Skip to Content

ניתוח קיסרי אלקטיבי, ניתוח קיסרי יזום

2022 פברואר 15 / י"ד אדר א' ה' אלפים תשפ"ב

בני זוג יקרים,
אנו מקווים לענות על כמה משאלותיכם לגבי ניתוח קיסרי, על מנת שתדעו למה לצפות וכיצד לנהוג לפני ניתוח, במהלכו ולאחריו. בכל שאלה ובעיה, אל תהססו לפנות לצוות המטפל.
במידע להלן תמצאו פרטים אודות האשפוז, לפני ואחרי ניתוח קיסרי יזום ותהליך ההחלמה.

ניתוח קיסרי אלקטיבי

הסיבות השכיחות לביצוע ניתוח קיסרי יזום הן: מצג העובר (כגון מצג עכוז), שליית פתח, עובר גדול, ניתוחים רחמיים קודמים או חוסר אפשרות ליילוד וגינלי.

קבלה לניתוח קיסרי אלקטיבי

חוויה מרגשת ואישית

אנו מאפשרים כניסת מלווה אחד שישהה עם היולדת בחדר ניתוח עד להוצאת התינוק, אז ייצא המלווה עם המיילדת והרך הנולד

קבלה לאשפוז: חשוב!!! הגעה באיחור לקבלה לניתוח קיסרי אלקטיבי עלולה לגרום לדחייה או ביטול הניתוח המתוכנן.

שעות הקבלה

  1. לניתוח קיסרי המתוכנן לשעות הבוקר יש להגיע ביום  הניתוח בשעה 7:00 בבוקר. עלייך להיות בצום במשך 6 שעות.
  2. במידה והנך הראשונה בתכנית הניתוחים, עלייך להתאשפז לילה קודם במחלקת נשים.

בקבלתך לאשפוז תיבדקי על ידי רופא ומיילדת, יבוצע ניטור של העובר (ניטור עוברי), בדיקות אולטרה-סאונד במידת הצורך. דגימת דם שלך תישלח לבנק הדם לצורך הכנת מנות דם. כמו כן תיערך פגישה עם מרדים בפגישה זו יינתן הסבר לגבי תהליך ההרדמה.

לקראת האשפוז יש להצטייד ב:

  1. תוצאות הבדיקות הנדרשות, לרבות ספירת דם עדכנית של החודש האחרון.
  2. בדיקות אחרות שנדרשו במרפאה טרום ניתוחית (לדוגמה אצל יולדות מעל גיל 40 נדרש EKG).
  3. תרופות הנלקחות בקביעות, ומכשיר למדידת סוכר (לחולות סוכרת).
  4. קבלה והכנה לניתוח קיסרי עשוי להמשך כ-4 שעות, לאחר השלמת הקבלה עליך לפנות למחלקת האשפוז עם הגיליון/תיק הרפואי.

לקביעת ניתוח גינקולוגי-מיילדותי פרטי יש להתקשר ל – 03-6153770, במידה ואין מענה נציגה תחזור אליך במהלך יום העבודה הבא


ניתוח קיסרי אלקטיבי – כניסת מלווה

הלידה הנה חוויה מרגשת ואישית, לכן אנו מאפשרים כניסת מלווה אחד שישהה עם היולדת בחדר ניתוח עד להוצאת התינוק, אז ייצא המלווה עם המיילדת והרך הנולד. לפני הכניסה לחדר ניתוח על המלווה לרחוץ ידיים, ללבוש חלוק, כובע, מסיכה וכיסוי לנעליים. יש להגיע במכנסים ארוכים. אין להכניס פריטים אישיים כגון תיקים, מצלמות או טלפונים סלולאריים לחדר הניתוח. במשך הניתוח ישב המלווה ליד היולדת מאחורי ווילון סטרילי.

יתכנו מצבים בהם ע"פ החלטת הרופאים לא תתאפשר כניסת מלווה לחדר ניתוח או שהמלווה יתבקש לצאת מהחדר במהלך הניתוח במצבים כמו: ביצוע הניתוח בהרדמה כללית, ניתוח דחוף, ניתוח לפני שבוע 36 ובמצבים רפואיים מיוחדים ועל-פי שיקול דעתו של הרופא המנתח.

לוח זמנים וסדר ניתוחיים

ניתוח יזום מתבצע בדרך כלל בין השעות 07:30 ל-15:00 בחדר הניתוח של אגף נשים ויולדות. זמן הכניסה לחדר ניתוח אינו קשור אך ורק לסדר הניתוחים ועשוי להשתנות במהלך היום. במידה ומתפתחת לידה טרם המועד שנקבע, יימסרו הנתונים ליולדת ותיבחן מחדש כדאיות הניתוח ואפשרות ללידה ווגינאלית.

מה עלייך לעשות לפני הניתוח?

ניתן לאכול עד 6 שעות  לפני הניתוח, גילוח מקום הניתוח יתבצע בבוקר הניתוח ע"י צוות סיעודי בלבד. יש להסיר לק מהציפורניים, ביצוע שני חוקנים (מיקרולקס) בבית או במחלקה בבוקר הניתוח.

בוקר הניתוח

קבלה לניתוח קיסרי

קבלה לאשפוז: חשוב!!! הגעה באיחור לקבלה לניתוח קיסרי אלקטיבי עלולה לגרום לדחייה או ביטול הניתוח המתוכנן.

לפני הניתוח יורכב עירוי נוזלים וטיפול אנטיביוטי יינתן שעה לפני הניתוח כהכנה להרדמה אזורית (אפידוראלית או ספינלית) היולדת תתאשפז במחלקת יולדות. סמוך לניתוח יש להוריד תחתונים ולהטיל שתן. עם הגעת היולדת לחדר ניתוח תיפגש עם מרדים שיחליט על אופן ביצוע ההרדמה, אזורית או כללית. יבוצעו הפעולות הבאות: רחצת הבטן, הכנסת קטטר לניקוז השתן. כיסוי הבטן ובית החזה באופן סטרילי, על מנת לשמור על שטח סטרילי.

בדרך כלל חתך הניתוח מבצוע לרוחב הבטן התחתונה מעל קו השיער. בזמן הניתוח תרגיש היולדת לחץ במיוחד בזמן חילוץ התינוק, אך לא תחוש כאב. הניתוח אורך בממוצע כ- 45 עד 60 דקות.

איסוף דם טבורי

יש לעדכן את המיילדת/צוות הסעודי כי אתם מבקשים לאסוף דם טבורי ציבור/פרטי, יש להימנע מפתיחת הערכה לפני הניתוח.

הטיפול ביילוד

בניתוח נוכחת מיילדת שהוכשרה לטיפול ביילוד, רופא הילדים זמין במידת הצורך. לאחר הלידה תתבצע לילוד בדיקה גופנית, טיפול ראשוני ושקילה. בנוכחות היולדת ובן הזוג יוצמדו לתינוק ולהורים צמידי זיהוי שישמשו מאוחר יותר אישור כניסה למחלקות. המלווה והמיילדת יעבירו את הילוד למחלקת היונקים. המלווה יתבקש להמשיך את תהליך רישום הילוד במשרד הקבלה, וימתין לסיום הניתוח באזור ההמתנה של חדרי ההתאוששות.

התינוק יישאר בהשגחה למשך 4-6 שעות ולאחר שייבדק ע"י אחות ורופא יוכל לעבור למחלקת ילודים.

חדר התאוששות

בתום הניתוח תשהה היולדת בחדר התאוששות כשעתיים. בזמן הזה ינטרו סימנים חיוניים, דימום, כווץ הרחם ורמת הכאב. יתכנו תחושות קור ורעד בכל הגוף, כתגובת לחומרי ההרדמה, תחושה זו תחלוף תוך מספר שעות. במידה ואין תחושת בחילה ניתן לשתות מים בלגימות קטנות מיד לאחר ניתוח. משככי כאבים יינתנו לפי הצורך. כל התרופות הניתנות נבדקו ונמצאו בטוחות בזמן ההנקה. במידה והמצב יאפשר בתיאום ואישור של אחות חדר ההתאוששות יורשה כניסה למלווה העונד צמיד זיהוי או מלווה נוסף לשהות לצד היולדת לזמן קצר.

מחלקת היולדות – תהליך ההחלמה לאחר הניתוח

השעות הראשונות

חזרה לאכילה ושתייה הינה הדרגתית, ניתן להתחיל לאכול כ-6 שעות לאחר הניתוח. הארוחה הראשונה תהיה בעלת מרקם רך או נוזלי. יש לדווח לצוות על תחושה של בחילות והקאות. יש להימנע משתייה מוגזת וממזונות הגורמים לגזים.

טיפול בכאב לאחר ניתוח קיסרי אלקטיבי

לאחר הניתוח יתכנו כאבים באזור פצע הניתוח ו/או כתוצאה מהתכווצות של הרחם. תחושת הכאב עשויה לגרום אי נוחות והגבלה בתנועות וקושי בטיפול בילוד, לכן מומלץ ליטול משככי כאבים גם כאשר מדובר בכאב מתון . טיפול מוקדם ויעיל בכאב ימנע התפתחות כאב חזק המגביל את היולדת בטיפול בילוד ובטיפול עצמי. ולכן חשוב לדווח לצוות על תחושת כאב.

מומלץ לבקש משכך כאב לפני מאמץ פיזי (תנועתיות או ירידה מהמיטה) בתיאום עם הצוות הסיעודי. אין ליטול משכך כאבים באופן עצמאי.

הנקה הראשונה

ההנקה מהווה חלק בלתי נפרד מבניית הקשר הראשוני בין  לבין התינוק, לכן, מומלץ להניק מוקדם ככל האפשר לאחר הניתוח.

החלב הראשוני נקרא קולוסטרום שהינו בעל חשיבות רבה, עשיר בנוגדנים, חלבונים ובתאים לבנים המספקים לתינוק את ההגנה החיסונית הדרושה לו. במרכז הרפואי  "מעייני הישועה"  בכל ימות השבוע נמצאת יועצת הנקה בבקרים מידי בוקר בשעה 9:00  ובשעה 13:00.

ירידה מהמיטה

החלמה לאחר ניתוח קיסרי

ההחלמה לאחר ניתוח קיסרי איטית יותר מאשר לאחר לידה רגילה וכרוכה בכאבים, במיוחד בימים הראשונים. מומלץ לבקש משככי כאבים כדי להקל על הכאב בזמן תנועה הנולד

ניתן לרדת מהמיטה בפעם הראשונה שש עד שמונה שעות לאחר הניתוח. יולדת ששעת ירידתה מהמיטה אמורה להיות לאחר שעה 20:00, תרד בשעות הבוקר למחרת, הירידה הראשונה מהמיטה תתאפשר בתום השפעת ההרדמה האזורית באישור ונוכחות אחות בלבד. לאחר  הוצאת צינור השתן (קטטר), תתכן צריבה בזמן מתן שתן בפעמים הראשונות, זוהי תחושה טבעית וחולפת, אך יש לדווח על כך לאחות. ניתן לצפות שאזור הבטן יהיה רגיש, כואב ויקשה על התנועה ביום הראשון לאחר הניתוח. למרות זאת רצוי מאוד להתנועע. ככלל, ההחלמה לאחר ניתוח קיסרי איטית יותר מאשר לאחר לידה רגילה וכרוכה בכאבים, במיוחד בימים הראשונים. מומלץ לבקש משככי כאבים כדי להקל על הכאב בזמן תנועה.

דימום לאחר הניתוח

זמן שחרור

זמן השהייה לאחר ניתוח  הינו 6 ימים  (כולל יום הניתוח)

לאחר ניתוח קיסרי מופרש דם מהנרתיק הדומה לדימום ווסתי בכמות בינונית, יש להשתמש בתחבושות היגייניות ולהימנע משימוש בטמפונים. הדימום הטרי מהנרתיק נמשך כ-7-10 ימים בממוצע, לאחר מכן תופיע הפרשה בצבע ורדרד או הפרשה לבנה שקופה עד כחודש מהניתוח. מומלץ להחליף תחבושות כול  2-3 שעות. במידה וההפרשה בצבע חריג או שהיא בעלת ריח לא נעים יש לידע את צוות הרפואי.

מ- 24 שעות ואילך

רחצה ראשונה במקלחת תתבצע כ- 24 שעות לאחר הניתוח, לאחר הורדת התחבושת מפצע הניתוח חשוב לשמור על הניקיון באזור צלקת הניתוח ע"י רחצה במים וסבון. יש לשים לב לתופעות כגון: הפרשה, אודם, נפיחות וכאב חריג בצלקת הניתוח. במקרים אלו יש ליידע את הצוות הרפואי. אין צורך בחבישה חדשה לאחר הרחצה. יש להרבות בשתיית מים. במקרה של עצירות ניתן  לקבל נר GLYCERIN לפעילות מעיים ושחרור גזים.

ביות גמיש

שיטת הביות הגמיש הינה שיטת אשפוז במסגרתה התינוק והאם שוהים במחלקת יולדות יחדיו. יולדת לאחר ניתוח קיסרי, שאינה ניידת, צריכה להיעזר בבת משפחה/חברה (לא גבר)  ,

בשל העייפות הניכרת שלאחר הלידה, מומלץ בשעות הלילה להניק את התינוק בחדר ההנקה בתינוקייה.

זמני ביקור במחלקה

שעות הביקור במחלקה:

  • 11:00-12:00
  • 16:00-17:00
  • 20:00-21:00

זמן שחרור משוער

זמן השהייה לאחר ניתוח  הינו 6 ימים  (כולל יום הניתוח), הצוות המטפל באגף מלווה  את היולדות  לאורך האשפוז, ניתן לפנות אליו בכל שאלה או בקשה.

הוצאת תפרים/סיכות יתבצעו על פי הנחיות רופא ביום השחרור.

אנו מאחלים לך ניתוח קל, מוצלח והחלמה מהירה.

צוות מחלקת יולדות

המרכז הרפואי "מעייני הישועה".

להורדת דף מידע בנושא ניתוח קיסרי אלקטיבי בפורמט PDF – לחצ/י כאן

 


לקביעת ניתוח גינקולוגי-מיילדותי פרטי יש להתקשר ל – 03-6153770, במידה ואין מענה נציגה תחזור אליך במהלך יום העבודה הבא


 

 

 

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה