Skip to Content

קרע במניסקוס בברך

2016 נובמבר 20 / י"ט חשון ה' אלפים תשע"ז

ניתוח ארטרוסקופ
ניתוחי ארטרוסקופיה של ברך מתבצעים בשל מגוון של סיבות, כשאחת השכיחות ביותר היא קרע במניסקוס הנמצא בתוך הברך. קרע במניסקוס גורם לכאבים בברך, להצטברות נוזלים בברך, להגבלה בתנועות הברך, ולעיתים אף ל"נעילה" של הברך.

 במקום ניתוח פתוח
הטיפול בקרע במניסקוס בברך הינו בניתוח ארטרוסקופיה של הברך. להבדיל מניתוחים "פתוחים" בברך שבהם מבוצע בעור חתך ארוך יחסית הגורם לפגיעה משמעותית לרקמות, ניתוחי ארטרוסקופיה ברך מהווים התערבות ניתוחית-פולשנית-מינימלית. באופן טיפוסי, ולאחר תהליך הרדמה, מתבצע בעור בקדמת הברך חתך זעיר באורכו מילימטרים ספורים בלבד. הטראומה המינימלית הנגרמת לגוף מחתך כה זעיר בעור, גורמת לכך שהטראומה הניתוחית כולה הינה מינימאלית, מידת הכאב הכרוכה נמוכה יחסית, המטופל מסוגל ללכת על הרגל המנותחת ללא קביים מיד לאחר ניתוח, והוא חוזר לביתו כבר ביום הניתוח לאחר מספר שעות.
דרך החתך הזעיר מוחדרת לאזור הפגוע מצלמה פייבר-אופטית בקוטר ובאורך של קשית שתייה לערך. מצלמה זעירה זו מורכבת מעדשות זעירות וממערכת תאורה המבוססת על סיבים אופטיים, שמאירים ומגדילים את התצוגה של המניסקוס הפגוע בברך.

התמונה המתקבלת מוגדלת ומועברת ומוקרנת על מסך טלוויזיה, והיא מאפשרת למנתחת לראות על המסך את כלל תמונת הברך הפגועה, כולל את הקרע במניסקוס, וכל זאת, עם עירוב ופגיעה מינימאליים של הרקמות באזור שמסביב לברך, או של הרקמות שבתוך הברך. טכנולוגיה רפואית זו מאפשרת כיום למנתחת לטפל בפגיעות, לרבות בקרע של המניסקוס, בטכניקה ארטרוסקופית, במקום בניתוח פתוח שבו מבוצע חתך גדול בעור וברקמות מסביב לברך הפגועה.

טיפול הארטרוסקופי בפגיעה בברכיים מבוצע דרך חתך זעיר דומה נוסף, דרכו ניתן להכניס לתוך הברך הפגועה מכשירים כירורגיים עדינים , שבאמצעותם ובאמצעות צילום הברך המוקרן על מסך הטלוויזיה, ניתן לפתור ולרפא את הפגיעות הנוספות בברך, ללא צורך בניתוח פתוח, ובדרך כלל גם ללא צורך בחתכים נוספים.
הניתוח הארטרוסקופי בברך מתבצע תוך שטיפה בלחץ של המפרק בנוזל פיזיולוגי, הגורם ל"התנפחות" של הברך ומקנה למנתחת חופש תמרון עם המצלמה הזעירה ועם המכשור הכירורגי העדין המוכנס לאזור הפגיעה בברך. לכן, החתכים הזעירים בעור בדרך כלל לא נתפרים, על מנת לאפשר לנוזל הפיזיולוגי להשתחרר מהרקמה התת-עורית ולהתנקז מחוץ לגוף במהלך הימים הראשונים שלאחר הניתוח

אחרי הניתוח

  לאחר הניתוח בו מטופל הקרע במניסקוס, מומלץ בדרך כלל למטופל לחזור באופן מיידי להליכה בדריכה מלאה על הרגל

סוזנה הורוביץמומחה בעל שם לרפואה פנימית וראומטולוגיה

טיפול לאחר הניתוח הארטרוסקופי – קרע במיניסקוס
לאחר הניתוח בו מטופל הקרע במניסקוס, מומלץ בדרך כלל למטופל לחזור באופן מיידי להליכה בדריכה מלאה על הרגל המנותחת, תוך הפעלת עומס רגיל על הרגל כבר ביום הניתוח, וללא עזרת קביים.
מומלץ גם למטופל להתחיל מיד בהפעלה עצמית של הברך למירב טווחי התנועה, במהירות המרבית שניתן. תרגול עצמי זה כולל תנועות ליישור מלא של הברך, ולכיפוף מקסימלי שלה, באופן רצוני ויזום.
החזרה לחיים פעילים היא לא רק מטרתו של כל חולה העומד בפני ניתוח ברך, אלא בסוג זה של התערבות ניתוחית-מינימלית, היא מהווה גם חלק חשוב מהטיפול שלאחר הניתוח.
הקפדה על כללים אלה לא רק תאפשר לחולה לחזור לחיים פעילים בתוך זמן קצר, אלא היא גם חשובה על מנת לאפשר לספורטאים שבינינו לחזור בהקדם לפעילות ספורטיבית מלאה.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה