Skip to Content

קיצור קיבה אסתטיקה – מקצועיות ושירות של מרפאה פרטית

הניתוחים הבריאטריים מתבצעים במרכז הרפואי מעיני הישועה בהמתנה קצרה יחסית

2019 יוני 23 / כ' סיון ה' אלפים תשע"ט

אם עד היום הייתם צריכים להמתין למעלה משנה או לחילופין לשלם מחיר יקר למנתח פרטי, 'מעיני הישועה' חוסך לכם את הדרך | ניתוחים בריאטריים [השמנת-יתר] מבוצעים במרכז הרפואי 'מעיני הישועה' בבני ברק, ע"י צוותים מקצועיים ובכירים ביותר  | היחידה הבריאטרית במרכז הרפואי 'מעיני הישועה' הינה מקצועית ביותר מחד ומעניקה שירות של מרפאה פרטית מאידך. היחידה היא לא פחות מחממה עבור המטופלים, שיקבלו כאן ליווי אישי בכל שלבי ההחלטות והביצוע כמו גם לאחר מכן, בסיוע של דיאטניות ועובדות סוציאליות | בכינוס שנערך בנושא במרכז הרפואי בבני ברק השתתף קהל רב שהציג שאלות ומומחי המחלקה השיבו

weight_loss_bariatric_surgery

היחידה לכירורגיה בריאטרית וניתוחי השמנת יתר במעייני הישועה

קצת נתונים

כ-35% מהאוכלוסיה בישראל מוגדרת כבעלת עודף משקל; כ-15% סובלים מהשמנת יתר; 44% מהמנותחים בארץ הם בני 18-39; בישראל ניתוח קיצור קיבה מסוג שרוול הוא הנפוץ ביותר ומהווה כ-80% מסך הניתוחים הבריאטריים; כ-10,000 ניתוחים בריאטריים מבוצעים כל שנה ויש אפילו מגמת ירידה המיוחסת למאמצים שעושה משרד הבריאות להסדיר את התחום הפרוץ ולקבל לניתוחים רק חולים בעלי התוויה ברורה.

האם ניתן לעלות שוב במשקל למרות הניתוח? כמובן שזה עלול לקרות. לכן חשוב מאוד להכנס לשיגרה של פעילות והרגלי בריאות נכונים עוד לפני הניתוח. לכן, מועמדים לניתוחי הרזיה מתבקשים על-ידי הרופא להתחיל בדיאטת פחמימות שבועיים לפני מועד הניתוח.
- דר כרמלי,מנתח בכיר ביחידה

אבל זה עוד לא הכל. הידעתם שאדם שמן מצוי בסיכון למוות הגבוה פי שלושה מאשר אדם בעל משקל תקין? הידעתם שההשמנה הינה גורם המוות השני (הניתן למניעה) אחרי העישון? ומי יודע שכל אזרח שלישי סובל כיום מעודף משקל ושההשמנה הוגדרה ע"י ארגון הבריאות העולמי כ"מגיפה בתאוצה"?

מפחיד? – לא נורא. כדאי קצת לפחד עכשיו, כדי לא לפחד בשלב יותר מאוחר, כאשר אין כבר הרבה מה לעשות.

אם רצינו להוכיח את החיבור המוחלט השורר בין המרכז הרפואי 'מעיני הישועה' לקהילה, מצאנו זאת בניתוחים הבריאטריים המתבצעים בבית החולים בבני ברק. דומה שהגיע הזמן שהציבור יידע, שברוב-רובם של המקרים כבר אין צורך לנסוע לבתי חולים אחרים ואפשר לקבל את הטיפול המקצועי והמסור ביותר ב'מעיני הישועה', באווירה 'שלנו' ועם צוות מורחב של מומחים.

זה קורה, כאמור, כמעט בכל התחומים, ועכשיו גם בנושא הניתוחים הבריאטריים, שעליו נתמקד בכתבה זו. אחת התובנות הברורות שלמדנו השבוע היא, שהמרכז הרפואי המתקדם של בני ברק, הוכיח מעל לכל ספק שאפשר לשלב את הקידמה הרפואית המודרנית ביותר עם ציות מוחלט לדעת התורה וההלכה המסורה מדור דור.

נכנס לתודעה

אם עד לפני כמה שנים לא היתה המודעות לענין בשיאה, דומה שמאות האנשים שהגיעו לכנס המיוחד ב'מעיני הישועה' על מנת להבין את הסכנות המידיות בהשמנת יתר, לקבל מידע על דרכי הטיפול בה ולשמוע על אופן ההתמודדות הכרוכה בשינוי אורח החיים – הם הראיה המובהקת שהציבור רוצה לדעת, מעונין לשפר את הנהגותיו היומיומיות ולשדרג את אורח החיים שלו.

מה שנתפס בעיני הציבור, לפחות בתחילת הדרך, כפעולה הנעשית לצורך אסתטי, נכנס כיום לתודעה כניתוח המתבצע לצרכים רפואיים וכדי לפתור בעיות קשות, שחלקן עלולות להמיט על החולה סיכונים ברמה גבוהה. לתחום זה קוראים כיום 'ניתוחים בריאטריים', ובמילים 'שלנו': ניתוחים המבוצעים כדי למנוע השמנת-יתר ולשיפור משמעותי עד מאוד בתחלואה הנלווית לכך, כמו מחלות סוכרת, יתר לחץ דם, דום-נשימה בשינה ועוד.

ההערכה היא, כי בארה"ב לבדה ניתן למנוע מותם של מעל 300,000 איש בשנה הנובעים מתסמונות נלוות להשמנה וזאת ע"י שינוי באורח החיים – הרגלי אכילה נכונה וביצוע פעילות בריאותית יומיומית.

לא תאמינו, אבל מדובר באחד הניתוחים היותר-משמעותיים כיום ומדי שנה מתבצעים יותר מ-10,000 ניתוחים כאלה וזמני ההמתנה במרכזים הרפואיים הציבוריים גדלים אף הם בהתאם ומגיעים ליותר משנה. ואם בחרתם לעשות את הניתוח באופן פרטי, תצטרכו לשחרר מהארנק סכום נכבד מאוד של כסף…

כמות הניתוחים הללו גדלה משנה לשנה וכאמור – רוב מוחץ ממספר המנותחים עושה זאת עקב בעיות רפואיות של השמנת-יתר והמחלות ה'נספחות' לכך. ניתוחים בריאטריים התבררו כאמצעי יעיל ובטוח לירידה במשקל ומפחיתים ב-30 עד 40 אחוזים תמותת אנשים הלוקים בהשמנה חולנית.

קבעו תור לועדה הבריאטרית, יעוץ חינם !

✿ יעוץ חינם ללא התחייבות לועדה הבריאטרית במימון מלא של קופות החולים וללא כל תוספת תשלום פרטי >

 יעוץ חינם ללא התחייבות לועדה הבריאטרית >

סוגי הניתוחים

מרבית הניתוחים הבריאטריים מבוצעים באופן זעיר פולשני והם נחלקים לאלו המגבילים את נפח הקיבה ולאלו שבנוסף להגבלת נפח הקיבה גם משרים תת-ספיגה על ידי מעקף של חלק מהמעי. כדי להבין במה מדובר, נסקור כאן בקצרצרה את הניתוחים הבריאטריים העיקריים:

  • ניתוח טבעת – בניתוח מלופפת טבעת סיליקון הממולאת בתמיסה פיזיולוגית סביב הפתח העליון של הקיבה ויוצרת כיס קטן המגביל את צריכת המזון. הסיבוכים העיקריים בניתוח נובעים מנדידת הטבעת, חדירתה לקיבה או ניתוקה מהמאגר. אחוז הסיבוכים קטן לעומת ניתוחי מעקף, אך גם הירידה במשקל לטווח ארוך נמוכה יותר.
  • ניתוח שרוול קיבה – הקיבה מחולקת בצורה אנכית, כך שמסירים כ-80% מנפח הקיבה ונשאר שרוול המקטין משמעותית את יכולת קליטת המזון. הסיבוכים בניתוח נמוכים והעיקריים בהם הם דימום או דלף מאזור הקיבה. ההחלמה קצרה יחסית ואורכת כשבועיים ואחוזי הירידה במשקל הם בסביבות 65% מעודף המשקל בשנה שלאחר הניתוח.
  • בשנים האחרונות, מוצע סוג חדש של ניתוחים בריאטריים – מיני-מעקף קיבה או מעקף קיבה בהשקה אחת. ניתוח זה משלב את היתרונות של שתי המגמות העיקריות של הניתוחים הבריאטריים – הגבלת צריכת המזון והגבלת הספיגה – תוך הפחתה של תופעות הלוואי והסיבוכים.
  • מעקף קיבה – בניתוח זה יוצרים כיס קיבה קטן המחובר ישירות למעי הדק, תוך מעקף שארית הקיבה, התריסריון וחלק מן המעי הדק. מיצי העיכול מתערבבים עם המזון רק בנקודת השקה מרוחקת יותר במעי. המעקף מונע ספיגת מזון באותם אזורים שנעקפו, כך שמחד מוקטנת ספיגת הקלוריות מהמזון, אך מאידך נפגמת הספיגה של מרכיבי מזון חשובים כגון ויטמינים ומינרלים. בגלל ההשקות של הקיבה למעי ושל המעי למעי, אחוז הסיבוכים גדול יותר וההחלמה ארוכה יותר, אך הסיכוי לירידה ארוכת טווח במשקל הוא יותר גדול.

מעבר לאסתטיקה

סוג הניתוח נבחר בהתאם למדדים שונים של המטופל ואורח חייו. עם זאת צריך לזכור כי הניתוח עצמו אינו מטפל בסיבה למחלה אלא בתוצאה, באמצעות הגבלת המזון שהמטופל אוכל או צמצום ספיגת האוכל, תלוי בסוג הניתוח המבוצע. על מנת לטפל בכל היבטי ההרזיה, יש להשלים את המהלך הניתוחי במהלך תומך וארוך טווח.

"כך, שמעבר לאסתטיקה, יש משהו חשוב הרבה יותר: בריאות הגוף והנפש. בעולם בו משתלטת המודעות לאורח חיים בריא, הרגלי תזונה נכונים ופעילות בריאותית תקינה, הרי שלסובלים מ'השמנה חולנית', כהגדרתה בעולם הרפואה – הצטמצמו האופציות.

אחד הדברים החשובים ביותר למי שהחליט לשנות את אורח חייו והרגליו הוא, שיהיה לו ליווי לכל אורך הדרך, לפני הניתוח ולאחריו. היחידה הבריאטרית במרכז הרפואי 'מעיני הישועה' הינה מקצועית ביותר מחד ומעניקה שירות של מרפאה פרטית מאידך. היחידה היא לא פחות מחממה עבור המטופלים, שיקבלו כאן ליווי אישי בכל שלבי ההחלטות והביצוע כמו גם לאחר מכן, בסיוע של דיאטניות ועובדות סוציאליות.
- ,מנהל היחידה

"אחד הדברים החשובים ביותר למי שהחליט לשנות את אורח חייו והרגליו הוא, שיהיה לו ליווי לכל אורך הדרך, לפני הניתוח ולאחריו. היחידה הבריאטרית במרכז הרפואי 'מעיני הישועה' הינה מקצועית ביותר מחד ומעניקה שירות של מרפאה פרטית מאידך. היחידה היא לא פחות מחממה עבור המטופלים, שיקבלו כאן ליווי אישי בכל שלבי ההחלטות והביצוע כמו גם לאחר מכן, בסיוע של דיאטניות ועובדות סוציאליות".

מלבד העובדה הדרמטית שניתוחים בריאטריים מקטינים, כאמור, ב-30 עד 40 אחוזים את הסיכון לתמותה של אנשים הלוקים בהשמנה חולנית, גם הבטיחות בניתוחים אלה היא גבוהה במיוחד. אחוז התמותה הממוצע עומד על 0.1% – פחות מאחוזי התמותה בניתוחי כיס מרה (0.7%) או זה של החלפת מפרק ירך (0.93%).

שיעור הסיבוכים בניתוחים בריאטריים נמוך אף הוא ועומד על ארבעה אחוזים. הניתוחים הבריאטריים משיגים ירידה של עד 60% מהמשקל העודף תוך 6 חודשים מהניתוח, 77% בתום שנה מהניתוח ושמירה על אובדן ממוצע של 50% מהמשקל העודף בתום חמש שנים מהניתוח.

נמצא, שבחמש השנים הראשונות שלאחר הניתוח הבריאטרי, הוצאות הטיפול במחלות המטבוליות פחתו ב-29% כתוצאה מירידה בשימוש בתרופות ובטיפולים של התחלואה הנלווית. בחינת התועלת של ניתוחים בריאטריים בארה"ב הראתה, ששנה לאחר הניתוח תפוקת העובדים הסובלים מהשמנת יתר עלתה באלפי דולרים לשנה.

הניתוחים הבריאטריים מבוצעים רובם ככולם בשיטה לפרוסקופית, בעוד שניתוחים פתוחים נעשים רק במקרי חירום, בגלל פרוצדורות משולבות או בגלל סיבוכים מניתוחים קודמים.

הניתוחים הבריאטריים מהווים אפוא חלופה מצוינת לכל הפעולות שבוצעו עד היום וגורמים לירידה משמעותית במשקל בקרב הלוקים בהשמנת-יתר חולנית ובמיוחד באלו הסובלים גם מסוכרת, כשהירידה המיטבית במשקל נשמרת לאורך זמן.

נקודת פתיחה

כל סוגי הניתוחים הבריאטריים הם בטיחותיים ויעילים ומהווים נקודת פתיחה לירידה במשקל ולשינוי באורח החיים. כל ניתוח בריאטרי מצריך הכוונה של המטופל לארוחות קטנות ומאוזנות תוך תמיכת דיאטנית, טיפול פסיכולוגי בהפרעות האכילה והַכְוָונה לפעילות בריאותית סדירה המסייעת בשמירה על המשקל לאורך זמן.

על פי הערכות, יש כיום כ-200,000 איש בישראל שמצבם 'מתאים' לניתוח בריאטרי ובעצם הם צריכים לעבור את הניתוח הזה. השמנת יתר קיצונית נחשבת בעולם הרפואה כמחלה לכל דבר וענין ואם השמנה קיצונית היא מחלה – הרי שהניתוח הוא התרופה בחלק ניכר מהמקרים.

הפרופ' הוסיף וציין, ש"אנשים שאומרים 'מה הבעיה? מי ששמן, שיסגור את הפה', אינם מבינים שהשמנה כזו נובעת מגורמים רבים, כמו גנטיקה, סביבה וחברה, סיבה פסיכולוגית וחוסר פעילות. בנוסף, לא הרבה אנשים מודעים לעובדה שמשקל יתר הוכח כגורם המסכן את הבריאות וגורר אחריו בעיות נוספות, כמחלות לב וכלי דם, ושבץ מוחי. סוכרת, לדוגמה, עולה בהתאם לעליה במשקל, כך ש-95% ממקרי הסוכרת מגיעים בעקבות השמנה. ואם כל זה לא מספיק משכנע לשנות אורח חיים והרגלי אכילה, הרי שהוכח גם כי השמנה קיצונית מקצרת את תוחלת החיים".

אנשים שאומרים מה הבעיה? מי ששמן, שיסגור את הפה, אינם מבינים שהשמנה כזו נובעת מגורמים רבים, כמו גנטיקה, סביבה וחברה, סיבה פסיכולוגית וחוסר פעילות.
מנהל היחידה

זו הסיבה שחוקרים רבים מרחבי העולם קבעו, כי הטיפול היעיל היחידי בהשמנת יתר קיצונית לטווח הארוך הוא ניתוח כירורגי להרזיה. כפי שהינכם מבינים כבר, בגלל הביקוש העצום לניתוחים בריאטריים, בכלל לא קל להגיע אליהם וזמינות התור היא ארוכה עד מאוד. אם מדובר בבתי חולים ציבוריים התור הוא יותר משנה וכשמדובר ברפואה פרטית – המחיר הוא בהתאם ומגיע להון רב.

ב'מעיני הישועה' החליטו לפני שנים להכנס אל ה'נישה' הזו של הרפואה הבריאטרית. וכעין צעד ראשון בשינוי הרגלי התזונה, הועמסו בכנס ב'מעיני הישועה' על השולחנות מגשי פירות ומגשי ירקות טריים…

תפיסת עבודה ייחודית

תושבי בני ברק שביקשו לעבור ניתוח בריאטרי, נאלצו עד היום לטלטל את עצמם לבתי החולים הציבוריים האחרים ושם להמתין למעלה משנה או לחילופין לשלשל כסף רב לרופא פרטי. האפשרות לעבור את הניתוח ב'מעיני הישועה', ע"י צוות הכי-מקצועי שיש, וכל זאת בהמתנה לא-ארוכה, ובהבאת טופס 17 בלבד, היא הזדמנות-פז.

היחידה הבריאטרית לטיפול בהשמנת יתר, הוקמה אפוא ב'מעיני הישועה' בעקבות העליה בממדי ההשמנה בישראל. היחידה מביאה לתחום תפיסת עבודה ייחודית, המגדילה את סיכויי ההצלחה בכל הקשור לטיפול בהשמנת יתר.

הייחודיות של היחידה הבריאטרית ב'מעיני הישועה', שתמיד יהיו בניתוח שני רופאים מומחים, בניגוד לבתי חולים אחרים בהם יהיו במהלך הניתוח מומחה ועוזר. כאשר, חלילה, יארע סיבוך תוך כדי ביצוע הניתוח או כשיתעורר ספק כלשהוא הקשור בניתוח, יש יתרון עצום לשני מומחים שיידעו לתת את המענה ההולם ביותר.

נדהמנו להיווכח – אומרים ראשי המחלקה – במספר הנרשמים העצום שביקש לעבור את הניתוח אצלנו, ומציינים שהניתוחים הבריאטריים מתבצעים בבני ברק בהמתנה קצרה יחסית. מספר המנותחים ב'מעיני הישועה' הוא מעל-ומעבר לכל המצופה, מה שמוכיח את הביקוש הרב לניתוחים בריאטריים מצד אחד ואת התועלת העצומה המוגשת בכך לתושבי בני ברק והאזור, בפרט.

נדהמנו להיווכח את מספר הנרשמים העצום שביקש לעבור את הניתוח אצלנו, ומציינים שהניתוחים הבריאטריים מתבצעים בבני ברק בהמתנה קצרה יחסית. מספר המנותחים ב'מעיני הישועה' הוא מעל-ומעבר לכל המצופה.
מנהל היחידה

ראשי המחלקה ב'מעיני הישועה' השיבו בכינוס לשאלות הציבור, שהתעניין בפרטים ובפרטי-פרטים אודות פעילות המחלקה שלבי וזמן הניתוח, שבדרך כלל נע בין שעה לארבע שעות, תלוי בסוג הניתוח, כשימי האשפוז הם בין יומיים לחמישה ימים, בהתאמה.

התוצאות בירידה במשקל הן אמנם חשובות, אבל צריך לשנן שמטרת הניתוח היא לא לרזות, אלא לשנות הרגלי חיים. מי שיסתכל כל חמש דקות על מצבו, לא יצליח. הניתוח לא מבטיח ירידת משקל ב-100%, אבל הוא מבטיח שיפור מדהים באיכות החיים. כדי להצליח בשינוי הגדול יש לסגל אורח חיים בריא ולהטמיע הרגלי אכילה חדשים.

ד"ר עידן כרמלי, רופא בכיר ומנתח בכירורגיה בריאטרית, חידד אף הוא את המסר ואמר, שניתוח הוא הטיפול היחיד בהשמנת יתר חולנית שהוכח כאפקטיבי וכמשפר משמעותית את תוחלת החיים של המטופלים.

על השאלה האם ניתן לעלות שוב במשקל, למרות הניתוח, השיב ד"ר כרמלי שכמובן שזה עלול לקרות. לכן חשוב מאוד להכנס לשיגרה של פעילות והרגלי בריאות נכונים עוד לפני הניתוח. לכן, ציין, מועמדים לניתוחי הרזיה מתבקשים על-ידי הרופא להתחיל בדיאטת פחמימות שבועיים לפני מועד הניתוח.

הסיכון להשמנה מחדש

אם מדברים על השמנת-יתר, כדאי לציין למי שעדיין אינו יודע, שהשמנה כזו היא גורם סיכון מובהק לאירועי לב ושבץ מוחי, והשאלה ששואלים כולם היא, האם ירידה במשקל יכולה באמת להפחית את הסיכון?

ובכן, מחקר שבדי חדש בדק את הקשר בין ניתוחים בריאטריים לבין ירידה במשקל והסיכון לאירועי לב ושבץ ותוצאות המחקר הראו מספרים נמוכים יותר של מקרי מוות מאירועי לב או שבץ לאחר ניתוחים בריאטריים. 28 אירועים בקרב 2,010 מטופלים בקבוצת המנותחים, לעומת 49 אירועים בקרב 2,037 מטופלים בקבוצת הביקורת.

החוקרים הסיקו אפוא, כי ניתוחים בריאטריים הביאו למספר נמוך יותר של מקרי מוות כתוצאה מאירועי לב או שבץ מוחי ולשכיחות נמוכה יותר של אירועי לב ושבץ בקרב מבוגרים עם השמנת יתר.

באשר להשמנה-מחדש, נציין כאן ונוסיף, שלאחר חמש שנים חלק ניכר מהמטופלים מתחיל שוב לעלות במשקל. נכון שהניתוח לטיפול בהשמנת-יתר מביא עמו שיפור דרמטי באיכות החיים בשנים הראשונות ואולם, לאחר חמש שנים נצפה קושי חוזר. ממוצע הירידה במשקל העודף עמד על 65% בשלוש השנים הראשונות וירד ל-45.3% תוך חמש שנים ממועד הניתוח. השמנה חוזרת משמעותית נצפתה בקרב המטופלים כעבור חמש שנות מעקב.

השמנה חוזרת מיוחסת לשני גורמים עיקריים: הרגלי תזונה לקויים והעדר פעילות בריאותית בשנים המאוחרות שלאחר הניתוח. סיבות אפשריות נוספות לכך הן התרחבות השרוול והשינויים עקב ניתוח זה, שינויים שטרם ירדו לפשרם. אחרים ייחסו נטיה זאת לאובדן דיכוי התאבון שמתחולל אחרי הניתוח.

מי שלא הצליחו להשיל מחצית מהמשקל העודף שלהם ב-60 החודשים שלאחר הניתוח, נחשבו ל"כשלון". כאלה היו כ-72 אחוזים מהמטופלים. למעשה, רק 28 אחוזים מהמטופלים איבדו יותר מ-50 אחוז מהמשקל העודף כעבור חמש שנים. חשוב להדגיש, אצל מרבית המטופלים נצפה שיפור או הבראה מהמחלות הנלוות להשמנת יתר: קרי, סכרת, יתר לחץ דם, בעיות נשימה ועוד.

העצה הטובה ביותר היא, להתרגל לשיטת חיים חדשה; וזה לא קל. יש ללוות את המנותח לאחר הניתוח עד שהוא מתרגל לאכול במשורה, כולל התייחסות לכאבי הבטן, לבחילות וכל יתר תופעות הלוואי המופיעים לאחר הניתוח. אצל חלק מהמנותחים יש צורך בניתוחים פלסטיים בכדי להוציא את עודפי העור.

 

קבעו תור לועדה הבריאטרית, יעוץ חינם !

✿ יעוץ חינם ללא התחייבות לועדה הבריאטרית במימון מלא של קופות החולים וללא כל תוספת תשלום פרטי >

יעוץ חינם ללא התחייבות לועדה הבריאטרית >

 

 

 

 

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה