Skip to Content

חווית לידה – בואי תכירי את המיילדת שלך

שפרה ופועה במעייני הישועה

2019 נובמבר 20 / כ"ב חשון ה' אלפים תש"פ

תקופת הלידה היא תקופה רגישה מאד, אמוציונלית מאין כמותה, טעונה, ולפעמים במקרים מסוימים, כואבת. אין ספק שלמיילדת יכול חלק נכבד ביותר ביצירת זיכרונות טובים- הבה נקווה- מן התהליך הלפעמים לא קל ולפעמים לא פשוט הזה.

הריון ולידה

 

ככלל, לידת תינוק, זה דבר שבכל פעם מרגש מחדש

אני כבר 21 שנים מיילדת, ואף פעם אני לא מפסיקה להתפעם מכל הסיפורים שמגיעים אלינו. יש לך סיפורים על חמות וכלה אמא ובת, שתי אחיות שיולדות בחדרים סמוכים – זה יש לנו למכביר. לפעמים אני מיילדת חברה שלי אפילו מפה, מהבית חולים, פעמים אחרות אני ממש נקשרת לאירוע. שידוכים בין תינוקות – שטרן וגנות, יאיר וליכט. מתאימים בול! אותו סגנון משפחות! אנחנו מוציאות את העגלות  וצוחקות. אנחנו הצענו ראשונות! נא לרשום את זה!
- ציפי לוריא,מיילדת ראשית במעייני הישועה

יש מילדות שמלוות – פשוטו כמשמעו – את היולדות – והופכות חלק מהותי בכל התקופה. לפעמים עד כדי כך שנהיות חלק מהמשפחה. ממש. אחרות, שלא שמו לב במיוחד, עלולות היו לפספס קריאות זעקה לעזרה של נשים שהגיעו לצומת הזו בחייהן והן לאו דווקא במצב המרומם ביותר שקיים על פני הגלובוס. לרובן, אמנם משפחה חמה ותומכת. אבל כמה מהן חסרות אותה, או מצויות במצב אחר של פגיעות. וכאן נכנס תפקידה של המיילדת שהוא תפקיד עצום.

חוויות לידה נוספות שנחקקות הן נשים שילדו באמבולנס, בחניה ממש, או בכיסא גלגלים.

או בן אחרי עשר בנות, בת אחרי עשרה בנים. או בת אחרי תשעה בנים.

מיילדת שיילדה את אותה אישה – לפעמים בשתיים ולפעמים בחמש לידות. או, נשים שילדו מבוגרות מאד, חיכו לילד שנים ארוכות (בדרך כלל זה לידה בניתוח קיסרי, אבל המיילדות תמיד איכשהו מעורבות בטיפול בפעוט ויוצרות קומוניקציה עם האם…

ותמיד תמיד מרגשות אותנו היולדות שנשארות בקשר שנים ארוכות לאחר הלידה- ובכל יום הולדת שולחות לנו תזכורת מהתינוק שיילדנו באהבה".

"אחד מהדברים הלא שכיחים זה שזוג חושב שיש לו בן – ובסוף זה בת, ולהפך", אומרת רחל לנגפלד, מיילדת.

"את בטוחה? אבל אמרו לנו באולטרסאונד…" והתפקיד שלנו, אז, בין השאר, לשמש עבורם אי של יציבות מכל הבחינות…

לפני כמה ימים היתה לנו לידה בבית. אבל לא סתם לידה, אלא לידה של בן אחרי שמונה בנות. בבית! האם והתינוק הובהלו אלינו באמבולנס כמובן, זה היה אחד המקרים המשמחים והמחוייכים בעשור האחרון, אבל אני אומר לך את האמת, אותי מענין תמיד לראות נשים צעירות שבאות עם חמות במקום עם האמא, הקשר הנעים והטוב שיכול להיות בין אישה לשוויגרתה…"

"מעניין מה קורה ברוב המקרים שחמות מגיעה לבקר?"

"רוב המקרים החיוך אמיתי. לפעמים יש כאלו שמרגישים עליהן ממש את אי הנוחות המפורסמת…"

לפני כמה ימים היתה לנו לידה בבית. אבל לא סתם לידה, אלא לידה של בן אחרי שמונה בנות. בבית! האם והתינוק הובהלו אלינו באמבולנס כמובן, זה היה אחד המקרים המשמחים והמחוייכים בעשור האחרון
- רחל לנגפלד,מיילדת במעייני הישועה

מעגל החיים

אתן חוות גם מקרים של טראומות?!

"בוודאי, מקרים של לידה שקטה…" אומרת לוריא, מ. ראשית, "שזה משהו שחולב את הנפש של המיילדת. סוחט כוחות ממש. לפני כמה זמן הייתה לי לידה של אישה שכבר חוותה שתי אכזבות והיא הייתה שבורה ורצוצה נפשית.

לפעמים את רואה את המיילדות עומדות ומחכות בפתח המחלקה ליולדת, שהתקשרו כבר מקופת חולים לומר שהמצב דורש טיפול מיידי.

"לא מזמן הייתה אצלינו אחותו של רזיאל שבח הי"ד שנרצח בידי מחבל. עטפנו אותה ואת המשפחה ככל יכולתנו. הממשק הזה בין מוות וחיים חדשים במעגל החיים, הוא די מצוי פה בבית חולים, ולשמחתנו, אנחנו בצד של החיים. בקיץ האחרון או לא מזמן היה את המקרה ההוא של האב שטבע בים ושתי אחיות שלו באו ללדת באמצע השבעה! תחשבי על האמא, שחוותה באותו שבוע מות של בן ולידה של שני נכדים אחד מבן ואחד מבת! זה קושי לא פשוט לבוא לקבל את החיים באמצע אבל כה עמוק, ואנחנו ניסינו ככל יכולתנו לרפד וללטף אותם כמובן. אני חייבת לציין שהם היו משפחה מדהימה, אצילית שקיבלו את יתר ההתרגשויות הללו באיפוק ובכבוד רב. לא היו התפרצויות".

לא מזמן חווינו מלחמה אמנם גם במרכז, אבל ביתר שאת, כמו תמיד, בדרום. מגיעות אליכם, יולדות מהדרום?

"בוודאי. יולדות שמגיעות בזמנים הללו של אותה תחושת מלחמה – לפה, למין חממה כזו, בכל אופן, בבית חולים יש תחושה של ביטחון יותר. מוגנות.

השאירו ילדים בבית, בצל האזעקות. ילדים שנכנסים למקלטים. האימהות לא רגועות, בוודאי, ושוב, התפקיד שלנו הוא להרגיע, לשמש עוגן, ריפוד וחיוך".

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה