Skip to Content

חיסון לשפעת

2016 נובמבר 22 / כ"א חשון ה' אלפים תשע"ז
סימניה מוכרים לכל, חום גבוה ,לרוב מעל 38 מעלות, כאבי שרירים וכאבי ראש, שיעול ותחושת קוצר נשימה. הווירוס תוקף בעיקר את רירית דרכי הנשימה ונוצרת דלקת מקומית, בצקת של הרירית ,הפרשת ריר הגורמת לשיעול וחסימה חלקית של הסימפונות הקטנים הגורמת לקוצר נשימה
- ,

שפעת היא מחלה של דרכי הנשימה. החום נמשך לרוב 2-4 ימים ולעיתים עד שבוע. הסיבוך השכיח ביותר של שפעת הוא דלקת ריאות הנגרמת על ידי חיידקים המצויים במערכת הנשימה וחוגגים על הרירית המודלקת. במיעוט המקרים הווירוס עצמו גורם לדלקת ריאות כלומר הדלקת מתפשטת מהסימפונות גם לאבוביות הריאה. זו הצורה הקשה יותר והיא אינה מגיבה לאנטיביוטיקה. יש גם צורה מעורבת.

ההתפרצויות השפעת מתרחשות כמעט מדי שנה . המקרים הראשונים מזוהים בסוף הסתיו, לרוב בראשית דצמבר, השיא הוא בפברואר והמקרים האחרונים במרץ.

 

חשוב להדגיש כי אם שיעור מספיק של האוכלוסייה,כ40% , יתחסנו בזמן (עכשיו) , תהיה לכך השפעה מכרעת על הקטנת מספר החולים .
ההדבקה היא ,כידוע, באמצעות עיטוש או שיעול לכן תפוצת הווירוס גבוהה. אם בסביבתו של חולה יש מחוסנים רבים הוא לא ידביק אותם וההתפשטות של הווירוס תבלם.

שיעור התמותה משפעת הוא נמוך אך כיון שמספר החולים גדול מאד המספר האבסולוטי של הנפטרים גבוה. חומרת המגפות העונתיות משתנה משנה לשנה הן לגבי מספר החולים והן לגבי חומרת המחלה ושיעורי התמותה.

 

 

ווירוסי השפעת אינם יציבים. הם נתונים כמעט מדי שנה לשינויים במבנה חומצות הגרעין שלהם. ווירוס התוקף מאכסן (אדם או חיה), משתלב במנגנון חלוקת התא ו"גונב" תכונות גנטיות מהתא. לכן מדי שנה אנו מוצאים ווירוסים בהרכב אנטיגני שונה שמערכת החיסון שלנו אינה מכירה. לכן יש לייצר בכל שנה חיסון חדש המותאם לווירוסים החדשים. ליבת הווירוס אינה משתנה. לכן, אם ייוצר חיסון שיזהה את הליבה אפשר יהיה להתחסן פעם אחת (כמו נגד פוליו) והחיסון יהיה תקף לשנים רבות. עד שחיסון כזה יפותח יש להתחסן בכל שנה.

 

בישראל יש מאות אלפי חולים מדי שנה ו-600 עד 1000 מקרי מוות. כיון שרוב הנפטרים הם אנשים מבוגרים ,חולי לב וחולי ריאות לא קמה צעקה. כאשר שפעת החזירים קטלה אנשים צעירים הייתה פאניקה בארץ אף שמספר הנפטרים היה נמוך יחסית.

חשוב להדגיש כי אם שיעור מספיק של האוכלוסייה,כ40% , יתחסנו בזמן (עכשיו) , תהיה לכך השפעה מכרעת על הקטנת מספר החולים . ההדבקה היא ,כידוע, באמצעות עיטוש או שיעול לכן תפוצת הווירוס גבוהה. אם בסביבתו של חולה יש מחוסנים רבים הוא לא ידביק אותם וההתפשטות של הווירוס תבלם.
אם אתם בקבוצת סיכון (קשישים או חולי לב וריאות) , קבלו חיסון על מנת לשמור על חייכם. אם אתם צעירים ובריאים וחושבים ש"שפעת זה לא נורא" תתחסנו על מנת להגן על ילדיכם ועל הוריכם.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה