Skip to Content

לחץ נפשי וסוכרת

2016 נובמבר 21 / כ' חשון ה' אלפים תשע"ז
בימים אלה בהם המתח גואה ראוי לבדוק את הדעה הרווחת כי דחק נפשי חד יכול לגרום להופעת סוכרת. הסיפור הבא ,אופייני מאד :
- ,

גבר בן 45,נהג אוטובוס, בריא פרט למשקל עודף של כ10 ק"ג ,החזיר את האוטובוס הריק, בשעת לילה, לחניון ובדרך התנגש בעץ, בצד הדרך.  הוא התעורר בבית החולים, כולו כאוב ,חבלות קהות בחזה ובבטן, שטפי דם תת עוריים אך ללא שברים .

 

בחדר המיון נלקחו בדיקות דם שהראו תוצאות תקינות פרט לערך גבוה של סוכר שהיה 210 מג%. (כזכור, ערך תקין הוא עד 100מ'ג%). בבדיקות חוזרות, בימים שלאחר התאונה ,ערכי הסוכר בצום היו סביב 160 מ'ג%. הרופא  אבחן סוכרת ורשם טיפול בתרופה לאיזון הסוכר.

לאחר שהחלים ,האיש תבע את חברת הביטוח וטען כי הסוכרת נגרמה על ידי התאונה שהרי לפניה היה בריא ומיד לאחריה חלה בסוכרת. עיון  ברשומה הרפואית בקופת החולים העלה כי בשנה שקדמה לתאונה לא ביקר אצל הרופא ולא נלקחו בדיקות דם. בדיקת דם לסוכר כשנתיים לפני התאונה הראתה ערך תקין.

מה רב היה התסכול של האיש כאשר תביעתו להכרה במחלת הסוכרת כנגרמת על ידי התאונה, נדחתה, תחילה על ידי וועדה רפואית של חברת הביטוח ,ולאחר מכן גם על ידי בית המשפט . השופט קבל את חוות דעתו של המומחה הרפואי אשר טען כי לתובע הייתה סוכרת שאובחנה בעקבות התאונה כיון שאז נבדק ,לראשונה מזה חודשים רבים ,אך המחלה לא נגרמה על ידי התאונה.

מדובר בעודפים

לכן המחלה היא ,בעיקר, תוצאה של חברת השפע. עודף קלוריות,עודף משקל ,הרבה פחמימות מהירות ספיגה ומיעוט פעילות גופנית. לדחק הנפשי אין חלק בגרימת המחלה.

סוכרת לפעמים מאובחנת כאשר בדיקות דם נלקחו מסיבה אחרת
מקרה זה מדגים התרחשות אופיינית מאד בה סוכרת מאובחנת כאשר בדיקות דם נלקחו מסיבה אחרת, מחלה חריפה ,תאונה ,הכנה לקראת ניתוח או אף בדיקות שגרה. יש לסייג כאן ולומר כי הדיון נסב על סוכרת מטיפוס 2 שהיא הנפוצה ביותר (למעלה מ90% מכלל חולי הסוכרת).
תהליך היווצרות סוכרת
תהליך היווצרות סוכרת הוא איטי מאד ,משתרע על פני שנים רבות. העליה בערכי סוכר הדם מתרחשת בהדרגה ,תחילה לאחר ארוחות ולאחר מספר שנים גם בצום. סוכר הדם עולה כאשר הלבלב אינו מייצר מספיק אינסולין  על מנת להכניס את כל הסוכר שאנו אוכלים לתוך תאי השריר והכבד.

 

ככל שהאנשים משמינים פעילות האינסולין פוחתת (נוצרת תנגודת לאינסולין) לכן נדרשות כמויות גדולות יותר על מנת לשמור את רמות הסוכר בדם בגבולות התקין. תהליך דלקתי איטי מאד שוחק את יכולת הלבלב להפריש עודפי אינסולין ולבסוף  ריכוז הסוכר בדם עולה.

 

בממוצע חולפות שלוש עד ארבע שנים מהיווצרותה ועד לאבחנה
התפתחות המחלה איטית מאד. בממוצע חולפות שלוש עד ארבע שנים מהיווצרותה ועד לאבחנה.  דחק נפשי או גופני חד מעלה ,זמנית, את התנגודת לאינסולין אך זו חוזרת לקדמותה תוך שעות או ימים אחדים. לכן ,בחולי סוכרת, ריכוז הסוכר בדם עולה ,זמנית, בשעת דחק .לאנשים בריאים יש יכולת להעלות הפרשת אינסולין במידה כזאת שגם בעת דחק ריכוז הסוכר נותר תקין או שהעליה מתונה וקצרה מאד.

הבליץ על לונדון במלחמת העולם השנייה

יחס בין דחק נפשי, תזונה וסוכרת מודגם היטב בסיפור של ימי הבליץ על לונדון במלחמת העולם השנייה. בשבועות הארוכים בהם העיר הופצצה על ידי טילי ווי-2 של הגרמנים והתושבים בילו שעןת רבות במקלטים ,רוב חולי הסוכרת לא נזקקו לתרופות ובחלקם המחלה נעלמה כליל.

תפקיד התורשה

שיעור היארעות סוכרת בישראל הוא כ6% מכלל האוכלוסייה. בין אלה ששני הוריהם היו חולי סוכרת השיעור כפול.

אולם, אם ישארו רזים לא יחלו, למרות התורשה.לעומת זאת, לשמנים , גם אם הוריהם בריאים, סיכוי של למעלה מ35% לחלות בסוכרת.

במשך השנים הראשונות שלאחר המלחמה התברר כי בין האנשים ששהו בלונדון בימי הבליץ שיעור היארעות סוכרת היה גבוה מאשר הממוצע בכלל האוכלוסייה. לכאורה, השפעה פרדוקסאלית של דחק נפשי על סוכרת. למעשה השפעה ברורה וצפויה של מצב תזונתי על הופעת המחלה ועל התנהגותה. בימי המלחמה  היה מחסור במזון ,אנשים ירדו במשקל וברבים מחולי הסוכרת המחלה נעלמה.

 

לאחר המלחמה, אלה שהיו באזורי הלחימה הקשה וסבלו מתת תזונה הרבו לאכול ועלו במשקל לכן שיעור חולי הסוכרת ביניהם עלה על הממוצע.

סוכרת סוג 2
סוכרת מטיפוס 2 היא מחלה מורכבת. על מנת שתיווצר נדרש מערך גנטי מסויים שרק חלקו הקטן מוכר לנו. קיימת ,במובהק,נטייה תורשתית אולם, בתורשה אין די.

 

שיעור היארעות סוכרת בישראל הוא כ6% מכלל האוכלוסייה. בין אלה ששני הוריהם היו חולי סוכרת השיעור כפול. אולם, אם ישארו רזים לא יחלו, למרות התורשה.לעומת זאת, לשמנים , גם אם הוריהם בריאים, סיכוי של למעלה מ35% לחלות בסוכרת.
לכן המחלה  היא ,בעיקר, תוצאה של חברת השפע. עודף קלוריות,עודף משקל ,הרבה פחמימות מהירות ספיגה ומיעוט פעילות גופנית. לדחק הנפשי אין חלק בגרימת המחלה.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה