Skip to Content

תזונה ללא סוכר

2016 נובמבר 21 / כ' חשון ה' אלפים תשע"ז
הסוכרת, שהיא מהמחלות הנפוצות בעולם, נמצאת בעלייה מתמדת, ומגיעה לרמה של מגפה עולמית. הטיפול בחולים בה גובה משאבים רבים ממערכות הבריאות בעולם וסיבוכיה גורמים למותם של למעלה ממיליון בני אדם בכל שנה.
- ,

החלום הגדול והבלתי מושג הוא שתימצא תרופה שתעצור את המגפה, אבל הבעיה היא שהפתרון בידינו… כי עצירת ההידרדרות נעוצה בשינוי הרגלי תזונה ואורח חיים, ואותם, כידוע, קשה לשנות. הרבה יותר קשה מאשר להמציא תרופה שצריך רק לקחת פעם או פעמיים ביום.
אז עד המצאת תרופת הפלא לטיפול ומניעת המחלה – הצטרפו אלינו כדי לראות כיצד אורח החיים משפיע על הסוכרת לסוגיה השונים, כיצד הוא מושפע ממנה, ולהבין כיצד קורה שדווקא מחלה שכביכול 'בידינו'– צוברת תאוצה יותר ויותר.

סוכרת סוג 2 מהי?

סוכרת סוג 2 היא מחלה מטבולית שבה הגוף מפתח תנגודת להשפעת האינסולין. )אינו סולין הוא הורמון המופרש מתאי בטא בלבלב אל מחזור הדם. בין היתר, מעכב האינסולין את ייצור הסוכר בכבד וכן הוא תפקידו להכניס את הגלוקוז לתוך התאים ובכך להקטין את רמתו בדם(.
כאשר קיימת תנגודת לאינסולין, הוא אינו מכניס את הגלוקוז לתאים, והתוצאה היא כמויות אינסולין מוגברות בדם, בד בבד עם כמויות גלוקוז מוגברות. סוכרת סוג  2 קיימת אצל 90% מחולי סוכרת, והיא פוגעת בעיקר במבוגרים מעל גיל שלושים אך לעתים גם במתבגרים, במיוחד אלה הסובלים מהשמנת יתר. המחלה מופיעה באטיות ומתגלה לעתים קרובות בבדיקת דם מקרית. סוג זה של סוכרת הוא בעל מרכיב גנטי חזק מאוד, אך למאפייני אורח חיים יש השפעה מכריעה על התפתחות המחלה ומהלכה.
לרוב, הופעת הסוכרת לא תלווה בכל תסמין, רק ברמות סוכר מוגברות מאד נחוש בכך:צימאון מוגבר, עור יבש ומגורה, ריפוי אטי של חתכים, ראייה מטושטשת, רעב תמידי, עייפות וחולשה ירידה במשקל, זיהומים בעור, חוסר תחושה או כמו דקירות קלות בכפות הרגליים.
לסוכרת עלולים להיות סיבוכים שונים בראייה, בכליות, בעצבים, ובכלי דם גדולים וקטנים: מחלת לב כלילית, מחלת עור, מחלה של כלי הדם הגדולים או הקטנים, נפרופתיה )פגיעה בכליות(, נוירופתיה )פגיעה בעצבים(, מחלה בכלי הדם ההיקפיים, רטינופתיה )פגיעה בעיניים(.

השמנה גורמת לעודף אינסולין, וכאשר יש נטייה גנטית משפחתית, הדרך היא קצרה להתפתחות סוכרת.
ניתן לומר כי סוכרת
מבוגרים מושפעת בעיקר מנטייה גנטית משפחתית + עודף משקל

ההשפעה על אורח החיים
מתברר כי לא רק הסוכרת משפיעה על אורח החיים, אלא אורח החיים משפיע על הסוכרת:
"אורח החיים בעולם המערבי גורם בין היתר לעלייה במשקל", מסביר ד"ר מניסטו רסקי, מנהל מרפאת סוכרת במעיני הישועה, "אנו אוכלים יותר ויותר קלוריות ופחמימות פשוטות, ונגרמת השמנה. עם השנים ההשלכה היא עלייה בלחץ דם, בשומני הדם וברמות הסוכר בדם. ההשמנה גורמת לעודף אינסולין, וכאשר יש נטייה גנטית משפחתית, הדרך היא קצרה להתפתחות סוכרת. ניתן לומר כי סוכרת
מבוגרים מושפעת בעיקר מנטייה גנטית משפחתית + עודף משקל.

 

מובן אם כן כי שמירה על אורח חיים בריא, הכוללת תזונה נכונה ופעילות גופנית, עשויה למנוע התפרצות סוכרת. גם כאשר המחלה התפרצה, היא תושפע רבות מאורח חיים בריא: לסובלים מסוכרת מומלץ להוריד שבעה אחוזים ממשקל הגוף, להקפיד על פעילות גופנית, כמו הליכה לפחות חמש פעמים בשבוע למשך חצי שעה לפחות. אלו יורידו את ערכי הסוכר בדם ויאזנו את הסוכרת. אם השינוי באורח החיים לא מספיק – נשלב גם טיפול תרופתי".
האם קיימת בשורה חדשה בתחום הטיפול התרופתי?

ד"ר מניסטרסקי: "כיום יש משפחות של תרופות שעוזרות גם לאיזון רמת הסוכר וגם לירידה במשקל. מדובר בזריקות ויקטוזה או ביאטה, שמסייעות להפחתת תיאבון מעבר לאיזון הסוכרת. בערך שליש מהמטופלים בזו ריקות אלו ירדו דרמטית במשקל. בשורה נוספת היא שאמורה להיכנס זריקה חד שבועית, שתחליף את הזריקות שניתנות כיום פעם או פעמיים ביום".
שרון אברמציק, תזונאית ודיאטנית קלינית, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה ביחידת הסוכרת ב"מרכז הרפואי מעיני הישועה", מדברת על ההשפעה הישירה של התזונה על הסוכרת.
"בשמירה על אורח חיים בריא ותזונה נכונה, הסיכון לסוכרת נמוך יותר. לכן, חשוב להתחיל לסגל הרגלי אכילה נכונים כבר בגיל הילדות, במיוחד כאשר ידוע על סוכרת במשפחה. כיום בהחלט ניתן לראות ילדים בעלי עודף משקל והשמנה מפתחים מחלות " של מבוגרים " כגון יתר שומנים בדם , יתר לחץ דם ואף סוכרת סוג 2 אמנם בארץ התופעה פחות נפוצה אך בארצות הברית היא צוברת תאוצה.
כיצד שומרים על תזונה נכונה? ההמלצות הכלליות הן: שתיית מים מרובה, אכילה של דגנים מלאים העשירים בסיבים תזונתיים, מיעוט נתרן, צריכה דלה של שומן רווי והעדפה של שומן בלתי רוויי, צריכת חלבון איכותי הן מהחי הן מהצומח ו שילוב קטניות בתפריט היומי , צריכת ירקות ופירות במידה
מעניין כי בניגוד למיתוס רווח, הסוכרת לא מופיעה בגלל אכילה מופרזת של סוכר פשוט באופן ישיר אלא שצריכה גבוהה של סוכר פשוט יכולה להוביל לעודף משקל אשר מהווה גורם סיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2. ועל כן , יש להקפיד שצריכת הסוכר הפשוט לא תעלה על עשרה אחוזים מהתפריט היומי.
נשים לב, כי הסוכר כבר נמצא במזונות השונים. אפילו מוצרים הנחשבים בריאים כוללים סוכר, לכן חשוב להמעיט כמה שאפשר בצריכת סוכר, ולהעדיף תמיד סוכרים פחות מעובדים, כמו דבש או דבש תמרים. כמו כן מומלץ להעדיף דגנים מלאים המכילים סיבים תזונתיים.
כאשר המחלה כבר פעילה – האם ניתן להימנע מתרופות על ידי תזונה נכונה?
"בשונה ממחלות אחרות", מסבירה שרון אברמצ'יק, "הרי שבסוכרת התזונה הנכונה היא חלק מהטיפול. במחלות אחרות – הטיפול התרופתי הוא העיקרי, ואילו בסוכרת המינון התרופתי מושפע מאוד מהתזונה. ניתן בהחלט להפחית טיפול תרופתי כשמקפידים על תזונה נכונה ופעילות גופנית, ויורדים במשקל".

 

הטיפול התזונתי הוא חלק בלתי נפרד מהו טיפול הכולל בחולה הסוכרתי "ההנחיות התזונתיות דומות להנחיות הכלליות שהזכרנו", אומרת שרון אברמצ'יק, "תוך הקפדה יתרה על רמת שומנים בדם ועל ערכי לחץ דם תקינים . לכן חשוב להקפיד על שומנים מהצומח דווקא, כמו שמן זית , טחינה משומשום מלא , שקדים ואגוזים וכו… וכן לצרוך דגים המכילים אומגה 3. מומלץ לצרוך מוצרי חלב דלי שומן וכן להמעיט ככל האפשר במזונות עתירי שומן כמו נקניקים וכדומה. כדי לא להגיע ליתר לחץ דם, ההנחיה היא להפחית בכמות המלח.
המלצה נוספת וחשובה היא לצרוך הרבה ירקות שמכילים אנטי-אוקסידנטים, וכן לצרוך פרות במידה

המלצה נוספת וחשובה היא לצרוך הרבה ירקות שמכילים אנטי-אוקסידנטים, וכן לצרוך פרות במידה

וכמובן יש לזכור שהטיפול התזונתי הוא אינדיוידואלי ומותאם בצורה אישית למטופל הסוכרתי , להעדפותיו,להרגליו וכמובן לרמות הסוכר.
סוכרת סוג 1מהי?
"סוכרת נעורים, או כשמה הנכון יותר סוכרת סוג 1", מסביר ד"ר יוסי ערד, אנדוקרינולוג ילדים ב'מעיני הישועה', "היא מחלה שבה מערכת החיסון של הגוף תוקפת את תאי הביתא בלבלב )התאים המפרישים אינסולין(. שמה 'סוכרת נעורים' ניתן לה, כי יחסית לסוכרת סוג 2 היא פורצת בגיל צעיר, אפילו בגיל הינקות.
הופעת המחלה היא לעתים קרובות מהירה, עם תופעות כגון השתנה מרובה, צימאון וחולשה. לעתים, ילדים שכבר נגמלו מהרטבת לילה חוזרים להרטיב עקב תכיפות השתנה בלילה. מכיוון שנפגעת הפרשת האינסולין, שהוא ההורמון שעוזר לסוכר שבדם להיכנס לתאי הגוף ולשמש כדלק, הטיפול המידי הוא הזרקות אינסולין, כתחליף למה שחסר".
ההשפעה על אורח החיים
ד"ר ערד: "לסובלים מסוכרת סוג 1 יש כמובן הגבלות דיאטה, שעיקרן הוא למנוע אכילה של מזונות המעלים את הסוכר בדם במהירות, כגון: קמח לבן, אורז לבן, מוצרים המכילים סוכר מסיס כגון משקאות ממותקים, מיצי פירות וכו'. השפעות נוספות על אורח החיים הן כמובן הטיפול התרופתי ומדידות הסוכר שהסובלים מסוכרת נדרשים להם מדי יום. אולם, פרט להגבלות הכרוכות בתזונה ובהזרקה, ילד שמו טופל בצורה נכונה יכול לבצע את כל אשר מבצעים בני גילו, הן בלימודים והן במשחקים ובפעילות גופנית".
מדידות הסוכר וההזרקות היומיות לחולי סוכרת סוג 1 הן עול לא קל, במיוחד כאשר מדובר בילדים. האם יש בשורה או התקדמות בצורת מתן הטיפול התרופתי?
"קיימת התקדמות", מבשר ד"ר ערד, "הזו רקת האינסולין על ידי מזרק או 'עט' מיוחד מוחלפת יותר ויותר במשאבת אינסולין, והיא מאפשרת מינון מדויק של התרופה בשעות היום השונות.
מדידת רמות הסוכר בדם, שנעשית כיום על ידי דוקרן קטן, אף היא מוחלפת בהדרגה בחיישן סוכר המוצמד לעור והוא מודד את רמות הסוכר באופן רציף כל היממה. יש ניסיונות בישראל ובעולם ליצור מערכת אוטומטית שבה מערכת החיישן-משאבה תחליט על מינון האינסולין ללא התערבות אדם".

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה