Skip to Content

התנקבות בעור התוף

2016 נובמבר 20 / י"ט חשון ה' אלפים תשע"ז

מהי התופעה ומהן סיבותיה?

התנקבות בעור התוף כשמה כן היא – חור בעור התוף. זוהי פגיעה שכיחה אצל ילדים. הדבר מגביל את הילד ואת המבוגר, משום שמים מהמקלחת או מהבריכה חודרים ישירות לאוזן התיכונה של הילד וגורמים לזיהום. מי שיש לו חור בעור התוף אינו יכול להיות בבריכה וצריך לשים אטמים נגד מים באוזניים בזמן הרחצה, שכן פגיעה בעור התוף גורמת לירידה בשמיעה.
התנקבות בעור התוף נגרמת בעיקר בשתי דרכים
זיהומים חוזרים באוזניים. כך ניתן לראות בילדים עם דלקות אוזניים חוזרות במשך שנים רבות הופעה של חור בעור התוף.
טראומה לאוזניים, למשל כתוצאה מהחדרת מקל עם צמר גפן לאוזניים, לאחר סטירה מצלצלת שמכוונת ישירות לאפרכסת ולעיתים לאחר פרוצדורות כירורגיות כמו הכנסת כפתורים.

חשוב לדעת

הניתוח מאוד בטוח ועם מעט סיבוכים. הסיבוך השכיח ביותר הוא שהחור לא ייסגר, דבר זה קורה בעיקר אם לא שומרים על האוזן אחרי הניתוח, או כאשר מבצעים את הניתוח באוזן מזוהמת.

טיפול כירורגי
הטיפול במצב זה הוא בדרך כלל ניתוח בהרדמה כללית. בניתוח מבצעים חתך מאחורי האפרכסת, כדי שמקום החתך יהיה מוסתר בעתיד. לוקחים "פסציה" (שכבה דקה שנמצאת מעל לשריר הדומה בצורתה לגיד), מהשריר הטמפורלי שמצוי קצת מעל לאפרכסת. פסציה זו מעובדת ומדוקקת ומוכנסת מתחת לחור כך שהיא סותמת אותו במלואו. לאחר הניתוח ממלאים את חלל האוזן החיצונה בחומר דמוי ספוג. החומר נספג תוך שבועיים-שלושה, ובזמן הזה הפסציה מתאחה עם עור התוף וסוגרת אותו.

ניתוח זה אינו מומלץ בילדים מתחת לגיל עשר, משום שלפני גיל זה לרוב מערכת ניקוז האוזן התיכונה איננה מפותחת דיה, ולכן יש סכנה שהחור לא יתאחה, מאחר שתת הלחץ בחלל האוזן ישאב את הפסציה וימנע את הידבקותה לעור התוף.
התאוששות
ההתאוששות מהניתוח היא קלה, וכבר למחרת חוזרים לפעילות רגילה. חשוב להימנע שבשלושת השבועות שלאחר הניתוח מפעילות גופנית, כדי למנוע ניתוק של הפסציה מעור התוף. כמו כן, כדאי להימנע מטיסה במשך שלושה חודשים, כדי למנוע חור חדש כתוצאה מתת הלחץ שנוצר באוזניים בזמן ההמראה והנחיתה של המטוס.
הניתוח מאוד בטוח ועם מעט סיבוכים. הסיבוך השכיח ביותר הוא שהחור לא ייסגר, דבר זה קורה בעיקר אם לא שומרים על האוזן אחרי הניתוח, או כאשר מבצעים את הניתוח באוזן מזוהמת. סיבה נוספת היא ביצוע הניתוח בגיל צעיר מדי כאשר ניקוז האוזן התיכונה איננו מפותח דיו. סיבוכים נוספים הם ירידה בשמיעה או סחרחורת, אולם הם נדירים מאוד.

 

לסיכום:
חור בעור התוף הוא מצב מטריד, המפריע לחיי היום יום ומחייב אטמים לאוזניים בזמן רחצה והימנעות מלהיכנס לבריכה או למקווה. הטיפול הוא כירורגי וקצר עם אחוזי הצלחה גבוהים. יש לשמור על טיפול נכון באוזן במשך שלושה שבועות לאחר הניתוח.

 

לא מבצעים את הניתוח בילדים מתחת לגיל עשר.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה