה ובין גיל הילד. עד כמה משמעותית השאלה, איזה נפח היא אמורה לתפוס במערכת הדאגות שלנו?

ר' יוסי ערד פורס את השאלות לאורכן ומספק תשובות מדודות.
"כאשר בודקים אורך של תינוק או גובהו של ילד, מסמנים אותו על גרף גדילה. גרף זה הוא תרשים גדילה, לילדים וילדות , שמבוסס על מדידות חוזרות לאורך זמן של אלפי ילדים (אנו מסתמכים על נתוני משרד הבריאות האמריקאי) ויצירת קווי גדילה שמסמנים את קווי הגדילה של ילדים באחוזוני גובה שונים .
'לרוב ילד גדל על קו מסוים וממשיך בו לאורך השנים. אם אין סטייה מקו הגדילה, הרופא מניח שאין בעיה. כאשר ילד מתחיל לגבוה בקצב איטי ו"יורד לאחוזון נמוך יותר" יתכן שיש בעיה.
'ילד  יכול לרדת לאחוזון נמוך יותר גם  כשאין בעיה. למשל ילד בן 12 שהתבגרותו מתעכבת, וזה דבר מקובל וטבעי, יכול לרדת מקו הגדילה לתקופת מה, ולרוב  חוזר לקו הגדילה המקורי שלו.

חשוב לדעת

ילד יכול לרדת לאחוזון נמוך יותר גם כשאין בעיה. למשל ילד בן 12 שהתבגרותו מתעכבת, וזה דבר מקובל וטבעי, יכול לרדת מקו הגדילה לתקופת מה, ולרוב חוזר לקו הגדילה המקורי שלו


'ילד יכול גם לשנות קו גדילה ולגבוה יותר, באופן טבעי. קחו למשל, תינוק שנולד קטן, עקב בעיה ברחם, (לדוגמה תאומים), הוא ישלים את הפער בין קו הגדילה בו הוא נמצא לקו הגנטי המשפחתי בין גיל 2 עד 5 שנים.
צריך לזכור שקומה נמוכה, אם אין חריגה גדולה מאד, או עיוות בגוף, אינה מחלה. ולמרות זאת היא עלולה להציק. אמנם לגובהו של האדם אין כל משמעות רפואית, אך הוא יכול הוות רכיב משמעותי בהרגשה האישית, וזה תלוי הרבה גם בתגובת הסובבים אותו. בכלל, גברים מוטרדים הרבה יותר מנשים מקומה נמוכה, למרות שגבר בגובה של מטר שישים, אינו שונה מחברו שמתנשא לגובה עם עשרים סנטימטרים נוספים. או כפי שמקובל לומר: "הכל מתחיל בראש".

תזונה איכותית ושינה מספיקה יכולים להשפיע על הצמיחה
חשוב לדעת, וכדאי גם לספר לבן או בת השמונה, למשל, שמדלג/ת על ארוחות, מעדיפ/ה ממתקים, ואוהב/ת ללכת לישון יחד עם הגדולים: תזונה איכותית ושינה מספיקה יכולים להשפיע על הצמיחה. בארצות עניות יש הפרעה בגדילה עקב תת תזונה. אולם צריך לזכור שאצלנו אין כמעט תת תזונה ממשית. גם ילד בררן אינו ממש בתת תזונה, אלא אם המצב קיצוני וחסרים אבות מזון בצורה בולטת.  כמו כן חשוב שהילד יישן 9-10 שעות רצופות בלילה, כיון שהורמון הגדילה מופרש בעיקר בלילה בשנת החלום.
כשילד לא גדל היטב חשוב לבדוק אם הילד לא סובל ממחלת לב, כליות, או חסר חומרים מזינים. הרופא יבדוק גם רגישות לחלבון חיטה – דגנת או צליאק בלע"ז. תת תריסיות עלולה גם היא להפריע לגדילה וכמובן יבדק גם הנושא הזה.

אם אכן זו הבעיה – מתן הורמון התריס מתקן את הבעיה במהירות.

חשוב לדעת

יש הרבה ילדים נמוכים שמקבלים את הטיפול. ההורמון ניתן מידי ערב, בהזרקה, עד שהילד מסיים גדילתו


הנושא ה"קלאסי" של בעיה בגדילה הוא חסר בהורמון הגדילה

אפשר לקבל רמז לחוסר זה גם בבדיקת דם שהרופא עורך, אולם כדי לוודא חוסר הורמון גדילה צריך לבצע "טסט דינמי" שבו בודקים דגימת דם מספר פעמים, ברווחי זמן קבועים לאחר נטילת תרופה".

תרונות מקובלים: "אם מתגלה חוסר הורמון גדילה בבדיקות,  סל הבריאות מאפשר את מתן התרופה, כלומר את מתן הורמון הגדילה.
עד שנות השמונים המוקדמות ההורמון הזה הופק מגופות נפטרים, והיה מאוד יקר כספית, ועוד יותר –  יקר המציאות.
כיום, סל הבריאות מאפשר במקרים מסוימים לתת הורמון גדילה גם לילדים נמוכים ללא חסר בהורמון. קופות החולים אף הרחיבו לבעלי ביטוחים משלימים את ההתוויות, ויש הרבה ילדים נמוכים שמקבלים את הטיפול. ההורמון ניתן מידי ערב, בהזרקה, עד שהילד מסיים גדילתו".

 

מיוחד אצלנו
אחד הדברים הבולטים במרפאה הוא ההתייחסות הנעימה והנוחה לאדם הדתי והחרדי. האווירה הכללית נותנת למטופלים הרגשה של 'בבית' וסביבה אוהדת. דווקא במעקבי גדילה שמתבצעים לאורך שנות הילדות ובתקופת ההתגברות, החשיפה לאווירה לא ראויה או לחוסר צניעות עלולים להיות משמעותיים מאוד.

במרפאה האנדקרינולוגית של מעיני הישועה תקבלו לצד רמה גבוהה של צוות איכותי וטיפול מקצועי, אפשרות לצמוח לגובה מבחינה פיזית ורוחנית גם יחד.

- ,
מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה