Skip to Content

חיסון שפעת בהריון – מחלות חורף לפני לידה

2016 נובמבר 20 / י"ט חשון ה' אלפים תשע"ז
נגיפי החורף עלולים להוות סיכון כפול לנשים לפני לידה. ד"ר רן נייגר, גינקולוג מומחה ומנהל המחלקה להריון בסיכון במרכז הרפואי מעיני הישועה, על חשיבות החיסונים נגד שפעת ונגד שעלת בתקופה זה

העונה הקרה בפתחנו. גשום, קר, רטוב. החורף הוא דווקא תקופה נוחה יותר, יחסית, עבור נשים לפני לידה, שהחום מעיק עליהן הרבה יותר. אלא שבמקביל, נגיפי החורף הממתינים להסתערות העונתית שלהם, הינם בעיה שעשויה להכביד שבעתיים על אישה לפני לידה.

ד"ר רן נייגר מומחה לרפואת האם והעובר בגינקולוגיה רופא ומנתח בכיר  ומנהל המחלקה להריון בסיכון במרכז הרפואי מעיני הישועה, מציין כי הוירוסים הנפוצים בחורף אינם גורמים לתחלואה מיוחדת בקרב נשים לפני לידה, למעט השפעת. "קיים חוסר מודעות בציבור, נשים רבות אינן מודעות להמלצות של משרד הבריאות להתחסן לשפעת גם בתקופה זו. וגם כאשר אני מיידע אותן – הן לא בטוחות בכך ושואלות שוב ושוב האם אכן מומלץ לאשה לפני לידה לקבל חיסון נגד שפעת".

על פי הנחיות משרד הבריאות, המבוססות בין היתר על המלצת ה- CDC המרכז הלאומי לבקרת מחלות באטלנטה, ארה"ב, החיסון נגד שפעת מומלץ לכל אדם מעל גיל 6 חודשים בכל שנה מחדש. לכל אישה לפני לידה מומלץ להתחסן נגד שפעת. נשים לפני לידה נמצאות בקבוצת סיכון לחלות בצורה קשה בשפעת ולסבול מסיבוכיה, לכן קיימת חשיבות רבה לאשה לקבל חיסון זה. החיסון ניתן בכל קופות החולים, ללא תשלום.


ד"ר רן נייגר: "כאשר אני ממליץ למטופלות שלי להתחסן, התגובה המיידית שלהן היא 'רגע, אבל אני לפני לידה'… נכון, ודווקא בגלל זה מומלץ להן להתחסן – משום שהן בסיכון מוגבר לחלות במחלה ולפתח סיבוכים חלילה. מחקרים מקיפים שכללו מעקב של למעלה מעשרים שנה, מוכיחים שהחיסון נגד שפעת יעיל ובטוח ואינו מסוכן לנשים לפני לידה.
נהפוך הוא – הוכח שהחיסון מביא להפחתה בסיכוני הסיבוכים בנשים לפני לידה!


ד"ר רן נייגר: "כאשר אני ממליץ למטופלות שלי להתחסן, התגובה המיידית שלהן היא 'רגע, אבל אני לפני לידה'… נכון, ודווקא בגלל זה מומלץ להן להתחסן – משום שהן בסיכון מוגבר לחלות במחלה ולפתח סיבוכים חלילה. מחקרים מקיפים שכללו מעקב של למעלה מעשרים שנה, מוכיחים שהחיסון נגד שפעת יעיל ובטוח ואינו מסוכן לנשים לפני לידה. נהפוך הוא – הוכח שהחיסון מביא להפחתה בסיכוני הסיבוכים בנשים לפני לידה!"

כלומר, החיסון מגן על הנשים מפני בעיות נוספות?

ד"ר רן נייגר: "אכן. נשים לפני לידה שמקבלות חיסון נגד שפעת, פחות חשופות לסיכון לחלות בשפעת, מה שמביא לכך שיש פחות סכנה שבמהלך התקופה יפתחו סיבוכים כתוצאה מהמחלה. מעבר להגנה על האישה עצמה, החיסון שהיא מקבלת מגביר את ההגנה על התינוק שיוולד. הרי אי אפשר לחסן תינוקות עד גיל שישה חודשים, כך שהתינוקות אינם מוגנים מפני שפעת. האם נמצאת במגע קרוב מאוד עם התינוק – כך שבמידה והאם מחוסנת, אין חשש שהיא תחלה ותדביק את התינוק. יתר על כן, האם מעבירה חלק מההגנה אל התינוק. הנוגדנים של האם מגינים על העובר וגם לאחר הלידה, על התינוק היונק".
מדובר בנתון מוכח: מחקרים מעידים כי חיסון נשים לפני לידה נגד שפעת מפחית באופן דרסטי של מעל 90% את הסכנה שהתינוק יחלה בשפעת עד גיל חצי שנה!
לדברי ד"ר נייגר, הרבה נשים לפני לידה חוששות להתחסן עקב דיעות קדומות ושגויות כאילו החיסון עלול לסכן את התינוק. "חשוב להדגיש כי ההפך הוא הנכון – חיסון נגד שפעת מגן על האם ועל העובר. חיסון נגד שפעת בקרב נשים לפני לידה מפחית חשש לסיבוכים ומצמצם מקרים של מוות עוברים, לידות מוקדמות ופגות".
לנשים לפני לידה לא מומלץ לקבל חיסון דרך האף אלא בזריקה בלבד.

מה לגבי הצטננויות ומחלות חורף אחרות?

 

ד"ר רן נייגר: רובם הגדול של הנגיפים המסוכנים לנשים לפני לידה, כמו CMV , אינם וירוסים עונתיים. באשר לטיפול במחלות חום והצטננות, רוב התכשירים הם סימפטומטיים כלומר מיועדים להקלה על הסימפטומים בלבד, כמו תרופות לשיכוך כאבים והורדת חום אנטי היסטמינים או להפחתת גודש והקלה על שיעול, ואת רובם אין מניעה לקחת גם בתקופה שלפני הלידה (מלבד נורופן). באופן כללי מומלץ ליטול כמה שפחות תרופות, בייחוד בחודשים הראשונים.
לא מעט נשים בתקופה שלפני לידה, חוששות ליטול תרופות בתקופה זו ונמנעות מכך באופן גורף, שלא בצדק. מאידך, ד"ר נייגר מתריע מפני התופעה הבעייתית של נטילת תרופות ללא פיקוח רופא, כולל בקרב נשים לפני לידה. "זה קורה לרוב בשימוש בתרופות שנשארו בבית או שנלקחו מגמ"ח. אפילו אנטיביוטיקה – יש סוגים שאסורים בתקופה שלפני לידה. חשוב להתייעץ עם רופא לפני נטילת תרופה, בייחוד נשים לפני לידה. לעיתים מטופלות מבקשות 'רק מירשם' כדי להחזיר לגמ"ח תרופה שכבר לקחו, על דעת עצמן, בלי להיבדק או לשאול רופא. וזה עלול להיות מסוכן!"

חיסון נוסף המומלץ לנשים לפני לידה הוא חיסון נגד שעלת

ל פי הנחיות משרד הבריאות, מומלץ לכל אשה לפני לידה, בכל פעם מחדש, לקבל חיסון נגד שעלת. לאחרונה ישנה עלייה בתחלואה בשעלת, בכל העולם וגם בישראל. הסיבה המרכזית לכך קשורה בירידה בחסינות עם הגיל. החיסון חיוני להגנה על היולדת, ובמיוחד להגנה על הרך הנולד.
על פי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2012 חלו בשעלת בישראל 2,760 בני אדם. תינוקות קטנים עלולים לסבול מסיבוכים קשים אם יידבקו במחלה. בעקבות העלייה בתחלואה, ובשל החשש לתינוקות, פירסם משרד הבריאות לפני מספר חודשים הנחיות חדשות הממליצות לנשים לפני לידה להתחסן נגד שעלת.
ד"ר רן נייגר מנהל היחידה לנשים לפני לידה בסיכון במרכז הרפואי מעיני הישועה, מסביר: "ההנחיות שהתקבלו בארה"ב על ידי ה- CDC  וגם על ידי הוועדה המייעצת של משרד הבריאות בישראל, הן לתת חיסון נגד שעלת לכל אישה לפני לידה, גם נשים שחוסנו בילדותן או בתקופות קודמות. ההמלצה היא חד משמעית – לחזור על החיסון".
מתן החיסון מגן על התינוק בשתי דרכים – על ידי העברת נוגדנים נגד שעלת מהאם לעובר, ועל ידי הגנה על האם מפני שעלת (כך שהיא לא תוכל להידבק בעצמה ולהדביק את התינוק).

מחלת השעלת

שעלת היא מחלה זיהומית מידבקת מאוד, הנגרמת על ידי חיידק. בילדים, המחלה מתבטאת בשיעולים אופייניים התקפיים, אולם במבוגרים היא מתבטאת בשיעול כרוני שאינו חולף לאורך זמן. המחלה מסוכנת בעיקר לתינוקות קטנים. החיסון נגד שעלת נמצא בשיגרת החיסונים בישראל וכל תינוק מקבל חיסון החל מגיל חודשיים.
ד"ר נייגר: האבסורד הוא שלמרות שהחיסון מומלץ וחיוני, הוא אינו ניתן בקופות החולים אלא באחריות משרד הבריאות, והוא כרוך בתשלום (67 שקל). לאור שכיחות השעלת והסיכונים לנשים לפני לידה במיוחד, ראוי היה להביא לכך שהחיסון יהיה זמין ונגיש. נכון להיום, לא ניתן לקבל את החיסון בקופה – וצריך להגיע ללשכת הבריאות המחוזית (המשמעות – תושבי בני ברק נאלצים ליסוע לתל אביב, תושבי מודיעין עילית צריכים ליסוע לרמלה)".

נגיף נפוץ נוסף בקרב נשים לפני לידה

גיף נפוץ נוסף בקרב נשים לפני לידה הוא ה- CMV  או בשמו המלא נגיף הציטומגלו, שמעורר דאגה גם בקרב הרופאים. הנגיף שייך לקבוצת נגיפי ההרפס ופגיעתו בעובר ובתינוק עלולה להיות קשה. החשש העיקרי הוא שהתינוק יידבק מהאם בתקופה שלפני הלידה.
ד"ר רן נייגר מרגיע: "אכן מדובר בנגיף שפגיעתו עלולה להיות קשה, אולם לשמחתנו,  רוב האוכלוסיה הבוגרת מחוסנת מפניו. אמנם לא קיים חיסון אקטיבי נגד הנגיף, אבל מעל 60% מהמבוגרים מגיל 21 ומעלה נחשפו אליו בילדותם והם מחוסנים מפניו באופן טבעי. רוב הנשים מחוסנות ואין חשש שילקו בציטומגלו. לפני הנחיות משרד הבריאות אין מקום לבצע בדיקות בנשים לפני לידה (בדיקת סקר) על מנת לוודא האם הן מחוסנות, אך רופאי הנשים לרוב מבצעים את הבדיקה. במידה ומזהים את הנגיף אצל אשה לפני לידה, חוזרים על הבדיקה בהמשך.

הטיפול ב- CMV ביילודים

הטיפול ב- CMV  ביילודים הוא אחת המהפיכות של השנים האחרונות – ישראל מובילה בתחום זה בכל העולם, לאחר שרופא מבילינסון גילה כי ניתן להתמודד מול הנגיף על ידי התחלת טיפול אנטי ויראלי מוקדם ככל האפשר, ביילודים שנדבקו מהאם. הם מקבלים טיפול מייד לאחר הלידה. כאמור לשמחתנו רוב האמהות מחוסנות מפני הנגיף באופן טבעי".

 

 

 

 

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה