Skip to Content

איך מטפלים בפגים

אני אֵם צעירה, שבתי זה עתה לביתי עם תינוקי החדש חבוק בין זרועותיי. התינוק נולד פג ואני מרגישה שיש לי המון שאלות בנושא התפתחותו ולא כל-כך יודעת למי לפנות, לרופא? לצוות בית החולים? לאחיות 'טיפת חלב'?

2016 נובמבר 14 / י"ג חשון ה' אלפים תשע"ז

לידת פג אינה פשוטה כלל וכלל וההשפעות על התפתחותו של התינוק שנולד בטרם עת אינן נגמרות עם היציאה מבית החולים. מרפאת מעקב רפואי והתפתחותי לפג ולמשפחתו מציעה ליווי צמוד ומתמשך למשפחות שגדלו קצת לפני הזמן.

 

פגים הם תינוקות שנולדו במשקל נמוך; קיים קשר הפוך בין משקל היילוד לדרגת הסיכון, כאשר כיום ידוע כי מבין כל הפגים, אלה שנולדו במשקל נמוך מ – 1.5 ק"ג, נמצאים בסיכון מוגבר לקשיים התפתחותיים ובהמשך ללקויות למידה בדרגות שונות.

בשבועות הראשונים, בעודם נלחמים על חייהם בפגיה, גם הורי הפגים חווים חרדות תסכול וכאב הכרוכים בלידה הלא מתוכננת ובמראה ילדם הנאבק על חייו. צוותי הפגיות השונות ברחבי הארץ מודעים לקשיים אלה ופועלים ברגישות רבה תוך טיפול ביילוד ומתן תמיכה להורים. משום שהראייה בפגיות היא שההורים הם מקור כוחו של הילד, הצוותים מלמדים את ההורים להכיר את "שפת הפגים", לזהות סמני כאב ואת הדרכים בהם ניתן להרגיע את הכאב, לשככו ולהוריד עד כמה שניתן את אי הנוחות של התינוק הרך.

לאחר השחרור מבית החולים המשפחה נותרת לבדה כאשר המערכת המגוננת והתומכת לה הורגלה ועליה היא נשענה, נעלמת באחת. הורים נותרים לא פעם עם שאלות קשות הקשורות לאכילה, לגדילה ולהתפתחות שעליהן הם אינם מוצאים מענה מקצועי ומוסמך המתמחה בפגים.

"מרפאת מעקב פגים" מציעה מערך שמעניק טיפול המשכי לתינוק ולמשפחתו כגוף אחד. שם יבוצעו מעקבי התפתחות, גדילה ותזונה לצד מעקב רפואי כוללני ע"י צוות המוכר למשפחה מאז הלידה שמכיר את התינוק ואת מצב בריאותו מאז יומו הראשון. צוות מרפאות מעקב אלו כוללות רופא ילדים ופגים בעל ניסיון וידע במעקב התפתחותי אחר פגים, אחות, עובדת סוציאלית, פסיכולוג התפתחותי ופיזיותרפיסטית המיומנים במעקב פגים.

במהלך הבדיקה והמעקבים השונים ההורים מוזמנים לשאול שאלות הנוגעות לבריאותו של ילדם בהתאם לממצאים במהלך הבדיקה, וכן לקבל הדרכה באשר לקשיים שבהם נתקלת המשפחה בחיי היום יום. אחת המטרות המרכזיות במרפאות מעקב פגים היא לזהות קשיים ועיכובים התפתחותיים מוקדם ככל האפשר על מנת להביא למיצוי הפוטנציאל הטמון בכל ילד על ידי התערבות מוקדמת רצויה והכרחית במידת הצורך.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה