Skip to Content

שאלות נפוצות של אמהות מיניקות

התינוק אינו משתמש באמא כמוצץ, התינוק משתמש במוצץ כמו אמא!

2016 דצמבר 7 / ז' כסלו ה' אלפים תשע"ז

ש. האם יש חלב בימים הראשונים אחרי הלידה?
חלב נוצר כבר מהשבוע ה- 16 להריון! הקולוסטרום, החלב הראשון, הוא חומר מרוכז עם נפח קטן שמתאים לקיבולת הקטנה של קיבת התינוק בימים הראשונים ואינו גורם לעומס על הכליות.

הכמות והתרכובת מושלמים לימים הראשונים של חיי תינוקך.

ש. כיצד עלי לדעת שהתינוק שלי צריך להניק?
כל תינוק מביע סימנים של רעב ברורים. הסימנים לרוב באים בסדר אופייני. 1) התינוק מתחיל לנוע קלות, 2) התינוק מתחיל להניע את ראשו ופיו בתנועות חיפושיות, 3) התינוק מתחיל ללקק ולמצוץ – אצבע ,יד, סדין, וכל מה שאפשר. 4) רק אחרי כל השלבים הנ"ל כשהתינוק מאד רעב הוא מתחיל לבכות.

תמיד כדאי להניק תינוק יותר רגוע ולכן כבר בשלבים הראשונים יש להניקו.

ש.כמה פעמים ביממה עלי להניק את התינוק שלי?
יש להניק תינוק 8 – 12 פעמים ביממה בחודשים הראשונים. אך כדאי להיות קשובים לבקשת התינוק .ניתן ומומלץ גם להניק בין הארוחות. הקיבולת הקטנה של הקיבה של התינוק יחד עם הצרכים האנרגטיים הגבוהים והמהירות של עיכול חלב אם, מחייבים הרבה ארוחות קטנות. כדאי לזכור שהתינוק אינו מודע לשעון. לעיתים זמני ההנקה לא יהיו קבועים.

ההנקה בתדירות גבוהה בשבועות הראשונים מאד חשובים לתפוקת החלב לאחר מכן. הוכח שיש קשר ישיר בין תדירות ההנקה בימים הראשונים ומלאי של האימא לאורך ההנקה.

הנקה אינה פינוק לתינוק אלא מתן מענה לצרכיו הפיזיולוגיים.

ש.כמה זמן צריך להניק מכל צד?
אורך זמן ההנקה משתנה מתינוק לתינוק ומארוחה לארוחה. חשוב מכל, לוודא שכאשר התינוק יונק והוא מוצמד נכון ובזמן שהוא יונק היניקה אפקטיבית.

ש.מה הוא גודש וכיצד ניתן להימנע מיצירת גודש ?
כל אישה עוברת תהליך פיזיולוגי של מלאות, בו יצירת החלב מתגברת וישנה הרגשת מלאות בשד, אך במצבים בהם התינוק לא יונק, או שהתינוק אינו יונק בצורה יעילה, יש הצטברות יתר של החלב. מצב הזה מכונה בשם "גודש" וזה יכול לגרום לכאבים וקושי בהנקה. כאשר הגודש אינו מופחת הוא יכול אף לגרום לדלקת בשד.

הטיפול היעיל בגודש הוא:
הנקה אפקטיבית
בתדירות גבוהה. כשהנקה אינה אפשרית זמנית ניתן ומומלץ להוציא חלב עם משאבה.

במקרה שהשד כל כך גדוש שהתינוק מתקשה לינוק את החלב, ניתן לשחרר את האזור עם שימוש בקומפרס קפוא במקום הגודש (לא על הפיטמה). במידה ותרגישי אי נוחות יש לעשות הפסקה קלה בשימוש בקומפרס הקפוא ולהמשיך לאחר מכן. לאחר הקומפרס יש להניק את התינוק או לחלופין לשאוב.

השימוש בחום הוא להרגעה ולא כדאי לחמם את השד ישירות. מומלץ לעשות מקלחת נעימה להרפיה בלבד. בנוסף מומלץ לעשות אתי המקום.
שאיבת נוחות:
שאיבת נוחות היא שאיבה בין ההנקות בכמות קטנה כדי להקל על הגודש במידה ועדיין קיים גודש.

ש.האם יש להניק תינוק משני צדדים או רק מצד אחת?
יש לתת לתינוק להישאר בצד אחד עד שהוא מסמן שהוא סיים. לאחר מכן יש תמיד להציע לו את הצד השני כאשר הוא בוחר עם הוא מעונין או לא.ניתן להבחין עם התינוק סיים את הארוחה שלו בשני דרכים או שהוא יורד מהשד בעצמו, או שהוא ממשיך למצוץ מציצות קטנות אך אינו מתנגד כשמפרידים אותו מהשד.

בארוחה הבאה מתחילים עם הצד שהייתה יניקה אחרונה. ניהול הנקה כזאת מאפשר לתינוק לקבל את החלב היותר שומני שיוצא כאשר השד יותר מנוקז, אך מאפשר לאמא לקבל גירוי גם בצד השני באותו הנקה והתינוק מקבל עוד קלוריות.

ש. האם יש להימנע ממאכלים מסוימים בזמן ההנקה?
הרשימה של מאכלים שיש להימנע מהם היא קצרה ביותר. הימנעי משתית משקאות המכילים קפאין. מומלץ לא יותר משלוש כוסות קפה או תה ביממה. כמו כן כדאי להימנע משתיה של משקאות אלכוהוליים. במידה ובכל זאת ברצונך לשתות כוס יין, עדיף לשתות אחרי ההנקה. צמחים ממשפחת המנטה כגון נענע, יכולים להשפיע ולהפחית כמות החלב ולכן כדאי לא להרבות בשימוש בהם. אם ידועות אלרגיות במשפחה יש להיות ערניים לאפשרות שהתינוק יהיה רגיש.

ניתן עקרונית ליהנות מכל מאכל, כולל שתייה מוגזת, קייטניות, שום, חריף, כרוב וכרובית. אם לאחר אכילת מאכל ספציפית התינוק מגיב לרעה, הדבר יכול לרמוז על רגישות התינוק וכדאי בהמשך להימנע מאכילתו.

ש. האם יש מאכלים שיגבירו את כמות החלב?
אין הוכחות שמעידות על שום מאכל או משתה או תערובות למיניהם שמגבירות את תפוקת החלב. יש רשימה מוגבלת של צמחים טבעיים שיש עליהן מעט הוכחות כמגבירים חלב. קיימות גם תרופות שיכולות לעזור בתפוקת חלב. בנושאים אלו יש להתייעץ עם רופא. לעומת זאת הוכח קשר ברור בין תדירות ההנקה ותפוקת החלב.

ש. כיצד ניתן לוודא שהחלב שלי מספיק מזין ואינו דל מדי?
חלב אם תמיד מותאם ומושלם לתינוק הבריא שנולד בזמן. רק במדינות שבהם הנשים נמצאות בתת-תזונה רציני יש הבדלים מסוימים במה שהתינוק עלול לקבל.

ש. שמעתי שההנקה כואבת בהתחלה, האם זה נכון? ואיך אפשר למנוע כאבים?
הסיבה הכי נפוצה לכאבים בהנקה, היא פטמות רגישות או סדוקות כתוצאה מהצמדת התינוק באופן לא אופטימאלי. במקרים רבים, הצמדה ותנוחה משופרת ימנעו כאב. ישנם מצבים נוספים פחות נפוצים שעלולים לגרום לכאבים כגון: גודש, אנטומיה אתגרי של האם והתינוק, שיבוש של מציצת התינוק עקב תהליך הלידה.

אם ההנקה כואבת אל תחכי. פני ליועצת הנקה מוסמכת IBCLC, מדריכת הנקה, או אחות טיפת חלב כדי לאתר הסיבה לכאב ולקבלת עזרה והדרכה.

ש. יש לי פצעים בהנקה, איזה משחה כדאי למרוח?
מומלץ ראשית לבדוק מה הם הגורמים לפצעים ולטפל בהם כגון: הצמדה לא אופטימאלית של התינוק, או שימוש לא נכון במשאבה או באביזרי הנקה נוספים.

עם בנוסף יש צורך במשחה, מומלץ לשים משחה אשר לא חייבים להוריד אותו לפני ההנקה – לא נעים לשפשף באזור רגיש. במידה ובחרת להשתמש במשחה אשר אין להניק איתה, יש לשטוף במים וסבון לפני ההנקה. במקרה שיש זיהום או פטרת יש להתייעץ עם רופא מומחה בהנקה.

ש. אני מרגישה שהתינוק משתמש בי כמוצץ, האם כדאי לתת לו מוצץ?
התינוק אינו משתמש באמא כמוצץ, התינוק משתמש במוצץ כמו אמא!

הנקה אינו אספקת אוכל מהיר. ההנקה היא החוויה המרכזית בעולם של התינוק שלך ונותנת לו יציבות וביטחון. כאשר את מיניקה את תינוקך את לא רק מספקת אוכל אלא גם מגע, אהבה, חום, קשר עין,שתייה ואכן כן – גם צורך מציצה.

כמובן יש מצבים שהמוצץ הוא דבר פרקטי – לדוגמה במכונית. אך כאשר התינוק מוצץ מהשד גם התינוק וגם האמא מרוויחים במגוון דרכים מעבר לאוכל.

שישה סימנים להנקה יעילה
עליה במשקל התינוק: כאשר התינוק חוזר למשקל לידתו תוך שבועיים מהלידה, ועולה יפה במשקל זה מעיד על יניקה אפקטיבית. אולם מכיוון שהשקילה לא נעשית יום יום יש להסתכל על מכלול התמונה.

יציאות: אנחנו מצפים שמהיום הרביעי שלאחר הלידה התינוק ירטיב 5- 6 חיתולים בשתן. ושנראה מינימום של 3 יציאות נוזליות. מיום הרביעי אנחנו גם מצפים שצבע היציאות יהפוך לצבע צהוב חרדל דבר המבשר לנו שהתינוק ינק אפקטיבי.

מציצות איטיות וארוכות: במשך ההנקה הגירוי של מציצת התינוק גורם להפרשת ההורמון אוקסיטוסין. החלב מתחיל לזרום. הליך זה נקרא "רפלקס ירידת חלב". הליך זה יכול לקרות כמה פעמים בכל הנקה ובשלבים אלו ניתן להבחין במעבר של חלב מהאם לתינוק. התינוק מוצץ ברצף. המציצות ארוכות ואיטיות (בערך אחת לשניה) ובקצב סדיר עם הפסקות מידי פעם. היניקה איטית יותר משום שהתינוק בולע חלב ונושם בין כל מציצה ומציצה.לרוב אפילו ניתן לשמוע בליעות.

בגמר ההנקה התינוק יורד מהשד בעצמו. במקרה שהוא ממשיך למצוץ, ניתן להבחין שהמציצות קטנות ו/או התינוק מוצץ רק פעם או פעמים ואז יש לו הפוגה גדולה. כשמפרידים את התינוק מהשד הוא אינו מתנגד ונפרד בקלות.

שד רך יותר שאינו גדוש ואינו כואב.

התינוק רגוע וגופו רפוי.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה