Skip to Content

בדיקה לגילוי סרטן המעי הגס

2016 נובמבר 21 / כ' חשון ה' אלפים תשע"ז
80% מציבור המבוגרים בישראל אינם נבדקים כלל לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס. כך מעלה מחקר ישראלי מדאיג, המתפרסם במסגרת הקמפיין של עמותת צו מניעה למניעת סרטן המעי הגס.

נאוה קצין – יתד נאמן

סרטן המעי הגס הוא מחלת הסרטן השנייה בשכיחותה בישראל

במחקר שנערך בין השנים 2012-2014, במימון האגודה למלחמה בסרטן, נאספו נתונים לגבי יותר ממיליון מבוגרים בגילאי 50 עד 75. נמצא כי רק 20.3% נענו להמלצות וביצעו בדיקת דם סמוי שנתית או קולונוסקופיה כל 10 שנים. מימצא נוסף הראה שרק 44% מאלה שבדיקת דם סמוי אצלם היתה חיובית (מה שמצביע על סיכון גבוה לסרטן במעי הגס) – המשיכו לבדיקת קולונוסקופיה בתוך 90 יום, כמומלץ.

 

פרופסור צבי פיירמן מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי מעיני הישועה, מדגיש:

 

סרטן המעי הגס הוא מחלת הסרטן השנייה בשכיחותה בישראל, בעיקר בקרב האוכלוסיה המבוגרת. כ- 6% מהמבוגרים צפויים לחלות בה, גברים ונשים כאחד. מדי שנה מאובחנים בישראל כ- 3,500 חולים, מחציתם נפטרים באותה שנה בשל איבחון מאוחר!
סרטן המעי הגס, מוסיף פרופ' פיירמן, הוא אחת המחלות הממאירות היחידות שניתנות למניעה ובוודאי לריפוי מוחלט. "יש לנו כלים לאבחן את המחלה ולטפל בה. ככל שהאיבחון נעשה בשלב מוקדם יותר – שיעור ההישרדות הולך וגדל. חשוב מאוד לאבחן את המחלה בשלב שבו היא עדיין ניתנת למניעה – כאשר עדיין לא מופיעים תסמינים. התהליך מתחיל בהיווצרות של פוליפ במעי הגס, הפוליפ עלול להפוך לטרום סרטני ולאחר מכן להתפתח לגידול סרטני. את הפוליפים הטרום סרטניים, שאינם גורמים לשום סימפטומים, ניתן לזהות רק בבדיקת קולונוסקופיה. הבדיקה משמשת הן לאיתור והן לטיפול – במהלך קולונוסקופיה ניתן להסיר את הפוליפים ולמנוע את הסיכון להתפתחות סרטן".

בואו להיבדק!

שוב לציין כי איבחון המחלה בשלב מוקדם, מסתיים ב- 100% החלמה מלאה מהמחלה, לעומת זאת, אחוזי ההישרדות במקרה של זיהוי בשלב מתקדם הינם נמוכים מאוד.


בדיקות לגילוי מוקדם לסרטן המעי הגס נכללות בסל ומוצעות בקופות החולים ללא תשלום, בהתאם להמלצות הרפואיות. ואולם, בהשוואה לבדיקות לגילוי מוקדם של מחלות סרטן אחרות, ההיענות לבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, נמוכה מאוד. "כשמדובר בסרטן בנשים, לדוגמא, המודעות בציבור גבוהה בהרבה – הן למחלה והן לחשיבות בביצוע בדיקת ממוגרפיה. ואכן האיבחון נעשה בשלב מוקדם יותר. כרבע מהחולים נפטרים, לעומת כמחצית מחולי סרטן המעי הגס. נראה שלסרטן המעי הגס יש פחות יחסי-ציבור… ובעיקר, חולים מתעלמים מהצורך לעבור בדיקות לגילוי מוקדם בשל מבוכה ורתיעה מהבדיקות".
יצויין כי פסק ההלכה החתום על ידי הגאונים הגר"נ קרליץ שליט"א, הגר"י זילברשטיין שליט"א יו"ר וועד ההלכה של מעיני הישועה, הגרמ"ש קליין שליט"א, הגר"ש בעדני שליט"א והגר"ש רוזנברג שליט"א, קורא לכל אדם שעבר את גיל 50 לעבור בדיקת קולונסקופיה, לאיתור מוקדם של סרטן המעי הגס.
פרופ' פיירמן: חשוב לציין כי איבחון המחלה בשלב מוקדם, מסתיים ב- 100% החלמה מלאה מהמחלה, לעומת זאת, אחוזי ההישרדות במקרה של זיהוי בשלב מתקדם הינם נמוכים מאוד. המסר הוא: בואו להיבדק!

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה