Skip to Content

לידה עשירית ? זה בסדר, אני יודעת איך לא להיכנס להריון

לא פחות מ-1,150 תינוקות נולדו בחודש שעבר תחת השגחתה המסורה של ד"ר לינדה הראל, סגנית מנהל אגף נשים ויולדות ב"מעייני הישועה". מבחינתה, מדובר ב- 1,150 סיבות להיות מאושרת

2017 פברואר 20 / כ"ד שבט ה' אלפים תשע"ז

למרות היותה סגנית מנהל אגף נשים ויולדות במרכז רפואי חרדי – כלומר, אחת שראתה לידה או שתיים (או 200 אלף) לידות בחייה – ד"ר לינדה הראל עדיין מתרגשת מחדש, עד עמקי נשמתה, בכל פעם שזה קורה.

גם אחרי 30 שנה במקצוע, אין לידה שלא מרגשת אותי
- דר לינדה הראל,

"גם אחרי 30 שנה במקצוע, אין לידה שלא מרגשת אותי", היא אומרת, "אין לידה לא מרגשת. גם אחרי יום העבודה הכי קשה בעולם אי אפשר, פשוט אי אפשר, שלא להתרגש מלידה. זו פשוט חוויה כל כך עוצמתית ומטלטלת, שאין אפשרות להישאר אדיש כלפיה – על אחת כמה וכמה כשמדובר, למשל, בלידה של אישה שמחכה 20 שנה להיריון, עוברת את כל הטיפולים האפשריים ובאיזשהו שלב נכנסת להריון ספונטני ואז מגיעה ללידה רגילה למרות שהרופא המליץ על ניתוח –  והיא, בביטחון מלא בגוף שלה וביכולת שלה ובמי ששומר עליה, יולדת כמו גדולה. אלה דברים שקורים אצלנו כמעט יום-יום".

כשהראל סיימה את לימודי הרפואה והחליטה לפנות לכיוון של רופאה-מיילדת זה לא היה עניין עד כדי כך טריוויאלי, שכן בזמנו התחום אוכלס בידי גברים בלבד – אבל היא הייתה נחושה. "הגעתי להרצאות באוניברסיטת תל אביב על כל מיני תחומים ואחרי כל הרצאה שהייתי בה אמרתי לעצמי 'וואו, זה מה שאני רוצה לעשות בחיים', אבל כשהגעתי להרצאה על מיילדות וגניקולוגיה אמרתי 'אוקיי, זה באמת המקצוע הכי נפלא בעולם'.

"באותו זמן – שנות השמונים – היה בארץ מחסור חמור באחיות אז נתנו לסטודנטיות לרפואה לעבוד במקומן. בהתחלה הגעתי למחלקת טיפול נמרץ, משם המשכתי לפנימית ולמיון, ובסופו של דבר נעצרתי במחלקה הגניקולוגית בתל השומר ורציתי להישאר שם. הבעיה הייתה שמי שניהל שם אז את המחלקה אמר שהוא מוכן לקבל נשים לעבודה רק אם הן מסכימות לא להיכנס להריון במשך שש שנים – וכמובן שלא הסכמתי לזה. בקיצור, הגעתי לבלינסון ושם הייתה אישה שקיבלה אותי לעבודה תכף ומיד. אחרי ההתמחות בבלינסון, הגעתי ל'מעייני הישועה' בתור רופאה בכירה – ושם אני עד היום, נהנית מכל רגע".

יצא לנו הרבה פעמים ניתוח קיסרי בפעם השביעית, השמינית, התשיעית והעשירית – ואנחנו מתרגשים מזה בכל פעם מחדש
- דר לינדה הראל,

נשים רבות שעברו לידה בניתוח קיסרי מתלבטות, בלידה הבאה, האם לקחת את הסיכון וללכת על לידה רגילה. מה את ממליצה?
"תלוי מה קרה במהלך הניתוח הקיסרי, אם הכל עבר בשלום, אז ברוב המקרים אנחנו לא מונעים אפשריות של ניסיון לידה רגילה אחר כך. כלומר, אנחנו מאשרים את זה בתנאים מסוימים. מצד שני, לא כל אישה שעברה ניתוח יכולה ללדת בלידה רגילה בהמשך וצריך לבדוק כל מקרה לגופו – בעיקר במה שנוגע לרישומים של המנתח מהניתוח הקיסרי. באופן כללי, אסור ללדת בלידה רגילה אם יש חשש למשהו שמהווה סכנה לתינוק. אגב, יותר בריא לתינוק להיוולד בלידה רגילה – מה שניכר גם באוכלוסיית החיידקים שנמצאת אצלו במערכת העיכול וגם בחוסן של מערכת החיסון שלו – ולכן יש היום יותר נטייה ללדת בלידה רגילה, גם אם האישה מעדיפה, משום מה, ניתוח קיסרי".

תני דוגמה לסיפוק אולטימטיבי שלך בעבודה
"לעשות ניתוח קיסרי למישהי בלידה העשירית שלה ולשמוע ממנה שגם אחריו היא לא מתכוונת לעשות קשירת חצוצרות. הרבה נשים כאלה אומרות לי 'זה בסדר, אני יודעת איך לא להיכנס להריון' – ואני לגמרי בעד זה. יצא לנו הרבה פעמים ניתוח קיסרי בפעם השביעית, השמינית, התשיעית והעשירית – ואנחנו מתרגשים מזה בכל פעם מחדש. התחלנו כבית חולים קטן ושכונתי ועם הזמן עברנו את כל השכנים שלנו. רק בחודש הקודם היו אצלנו יותר מ-1,150 לידות – ביניהן לא מעט כאלה של בנות 40 ו-45. אני מניחה שאנחנו עושים פה משהו טוב, בוא נגיד ככה".

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה