Skip to Content

גסטרוסקופיה

בדיקת דרכי העיכול העליונות

2016 נובמבר 30 / כ"ט חשון ה' אלפים תשע"ז

מהות הבדיקה

בדיקה זו מבוצעת בעזרת מכשיר אופטי הכולל צינור גמיש שעוביו פחות מעובי הזרת, המוחדר דרך הפה לצורך הסתכלות ישירה לתוך חלל הושט, הקיבה והתריסריון.

גסטרוסקופיה מאפשרת אבחון  מחלות כגון כיב פפטי, צליאק ונטילת ביופסיה בעת הצורך. עצירת דימום שמקורו במערכת העיכול העליונה,  הרחבת היצרות במערכת העיכול העליונה, הסרת פוליפים (גידולים שפירים) תוך כדי הבדיקה, ללא צורך בניתוח, שליפת גופים זרים ועוד.

כיצד מתבצעת הבדיקה ?

לאחר שתשמע מהרופא הסבר אודות הבדיקה, ועל סיבוכים אפשריים של הבדיקה (נדירים), תתבקש לחתום   על טופס הסכמה מודעת.

הבדיקה תתבצע כאשר הנבדק שוכב על צידו השמאלי, לאחר קבלת זריקת הרגעה המפחיתה את הרגשת אי הנוחות בזמן הבדיקה. במקרים מסוימים יותז ללוע חומר מאלחש, על מנת להפחית את התחושה בלוע. עם השפעת האלחוש, אנדוסקופ גמיש יוחדר בעדינות דרך הלוע לוושט ומשם לקיבה ולתריסריון. החדרת המכשיר אינה מפריעה לנשימה. בזמן הבדיקה לא תחוש בכאב. מקצת החולים מתארים את הבדיקה כ'קצת לא נעימה' אך רובם ישנים בזמן הפעולה.

סיבוכים אפשריים של הבדיקה

קיימים סיבוכים הקשורים לפעולה האנדוסקופית, אך הם נדירים. לעתים קיים דמם קל מאזור נטילת הביופסיה או מאזור כריתת פוליפ. כמו כן, יתכן גירוי וכאב מקומי בזרוע, בסביבות הווריד שלתוכו הוזרק חומר ההרגעה.  הללו חולפים בד'כ לאחר מספר שעות.

ההכנה לבדיקה

עליך להיות בצום 8 שעות לפני הבדיקה (מותר לשתות מים צלולים עד 3 שעות לפני הבדיקה). לפני הצום יש לאכול ארוחה קלה בלבד. במקרים מסוימים, ייתכן שהרופא המטפל יורה לך על צום ממושך יותר.

עליך לדווח לרופא על תרופות שאת/ה נוטל/ת ועל רגישות לתרופות. חשיבות מיוחדת קיימת לטיפול בתרופות נוגדות קרישה או תכשירי אספירין.

לאחר הבדיקה

בגמר הבדיקה תנוח/י בחדר ההתאוששות עד לגמר השפעת התרופות שקיבלת. המלווה יוכל לשהות לצידך.  כאשר תחלו השפעת ההרדמה של הפה והלוע, בדר"כ – 30 דקות לאחר סיום הבדיקה, ובאישור הרופא,  תוכל לשתות שתיה פושרת, ולאחר מכן לאכול ארוחה קלה. תתכן תחושה של נפיחות בבטן כתוצאה מהחדרת אוויר בזמן הבדיקה, תחושה שתעלם מעצמה זמן קצר לאחר הבדיקה.

לפני שחרורך, ימסור לך הרופא את תוצאות הבדיקה והוראות להמשך טיפול או מעקב. תוצאות ביופסיה (במידה ונלקחו) יימסרו לך לאחר כ- 4 שבועות.

אסור לנהוג 8 שעות לאחר הבדיקה.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה