Skip to Content

שיטת ה- NIDCAP, טיפול התפתחותי תומך

השיטה, הנקראת ”טיפול התפתחותי תומך“ NIDCAP – Neonatal Individualized Developmental Care and Assessment Program פותחה באוניברסיטת הארוורד ואומצה בשני העשורים האחרונים בפגיות רבות בעולם. כיום השיטה מהווה מגמה מרכזית בטיפול בפגים.

2016 דצמבר 14 / י"ד כסלו ה' אלפים תשע"ז

שיטת ה־NIDCAP דוגלת בהקפדה על סגנון טיפול שמכבד את המאפיינים והצרכים הייחודיים של כל פג וחותרת להקנות לו את התנאים המתאימים ביותר להתפתחותו כבר מראשית דרכו ב“פגייה“. תוך כדי צפייה בפג ניתן ללמוד על מגוון התנהגותי המשקף בכל רגע נתון את השלב בו הוא נמצא, על  הרצף שבין נינוחות לאי־שקט. את מיקומו של הפג ברצף הזה, ניתן לפענח ולהבין על פי התנהגותו ללא צורך במכשירים מיוחדים, בעיקר על ידי תצפית מושכלת ורגישה.

מטרת השיטה היא לווסת ולהנמיך את המתח והחרדה אליו נחשף הפג. כך תומכים בהבשלה הנוירו־התנהגותית שלו ובקשר המוקדם שלו עם ההורה. נוסף על כך, השיטה גם שמה דגש על מניעת כאבים או הפחתתם למינימום.

אצלנו בפגייה, ישנים הפגים בתוך ”קינים“ קטנים השומרים על תנוחה מרגיעה באופן המדמה את התנוחה הרחמית האסופה, ההורים מחזיקים את הפגים בשיטת הקנגרו, חלק מהטיפול הכוללני של הפג הוא מגע חם ואוהד, ליטוף, יחס אישי ומרגיע לפג ומשפחתו.

אורות הפגייה מעומעמים, האינקובאטורים מכוסים חלקית ע“י כיסויים מיוחדים, כך, שראשו של הפג יוסתר מהתאורה הדולקת בכל שעות היממה, הצוות וההורים נדרשים לדבר בקול נמוך, עוצמת צלצול הטלפונים והמוניטורים מופחתת, הכל במטרה ליצור סביבה שקטה הדומה לסביבה ברחם.

אנשי צוות הפגייה בבי"ח מעייני הישועה בהובלתה של האחות האחראית גב' ג'נט צוקר ,למדו את השיטה לטיפול בפגים לעומק ע"י מייסדת השיטה , ד"ר גרטשן לוהן ,ומיישמים אותה כשיטת טיפול יחודית במחלקה.

שיטת ה NIDCAP –  – לחצ/י להורדה לטיפול בפג

תוצאות השיטה עפ"י מחקרים
מחקרים רבים שפורסמו בכתבי עת רפואיים ופסיכולוגיים הראו שהשיטה נותנת פירות. המחקרים מצאו שפגים שגדלו בשיטת ה־NIDCAP נזקקו לפחות ימי הנשמה וחמצן, המעבר שלהם להאכלה דרך הפה במקום בצינורית הזונדה היה מהיר יותר, ומשך האשפוז שלהם היה קצר יותר.

מחקרים אחרים, שעסקו בהתפתחות ארוכת טווח, מצאו יתרונות לשיטה החדישה במדדים התפתחותיים שונים, בקשר בין האם לתינוק ובמסוגלות של האמהות לטפל בתינוקות האלה.

התוצאות המדהימות יותר נגעו להשפעת השיטה על מוחם של הפגים
ד"ר אלס ועמיתיה דיווחו בכתב העת היוקרתי "פדיאטריקס" כי סריקות מוחיות באמצעות MRI ותרשימי גלי מוח שנערכו לפגים הראו הבדלים דרמטיים בין פגים שגדלו בשיטת ה־NIDCAP לבין פגים שגדלו בפגיות רגילות. נמצא שפגי ה־NIDCAP היו רגועים יותר, במוחם נמצאה עלייה בחומר הלבן החיוני ללמידה, לחשיבה ולקבלת החלטות, והיו בו גם יותר קשרים עצביים השולטים בתנועות. עבודות נוספות של ד"ר אלס וחוקריה הראו שפגים שטופלו בשיטה החדשה קיבלו ציונים גבוהים יותר במבחני איי־קיו.

מח' טיפול נמרץ פגים בבי"ח מעייני הישועה  משקיעה עבודה רבה הדורשת מודעות גבוהה, אומץ, רגישות, נכונות ופתיחות לשינוי דפוסי הטיפול וההתנהגות בפגייה, תוך שימת דגש עליון  על ההתפתחות ארוכת טווח של פגים המאושפזים בה , מניעת כאב והתאמת סביבת הפג לתנאים אופטימליים להפחתת סטרס ומניעת גירויים לא רצויים , מתן סביבה נעימה ותומכת להורי הפגים  ויישום שיטת ה – NIDCAP.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה