Skip to Content

דום נשימתי בשינה ונחירות

2016 נובמבר 20 / י"ט חשון ה' אלפים תשע"ז

דום נשימה בשינה הוא מצב של הפסקות נשימה בזמן שינה. בשל חסימת נתיב האוויר. זהו מצב המסכן את הבריאות של האדם. דום נשימה בשינה מעלה שכיחות של יתר לחץ דם, מחלות לב ושבץ מוחי פי 2 ויותר.

הסיבות לדום הנשימה הם חולשת שרירי הלוע, שמתרחשת בזמן השינה, כתוצאה מכך יש צניחה של החיך וחסימת נתיב האוויר. מנגנון נוסף לחסימה הוא צניחת הלשון אחורה וע"י כך נוצרת חסימה של פתח הלוע.

הדבר גרום לחסימת נתיב האוויר ולהפסקות נשימה בשינה. נחירות, שהן הסימן הבולט לכך שיש הפרעות בשינה, נגרמות כתוצאה מרטט של שריר הלוע בשל חולשתם.
מהם הסימנים של אדם נוחר הסובל מדום נשימה בשינה?
כפי שצוין קודם כל אדם שנוחר בשנתו , סובל גם מהפרעות בשינה. אך אנשים שהם גם עייפים במשך היום, או שמתעוררים בלילה עם תחושת מחנק בגרון, או שבן הזוג שם לב שהם נחנקים בזמן השינה סובלים מדום נשימה בשינה בנוסף לנחירות.
פעמים רבות האדם לא מרגיש שהוא נחנק, ורק בן הזוג בבוקר מספר לו על צורת השינה שלו.
כיצד מאבחנים דום נשימה חסימתי בשינה?
הדרך הטובה ביותר, היא מעבדת שינה. במעבדה בודקים את מספר הפסקות הנשימה בשינה, וכן את ירידת אחוז החמצן בדם.
בהתאם לבדיקה זו, ניתן לדעת אם מדובר בדום נשימה קל, בינוני או חמור. ככל שדום הנשימה קשה יותר כך הסכנה הבריאותית עולה.
כיצד ניתן לטפל בדום נשימה חסימתי בשינה?
צורת הטיפול תלויה בראש וראשונה בחומרת דום הנשימה.
בדום נשימה חמור, שמוגדר מעל 30 הפסקות נשימה בשעה (כל 2 דקות!) הטיפול המועדף הוא מסכת CPAP. מדובר במסכה ששמים על האף והיא מחדירה אוויר בלחץ לצורך פתיחת החסימה בלוע.
בדום נשימה קל על בינוני ניתן להשתמש בניתוח או בהתקן דנטאלי.
ההתקן הדנטאלי הוא פלטה ששמים על השיניים בזמן השינה בלבד, והיא מקדמת את הלסת התחתונה קדימה. כתוצאה מכך הלשון שמחוברת ללסת התחתונה מקודמת, ובכך נמנעת צניחת הלשון ומעבר האוויר נפתח.
טיפול כירורגי
היתרון של טיפול כירורגי הוא שהניתוח פותר את הבעיה ללא קשר למכשירי עזר. הן מסכת ה CPAP והן ההתקן הדנטאלי עוזרים כל עוד האדם משתמש בהם. הניתוח עוזר ללא תלות במכשירים אלה.
הניתוחים נעשים בהתאם למקום החסימה:

אף
אנשים נוחרים הסובלים מאף סתום בשל מחיצה סוטה, או ריריות תפוחות עוברים ניתוח לפתיחת מעבר האוויר באף.

חיך
הניתוח בחיך מתאים לכל האנשים שסובלים מדום נשימה ונחירות. זאת מאחר ושריר החיך הרוטט גורם לנחירה ולחסימת מעבר האוויר. בניתוח חותכים ריריות עודפות משני צידי העינבל, ואת העינבל עצמו. כתוצאה מכך מתרחב פתח הלוע ושריר החיך מתחזק. הניתוח מבוצע בשיטת Coblation. שיטה שעושה שימוש  ביוני מים, ומאפשרת חיתוך בריריות בלי לגרם לכוויה מקומית.
הקטנת בסיס לשון
מדובר במקרים בהם יש דום נשימה בינוני, (15-30 הפסקות נשימה בשעה). במקרים אלה לרוב יש מעורבות גם של בסיס הלשון. הניתוח מבוצע בשיטת Coblation. מחדירים אלקטרודה לבסיס הלשון במספר מקומות ועל ידי כך גורמים להתכווצותו ולהרחבת מעבר האוויר בלוע.
ההחלטה על סוג הטיפול נעשית רק לאחר בדיקה יסודית שמבוצעת על ידי רופא א.א.ג. הרופא. בעזרת סיב אופטי, בודק את האנטומיה של האדם הנוחר, ובהתאם יכול להחליט על סוג הניתוח. האם זה ניתוח חיך בלבד או ניתוח משולב גם של האף ושל בסיס הלשון.

לסיכום: בעיה של נחירות ודום נשימה חסימתי בשינה היא קודם כל בעיה בריאותית.
הדרך הטובה ביותר לברור הבעיה היא ע"י בדיקת רופא א.א.ג. בעזרת סיב אופטי, ובדיקה במעבדת שינה. ככל שדום הנשימה חמור יותר כלומר יש יותר הפסקות נשימה בזמן השינה כן הסכנה הבריאותית גדולה יותר.

הטיפולים נחלקים לטיפולים כירורגיים: אף, חיך ובסיס לשון, וטיפולים לא כירורגיים כמו מסכת CPAP, והתקן דנטאלי.
אנחנו ביחידת א.א.ג. במעייני הישועה נותנים שרות מיוחד לאנשים הנוחרים או הסובלים מדום נשימה, מרפאת השינה מנוהלת על ידי ד"ר פרנסין פרטוש, רופאת א.א.ג. בכירה. במרפאה זו האנשים ייבדקו, יישלחו למעבדת שינה ובהתאם לתוצאות יקבלו את הטיפול הרפואי המתאים להם.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה