Skip to Content

מאגר מידע רפואי – תיק ממוחשב לחולה

2016 נובמבר 22 / כ"א חשון ה' אלפים תשע"ז
כל מאגרי המידע בקופות החולים ובבתי החולים עומדים להתחבר לרשת אחת. לא יהיה מאגר מידע מרכזי אלא קשר אינטרנטי בין המאגרים השונים
- ,

מיומנות והידע  של צוותי הרפואה והסיעוד ברפואה הציבורית בישראל נתפסים כמובן מאליו הן ע"י הציבור והן ע"י התקשורת. היעילות התפעולית של מערכת הבריאות דורגה ע"י הOECD  במקום הראשון מבין כל מדינות הארגון.

עם זאת ,מערכת הבריאות מככבת בכותרות כמעט מדי יום עקב בעיות קשות הנובעות ,במידה רבה, ממדיניות מתמשכת של הממשלה המנסה להכיל על מערכת הבריאות את השיטה שתוארה בסיפורו של מנדלה מוכר ספרים על העגלון שהקטין בהדרגה את מנות המזון של סוסתו ,וכאשר כמעט התרגלה שלא לאכול , צנחה ומתה פתאום.

ישראל היא המדינה היחידה בעולם בה כל הרופאים במרפאות הציבוריות מחוברים למחשב מרכזי

המערכת שורדת, למרות הסד התקציבי , בין היתר, הודות לתחכום תפעולי וארגוני שלמחשוב יש בו חלק מרכזי. ישראל היא המדינה הראשונה ,ובינתיים היחידה ,בעולם שבה התיק הרפואי בכל המוסדות מנוהל במחשב ואין עוד רישום ידני.

חולה הפונה לחדר מיון או למרפאה בבית חולים או לרופא יועץ בקופת חולים לא יצטרך לזכור את התרופות שהוא מקבל ולא לשאת עמו תיק רפואי של אשפוזיו בעבר

ישראל היא גם המדינה היחידה בה כל הרופאים במרפאות הציבוריות מחוברים למחשב מרכזי , כך שלכל קופת חולים ולכל בית חולים יש נתונים זמינים על כל חולה. מאגר הנתונים מאפשר בקרה על מתן תרופות  על הפניה לבדיקות ולניתוחים ומקל מאד על לימוד הנתונים לצרכי מסקנות רפואיות וכלכליות. תהליך מחשוב התיק הרפואי נתקל תחילה בהתנגדות הרופאים שחששו מפיקוח יתר והתערבות בעבודתם. נדרשה תבונה רבה באיזון בין בקרה לביקורת.
כעת המערכת עושה צעד גדול נוסף. כל מאגרי המידע בקופות החולים ובבתי החולים עומדים להתחבר לרשת אחת. לא יהיה מאגר מידע מרכזי אלא קשר אינטרנטי בין המאגרים השונים .
חולה הפונה לחדר מיון או למרפאה בבית חולים או לרופא יועץ בקופת חולים לא יצטרך לזכור את התרופות שהוא מקבל ולא לשאת עמו תיק רפואי של אשפוזיו בעבר. הקלדת תעודת הזהות שלו למחשב של הרופא תעלה על המסך את תולדותיו הרפואיות,תרופות, בדיקות מעבדה ודימות,אשפוזים, ניתוחים וייעוצים. כל המידע ,פרט למספר נושאים שהוגדרו כחסויים ביניהם בדיקת HIV,הפסקות היריון יזומות, טיפול פסיכיאטרי,בדיקות גנטיות,פונדקאות ואימוץ.

לרופאים המורשים להשתמש במאגר המידע תהייה סיסמת כניסה. לאחר הקלדת תעודת הזהות של המטופל הרופא יקליד שאילתות והמידע יעלה על מסך המחשב. תרשים א.ק.ג. בלתי תקן יושווה לתרשים קודם המצוי במערכת המידע. אם יש שוני בין התרשימים הוא יבלוט ויסייע בהחלטות טיפוליות. אם אין שוני ימנעו פעולות מיותרות ואפילו אשפוז מיותר. כך גם לגבי בדיקות מעבדה,צילומי רנטגן ,בדיקות CT ואחרות.

ככל שהמערכת תשתכלל אפשר יהיה להשוות סרטי צנתור או בדיקות דינאמיות אחרות ולא רק את הפענוח המודפס. בעידן הכירורגיה הלפארוסקופית, סרטי הצילום בעת הניתוח יועלו לרשת ויהיו זמינים לצפייה לרופא אליו החולה יפנה לייעוץ. תוצאות של בדיקות פתולוגיות ואף צילומי המשטחים עצמם יוכלו להיות זמינים לבקרה נוספת.
שיתוף המידע הרפואי פותח עידן חדש  במערכת היחסים בין הגופים השונים בתוך מערכת הבריאות וחשוב מכך,בין המערכת הרפואית למטופלים.
מערכת המידע מתוכננת כך שלא ניתן לבצע שינויים במידע לאחר שנרשם ועלה לרשת. זמינות הנתונים לכל רופא שהחולה פונה אליו היא גורם מרכזי בשקיפות ההחלטות הטיפוליות, שאינן נותרות בגיליון מודפס, בארכיון, ואף לא במאגר מידע מבודד, במחשב ,אלא פתוחות לצפייה לכל מי שמעורב בטיפול בחולה. יש תקוה סבירה כי שיתוף המידע ישפר את יכולת האיבחון של כל רופא, באשר הוא, כיון שהממצאים והמחשבות של הרופאים האחרים, שהתלבטו בבעיות החולה, יהיו בהישג ידו. צפיה בסיכומים ומסקנות רפואיים ,ובו זמנית במידע הגולמי, תאפשר לרופא להתעמק בבעית המטופל שלו ,לבקר מסקנות של אחרים ואולי לתרום למניעת טעויות.

החשש המובן מ"האח הגדול" מתאזן מול התועלת הגלומה במיזם .

 

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה