Skip to Content

כיצד לטפל בתינוקך – הנחיות להורים

2016 נובמבר 22 / כ"א חשון ה' אלפים תשע"ז

יולדת יקרה,
קבלי נא את איחולינו למזל טוב והרבה נחת,
בסיוע הצוות הרפואי המעולה שלנו נערך קובץ ההדרכה שלפנייך המכיל מס' נושאים חיוניים והנחיות לאופן הטיפול בתינוקך לאחר הלידה.
המידע מובא לפנייך על מנת להקל עליך ולתת מענה לשאלות נפוצות ודגשים חשובים שעל כל יולדת לדעת, כמו כן שולבו בפרקים מספרי טלפון חיוניים במידה ויעלו שאלות נוספות בהם תרצי להיוועץ.
אנו מקווים שהמידע שהועבר לך, עונה לציפיותיך ומאחלים לך מזל טוב ורוב נחת.
צוות האחיות מחלקת יולדות וילודים
אגף אמהות וחדר לידה
להלן הנושאים:

בגדים
סימנים לאיבוד חום
התנאים הפיזיים של התינוק (החדר, אוורור החדר,מיטת התינוק)
תזונת התינוק
עלייה במשקל
תחליפי חלב אם
הכנת אבקת תחליף חלב אם
תנוחת האכלה
בקבוקים ופטמות
כאבי בטן וגזים
רחצת התינוק
הטיפול בטבור
האוזניים ונחירי האף
ציפורניים
החתלה
תחנה לבריאות המשפחה
הכביסה
יציאותיו של התינוק
צהבת
תנוחת השכיבה לתינוק
הוראות משרד הבריאות למניעת "מוות בעריסה" ל"ע
צרכים רגשיים
גירויים להתפתחות התינוק

בגדים
הלבוש תלוי במזג האוויר ובתחושה שלכם. התינוק רגיש במיוחד לקור ולכן מוטב להלבישו מספר שכבות המאפשרות בידוד טוב יותר וכמובן יכולת תנועה.בימים קרים במיוחד מומלץ שימוש בכובע המגן על עור הקרקפת אשר מהווה מקור לאבוד חום.בקיץ עדיפה שכבת בגדים אחת מבד קל אשר אינה הדוקה לגוף התינוק. הלבישו את הבגד הצמוד לגוף כשהוא "הפוך" כדי למנוע לחץ התפרים על העור.
בבואך לשחרר את תינוקך, הציוד שעלייך להכין יכלול: 2 גופיות, מכנס, חליפה, שמיכה, חיתול, כובע, מוצץ.
סימנים לאיבוד חום
אדישות, מגע עור קר, צבע שפתיים כדובדבן ,לחיים אדומות,אדישות לסביבה, חוסר שקט וחוסר תאבון. במקרים אלו יש למדוד לתינוק חום בפי הטבעת. במדחום כספית, יש להוריד את הכספית מתחת ל-36 מעלות. מדדו במשך 3 דק' ובמידה והחום אינו עולה על 36 מעלות יש לפנות לרופא מיד.

שינוי בהתנהגותו של התינוק
כאשר מזהים שינוי חריג בהתנהגותו של התינוק, מתנהג באפתיות או לחילופין צורח ואינכם מצליחים להרגיע אותו, כדאי שתמדדו את חום גופו.

עד גיל חודשיים, יש לפנות לרופא כאשר חום הגוף הוא מתחת ל-35 מעלות או מעל 37.7 מעלות. אין לתת תרופה המורידה חום לתינוקות עד גיל חודשיים, ללא הוראה מפורשת מהרופא.
אם חום גופו של התינוק עולה על 38.5 מעלות, מומלץ לגשת ישירות למיון ילדים של בית החולים הקרוב.
בכל שאלה תוכלי לפנות למרכז הרפואי מעיני הישועה ולקבל ייעוץ והכוונה בטלפון 5771111- 03
תנאים פיזיים של התינוק
החדר
הטמפרטורה הרצויה בחדר היא 23-21 מעלות צלזיוס. הדרך לבדוק שחום החדר יציב הוא השימוש ב"מד חום קיר" המוצב מעל מיטת התינוק ולא במקום המרכז את מירב החימום או הקירור (כמו מול תעלת מזגן או בקרבת חלון). הביטו ב"מד החום" לפני ההחלטה אם לחמם או לקרר את החדר. במידה ויש חימום המייבש את האוויר "החזירו" את הלחות ע"י מכונת אדים ייעודית לכך או מגבת גדולה ורטובה ולבדוק שהיא במקום בטוח משריפה. רצוי שהחימום שבחרתם לא יהיה מלהבה פתוחה ולא יפלוט גזים. חובה להשאיר פתח צר תמידי לאוורור.

אוורור החדר
בחורף יש להוציא את התינוק מהחדר לזמן מה ולפתוח חלונות. בקיץ רצוי לפתוח חלונות במשך היום. במידה ויש רשת על החלון, ניתן להשאיר פתוח גם בלילה. שימו לב שיכנס אור שמש מספיק לחדרו, אפשרו לו לשכב בחדר מבלי שיהיה חשוף לרעשים חיצוניים מוגברים, רעשי בית רגילים אינם צריכים להפריע לו.

מיטת התינוק
יש לאפשר גישה נוחה למיטה ולא למקמה ליד קיר או חלון חיצוני המעביר טמפרטורה מבחוץ. מיטת התינוק היא המקום שבו הוא מבלה שעות רבות. הסורגים חייבים להיות צפופים (רצוי לקנות מיטה עם תו תקן). אין להשאיר את דפנות המיטה פתוחות למרות שהתינוק עדיין לא "מטייל" במיטתו. תינוק מרגיש מעט חוסר ביטחון במיטה גדולה, יש אפשרות להשכיבו בעגלה או בעריסה קטנה שם ירגיש בטוח יותר. הקפידו שהמזרן יהיה ישר וקשה והכיסוי יהיה חמים וצבעוני ובגודל מתאים על מנת שלא יכסה את פני התינוק. יש לרפד את דפנות העריסה בעזרת "מגן מיטה" .
גרי את חושיו בצבעים וצלילים אשר חשובים להתפתחותו. צעצועים צבעוניים ומוסיקליים מעל לראשו יעסיקו אותו כשהוא ערני. שימו לב שלא יהיו במיטתו צעצועים העלולים לפצוע, או שרוכים למיניהם הנכרכים סביב הצוואר והגפיים.
תזונת התינוק
הנקה
הרכבו של חלב אם מתאים מבחינה תזונתית לתינוק: הוא מספק נוגדנים שונים להגנת התינוק מפני זיהומים ובנוסף ההנקה מביאה לקשר בין האם לתינוק. חשוב מאד לא להתייאש בהנקה. לעיתים תינוקות פולטים לאחר הארוחות. גם תופעה זו אינה חריגה. אם נראה לך כי תינוקך מרבה לפלוט- פני לרופא הילדים לבדיקה.
בשבועות הראשונים, כל הנקה היא אימון לאם ולתינוק ונדרשת סבלנות.
מומלץ להקפיד על הנקודות הבאות:

ישיבה נוחה, תמוכה ורפויה, רגלים נחות על רצפה או שרפרף קטן.
רצוי להשתמש בכרית תחת התינוק כדי להקל על האחיזה. ההנקות הראשונות יכולות להימשך גם 40 דק'.

חיבור התינוק
בשבועות הראשונים מומלץ להשתמש באחיזת C בזמן חיבור התינוק לשד וגם כתמיכה בשד בזמן ההנקה אם יש צורך. חשוב שהאחיזה תהיה מאחורי העטרה כדי לא לחסום את צינורות החלב. אחיזה זו מכווצת מעט את השד המלא בימים הראשונים ומקלה על התינוק (פותח פה גדול). בהמשך, כאשר מאומנים אין צורך לאחוז בו. אם השד מלא מאוד והפטמה מתוחה והתינוק מתקשה להתחבר לשד אפשר לשאוב קצת חלב (באופן ידני) לפני ההנקה.
עלייה במשקל
במהלך השבועיים הראשוניים לחייו של התינוק רצוי שיגיע למשקל הלידה שלו .בשלב זה חשוב מאוד לשקול את התינוק במסגרת ביקורך בתחנה לבראיות המשפחה או אצל רופא הילדים המטפל.
מעל גיל שבועיים העלייה המינמלית הממוצעת היא כ – 150 גרם בשבוע, עד גיל חודשיים-שלושה.
תחליפי חלב אם
במידה והחלטת לא להניק את תינוקך, ישנן מס' תחליפי חלב בשוק הדומות בהרכבן לחלב אם. יש לשים לב לתאריך התפוגה של הקופסא. את הקופסא יש לאחסן במקום קריר ויבש כאשר היא סגורה היטב. ביום השחרור יש לתת 8 ארוחות לתינוק (כל 3 שעות).
הכנת אבקת תחליף חלב אם
יש להרתיח מים בכמות גדולה ולהניח למים להצטנן לטמפרטורת החדר. על כל ml60 מים רותחים פושרים יש למהול כפית יצרן אחת מחוקה אבקת תחליף חלב ולערבב היטב.
דגשים:
האבקה אינה מתערבבת היטב במים חמים.
אסור להרתיח את תחליף החלב כאשר הוא מוכן.
אחסון במקרר, המזון ישמר ל- 6 שעות בלבד.
לפני האכלה יש לחמם ולבדוק הטמפרטורה על כף היד.
תנוחת האכלה
התינוק ישכב בזרועות ההורה בראש מורם. יש להאכיל עם הפסקות במידת הצורך. במידה והתינוק משתנק יש להפסיק את האכלה, להרימו, לתפוח בעדינות על גבו ולהשכיבו על הבטן תוך כדי תפיחה עד שהתינוק נרגע וחוזר לצבעו. בגמר האכלה יש להוציא אוויר ולהשכיבו על הבטן.
בקבוקים ופטמות
יש לנקות היטב במים ובסבון ולשפוך עליהם מים רותחים. אין צורך להרתיח את הבקבוקים.
כאבי בטן וגזים
כאבי בטן אופייניים לכל התינוקות, גם ליונקים, החל מגיל שבוע ועד לסוף החודש השלישי לחייהם. לרוב, כאבי הבטן נובעים מחוסר בשלות של המעי ואינם מעידים על רגישות למזון מסוים. התופעה מתרחשת בעיקר בשעות הערב והלילה, אז גם גובר בכיו של התינוק.
על מנת להקל על כאבו, החזיקו את התינוק מכורבל בידיים, העניקו לו חום ותשומת לב ונסו לגרום לו לבכות פחות. הבכי עלול להחמיר את הקוליק בגלל בליעת אויר ויצירת גזים במערכת העיכול. עסו את בטנו של התינוק בכיוון השעון, וקרבו את ברכיו לכיוון הבטן תוך שאתם מפעילים לחץ על כפות רגליו. השכיבו אותו על הבטן ולטפו אותו.
אפשר לתת תכשיר תרופתי להקלה, או חליטת תה צמחים בכמות של עד 60 מ"ל ביום.
אין לתת תה שומר קנוי בשל כמות הסוכר הרבה שהוא מכיל.
אין להאכיל את התינוק בזמן הבכי, אם זה לא זמן הארוחה, ריבוי מזון במערכת העיכול יכול להחריף את הקוליק.

רחצת התינוק

יש לרחוץ את התינוק מידי יום במים וסבון, בשעת הרחצה רצוי שטמפרטורת החדר תהיה בסביבות 25 מעלות. יש לבדוק שהמים אינם חמים מדי, כדי לא לגרום לכוויה או אינם קרים מדי הבדיקה תעשה באמצעות המרפק ולא ע"י כף היד .
הטמפרטורה אמורה לנוע סביב 37 מעלות.
חשוב מאוד למלא את האמבטיה במעט מים. מומלץ למלא מים בגובה של כ-5 ס"מ, ורצוי לא למלא יותר מ-10 ס"מ.
תנוחת התינוק באמבטיה רצוי כשהוא במצב ישיבה כאשר זרועך תחת ראשו וגבו.
זמן הרחצה יכול להיות בכל שעות היום. חשוב מאד שהרחצה תיעשה לפני האוכל, כדי לגרום לפליטות עקב טלטולים.
הכיני את בגדיו ותכשיריו מראש.
יש להקפיד לרחוץ היטב בן קפלי העור, כמו בצוואר, בית השחי והמפשעות ונגבי היטב במגבת יבשה ורכה.
יש לשטוף ולנקות את החלק התחתון של גוף התינוק משאריות ההפרשה כדי למנוע גירויים. נגבי את העור בעדינות ואל תשפשפי אותו.
את הפנים יש לרחוץ במים ללא סבון.

הטיפול בטבור
חבל הטבור נושר בד"כ בתקופה שבין חמישה עד עשרה ימים לאחר הלידה.
יש לשמור את הטבור יבש ונקי – ככל שהטבור ישאר יבש, הנשירה תתבצע מוקדם יותר.
יש לטפל בטבור עם אלכוהול 70% או כלוראקסידין 1/2% בכל החתלה. אין להשתמש ביוד כחול או אבקה צהובה (דרמטול), על מנת שנוכל לזהות בהקדם הופעת אודם מקומי. במידה ומופיע אודם יש לגשת מיד לרופא או אחות התחנה. ניתן להרטיב את הטבור בזמן הרחצה, אך יש לייבשו היטב מיד לאחר הרחצה ולנקות סביבו עם אלכוהול 70% או כלוראקסידין 1/2%. ניתן בהחלט להשכיב את התינוק על בטנו.
האוזניים ונחירי האף
אין מנקים בעזרת קסמים. יש לגלגל בין האצבעות מעט צמר גפן טבול במים פושרים וכך להחדיר ולנקות את האוזן החיצונית או האף.
ציפורניים
רצוי לגזור ציפורניים רק בגיל שבועיים ומעלה, במספריים מיוחדים לתינוק כדי שלא לפצוע את אצבעותיו. עטפי באגרוף את כף ידו וכל פעם הוציאו אצבע וגזרי את הציפורן לא קרוב מידי לעורו.
החתלה
אין להדק חזק מידי את הטיטול על מנת לאפשר לתינוק לנשום בחופשיות וכדי שיוכל להניע רגליו בקלות. הדקי את הטיטול בגובה הטבור על מנת שהרטיבות לא תגיע עד החזה.
תחנה לבריאות המשפחה
הודיעי לתחנה שבאזור מגורייך שהגעת הביתה וקבעי זמן מוקדם לביקורך בתחנה. התחנה מהווה את המשך המעקב אחר הילוד ומוקד לכל שאלה ובעיה. בבית החולים ביום הלידה מקבל התינוק חיסון נגד צהבת זיהומית מסוג B . עליו לקבל חיסון נוסף בגיל חודש ובגיל חצי שנה. אחרי הלידה נמשך הפיקוח אחר התפתחותו של ילדך.
הכביסה
את הבגדים הבאים במגע עם עור התינוק יש להרתיח.
אין להשתמש באבקת כביסה המכילה ביו ובמרככים למיניהם שאינם מתאימים לעורו העדין. אל תגהצי את החולצות והחיתולים- זה אוטם את הבד ולא מאפשר אוורור שכה חשוב לנשימת העור.
יציאותיו של התינוק
תינוק היונק חלב אם, יציאותיו רכות ולפעמים מימיות, בעלות ריח עדין. פעילות המעיים נעשית אחרי או תוך כדי הנקה. אל דאגה, אין זה "שלשול", למרות שהצבע צהבהב או צהוב-חום. תכיפות היציאות משתנה מתינוק לתינוק. בהמשך יהיו יציאותיו 3-2 פעמים ביום. לפעמים התינוק נותן יציאה אחת לכמה ימים.
בתינוק יונק עצירות מותרת עד 7 ימים, אך בתנאי שאינו פולט/מקיא, בטנו אינה תפוחה והתינוק רגוע.
בתינוק הניזון מתחליף חלב אם- "עצירות" מתייחסת לתינוק שלא נתן יציאה יותר מ- 48 שעות ואז יש להתייעץ ברופא. תינוק הניזון מתחליפי חלב, הצואה תהיה מוצקה יותר.
בימים חמים אפשר לתת מים רתוחים בין הארוחות.
צהבת
הצהבת הפיזיולוגית (הרגילה אצל תינוקות) אינה מדבקת. צהבת זו נובעת מעודף של כדוריות דם אצל הילוד ומחוסר בשלות הכבד האמור לטפל בחומרי פרוק הכדוריות. החומר המופיע בדם והגורם לצהבת נקרא "בלירובין". לפי רמת "הבלירובין" יקבע האם תינוקך זקוק לטיפול כלשהו. ערך של עד 13 בגיל 3 ימים ניחשב כערך פיזיולוגי ה"בילירובין" מתפנה מהגוף דרך מערכת השתן והעיכול לכן כדאי לתת כלכלה לעיתים קרובות.
תנוחת השכיבה לתינוק
רוב התינוקות "יחליטו" על העדפת שכיבה מסוימת. כבדו את החלטתם, אך רצוי לאחר האוכל להשכיב על הבטן כך הנשימה והעיכול קלים יותר ובמידה והתינוק יפלוט האוכל יצא לסדין. השכיבה על הבטן בהשגחת ההורה. בזמן שינה יש להשכיב את התינוק על הגב.
אין להשכיב את התינוק על הצד.
הוראות משרד הבריאות למניעת "מוות בעריסה" ל"ע
המלצות ודגשים להורים: – הקפדה על הוראות אלו נועדה למנוע "מוות בעריסה" ל"ע.

יש להשכיב את התינוק הבריא על הגב בזמן השינה.
יש להימנע מעישון בסביבת התינוק בבית, במכונית וכו'
יש לשמור על טמפרטורה נאותה בחדר התינוק (22-20 מעלות) ולהימנע מחימום יתר…
מומלץ להניק את התינוק על מזרן קשיח בעל תו תקן.
מומלץ להדק את השמיכה למרגלות המיטה ובצדדים
יש להימנע מהנחת כריות ובובות רכות בסמוך לתינוק
כדאי להשכיב את התינוק לשינה עם מוצץ, עד גיל שנה. לתינוקות יונקים מומלץ לתת מוצץ לאחר התבססות ההנקה, מגיל חודש.
מומלץ שתינוקות ישנו בעריסה/מיטה משלהם בחדר ההורים, בחודשים הראשונים לחייהם.
יש לפנות מיד לרופא אם מתגלים סימנים של קשיי נשימה.
צרכים רגשיים
לא פחות חשובים צרכי התינוק הרגשיים וההתפתחותיים, נצלו את הרגעים בהם התינוק ער. זה הזמן לספק לו את הקשר הרגשי הראשון. תנו לו חום ואהבה בצורה גופנית, חבקו ולטפו אותו, דברו אליו אפילו אם לא תקבלו תגובה מיידית.
בשבועות הראשונים לחייו של התינוק, עיניו יכולות להתמקד בטווח של כ-20 ס"מ בלבד (בדיוק המרחק של עינייך ממנו כאשר את מחזיקה אותו), והוא נהנה לבחון את פנייך ולגעת באיברים השונים שמרכיבים אותם. כמעט ואין לו צורך בצעצועים, משום שהדבר שהכי מעניין אותו הוא פני אדם. הוא מרותק אלייך בייחוד כשאת מחייכת או מדברת אליו. בגיל שלושה חודשים הוא כבר יוכל להבדיל בין פנייך לפניהם של זרים.
גירויים להתפתחות התינוק
קולות אנושיים: התינוק שומע ומקשיב בריכוז מיוחד לדיבור של בני אדם (אפילו שהוא לא מבין את המילים ואת משמעותן), מאזין לדברייך ומבחין בנימת קולך. לכן חשוב שתדברי אליו בנחת ורוגע, הסבירי לתינוק כל דבר שאת עושה לו. תוכלי גם להראות לו ספרי תמונות ולהסביר לו מה רואים בכל תמונה. ככל שתדברי איתו יותר – כך הוא יבין יותר מהר את משמעות המילים.
מוזיקה לאוזניו:
זה כיף גדול לשיר לתינוקות. את יכולה לשיר כל שיר שאת אוהבת, ולאו דווקא שירי תינוקות. התינוק שלך יוכל ליהנות גם מהאזנה למוסיקה שאת אוהבת.
תמונות:
כדאי לך לשים במיטתו ספר תמונות (בטווח של כ-20 ס"מ מעיניו). למרות שהוא רואה בצבעים, עד גיל חודשיים התינוק שלך מבחין טוב יותר בשחור ולבן, וניתן לתת לו תמונות בגוונים אלו. אחרי גיל חודשיים מומלץ לעבור לתמונות צבעוניות, וכדאי להחליף אותן מדי פעם, כדי לתת לו גירויים חדשים.
מובייל:
המובייל מפתח אצל התינוק את חוש הראייה והשמיעה – הוא עוקב אחרי הדמויות המסתובבות שעל המובייל ומקשיב לצליליו של שיר הערש.

חשוב להדגיש:
עד גיל חודשיים – יש להשתדל שלא לחשוף את התינוק לריבוי מבקרים ובפרט לילדים קטנים, שלא לצורך. מערכת החיסונית אינה בשלה וההסתברות להידבקות בוירוסים גבוהה.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה