Skip to Content

מחלות ילדים נפוצות, שפעת וחצבת – לא כדאי לזלזל

מה נוכל לעשות כדי למנוע הידבקות? באלו מקרים חובה להגיע לבית חולים? ומה בנוגע לתינוקות קטנים?

2019 ינואר 22 / ט"ז שבט ה' אלפים תשע"ט

כשמדברים על תינוקות, יש שתי מחלות שניתנות בהחלט למניעה – שפעת וחצבת. שתיהן מסוכנות מאוד בגילים הללו, ואת שתיהן ניתן למנוע על ידי חיסון.

.מחלות ילדים נפוצות

ברוב המקרים חיידקים לא קופצים באוויר, אלא מועברים בעיקר על ידי ידיים. לכן אנו מקפידים להעמיד בכל מקום אביזרים כמו בקבוקי אלכוהול וסבון חיטוי, כדי שכל איש צוות ירחץ ידיים לפני ואחרי כל טיפול
- פרופ' אלי סומך,מנהל אגף ילדים במרכז הרפואי מעיני הישועה

אנשים חוששים לעתים לאשפז את הילדים שלהם, מחשש שיאושפזו עם מחלה אחת, ויידבקו במחלה אחרת

היה מקובל לטעון כך בעבר, אבל כיום כבר יש הרבה פחות מקום לחששות. אני יכול לציין כי אצלנו במעיני הישועה הנהגנו סידורים מאוד קפדניים לצורך מניעת העברת זיהומים. ראשית, אנו משתדלים מאוד לאשפז ילדים בחדרים עם מחלות דומות, כדי למנוע הידבקות במחלות אחרות. אבל מעבר לכך – ברוב המקרים חיידקים לא קופצים באוויר, אלא מועברים בעיקר על ידי ידיים. לכן אנו מקפידים להעמיד בכל מקום אביזרים כמו בקבוקי אלכוהול וסבון חיטוי, כדי שכל איש צוות ירחץ ידיים לפני ואחרי כל טיפול. במקרים קשים בהם המחלה היא מאוד מידבקת, אנו מאשפזים את הילד בחדר מבודד. כך למשל קורה עם מחלת החצבת, בה אנו תמיד מבודדים. הודות לכך יש ירידה ניכרת בהידבקות בחצבת במהלך השבועות האחרונים. זה עדיין קיים, אך במינון נמוך יותר, ואני מקווה מאוד שאנו כבר לקראת סיום המגיפה.

כשמדברים על תינוקות, יש שתי מחלות שניתנות בהחלט למניעה – שפעת וחצבת. שתיהן מסוכנות מאוד בגילים הללו, ואת שתיהן ניתן למנוע על ידי חיסון.

אבל הרי לא מחסנים תינוקות קטנים נגד חצבת!

נכון, כוונתי היא לחסן את הילדים והפעוטות מגיל חצי שנה לשפעת ומגיל שנה לחצבת. ככל שהאוכלוסייה תהיה יותר מחוסנת, כך יפחת הסיכון שתינוקות קטנים יחלו. אני יכול להעיד מקרוב שעיקר תחלואת החצבת היא בגיל צעיר מאוד, בשל הידבקויות, מכיוון שהאנשים שמסביב לא חוסנו. אני מדגיש שוב – גם מחלת השפעת וגם החצבת עלולות להיות מסוכנות וקשות מאוד בגילאים צעירים. ממש לא כדאי לזלזל בהן.

מתי חובה להגיע עם הילדים למיון, ללא שהות?

ד"ר אלכסנדרה גלייזר, מנהלת מיון ילדים במעיני הישועה:

  • כאשר יש לילד חום גבוה של יותר מ-39 מעלות ולא מצליחים להוריד
  • כשהילד לא מצליח לאכול ולשתות כראוי
  • כשקשה לילד לנשום
  • תינוק קטן שעושה הפסקות נשימה, בפרט בעונת החורף
  • עד גיל חודשיים חובה להגיע עם תינוק למיון בכל מקרה של חום גבוה מ-38 מעלות. הסיבה לכך היא שבגיל הזה ההתפשטות של כל זיהום היא מהירה, וברוב המקרים יהיה צורך בביצוע בדיקות, באשפוז ובטיפול. אגב, פנייה בשל סיבה כזו לבית החולים אינה מחייבת הפניית רופא.

ד"ר גלייזר מדגישה כי במקרים בהם מתאפשר להגיע ראשית כל למרפאה שבקהילה זה יהיה עדיף, אך מכיוון שהזמינות של המרפאות אינה ברמה של 24 שעות ביממה, ואילו הזמינות של המיון כן. אבל במידה ואי אפשר להגיע למרפאה, חשוב לפנות למיון.

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה