Skip to Content

תגלית- חיידק חדש במערכת העיכול

2016 נובמבר 23 / כ"ב חשון ה' אלפים תשע"ז
איתי אמיר עובד בכיר במעבדה המיקרוביולוגית במעיני הישועה, גילה תוך כדי עבודה חיידק חדש, שייקרא על שמו – "זו הגשמת חלום. זה מקרה שלא קרה כאן מעולם"
- ,

בית החולים מעיני הישועה התגלה לראשונה חיידק חדש במערכת העיכול, הדבר קרה לגמרי במקרה ובעקבות הגילוי הוא נקרא על שמו של המגלה, עובד בכיר במעבדה המיקרוביולוגית.

איתי אמיר (34) דוקטורנט במחלקה למיקרוביולוגיה מולקולרית וביוטכנולוגיה באוניברסיטת תל אביב, עובד בית החולים זה שמונה שנים.

כיצד גילית את החיידק?
לפני כשנה קיבל לידו במסגרת עבודתו תרבית דם של חולה בן 84 מהמחלקה הפנימית, להפתעתו הרבה גילה כי בתרבית מצוי חיידק שמעולם לא זוהה.

גילינו בתרבית שבעצם מדובר בחיידק שאינו מתאים לדפוס הרגיל שאנחנו מכירים", הוא מספר. "עשינו לו אבחון מולקולרי וגילינו שמדובר בחיידק חדש.

 

מדברים על זה בכל העולם
העיתונות בכל העולם כבר פרסמה  את התגלית החדשה
http://www.lemondejuif.info/sante-nouvelle-variete-de-bonne-bacterie-decouverte-en-israel/

karmelnet

http://jssnews.com/2014/02/13/un-medecin-israelien-decouvre-une-nouvelle-bacterie-dans-du-sang-humain/

 

באיזה חיידק מדובר?
בשיתוף פעולה ראשון עם מכון פסטר ואוניברסיטת תל אביב נשלח החיידק לזיהוי בארצות הברית. לאחר ארבעה חודשים הגיעה התשובה החיובית – אכן מדובר בחיידק חדש.
החיידק החדש מיטיב עם מערכת העיכול ביצירת חומצת שומן, שהיא מקור עיקרי לאנרגיה לתאי המעיים בבני האדם.
ד"ר עדינה בר חיים מנהלת המערך המעבדות במעיני הישועה, מסבירה: "מדובר בזן חדש של חיידקים שעד היום למעשה לא נתגלה. יש לכך חשיבות מדעית גדולה. המחק הרפואי עוד יגלה בעתיד מהי החשיבות הקלינית של החיידק בבני האדם".

 

זו הגשמת חלום , אומר אמיר. זו הפעם הראשונה שגילינו חיידק במעיני הישועה, לא כל יום מגלים חיידק במעבדות קליניות שעוסקות בדגימות מבני אדם.

 

אני מברך את הנהלת בית החולים שאפשרה את המחקר הזה ותמכה בו. הרופאים כאן התפלאו לשמוע שמדובר בחיידק חדש, כי זה די נדיר למצוא בארץ חיידק מחדש מתרבית של בן אדם. זה ממש לא מקרה של יום יום.

 

החיידק נקרא Eisenbergiella Tayi
החיידק נקרא Eisenbergiella Tayi, ע"ש ד"ר פיליפ אייזנברג ז"ל, מיקרוביולוג יהודי שנספה בשואה, וע"ש ד"ר וורן טאי, שגילה את המחלה הגנטית טאי זקס, מחלה קשה שפוגעת ביהודים אשכנזים. אלא שהרופאים נוהגים לקרוא לחיידקים בראשי התיבות של שם החיידק. במקרה הנ"ל ראשי התיבות יוצרים את השם איתי, כמו שמו של מגלה החיידק.
"מקובל מאוד להנציח בקטריולוגיים ממדע החיים דרך שמות של חיידקים" מסביר אמיר. "בתהליך חיפוש השם חיפשתי מדענים שנספו בשואה כדי להנציח אותם".

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה