Skip to Content

ספירת דם

2016 נובמבר 20 / י"ט חשון ה' אלפים תשע"ז

מה מלמדות בדיקות הדם על מצב הבריאות ?
ראשית, צריך לדעת שבדיקות דם תקינות אינן שוללות אפשרות של מחלה. קיימות אינספור בדיקות דם, לכל אחת מטרה ייחודית.
בדיקות דם תקופתיות מתבצעות בדרך כלל אחת לשנה, ומתמקדות בתחום הרפואה המונעת, כמו גילוי מוקדם של סכרת או של רמת שומנים גבוהה בדם. יש לכך חשיבות רבה, בין היתר, כדי לטפל בגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם.

בדיקות דם יותר ממוקדות מתבצעות על פי שקול הדעת של הרופא, בתגובה לתלונת החולה, או לממצאים פתולוגים שנמצאו בבדיקה גופנית או בבדיקות הדמייה. בדיקת הדם במקרה זה תעזור לאבחנה, ותהווה סמן למעקב ולמדת ההצלחה של הטיפול המוצע.
חריגות הקשורות לספירת דם
ספירת הדם עוסקת בכמה תחומים:

כדוריות אדומות, שהינן הנשאיות של החמצן, ומוליכות אותו דרך כלי הדם לכל הרקמות של גוף האדם.
כדוריות לבנות, מופקדות על מערכת החיסון.
טסיות (תרומבוציטים) קשורות למערכת הקרישה.

אפילו בתחום המצומצם הזה, סטיות מהנורמה יכולות לשקף מגוון גדול של בעיות רפואיות מן הקל אל הכבד.
צריך לדעת שעל פי רוב, הבדיקה אינה אבחנתית כשלעצמה, אך נותנת כיוון לאלו בדיקות נוספות ומשלימות נדרשות, כדי להוביל בסופו של דבר לאבחנה המדויקת.

מתי צריך?

בדיקות דם תקופתיות מתבצעות בדרך כלל אחת לשנה, ומתמקדות בתחום הרפואה המונעת, כמו גילוי מוקדם של סכרת או של רמת שומנים גבוהה בדם


המוגלובין נמוך (אנמיה)
המוגלובין נמוך (אנמיה), יכול להיות ביטוי לאבדן דם, למשל בשנות הפוריות של האישה בשל מחזור פעיל, או בשני המינים, בשל אבדן דם מדרכי העיכול. מצב זה מחייב לעיתים בירור מקיף של דרכי עיכול (גסטרוסקופיה וקולונוסקופיה). גילוי מוקדם של פוליפ מדמם יכול להציל חיים. אנמיה יכולה גם להיות משנית למצבים פיזיולוגים כמו הריון, לחסר ויטמינים ( 12B, חומצה פולית) , למחלה דלקתית כרונית או למחלות ממאירות. גם הפרעות במערכת החיסון (נוגדנים עצמיים במחלות המכונות אוטו-אימוניות) יכולות לגרום לאנמיה קשה.

לעיתים דרוש בירור מעמיק ומפרך כדי להגיע לאבחנה.
המוגלובין גבוה
לעומת זאת המוגלובין גבוה נמצא בין היתר אצל מעשנים, חולים עם מחלה ריאתית  חסימתית כרונית, ומטפסי הרים. ישנה גם מחלה ראשונית של מח העצם, בה נוצרים עודפים של כדוריות אדומות. ללא מעקב וטיפול מתאימים, מצב זה עלול לסכן חיים.
כדוריות לבנות
כדוריות לבנות מופקדות על מערכת החיסון. סך הכדוריות הלבנות מתחלקות לנויטרופילים, לימפוציטים, מונוציטים, איאוזינופילים ובזופילים. ביחד , כדוריות אלה מגינות מפני חיידקים, וירוסים וטפילים. מספרן יכול להשתנות בהתאם לסוג הזיהום.

 

ספירת הדם יכולה לכן להיות אינדיקציה ראשונה לזיהום חריף בגוף. אך גם במחלות קשות יותר, כגון לויקמיה חריפה או כרונית, מספרן משתנה. לפעמים דרושה בדיקת מח עצם, בית החרושת של תאי הדם למיניהם, כדי להגיע לאבחנה מדויקת. גם צניחה במספר הכדוריות הלבנות יכול להסתיר מצב של כשל חיסוני, לויקמיה או אנמיה אפלסטית, מצב בו מח עצם אינו מייצר כלל כדוריות דם, ודרושה התערבות מידית.
טסיות
טסיות הינן חלק ממערכת הקרישה. מספרן יכול לעלות במצבים שונים (דלקת או זיהום, חסר ברזל, אך גם בממאירויות. מספרן יכול לרדת משנית להפרעה חיסונית (מחלות אוטו-אימוניות), במצבים של זיהום חריף ומסכן חיים ובמצבים של כשל של מח העצם.
אלה רק דוגמאות ספורות מתוך מצבים רפואיים מרובים בהם בדיקה פשוטה ביותר כספירת דם רגילה (תשובה בתוך חצי שעה) יכולה להיות אינדיקציה מכרעת לסוג המחלה שמסתתר מאחוריה.
כל סוג בדיקת דם (ספירת דם רגילה או כימיה כללית או תפקודי קרישה) דורש מבחינה טכנית, מצע ייחודי כדי לספק את האינפורמציה הדרושה ממנו. צבע המבחנה מבטא את הייחודיות הזאת.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה