Skip to Content

מה זה בדיקת CT ?

CT הוא סוג צילום רנטגן לא פולשני שנועד לתת תמונה בצורת חתכים של פנים הגוף. בזמן ביצוע הבדיקה, מקור הקרינה שנע מסביב לנבדק מעביר קרני רנטגן דרך הגוף בזוויות שונות. הגלאים קולטים את הקרניים, לאחר שעברו דרך הגוף, והם שולחים אותות אלקטרוניים למחשב. המחשב מעבד את הנתונים ויוצר תמונות של פנים הגוף בצורת פרוסות (דמות דו מימדית). עיבוד נוסף של אותם נתונים, מאפשר לנו ליצור דמות תלת מימדית של האזור הנבדק.

2016 נובמבר 15 / י"ד חשון ה' אלפים תשע"ז

התמונה המתקבלת ממכשיר ה- CT מספקת תמונה מפורטת של הדמיה שלא ניתן לראות בצילום רנטגן רגיל, כגון: רקמות רכות (- כלי דם, עצבים, שרירים)
במקרים מסוימים נעזרים בחומרי עזר שאינם חדירים לקרני רנטגן (- רואים אותם מודגשים). החומרים נקראים חומרי ניגוד. חלקם מוחדרים לגוף דרך הפה , בבליעה (לצורך הדגמת מעיים) חלק מחומרי הניגוד נותנים בשתיה(לצורך הדגמת מעיים)וחלקם למוזרקים דרך הוריד-(לצורך הדגמת כלי דם ואיברי גוף פנימיים כמו כבד ולבלב)תלוי בסוג הבדיקה ולאיזו מטרה היא נדרשת.
היום מקובל השימוש ב CT לאיתור מחלות ופגיעות בטן, מוח, עמוד שדרה, מערכת שלד, כלי דם. ל- CT יכולת גבוהה לגלות תהליכים סרטניים, מיקומם ולגלות האם התהליך הסרטני שלח גרורות למקומות אחרים בגוף. בדיקת ה CT היא בדיקה אמינה, זמינה וקצרה. זמן בדיקה ממוצעת הוא כמה דקות, אולם ההתארגנות סביב נמשכת יותר זמן.
הסיכונים הרפואיים בבדיקת CT מועטים ביחס לתועלת המופקת מהבדיקה. עם זאת, מכשיר ה CT מפיק קרינה מייננת . הקרינה עלולה להעלות את ההסתברות להתפתחות של תהליכים סרטניים. בנוסף חלק מחומרי הניגוד עלולים לגרום לתגובות אלרגיות ובמקרים מסוימים אף לפגיעה בכליות (בחולי כליות או חולי סכרת)

דוגמאות לסוגי אבחנות ולתועלת מהבדיקה:

  • CT מאפשר אבחנה במקרים אשר בדיקות הדמיה קודמות לא נותנות תשובה ברורה, לדוגמא בדיקות שגרתיות בחולים אונקולוגיים לצורך הדגמת הגרורות והתגובה לטיפול,
  • CT אורתופדי – בדיקה להערכת שברים לפני ניתוח או סיבוכים הבדיקה מאפשרת לראות גם שברים שלא התאחו.

צוות המכון ערוך לטפל בך על פי כללי ההלכה, בצניעות אך ביעילות ובעיקר במקצועיות רבה.

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה