Skip to Content

דיאליזה – טיפול בתפקודי כליות

פעולת מערכת הדיאליזה משמשת כתחליף לחלק מתפקידי הכליות הכושלות. דרכי הטיפול בחולים עם אי ספיקת כליות כוללות המודיאליזה, דיאליזה ציפקית והשתלת כליה.

2016 דצמבר 5 / ה' כסלו ה' אלפים תשע"ז

הטיפולים במכון הדיאליזה
פעולת מערכת הדיאליזה משמשת כתחליף לחלק מתפקידי הכליות הכושלות.
דרכי הטיפול בחולים עם אי ספיקת כליות כוללות המודיאליזה, דיאליזה ציפקית והשתלת כליה.

בטפול בהמודיאליזה מזרימים את הדם של החולה דרך מכשיר דיאליזה, המאפשר סינון חומרי פירוק ומלחים, וויסות כמות המים בגוף והפרשת חומרים אלה.

בדיאליזה ציפקית מחדירים תמיסה סטרילית מיוחדת לחלל הבטן, וחומרי הפירוק עוברים סינון מכלי הדם בחלל הבטן לתוך התמיסה. מחליפים תמיסה זו מספר פעמים ביום. בדרך כלל החולה מבצע טיפול זה בעצמו בביתו.

השתלת כליה נחשבת כטיפול העדיף, אבל תלויה במציאת כליה המתאימה למועמד, ונדרשת הסכמתם של בני משפחת התורם.

חולה הסובל מאי ספיקת כליות כרונית הנזקק לדיאליזה, צריך הכנה מקדימה. לקראת  המודיאליזה, מבצעים ניתוח של חיבור בין עורק ווריד בזרוע , כדי לייצר כלי דם שממנו ניתן יהיה לשאוב  את הדם ולהחזירו, לאחר מעבר דרך מכשיר הדיאליזה. לדיאליזה צפקית, החולה יהיה זקוק לניתוח להחדרת צינור לחלל הבטן דרכו יוזרמו הנוזלים ולאחר מכן ינוקזו.

השיטה הרווחת בארץ, כמו גם בעולם היא המודיאליזה. בארץ שיעור המטופלים בדיאליזה צפקית עומד על פחות מ-10%. בארצות הברית כ-15%.

חולים שמתאימים להשתלת כליה עוברים סידרת בדיקות כדי לוודא שהם בריאים כדי לבצע את הניתוח השתלה וגם לקבל את הטיפול הממושכת בתרופות אחרי ההשתלה.

 

הטיפול במכוני דיאליזה ובמעיני הישועה
מומלץ לחולים עם אי ספיקת כליות מתקדמת להתחיל בטיפולי דיאליזה בטרם החמרתה של מחלת הכליות לנקודה בה הם עלולים לפתח סיבוכים מסכני חיים.

הטיפול בהמודיאליזה מבוסס על הזרמת הדם של החולה דרך סיבים חלולים במתקן המסנן וזרימת תמיסת הדיאליזה בצדם החיצוני של הסיבים. הכנת תמיסת הדיאלזט  דורשת הספקת מים טהורים ביותר. בכל יחידת דיאליזה קיים מתקן מיוחד לטיהור מים ע"י ריכוך [סינון והעברתם דרך קרום מיוחד (אוסמוזה הפוכה). בתהליך זה, הפסולת ועודפי הנוזלים והמלחים המסוננים, מופרשים עם תמיסת הדיאליזה]. באמצעות ערוב המים עם תמיסות מרוכזות מייצרים את תמיסת הדיאליזה הרצויה. המכשירים בודקים את הרכב תמיסת הדיאליזה ומזרימים אותה דרך מסננת הדיאליזה בטמפרטורה ובמהירות המתאימה.

מחברים את כלי הדם של החולים למסננת המאפשרת את זרימת הדם דרך הסיבים, כאשר התמיסה זורמת מסביב לסיבים.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה