Skip to Content

בית מלון לאמא – מחלקת יולדות

הניתוחים הבריאטריים מתבצעים במרכז הרפואי מעיני הישועה בהמתנה קצרה יחסית

2019 אוגוסט 18 / י"ז אב ה' אלפים תשע"ט

היא מתגלגלת אל החדר. עייפה. הדרך לכאן לא הייתה קצרה. אבל המלון מצדיק את עצמו. מיטת עץ יפיפייה ומתכווננת, מזרון אורתופדי תומך, מגבות מגולגלות בקפידה, ועל השמיכה הנעימה – ערכת מתנה. קופסת שוקולדים מפנקים וקופסת סבונים יוקרתיים. "לעזור לך?", שואלת המלווה שלה. זו שנתנה מתחילת הדרך את כל ליבה ונשמתה. היא מהנהנת. כן, תודה.
עוברת למיטה, מניחה ראש על הכרית הנעימה ושוקעת בשנת עמל. סביב אור רך, מעומעם. בנוי במיוחד כתאורה מוסתרת נעימה כדי לאפשר לה שינה לאחר שכל הלילה לא עצמה עין. היא הגיעה למלון יוקרה. כזה שמתחשק בכל צרכיה הקטנים וער להם. ברוכה הבאה למחלקת יולדות ב' של בית החולים 'מעייני הישועה'

מחלקת יולדות

קצת נתונים

אנחנו מבינים שליולדת במספר לידות מתקדם או בגיל מתקדם יש פחות כוח סבל ולפעמים גם פחות אמון בעצמה וביכולותיה. זה לא אומר שהיא אמא פחות טובה, רק אומר שאנחנו צריכות יותר לדאוג לה. היא הגיעה מבית עמוס או מחיים של אמא פחות צעירה וצריכה את השקט, החיבוק והפינוק שמגיעים לה
- דר צברי,מנהל מיון יולדות

 

מקצוענות עם נשמה

ארבעים ושבע אינו מספר רגיל על צג מחשבי הקבלה של מחלקת יולדות. אבל לפני שבועיים הוא בכל זאת הופיע שם. היא הגיעה מפוחדת. הקטן שלה היה בן עשר והיא בהחלט לא הייתה בטוחה שבגיל שלה עוד אפשר לזכות לתינוק חדש.

"היא הגיע חוששת ומבוהלת ממש כאילו היה מדובר בילד ראשון", מספרת חדוה אברמוביץ' מיילדת אחראית במיון יולדות. "אני לא זוכרת איך עושים את זה, אני לא מסוגלת!!", אמרה שוב ושוב. המיילדת לא התרשמה, היא קיבלה את פניה בחום, סידרה לה מקום מיידי בחדר הלידה ורק טרחה להסביר לה שוב ושוב עד כמה היא מסוגלת, ויכולה ובעלת כוחות. מצד אחד דאגה לה שלא תרגיש כאבים ומצד שני עזרה לה לקדם את התהליך באומנות מופלאה. כשהתינוק היה בידי האם המאושרת בכי ההקלה שלה היה ממיס".

החלק היותר מיוחד הוא שצוות בית החולים לא שינה את הסתכלותו המעריכה על האם בגלל פחדיה. "אנחנו מבינים שליולדת במספר לידות מתקדם או בגיל מתקדם יש פחות כוח סבל ולפעמים גם פחות אמון בעצמה וביכולותיה. זה לא אומר שהיא אמא פחות טובה, רק אומר שאנחנו צריכות יותר לדאוג לה. היא הגיעה מבית עמוס או מחיים של אמא פחות צעירה וצריכה את השקט, החיבוק והפינוק שמגיעים לה בדין", אומרת ציפי לוריא, מיילדת ואחות אחראית בחדרי לידה.

ואת הפינוק הזה אפשר למצוא בקלות בחדרי הלידה של מעייני הישועה. שם, בבית חולים שחרט על דגלו את אג'נדת המקצוענות עם נשמה, דואגים לאימהות שבדרך בכל פרט. אין תבואי, תלכי, תחזרי ותצאי, יש – את צריכה משהו? אני יכולה לעזור לך? יש משהו שיכול להקל?

לצד העובדה שהמקצוענות של מעייני הישועה קנתה לה שם עולמי, תחושת המשפחתיות, ההימישעריות והחיבוק נמצאים בו בכל פינה.

"כאשר מגיעות אחיות שלי לבית החולים אני משתדלת להיות כל כולי בשבילן, לתת את האמפתיה הנדרשת, לדאוג לגז צחוק, אפידורל או כל צורה אחרת לשיכוך כאבים, לעשות מסאג' עם כל גל של כאב ולהיות בשבילן. מבחינתי אחיות שלי הן לא רק שמוגדרות כך מבחינה ביולוגית אלא גם שרה כהן מחדר עשר ורבקה לוי מחדר שתיים. לכל יולדת מגיע יחס של אחות קרובה", מספרת ציפי לוריא ולא מרגישה כלל שיש משהו יוצא דופן ומיוחד במילותיה. זוהי אמונת החיים שלה.

כשאני מבקשת לשמוע מעט על "הנשמה" חוזרת חדוה אברמוביץ' אל סיפורה הראשון ומציינת כי: "לכל אורך הלידה המיילדת לא יצאה מחדרה של היולדת. היא הרגישה שזה מה שהאישה צריכה ולכן גם בשלבים רגועים בהם יכלה לצאת לטפל בחדרים נוספים, לא עזבה את החדר. היא נתנה יד ליולדת והשתמשה בכל טכניקות ההקלה והרגעת הכאב כדי לסייע לה להתמודד עם הכאב והפחד". העובדה שמיילדת נמצאת בחדר אחד במשך שעות ארוכות מצריך התארגנות מצד יתר המיילדות במשמרת, שצריכות לקחת על אחריותן גם את החדר השני עליו הייתה המיילדת אמורה להיות אחראית, אבל במעייני הישועה ערוכים לכך. "יש לנו תשע מילדות במשמרת לילה ושתים עשרה במשמרת יום, מלבדן יש תמיד שתי כונניות שזמינות להקפצה לביתה חולים בזמנים של עומס", מציינת גברת לוריא בסיפוק. ויש סיבה לסיפוקה, שתים עשרה מיילדות על שלושה עשר חדרי לידה הם בהחלט סגל מכובד שלא נמצא בדרך כלל במקומות אחרים.

בואי לקורס הכנה ללידה !

✿ לחצי כאן לקביעת מקום ומועד לקורס הכנה ללידה >


מי רוצה פה קרטיב?

שירות חדש שנכנס ממש בימים אלו לנוהל השגרה בחדרי הלידה של מעייני הישועה הוא – – –

חלוקת קרטיבים

"הרבה פעמים אני פוגשת נשים תשושות במהלך לידה ארוכה והרבה פעמים מתחשק לאישה משהו מתוק גם בתהליכים קצרים יותר, עד עכשיו הייתי שולחת את המלווה לקנות לה קרטיב קרח בקפיטריה. הקרטיב מרענן מאוד, מעניק הרגשה מתוקה ומזרים כוח חדש. השבוע הכנסנו את הקרטיבים לחלק מסל הפינוקים שבית החולים מעניק ליולדות", מספרת ציפי לוריא.

מלבד היחס האישי, הצוות המדהים והרגשת הביתיות ששוררת במסדרונות חדרי הלידה ומחלקת היולדות מספרת חדווה אברמוביץ' שצוות מעייני הישועה מתקדם ומשתלם ללא הרף. "עכשיו, למשל, אנחנו מכניסים את הלידות הטבעיות".

"רגע", קוטעת אותה ציפי לוריא ומבקשת להבהיר, "אם מדובר ביולדת שמאוד מעוניינת באפידורל נעשה כל מאמץ לספק את בקשתה, אפילו אם יש עוד זמן או שלהיפך, הזמן קצר יחסית".

"אבל אם היולדת מעוניינת בלידה טבעית אנחנו כאן בשבילה", משלימה חדווה. "כל אחד מחדרי הלידה שלנו ערוך ללידה טבעית. מרבית מהמיילדות שלנו למדו קורס עיסויים ורפלקסולוגיה מיוחד, אנחנו מאפשרות שינוי תנוחה וגז צחוק בכל חדר. לאחרונה הכנסנו גם חדר לידה אחד המאפשר לידת מים בבריכה וכל המיילדות שלנו עברו הכשרה מיוחדת, בתחום".

מלבד חדרי הלידה ערוך בית החולים לטיפול גם בחוויות קשות מימים עברו. "יש אצלנו שירות חדש 'מרפאת טרום לידה' המיועדת לטפל ביולדות שעברו חווית לידה קשה ורוצות לדבר על זה. אנחנו מרככים את הדרך ליולדות שעברו לידה שקטה חלילה וחוששות כעת מפני הלידה הבאה כמו גם ליולדות עם חרדות מהלידה. יש לנו צוות מיילדות שלמדו שיטות שונות כדי לעזור לכל אישה להתמודד עם החוויה שעברה והקשר שנוצר בין המתמודדת לצוות כה אישי שלעיתים המלווה נותנת לאישה את מספר הנייד שלה כדי שתוכל להזעיקה בעת הצורך".

מי רוצה שאמא תבין?

נשים רבות היו רוצות להישאר לילה נוסף בבית המלון מעייני הישועה. אחת מהן ניגשה אל צופית משורר, אחות אחראית מח' יולדות ב' וביקשה לקבל אישור חריג. "במה אפשר לעזור? מה הבעיה?", התעניינה צופית והאישה החלה לספר על מצוקה כלכלית קשה שהיא חווה בבית. ברגע שתחזור הביתה היא עומדת ליפול חזרה לתוך קלחת המצוקה, בלידה שמינית היא מרגישה שאין לה כעת כוח.

"מובן שסידרנו לה לילה נוסף – רביעי – על חשבון בית החולים, אבל מרגש מזה היה מה שקרה כשסיפרתי לאחות המטפלת בה שהאישה נשארת עוד לילה. היא התעניינה למה ואני סיפרתי על המצב. "קחי", היא ניגשה לארנק ושלפה ממנו שטר של מאתיים שקלים. אחיות נוספות הגיעו למקום והרימו גם הן את תרומתן ואני התרגשתי. זאת לא מקצוענות, זה לב. כשהאישה השתחררה הבאתי לה מעטפה סגורה עם סכום כסף לא קטן. מתנה מצוות המחלקה".

"יש הרבה אהבה בין הצוות במחלקה עצמו ובין הצוות למטופלות. כל החלפת משמרת היא אירוע משפחתי והיולדות מרגישות בכך ולא פעם ניגשות לומר לנו כמה כיף להן לראות את האהבה ביננו וכיצד פועלות בתיאום כה מופלא יחד", מספרת צופית משורר, כאמור אחות אחראית במחלקת יולדות ב', העובדת בבית החולים מזה כשלושים שנה.

הקשר המיוחד בין היולדות לצוות המחלקה מאפשר למקרים מצילי חיים כמו זה שקרה לצופית להתרחש. "במהלך האשפוז של אחת היולדות התעורר אצלה סיבוך והיא הועברה למחלקת טיפול נמרץ, כאשר הגעתי לבקר אותה שם נרקם ביננו קשר עמוק וחם, ערוץ התקשורת ביננו נפתח והיא החלה לספר לי על קשייה השונים. אדם פסול לעדות על עצמו אבל השתדלתי מאוד לתמוך בה והקשר ביננו נמשך גם הרבה אחרי שהיא עזבה את שערי בית החולים. באחד הימים צלצלה אלי האישה ואמרה שהיא נמצאת במצב נפשי לא פשוט וחוששת שתפגע בתינוקה. התארגנתי לצאת אליה תיכף ומיד ובמקביל הדרכתי אותה מה לעשות עם עצמה. בחסדי שמים תוך כדי שיחה הגיע בעלה הביתה ויכולתי להדריך אותו טלפונית לאן עליהם לפנות לצורך קבלת טיפול. הקשר ביננו המשיך להישמר לאורך כל הטיפול עד שהמצב התייצב והאישה התאוששה וחזרה לחיי שיגרה רגילים". מקרה קיצון אבל גם מקרים כאלו קיימים בעולם והתמיכה בו התאפשרה רק הודות לקשר החם שבמעייני הישועה.

"מחלקת יולדות שלנו אינה מחלקה אלא בית לאם המתאוששת. מלבד חמימות ושירות, המחלקה מצטיינת במקצועיות ואף עברה את האקרדיטציה בהצטיינות ( – תו תקן איכות ובטיחות בינלאומי מחמיר ביותר) ויחד איתה גם את כל ביקורות משרד הבריאות. האחיות שלנו עושות הכל כדי לעזור ליולדות כולל יציאה ללימודי קורסים על בסיסיים ולימודי תואר שני על מנת לתת טיפול טוב ומקצועי יותר.

במחלקה ניתן ייעוץ הנקה בכל בוקר וברוב משמרות ערב. ייעוץ הנקה ניתן תוך 24 שעות מהלידה, יש הדרכה קבוצתית וייעוץ פרטני לפני השחרור וכן יעוצים נוספים  על פי צורך.

קיימות הדרכות נוספות במחלקה: הדרכה לטיפול בתינוק, הדרכה לתרופות, לאנמיה ולכאב. אנחנו משתדלות שהיולדת תצא מבית החולים הכי מוכנה שאפשר לטיפול בילד ומשקיעים בכך לא מעט".

במסגרת שבוע ההנקה הארצי, 'אפשרי בריא משפחה תומכת הנקה', אצלנו במחלקות יולדות ובהנהגתה של האחות ויועצת ההנקה הבכירה הגב' שרון זלמנוביץ , נערכו הדרכות ליולדת ולאם היולדת לעיסוי תינוקות, הדרכות לתזונה נכונה ליולדת המניקה, הדרכה כיצד לתמוך באם המניקה ושבירת מיתוסים בהנקה. הכל על מנת לתמוך באם המניקה.

במחלקה המלונאית שלנו כל יולדת היא בת, אנחנו מטפלות במקצועיות ובאהבה.

שיתוף פעולה מציל חיים

ד"ר אבינועם צברי הוא מנהל מיון נשים ומיון יולדת בבית החולים מעייני הישועה, ברזומה המקצועי העשיר שלו רשומים ניהול מחלקת נשים ויולדות בית חולים יוספטל אילת, ועבודה עכשוויות גם בסגל הפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל. כאשר אני מנסה לתפוס אותו לראיון הוא מבקש לצלצל בהמשך, כרגע הוא נקרא לניתוח חירום, השיחה הקצרה שלנו נקטעת פעמיים עם שני ניתוחים נוספים אליהם הוא מוזעק. בין ניתוח לטיפול הוא מצליח לספר מעט על ראיית היולדת המיוחדת האופיינית למעייני הישועה.

"כאשר אנחנו רואים את המטופל במרכז, כל הצוות – החל מהמשרד בקבלה דרך המזכירה, האחיות המיילדות, הרופאים, מיון היולדות, חדר הלידה וצוות המחלקה – עושה את המאמץ הגדול ביותר להעניק לה ולמשפחה חוויית לידה חיובית ושמחה. זה המוטו שלנו בעבודה – לעבוד עם הנשמה. כולנו עם כל הלב".

"מלבד האכפתיות, שגורמת לנו להיות אמפתיים וקשובים לרצון היולדת ולשתף אותה ואת המשפחה על כל החלטה טיפולים בעת הצורך, גם המקצוענות כאן מן הגבוהות בעולם. יש לנו צוות חירום גדול ומושלם לאורך כל שעות היממה, המרחק מחדרי הלידה ועד לחדר הניתוח הינו עשרים שניות בלבד, ועם מוצב של מספר לידות גבוה מאד בשנה יש לנו ניסיון גדול במיוחד להתמודדות עם כל מקרה. מלבד המקצוענות של צוות הלידה יש במעייני הישועה שיתוף פעולה מדהים בין הפגייה לצוות חדרי הלידה, מה שמאפשר להציל את חייהם של פגים רבים יותר וגם לאפשר את התפתחותם בצורה המיטבית. הנה, רק השבוע השתחרר כאן פג שנולד במשקל של 500 גרם ובמצב מורכב מאוד, כשהוא בריא ושלם ואלו מעשים שבכל יום".

כבית חולים המנוהל לפי רוח ההלכה ואמון על קדושת החיים, במעייני הישועה נלחמים גם על מצבי הסיכון ומקרים בהם מקומות אחרים היו מרימים ידיים. התוצאות מדברות בעד עצמם כאשר לא פעם ולא פעמיים זוכה בית החולים לשחרר משעריו תינוק בריא ושלם שמנתוני הפתיחה שלו היה קשה אפילו לאחל לו חיים.

"המיומנות של צוות בית החולים ושיתוף הפעולה המדהים של כל אנשיו מצילה חיים במובן הפשוט ביותר של המילה", חותם ד"ר צברי וקל להזדהות עם דבריו.

יש רגיל אחרי קיסרי

פרופסור ברי קפלן, הוא מנהל מחלקת יולדות בבית חולים מעייני הישועה ורכז רפואת נשים במכון דן פתח תקווה מטעם שירותי בריאות כללית. מאחוריו רזומה עשיר של ניסיון בבתי חולים לא מעטים. מתוך הכרתו את בתי החולים בארץ ובחו"ל יכול פרופסור קפלן לומר בלב שלם כי "הרמה המקצועית ב'מעייני הישועה' עומדת בסטנדרטים של בתי החולים הגדולים ביותר בעולם. אם נדבר על מחלקת יולדות ומיילדות הרי שהניסיון שיש בהן גדול מזה שיש לרבים מבתי החולים הטובים בעולם. בית החולים זוכה למספר לידות מהגדולים ביותר ומונה למעלה מאלף לידות חודשיות וכשלוש עשרה אלף לידות בשנה".

המיוחד בלידות במעייני הישועה הוא הכמות הגדולה של לידות חוזרות במספרים גבוהים. "לא רק ילד ראשון שני ושלישי, לפני חודש גם לידה מספר עשרים ומדי יום ביומו לידות מספר עשר ויותר".

במקביל לכמות הלידות, כמות הניתוחים בבית החולים מהקטנים בעולם. "רק תשעה אחוזים מהנשים שמגיעות ללידה עוברות אצלינו ניתוח קיסרי, למען ההשוואה במקומות אחרים המספרים  נעים בין עשרים לעשרים ותשעה אחוזים מהיולדות". ולא בכדי, במעייני הישועה אמונים על לקיחת נשימה עמוקה וניסיון להימנע מניתוחים קיסריים, כל עוד הדבר אינו נוגד את בטיחותם הרפואית של האם והתינוק, ברגע שמתעורר חשש קל לבריאות אחד מן השניים מוזעק צוות החירום והניתוח נערך במיומנות מופלאה. "ביחס הפוך למספר הניתוחים הקטן יש לצוות חדר הניתוח מומחיות מיוחדת וניסיון יוצא דופן בתחום. יש לנו גם ניסיון גדול ביותר בהיפוכים ובלידות רגילות אחרי ניתוח קיסרי אחד ואפילו אחרי שניים".

גם באשפוז במחלקה לא מסתיים הפינוק. דבר ראשון יולדות בית החולים מעייני הישועה מוזמנות להישאר בו שלושה לילות מלאים. זהו לא מרכז רפואי שממהר לשלח את היולדת לאחר ארבעים ושמונה שעות, מעייני הישועה הוא בית חולים עם לב. מעבר לכך "היולדות אוכלות בחדר אוכל מלונאי ממש. מחלקה אחת כבר בנויה בצורה מלונאית ומפנקת והשניה נמצאת עכשיו בתהליכי שיפוץ נרחבים".

גם לאימהות הפגים מציע בית החולים שירות מיוחד. "במהלך ימי השהות של התינוק בפגיה אנחנו מעמידים לרשות ההורים מיטה ואוכל על חשבון בית החולים מהשעה שש בבוקר ועד עשר בלילה. זהו חידוש שלמיטב ידיעתי אינו קיים במקומות אחרים".

לא ידעתן

שבעה מקרים שהתרחשו לאחרונה בין כותלי מחלקת ילדים ויולדות בבית החולים מעייני הישועה.

  1. יולדת בניתוח קיסרי אחד עשרה.
  2. יולדת בלידה עשרים!!
  3. אמא ובת שילדו באותו יום (וגם היו באותו חדר…).
  4. אמא שהתרוצצה בין שני חדרי לידה (וזה קורה לא מעט)
  5. דולה שילדה מיד אחרי היולדת שלה
  6. יולדת בגיל 47.
  7. למעלה משתים עשרה אלף לידות בשנה

 

בואי לקורס הכנה ללידה !

✿ לחצי כאן לקביעת מקום ומועד לקורס הכנה ללידה >

 

 

 

 

 

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה