Skip to Content

מחפשים מטפל בתחום בריאות הנפש? הגיע הזמן לערוך סדר

2017 אוגוסט 7 / ט"ו אב ה' אלפים תשע"ז

מחפשים מטפל בתחום בריאות הנפש? הגיע הזמן לערוך סדר, להעמיד דברים על דיוקם, להבחין בין מטפל רגשי או תומך שעבר קורס בלתי מוסמך בן חודשיים וחצי ובין איש מקצוע שניתן להפקיד בידיו את היקר מכול: נפש האדם * ד"ר חנה בר יוסף, הפסיכולוגית הראשית של המערך הפסיכיאטרי "מרבה דעת" שליד המרכז הרפואי "מעיני הישועה", מעניקה הדרכה "עשה ואל תעשה" לבחירת מטפל נכון * הנפש מבקשת מקצועיות .

מרכז בריאות נפש - מרבה דעת

 

בעשרים השנים האחרונות, ועוד יותר בעשר השנים האחרונות, נחשף ציבורנו בהדרגה לעולם הרגשי, ליכולותיה של הפסיכולוגיה, לצורך ולאפשרות לעזרה בתחום הרגשי והנפשי – הן בחלקים הבריאים שלו, והן בחלקים הפתולוגיים.

ועם זאת, ההצפה קצת מבלבלת. דומה שדי במילה "טיפול" כדי להמס את לבה של האם העברייה, לפתוח את ארנקה, ולהטיל אותה אל פתחו של האדם הקרוב ביותר המכנה עצמו "מטפל", שמבטיח לשנות את חייה וחיי משפחתה באבחה, לעיתים מכנה עצמו בתארים טיפוליים, לעתים משלב בהם גם תארים רבניים…

המילה "פסיכולוג" נדמית, משום מה, לרבים כשם תואר הבא לתאר תכונה. ההוא שנון, ההיא בעלת חוש הומור מפותח, וזה – פסיכולוג. מבין בנפש האדם, יורד לעומקו ומחולל שם נסים ונפלאות.

אז זהו, שהגיע הזמן לערוך כאן סדר, להעמיד דברים על דיוקם, להבחין בין מטפל רגשי או תומך שעבר קורס בלתי מוסמך בן חודשיים וחצי ובין איש מקצוע שניתן להפקיד בידיו את היקר מכול: נפש האדם.

 

המומחים

ד"ר חנה בר יוסף, פסיכולוגית קלינית בכירה, הפסיכולוגית הראשית של המערך הפסיכיאטרי "מרבה דעת" שליד המרכז הרפואי "מעיני הישועה", מחלקת את אנשי המקצוע המדומים לארבע כתות. לא, לא עסקינן בליצים או בחנפים, גם לא במספרי לשון הרע. שקרנים אולי כן. הסכיתו ושפטו:

"הסוג הראשון של המטפלים הבלתי אמינים הם אלה שאכן מומחים בתחום כלשהו, ברמה כלשהי, אולם תחום מומחיותם אינו זה שבו הם מציגים את עצמם כמומחים, וגם לא ברור לאיזה רמת מומחיות הם מתכוונים".

למשל?

ייתכן שפלונית אכן סיימה בהצלחה, ואף בהצטיינות, את מסלול החינוך המיוחד בסמינר. ייתכן שהיא הספיקה להתוודע למספר ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז, ואולי אף הביאה אותם להישגים לימודיים מרשימים. אולם הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה בעלת ספקטרום רחב עד מאוד, שלא אחת נלוות אליה הפרעות וקשיים נוספים
פסיכולוגית קלינית בכירה, הפסיכולוגית הראשית של המערך הפסיכיאטרי - מרבה דעת

"בעיתון השכונתי התפרסמה מודעה מעוצבת, ובה מציגה פלונית את עצמה כמומחית לבעיות קשב וריכוז. מעבר לקו עונה צעירונת עדינה אך נמרצת, בטוחה בעצמה ורהוטה בדיבורה. נשמע שהיא בדיוק האדם המתאים עבור דניאל, שהמשימה היחידה שהוא מצליח לעמוד בה לאחרונה, ובהצלחה, היא להוציא את כל הסובבים מכליהם ולגרום להם לאבד את עשתונותיהם. גם הוא עצמו, מעבר למסך ה"ילד הרע" שתפר לעצמו, נדמה מבולבל, רווי אכזבות ונסער.

"ייתכן שפלונית אכן סיימה בהצלחה, ואף בהצטיינות, את מסלול החינוך המיוחד בסמינר. ייתכן שהיא הספיקה להתוודע למספר ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז, ואולי אף הביאה אותם להישגים לימודיים מרשימים. אולם הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה בעלת ספקטרום רחב עד מאוד, שלא אחת נלוות אליה הפרעות וקשיים נוספים. אם דניאל הוא אחד מהמקרים היותר קשים ומורכבים, הוא זקוק לאיש מקצוע בעל כתפיים רחבות יותר, שהרקע המקצועי והניסיון שלו ראויים להכתיר אותו בתואר "מומחה לבעיות קשב וריכוז". מכל מקום, אם דניאל עדיין לא אובחן באופן מקצועי ומסודר, ודאי שהכתובת שאתם מחפשים כרגע אינה של בוגרת הסמינר, מקסימה ומתחשבת במחיר ככל שתהיה".

 

טובים לרובד הבריא

"אבל זה עוד טוב", אומרת ד"ר בר יוסף, ועוברת לקבוצה הבאה: אמנם גם אלה יכולים לזקוף לזכות הרקורד שלהם מומחיות ברמה מסוימת, אולם בגדול ניתן לומר כי תחום המומחיות שלהם שייך לרובד ה"בריא", ולא לזה החולה או הפגוע.

כאן נחים בצוותא מנחי הורים, מנחי קבוצות, תומכים, מטפלים רגשיים, מדריכי משפחות, יועצי נישואין, מאמנים (קאוצ'רים), ועוד כהנה וכהנה אנשים טובים שיד להם בשיפור מיומנויות התפקוד, התקשורת, ההורות והזוגיות של יחידים ומשפחות.

"כדי לטפל באופן המתאים בריב בין אחים, לא דרושה הכשרה ארוכה", מסבירה ד"ר בר יוסף. "קורס הנחיית הורים אכן עשוי לצייד את בוגריו ובוגרותיו בכלים מתאימים לטיפול בסוגיות משפחתיות יום-יומיות, ובהצלחה".

אולם כאשר מדובר על טיפול בסוגיות כאלה בתוך מערכת משפחתית שמצבה קשה ומורכב הרבה יותר, או כאשר המשפחה מורכבת מיחידים שחלקם מתמודדים עם סוגיות נפשיות, או כאשר הבעיות עצמן קשות יותר – לא נפקיד את הטיפול בידי אלה המוכשרים לטפל בחלק הבריא של החיים.

"אם אדם שעבר הכשרה מינימלית או לא מתאימה מתיימר לטפל בבעיות סבוכות, עומדות בפנינו שתי אפשרויות: או שהוא מתפאר באיצטלה לא לו או שהוא פשוט נופל בפח של עצמו. חוסר הידע שלו, חוסר ההיכרות עם העולם המורכב יותר, גורם לו להאמין שהוא אכן מסוגל להתמודד עם סוגיות שאינן בתחום היכולת שלו, כלל וכלל לא".

המגיירים

ולסוג השלישי:

"כאן אנחנו פוגשים את ה'מגיירים'", מציגה אותם ד"ר בר יוסף. "הם יציגו עצמם כמטפלים ב'יוגה יהודית', או כמומחים ב'גישה פסיכולוגית היונקת משורשי היהדות'.

מכירים אותם? לעתים הם יקבלו אתכם ב"קליניקה" כשהם עטורים בטלית או בתפילין, על קירות החדר תלויים שרטוטים מעוררי כבוד של עשרת הספירות, והשיח והשיג מורכב מפסוקים ומחלקי פסוקים שעברו הסבה לשפת הטיפול. "כאשר כואבת לנו הברך, איננו מחפשים אורתופד המטפל בשיטת האורתופדיה היהודית, נכון?" שואלת ד"ר בר יוסף שאלה רטורית לחלוטין. "מעולם גם לא שמענו על טיפול שורש ששורשו בקבלה. אז במה נשתנה תחום בריאות הנפש, שדווקא בו מתבקשת הרפואה לעבור גיור?"

במרבית המקרים – אותם מומחים לא יכולים להציג תעודות המעידות על הכשרה מקצועית המתאימה לכותרת שבה הם מציגים עצמם. על פי רוב משמשת הכותרת המצועצעת כמסווה לתוך שאין בו ולא כלום. מאחורי "המטפל"-ברוח-היהדות הנשגב, "הפסיכולוג-היהודי היורד לנבכי הנפש", אין, לרוב, שום עדות להכשרה או לעבר מקצועי
פסיכולוגית קלינית בכירה, הפסיכולוגית הראשית של המערך הפסיכיאטרי - מרבה דעת

מה גם, שבמרבית המקרים – אותם מומחים לא יכולים להציג תעודות המעידות על הכשרה מקצועית המתאימה לכותרת שבה הם מציגים עצמם. על פי רוב משמשת הכותרת המצועצעת כמסווה לתוך שאין בו ולא כלום. מאחורי "המטפל"-ברוח-היהדות הנשגב, "הפסיכולוג-היהודי היורד לנבכי הנפש", אין, לרוב, שום עדות להכשרה או לעבר מקצועי.

מבטיחי הניסים

הגענו לפסגה. כאן ממתינים בעיניים יוקדות או לחלופין מצועפות, תלוי בדימוי שבנו לעצמם, אלה שמרשים לעצמם להבטיח נס. בלוויית התואר "רב" או בלעדיו, הם יוצאים בהכרזות המפתות יהודים תמימים, או כאלה שנואשו מניסיונות קודמים ובלתי מוצלחים, לפסוע את הפסיעה הקטנה, והאחרונה, בדרך אל הישועה. אתה סובל מחרדות המשתלטות על כל מילימטר בחייך והופכות אותם לגיהינום? רק גע באדרת – ותירפא. מחשבות נוראיות מלוות אותך ומאיימות להשתלט על ישותך? הנה, הדף מוכן, רק לחתום על הוראת קבע – ותיוושעי, כמו רבות לפנייך.

מיותר לציין כי הבטחותיהם של חוקרי העלומות ויודעי הנסתרות חפות מכל סיכוי מציאותי לשפר את מצבו של ה"מטופל".

ולהבדיל:

מכלל לאוו אתה שומע הן. המטפל המוסמך, לעומת סוללת השרלטנים שהוצגו לעיל, הוא: רופא (בעל תואר ד"ר – דוקטור לרפואה)

או עובד סוציאלי קליני בעל תואר שני

או פסיכולוג.

כל אחד מהם למד באופן שיטתי, במוסד מוכר, למשך מספר שנים (המשתנה מדיסציפלינה זו לאחרת), עמד בכל הדרישות האקדמיות והשלים את הכשרתו המעשית. הלימודים הקנו לו לא רק את התואר, אלא גם את הכלים הדרושים לראייה רחבה. כך הוא מצליח לרדת לעומקם של הקשיים, הבעיות והפתולוגיות המטרידים את המשחרים לפתחו, מעבר לבעיה הנקודתית הנראית לעינו של הפונה או של אלה שהפנו אותו לטיפול.

קודם כל הגוף

דוגמאות מהחיים לא חסרות: "מגיעה אישה במיטב שנותיה, מוצלחת והישגית. לאורך כל חייה הצליחה בכל המשימות שלקחה על עצמה, גם בתקופות מורכבות: עקרת בית למופת, אשת קריירה מצליחה, אימא לדוגמא, רעיה מסורה, ועכשיו גם התחילה את פרק חיתון הילדים – בהצלחה לא פחותה.

ההנחיה שלי למטפלים היא לערוך קודם כל בדיקה רפואית. אם הבדיקה לא העלתה ממצא בעל חשיבות, נמשיך לתחום הנפש. לעולם ננהג בפניות מעין אלה, ובאחרות, באחריות ובזהירות הראויה
פסיכולוגית קלינית בכירה, הפסיכולוגית הראשית של המערך הפסיכיאטרי - מרבה דעת

"מה הביא אותה עכשיו? היא חשה שהגיעה לסוף כוחותיה. העצב כובש יותר ויותר שטחים מחייה הפנימיים, היא מרוקנת מאנרגיות, והניצוץ המוכר בעיניה – כבה.

"מטפל מקצועי ואחראי", מסבירה ד"ר בר יוסף, "ישמע, יקשיב – ויפנה את הפונה מיד לבדיקות פיזיולוגיות. הנורה האדומה שעליה רשום 'בעיות בתפקוד הבלוטות', ובעיקר 'בלוטת התירואיד' (בלוטת התריס), מהבהבת ודורשת לתת עליה את הדעת.

"במקביל, מטפל אמין יפנה גם לכיוון של לחץ כלכלי (אמרנו פרק 'חיתון הילדים', כן?), לחץ משפחתי (כנ"ל), אפשרות של פגיעה קשה בעבר הנותנת את אותותיה עתה, ועוד.

"אופן העבודה שלנו מתחיל באבחון מעמיק ומסודר. מודעות לקשת הרחבה של הגורמים האפשריים למצב שהביא את המטופל אלינו דורשת, קודם כול, בסיס אינפורמטיבי איתן. כשאני מקבלת, או כשאחד מאנשי המקצוע שבהדרכתי רואה ילדה קטנה, בת שבע-שמונה, הסובלת מכאבי בטן – צצות באופן ספונטני האפשרויות המוכרות מהתחום הפסיכו-סומטי: אולי היא לחוצה וחרדה מהמבחן, אולי חברה פגעה בה בגן העיר…

"ואילו ההנחיה שלי למטפלים היא לערוך קודם כל בדיקה רפואית. אם הבדיקה לא העלתה ממצא בעל חשיבות, נמשיך לתחום הנפש. לעולם ננהג בפניות מעין אלה, ובאחרות, באחריות ובזהירות הראויה".

מטפל בתהליך גדילה

גם ההתערבות מתבצעת בחרדת קודש, כראוי לכניסה אל הקודש פנימה – נפש האדם: "התהליך הטיפולי טומן בחובו רכיבים רבים. בסביבה לא מקצועית, אין מי שייתן עליהם את הדעת; סביבת ההכשרה של המטפל המוסמך, לעומת זאת, היא סביבה מודעת – וככזו, היא תורמת להעלאת מודעותו של המטפל עצמו לאותם רכיבים.

"אישיותו של המטפל נכנסת לתוך התהליך, ותוך כדי מסלול ההתלמדות, בהתנסות מבוקרת ובפיקוחם של אנשי מקצוע בכירים ומנוסים עולה המודעות שלו, כמטפל, למעורבותו בתהליך הטיפולי. נטיות האופי שלו משוקפות, והוא מפתח מודעות לאופן שבו הן משפיעות על הטיפול: ייתכן שהוא נוטה לפזיזות, ייתכן שהוא בא מהכיוון המרחם והמקבל, ופחות מהכיוון המקצועי. כל אלה נתונים תחת זכוכית המגדלת של המדריכים המקצועיים. באמצעות הקלטות, מראה דו-כיוונית ואמצעים נוספים, העבודה הטיפולית מפוקחת לאורך מסלול ההכשרה.

"גם המישור העיוני נתון לפיקוח, כשמודעותו של המטפל לתהליכי העבודה, לתובנות, לדרכי הפעולה שהוא נוטה לנקוט – מתפתחת בד בבד עם התפתחות המטפל שבו".

כמה מפתה להבטיח כי המקצועיות, האתיקה, הישרות, הידע והניסיון עשויים לחולל נסים. כמה מתסכל להצהיר את ההפך: "בטיפול מוסמך אין ניסים", מדגישה ד"ר בר יוסף. "אדם במצוקה מחפש ניסים, ומוכן לתת את יד ימין שלו כדי להבטיח שהניתוח של היקרים לו אכן יצליח. ה'מטפלים' השרלטנים רוכבים על הצורך הזה, מבטיחים, והצורך האנושי נופל לשם כפרי בשל.

"הלוואי שיכולתי להבטיח", אומרת ד"ר בר יוסף. "אבל בטיפול אין ניסים. הטיפול הוא תהליך, הוא עבודה קשה, הוא רציני. תהליכים אינם מתרחשים בבת אחת. אנחנו עדים לצעדים מזעריים – המעידים על כך שהתהליך יצא לדרך. מטופלים, בכל הגילאים, מגיעים עם תופעות כמו דיכאון, חרדה, הימנעות – וכשהם מצליחים לשנות את הדפוסים שאיתם הגיעו למשך שעות, או יום, ואחר כך יותר מכך, אנחנו מתרגשים בכל פעם מחדש.

"כשאדם שהיה שקוע בעצמו מתחיל, בהדרגה, ליצור קשר עם הסובב – אנחנו יודעים שהשינוי הפנימי העמוק אכן מתחיל. זה לא ניכר רק בהתנהגות החיצונית. חלקיקים מזעריים של ביטחון מצטרפים זה לזה ובונים את הביטחון הפנימי. אדם לומד לנתח חוויות, המודעות שלו מתחזקת, וזו מחזקת עוד יותר את המעמד המחוזק שהוא בונה לעצמו. המטרה שלנו אינה התוצאות המידיות, אלא תחושת הכוח שהמטופל מסגל לעצמו. היא זו שתיקח אותו הלאה".

מילת המפתח – מערכתי

החלופה המומלצת לאותם מטפלים-קוסמים היא טיפול במרפאה או במכונים רב מקצועיים, או באחד הארגונים הרפואיים הגדולים. "שם ניתן למצוא אנשי מקצוע מיומנים, בכל הדיסציפלינות הרלוונטיות, תחת קורת גג אחת. הטיפול הוא מערכתי, מפוקח, ועומד גם תחת השגחתם ופיקוחם של משרד הבריאות, משרד הרווחה, משרד החינוך – בהתאם לסוג האוכלוסייה. אנשי המקצוע מחויבים בהשתלמויות תקופתיות, שבאמצעותן הם מתפתחים ורוכשים גישות מקצועיות עדכניות".

לגיטימי להקדיש סכום כסף כדי שלא לחשוף את המחלה או את הקושי, ואת התהליך. אכן, במרכז ציבורי הפונים הינם נראים, מחכים ביחד בתור ומגלים הפתעות. אולם כל מי שנפגוש במקום המוקדש לבריאות הנפש – מעיד על עצמו כי הוא כאן כדי לטפל בבעיה, בדיוק כמו הפונה עצמו. ממילא, אין הרבה מקום לבושה ולתחושת החריגות המלוות חשיפה כזו
פסיכולוגית קלינית בכירה, הפסיכולוגית הראשית של המערך הפסיכיאטרי - מרבה דעת

נכון, קל יותר להתחבא מעין השכנים, הידידים, סבתא של ציפי ודודה של מוישה, כאשר עולים לקומה השנייה בבניין מגורים סתמי ונוקשים על דלתו של המטפל הפרטי. "מי שרוצה להיות מטופל דווקא באופן פרטי אצל איש מקצוע שבא מתוך המערכת – בבקשה", מדייקת ד"ר בר יוסף. "אולם אם בחרתם בפרטי – הבטיחו כי בחרתם במקום שבו ישנה ודאות, ישנו פיקוח, ישנה אפשרות להיוועץ בצוות רב מקצועי.

"לגיטימי להקדיש סכום כסף כדי שלא לחשוף את המחלה או את הקושי, ואת התהליך. אכן, במרכז ציבורי הפונים הינם נראים, מחכים ביחד בתור ומגלים הפתעות. אולם כל מי שנפגוש במקום המוקדש לבריאות הנפש – מעיד על עצמו כי הוא כאן כדי לטפל בבעיה, בדיוק כמו הפונה עצמו. ממילא, אין הרבה מקום לבושה ולתחושת החריגות המלוות חשיפה כזו".

ועוד מילה של אזהרה, ולצדה מילת עידוד: "בנוסף לארבע קבוצות השרלטנים שנמנו לעיל, ישנם גם המתחזים הגמורים. אלה לא עברו כל הכשרה שהיא, ובכל אופן לא הכשרה מקצועית משמעותית, ובכל זאת הם עשויים לכנות עצמם 'פסיכולוג', 'רופא' או 'עובד סוציאלי'. אשר על כן, אל תהססו לשאול את המטפל מהי הכשרתו המדויקת, היכן ומה למד. אם מאינסטלטור או מטכנאי מחשבים נבקש לראות תעודה, אין סיבה לא לבקש אותה ממי שנכנס לתוך נפשנו פנימה".

הנועזים שבין המתחזים הגמורים לא יהססו לתלות על קיר הקליניקה המאולתרת שלהם את תעודת ההסמכה (המזויפת). אולם גם כנגד אלה ישנה עצה: "ניתן גם לבדוק בפנקס הפסיכולוגים או בפנקס העובדים הסוציאליים אם אותו מטפל אכן נושא את התואר שהוא מתיימר לשאת", ממליצה ד"ר בר יוסף.

העיקר – קחו את האחריות לידיכם. זו תהיה התחלה מצוינת לתהליך מבורך של שינוי שאתם עומדים לצאת אליו, ביחד עם המטפל המוסמך שבחרתם.

מאחורי הקלעים

"כל מטופל הפונה אלינו שולח לכאן את כל החומר הרלוונטי. צוות הכולל רופא פסיכיאטר, עו"ס קליני בכיר ופסיכולוג בכיר עורך 'אינטייק' ומגיע להחלטה אם הפונה אכן מתאים לטיפול ומי יהיה המטפל שלו, כל מקרה לגופו", מספרת גב' ציפי בורנשטיין, המנהלת האדמיניסטרטיבית של "מרבה דעת", מעט מהמתרחש מאחורי הקלעים.

כל המטפלים ב'מרבה דעת' הם בעלי תואר שני, כולם בעלי ניסיון, וגם אחרי שבע או עשר שנים בשטח הם עדיין מקבלים כאן היזון חוזר מהצוות הרב מקצועי שלנו. אני מתקשה להבין איך אדם שלא עשה עשירית מהמסלול ואינו מקבל הדרכה – מעז בכלל לגעת בנפש האדם
פסיכולוגית קלינית בכירה, הפסיכולוגית הראשית של המערך הפסיכיאטרי - מרבה דעת

"רבים מהפונים אינם מודעים לעובדה שטיפול בילד, למשל, לעולם אינו מתבצע בשיחות, אלא באמצעות משחק או פעילות כלשהי, ומוצאים לנכון להתעקש על תרפיסט באמנות או מטפל בבעלי חיים. חשוב לי להבהיר שאנחנו מדייקים ב'שידוך' של המטפל למטופל, ובעיקר במקרים שבהם ישנה מורכבות, פתולוגיה, או שיש צורך במעקב תרופתי.

"בקרב אנשי המקצוע בתחום הטיפולי נוטים לראות בנו בררנים. אמת, אנחנו מנפים את הפונים אלינו בשבע נפות. אמנם אנחנו לא משלמים הרבה, אולם המטפלים שלנו לומדים ומתקדמים כאן. כל המטפלים ב'מרבה דעת' הם בעלי תואר שני, כולם בעלי ניסיון, וגם אחרי שבע או עשר שנים בשטח הם עדיין מקבלים כאן היזון חוזר מהצוות הרב מקצועי שלנו. אני מתקשה להבין איך אדם שלא עשה עשירית מהמסלול ואינו מקבל הדרכה – מעז בכלל לגעת בנפש האדם. בטיפול נפתחים דברים משמעותיים, ויש לדעת כיצד לסגור אותם, כיצד לא להשאיר את הדברים בחדר.

"לפעמים מגיעים לכאן אנשים עם היסטוריה רבת שנים של 'טיפולים', ומבלי שידעו כלל מה יש להם. איש מעולם לא ישב איתם והגדיר את הבעיה שבגינה פנו, לא הסביר מה מגביר אותה ואיך ניתן להימנע מהחמרה.

"עם זאת, אין ספק שמסתמן שינוי בציבור. אנשים מבינים את היתרון  שבטיפול מסובסד, מכירים את התועלת שבטיפול מערכתי רב-מקצועי, ומגיעים לכאן כחלופה הכי נכונה לטיפול בקהילה.

"ואחרי הכול – שום דבר אינו מובן מאליו, וצריך תפילה שהטיפול יעלה יפה".

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה