Skip to Content

תזונה נכונה בחגים

2016 נובמבר 15 / י"ד חשון ה' אלפים תשע"ז

אנו בתקופה החגים, ובאוויר תחושה של הזדמנות להתחלה חדשה. ימים אלו טומנים בחובם מוטיבציה לשינויים, להתחדשות, להתרעננות ולעשייה.

על פי המסורת היהודית הימים הללו הינם עת להרהורים, עריכת מאזניים וחשבונות וכן ימים המתאימים לקבלת החלטות טובות. על כן, ראש השנה הנו הזדמנות מצוינת לפתוח את השנה החדשה בסימן של שיפור התזונה והרגלי האכילה, וכפועל יוצא מכך – שיפור הבריאות.

טוב לדעת

על פי הרמב"ם מומלץ לאכול כדי רביע משביעתו, עד כמעט שובע ולא מעבר לכך.

נעמה הירשדיאטנית קלינית במרכז הרפואי מעיני הישועה

אנו, מודעים לכך שבתקופה זו של השנה, ימי שמחה וחג, נוטים לאכול יותר מאשר ביום רגיל כמו שכתוב "ושמחת בחגך", ולא פשוט להתמודד עם פיתויים רבים כל כך.
לכן הכנו עבורכם מגוון הצעות וטיפים כדי שתוכלו לעבור את החגים בקלות, בשמחה, ובצורה מבוקרת ונבונה:

אכילה נכונה בערב החג
למרות הטרדות והעיסוקים הרבים בערב חג, כדאי להקפיד על ארוחת בוקר וצהריים טובה אשר תמנע התנפלות על האוכל בזמן סעודת החג ותביא עמה לאכילת יתר, תחושת נפיחות ואי-נוחות.

הגבלת כמות המזון בסעודת החג
על פי הרמב"ם מומלץ לאכול "כדי רביע משביעתו", עד כמעט שובע ולא מעבר לכך. אכילה מעל ומעבר לקיבולת הקיבה גורמת לעייפות, כבדות, צרבות, גזים ועוד.  תחושת השובע האמיתית מורגשת רק לאחר כ- 20 דקות . מפאת ריבוי המנות מומלץ לאכול מעט מכל מנה ולהשתדל לקחת פעם אחת מכל מנה ללא תוספת.

לעיסה מיטבית ואכילה איטית
אכלו לאט ,בנחת ותיהנו מכל ביס. כדאי לעשות הפסקות קצרות בזמן האוכל, אשר יעניקו לגוף מספיק זמן לתהליך העיכול וישדרו הרגשת שובע.

 

  • אכילת ירקות בסעודות
    כדי לסייע לכם להתמודד עם הפיתויים המגיעים במהלך הארוחה , השתדלו לאכול הרבה ירקות מאודים/חתוכים. הירקות עשירים בסיבים תזונתיים העוזרים לעיכול, תורמים לנפח הארוחה ודלים בקלוריות וכך תורמים לארוחה מאוזנת יותר.
  • בחירת המזון ואופן הכנתו
    מומלץ לבחור בשר רזה (כגון: עוף,הודו ובקר רזה) ושמן במקום מרגרינה. שיטות הבישול העדיפות הן: אפיה, אידוי וגריל על פני טיגון וצלייה. כמו כן מומלץ להפחית את כמות השמן במאכלים ובסלטים ולקבל טעמים עשירים מעשבי תיבול ותבלינים
  • שתייה נכונה
    הרבו לשתות מים, סודה או שתייה דיאטטית. כמו כן מומלץ להימנע משתייה ממותקת המכילה קלוריות מיותרות וסוכרים ומגבירה את הרצון לשתות.
  • מתוקים בסוף הארוחה
    העדיפו לקינוח סלט פירות, כדור גלידת סורבה,לפתן (חבושים, שזיפים וכו') או תפוח עץ אפוי על פני עוגות וקינוחים עתירי קלוריות.
  • מתנו את צריכת האלכוהול
    משקאות אלכוהוליים נראים לכם לא מזיקים? הרי זהו רק משקה – אולם למעשה מרביתם מכילים כמות מכובדת של קלוריות כך שצריכת מספר משקאות בערב אחד עשויה אף להגיע למנת הקלוריות של ארוחה אחת ואף יותר! נסו לא להגזים בצריכת האלכוהול ואם כבר העדיפו משקאות דלי קלוריות
  • שמרו על פעילות גופנית קבועה
    אמנם תקופת החגים עמוסה בתכניות, אך זה ממש לא הזמן לעשות הפסקה בפעילות הגופנית. אל תשכנעו את עצמכם בכך שתחזרו למסלול מיד לאחר החגים – עצירה פתאומית בפעילות הגופנית הקבועה הינה מתכון בטוח לעלייה במשקל.

בברכת שנה טובה ובריאה!

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה