Skip to Content

ט"ו בשבט הגיע זמן לטעימות…

2016 נובמבר 23 / כ"ב חשון ה' אלפים תשע"ז
מלבד השקדיה שפורחת, מציע לנו ט"ו בשבט מגוון עשיר של פירות יבשים ופיצוחים שנשתבחו בהם מדינות שונות * תזונאיות המחלקה הדיאטנית במרכז הרפואי 'מעיני הישועה' עושות לנו סדר לקראת ט"ו בשבט, ומייעצות לנו מה בריא, מה משמין, במה לגעת וממה להתרחק
- ,

פירות יבשים נחשבים מאכל מסורתי בט"ו בשבט, כיוון שבעבר, בטרם היו אמצעי קירור, הייתה זו הדרך היחידה בה יהודי הגולה יכלו לאכול מפירות ארץ ישראל ביום בו מציינים את ראש השנה לאילנות.

פירות יבשים הם פירות שיובשו, באופן טבעי או באמצעות מיכון. פירות יבשים נפוצים הם צימוקים, תמרים, תאנים ושזיפים. כמובן שניתן לייבש פירות נוספים. בתהליך הייבוש הפירות מאבדים מים רבים ומצטמקים עד כדי שביעית ממשקלם המקורי. עקב איבוד המים, טעמם מודגש ועז יותר משל פרי טרי.

ריכוז הסוכר בפירות יבשים
ריכוז הסוכר בפרי יבש גבוה הרבה יותר מזה שבפרי טרי, כך שהם מקור מזון עתיר אנרגיה ולפיכך גם עתיר קלוריות, 2-3 פירות כאלו מקבילים לפרי רגיל אחד.

 

הפירות היבשים טובים למצב בו צריך אנרגיה זמינה, כמו לאחר אימון כושר, או לאלו הזקוקים לחטיף זמין וטעים כארוחת ביניים. ניתן לשלב ולאכול אותם עם יוגורט, גרנולה או אגוזים כדי להפחית את הכמות הנאכלת ולאזן את רמות הסוכר הגבוהות.
לפירות יבשים המשווקים לצרכנים מוסיפים לעתים גופרית דו-חמצנית, ל"תיקון" צבעו של הפרי.

תוסף זה עלול לעורר אסטמה אצל הרגישים לו. פירות יבשים אורגניים מיוצרים בלעדיו, ולכן צבעם כהה יותר וטעמם דומה יותר לזה של הפרי הטרי. יש לדעת כי חלק מהויטמינים שבפירות נהרסים בייבוש, כגון ויטמין C.

ההמלצה שלנו

לאכול מעט פירות יבשים ופיצוחים (עדיף שאינם קלויים) לאורך כל השנה, חלקם מאוד מועילים בריאותית ומאזנים לנו את התפריט בחומצות שומן בריאות בסיבים תזונתיים בויטמינים ומינרלים.

פירות יבשים משפרים את תהליכי העיכול
מצד שני, פירות יבשים עשירים בויטמינים, B1, B2, B3, B6 ובמינרלים: סידן, ברזל, מגנזיום, זרחן, אשלגן, נתרן, נחושת ועוד ויש בהם סיבים תזונתיים המזרזים סילוקם של חומרים מזיקים ממערכת העיכול ומשפרים את תהליכי העיכול. בנוסף, מסייעים במניעת צריכה קלורית עודפת ומגבירים את תחושת השובע, על כן השימוש הנפוץ בפירות יבשים הוא לטיפול בעצירות.

 

כאמור, בשל ערכם הקלורי הגבוה וכמות הסוכר הגבוהה שהפירות היבשים מכילים, יש לצרוך מהם בכמות מתונה מאד.

 

אנשים עם סוכרת או עם טריגליצרידים גבוהים, או אנשים המבקשים לרדת במשקל, רצוי שייוועצו עם דיאטנית קלינית לגבי הכמויות של הפירות היבשים שכדאי להם לצרוך.

טוב לדעת

הפירות היבשים טובים למצב בו צריך אנרגיה זמינה, כמו לאחר אימון כושר, או לאלו הזקוקים לחטיף זמין וטעים כארוחת ביניים.
ניתן לשלב ולאכול אותם עם יוגורט, גרנולה או אגוזים כדי להפחית את הכמות הנאכלת ולאזן את רמות הסוכר הגבוהות.


הפיצוחים: אגוזים, שקדים, בוטנים, אגוזי לוז, אגוזי קשיו, פקאן ואגוזי מלך – טעימים, מגוונים ונגישים, ניתן לשלבם עם ארוחות, סלטים וסתם כחטיף, זמן המדף של הפיצוחים הוא ארוך והכי חשוב – הם בריאים.

הפיצוחים עשירים בשומן בלתי רווי שהוא סוג השומן הבריא התורם להורדת כולסטרול בדם. אך עדיין, אחוז השומן בהם נע בין 50-70% ולכן יש לצרוך מהם במתינות, אחרת יגרמו לעליה במשקל.
רצוי לאכול אותם לא קלויים, בכדי לשמור על איכות חומצות השומן ולאחר הקניה לשמור במקום קריר. האגוזים והשקדים מכילים גם סידן, סלניום, חומצה פולית וחלקם עשירים גם במגנזיום וברזל.

חומרים מוספים וכימיקלים בפירות יבשים
חומרים מוספים וכימיקלים – המוצרים האורגנים נקיים מהם.

המוצרים בתפזורת, או שאינם אורגנים עלולים להיות מיובשים בתנורים במקום בשמש וכן בתוספת של סולפיט כמו- E-202, לצורך חומר משמר. חומר זה אינו בריא לרגישים נשימתית ולאנשים הסובלים מאסטמה. לעיתים ישנם גם חומרי הדברה וכימיקלים אחרים ואף חומרי צבע שאינם בריאים לנו.

ההמלצה שלנו
ההמלצה שלנו היא – לאכול מעט פירות יבשים ופיצוחים (עדיף שאינם קלויים) לאורך כל השנה, חלקם מאוד מועילים בריאותית ומאזנים לנו את התפריט בחומצות שומן בריאות בסיבים תזונתיים בויטמינים ומינרלים.

 

לבריאות !

 

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות.
חזור למעלה