Skip to Content

האם התינוק שלך יונק מספיק ?

אחת השאלות המטרידות הורים לתינוק חדש היא האם הוא יונק היטב ומקבל מספיק חלב. קיימים סימנים לכך שהכל מתנהל כשורה או שכדאי לפנות לקבלת סיוע.

2016 דצמבר 14 / י"ד כסלו ה' אלפים תשע"ז

בימים הראשונים התינוק זקוק לכמויות קטנות ביותר של חלב אם, שהוא למעשה קולסטרום – חלב ראשוני עשיר במיוחד בנוגדנים וסוכרים. סימן לכך שהתינוק מצליח לקבל את הדרוש לו הוא שהתינוק מצליח לתפוס את השד בפיו ביעילות, ויונק בתנועות קיצביות משך דקות ארוכות.

תינוק המוצץ מספר מציצות ונרדם אינו יונק כראוי וכדאי לבקש עזרה בהצמדה טובה יותר לשד. לעיתים ביום הראשון התינוק מרבה לישון, וביום השני לחייו הוא יונק לעיתים מאד קרובות משך שעות ארוכות. זה תקין, וחשוב לאפשר לתינוק לינוק ככל שהוא מעוניין. ביום השלישי – רביעי אני מצפים לתחילת התמלאות השדיים, החלב הבשל מתחיל להווצר, ונפח ייצור החלב עולה באופן משמעותי.

טבלת מעקב מוקדם אחר תינוק יונק

להלן רשימה של שאלות שמאפשרות לקבוע האם ההנקה מתנהלת כסידרה. השאלות לגבי השתן והיציאות מתאימות לתינוק בערך החל מהיום הרביעי לחייו, כי לפני כן יתכנו פחות שתן ופחות יציאות, והיציאות עדיין כהות. התמלאות השדיים בחלב צפויה בסביבות היום השלישי או הרביעי לחיים.

השאלות הבאות נועדו לסייע לכם לקבוע אם ההנקה מתנהלת כראוי.

השאלון מתאים לגיל 4 עד 6 ימים (או במועד אחר בארבעת השבועות הראשונים).

אם חלק מהתשובות שליליות כדאי ליצור קשר עם יועצת הנקה מוסמכת. ככל שבעיות בהנקה מזוהות בשלב מוקדם יותר קל יותר לפותרן.

טבלת מעקב מוקדם אחר תינוק יונק

  • האם את חשה שההנקה מתנהלת היטב עד עכשיו?
  • האם שדייך התמלאו כבר בחלב? (כלומר, האם שדייך הפכו מלאים ומוצקים בימים השני עד חמישי לאחר הלידה?)
  • האם תינוקך מסוגל לתפוס את השד בפיו ללא קושי?
  • האם תינוקך יונק באופן קיצבי ובולע חלב בעת ההנקה?
  • האם תינוקך בדרך כלל דורש שתאכילי אותו? (עני לא אם תינוקך ישנוני וזקוק שיעירו אותו לרוב הארוחות.)
  • האם תינוקך יונק מצד אחד עד שהוא מסיים, ולאחר מכן את מציעה לו לינוק גם מצד שני?
  • האם תינוקך יונק לפחות 8 – 12 פעמים ביממה?
  • האם את חשה ששדייך מלאים לפני הארוחות?
  • אם את חשה ששדייך רכים יותר לאחר הארוחות ?
  • האם יש לך כאבים משמעותיים או פצעים בפטמות ?
  • האם לתינוקך צואה צהובה (הנראית כמו גבינת קוטג' בצבע חרדל ) ?
  • האם לתינוקך לפחות ארבע יציאות גדולות כל יום (יותר מאשר כתם על החיתול) ?
  • האם תינוקך מרטיב את החיתול עם שתן בהיר לפחות שש פעמים ביממה?
  • האם תינוקך נראה רעב לאחר רוב הארוחות (לדוגמא מוצץ את ידיו, בוכה, זקוק למוצץ לעיתים קרובות) ?
  • האם את נעזרת בפטמות סיליקון ?
  • בגיל שבועיים – האם תינוקך חזר כבר למשקל הלידה שלו ?

תינוקות בדרך כלל יורדים במשקל בימים הראשונים לאחר הלידה
שיא הירידה במשקל צפוי בערך ביום הרביעי. ירידה במשקל של יותר מ- 7% ממשקל הלידה מהווה סימן שכדאי לבצע הערכה האם ההנקה מתנהלת כראוי, ולסייע לאם לתקן את הדורש תיקון. לא כדאי להמתין עד לירידה במשקל של 10%, כי אז לעיתים כבר יש צורך לתת תוספות של חלב מלאכותי. ברוב המקרים הערכת הנקה עם שיפור טכניקת ההצמדה לשד תסייע לתינוק לקבל את כל הדרוש לו מן השד.

ביום – יומיים הראשונים הצואה של התינוק שחורה, ביום השלישי היא לרוב כבר ירוקה כהה, ובהדרגה עד ליום החמישי – שישי היא הופכת לצהובה בהירה. החל מהיום החמישי לאחר הלידה צפוי שיהיו לתינוק לפחות 4-5 יציאות של צואה צהובה ורכה מאד, לעיתים כמעט נוזלית לגמרי.

הפרשת שתן בימים הראשונים מייצגת את מאגרי הנוזלים של התינוק מלפני הלידה
החל מהיום השלישי או הרביעי, כשמתגבר ייצור החלב של האם, השתן כבר מייצג את כמות החלב שהתינוק מקבל. מסיבה זאת יתכן שתינוק יפריש שתן רק פעם או פעמיים ביום השלישי לחייו, לפני תחילת ייצור החלב הבשל אצל האם. לאחר היום השלישי לחיים אנו מצפים ל5-6 חיתולים ספוגי שתן ביממה אצל התינוק.

שימוש בפטמות סיליקון עלול להפחית בצורה משמעותית את כמויות החלב שהתינוק מצליח להוציא מן השד, וזה עלול גם להפחית את ייצור החלב, ולכן רצוי מאד להימנע מהשימוש בהן. ישנם מצבים מסוימים בהם פטמת סיליקון יכולה לעזור, אך אז חשוב מאד לקבל ייעוץ מקצועי כדי לוודא שהתינוק מצליח להוציא מספיק חלב, ולקבל עזרה איך לעבור להנקה ללא פטמות הסיליקון במהירות האפשרית.

תופעת "מקבצי הנקה", או "שעות אכילה" ו"שעות שינה"
תופעה חשובה שכדאי להכיר היא דפוס יניקה מאד שכיח אצל תינוקות בימים והשבועות הראשונים לחייהם – "מקבצי הנקה", או "שעות אכילה" ו"שעות שינה". מאד שכיח שתינוק יינק שוב ושוב ושוב משך כמה שעות, אפילו 3-4 שעות, ורק אז יירדם למשך זמן ממושך יותר. התנהגות זו לעיתים קרובות מדאיגה את ההורים – הרי הוא רק סיים לינוק, וינק כבר משני הצדדים, אז מדוע הוא שוב בוכה כעבור כמה דקות? האם אין חלב? האם החלב לא משביע? אין ספק שזה יכול להיות מאד מעייף לאמא, אך זהו דפוס תקין ושכיח ביותר, וכל הנדרש הוא להניק את התינוק לפי דרישתו, וכעבור כמה שעות של הנקות חוזרות הוא ירדם למשך כמה שעות של שינה עמוקה, ואז גם אמא תוכל לנוח.

לעומת זאת, תינוק שלעולם לא נראה שבע, ובמשך כל שעות היממה בוכה שוב זמן קצר לאחר ההנקה אינו מתנהג בצורה תקינה, וכדאי לבדוק האם ההנקה מתנהלת כראוי. בימים הראשונים מומלץ להניק לפחות כל שלוש שעות. תינוק שישן שעות ממושכות, וצריך להעיר אותו כדי לינוק גם כן מעורר חשש שאינו יונק כראוי, וכדאי לבצע הערכה מקצועית של ההנקה.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה