Skip to Content

תזונה בהריון

תזונה בריאה היא הבסיס לחיים בריאים ומאוזנים בכל עת ובכל שעה. אבל יש תקופות בהם התזונה הופכת להיות משמעותית הרבה יותר, כמו בתקופות שלפני ואחרי הלידה, בהם היא משפיעה באופן בלתי הפיך, לא רק על האמא, צורכת המזון, אלא גם על התינוק שניזון ישירות ממה שאמא אוכלת גם בשבילו.

2013 מאי 14 / ה' סיון ה' אלפים תשע"ג

התחלה מאוזנת ושבעה

הידעת ? תזונתה של האמא, שתמיד חשובה מאוד, מקבלת חשיבות עליונה בתשעת החודשים האלו של טרום לידה !

התקופה שלפני הלידה היא התחלה חדשה במעגל החיים, אומרת שרון אברמצ'יק, דיאטנית קלינית בבית החולים 'מעייני הישועה', ובהתאם לכך היא דורשת התייחסות תזונתית מיוחדת. זה הזמן בו הגוף נערך להתפתחות התינוק ולתהליך ההנקה. למעשה, לנו כאמהות יש חלון הזדמנויות נהדר, בו אפשר להשפיע על בריאות התינוק כבר בשלבים המוקדמים ביותר, עוד לפני לידתו.

היום ידוע כי לסביבה שנמצא התינוק עוד לפני לידתו יש השפעה רבה על בריאותו כילד בהמשך חייו. על פי מחקרים בילדים בני שלוש ושבע שנים, וגם מאוחר יותר בגיל ההתבגרות, נמצא כי הילדים שנולדו לנשים שהעלו במשקלן בחודשים שקדמו ללידה, יותר ממה שהומלץ על ידי המכון האמריקאי לרפואה (IOM – Institute of Medicine), היה סיכוי גבוה יותר שיסבלו מעודף משקל והשמנת יתר ומלחץ דם סיסטולי גבוה יותר בהמשך חייהם.

היו גם מחקרים נוספים שהראו, כי תינוקות שגדלו טרם לידתם בסביבה חסרה, ובתנאים של רעב, ולא קיבלו את כל רכיבי התזונה הדרושים להם בחודשים שלפני הלידה, היו בסיכון  יתר לפתח סוכרת במהלך חייהם.

מה שכל זה אומר הוא, שתזונתה של האמא, שתמיד חשובה מאוד, מקבלת חשיבות עליונה בתשעת החודשים האלו של טרום לידה.

אוכל לשניים
גם בחודשים הבאים, כשהלידה כבר מאחור, בשעה טובה, התזונה אמורה לתפוס מקום של כבוד בסדר יומה של האם. עכשיו היא עסוקה עוד יותר בתפקיד כפול, כבד משקל (רצוי שרק התפקיד ישאר כזה). היא דואגת לעצמה ולמשפחתה, בבד בבד עם הנקת התינוק. ושוב מקבלת התזונה של האם חשיבות גדולה מאוד כמשפיעה על צרכיו של התינוק.

מכיוון שהמזון הוא המקור עיקרי לחומרים לכל החומריםמ שבגופנו, ברור שהתזונה משפיעה על הרכב החלב, אך יש רכיבים שיישארו בו באותה כמות בלי קשר למה שהאם תאכל. יש רכיבים שמושפעים יותר מהתזונה שלה, כמו ויטמין A ,D ,B1 ,B2 ,B6 ,B12  אומגה 3 ועוד אך בסך הכל, אם אמא אוכלת תפריט בריא ומאוזן היא מייצרת את החלב הטוב ביותר עבור התינוק שלה.

שימי לב, אמא יקרה, מסבירה שרון, התזונה שלך לא חייבת להיות מושלמת לשם כך. הגוף שלך דואג קודם כל לצרכי התינוק ולכן נשים שמיניקות וצורכות פחות קלוריות או פחות ויטמינים ומינרלים מהמומלץ, משתמשות במאגרים של הגוף שלהן בעוד שהרכב החלב נשמר. כלומר, איכות החלב וההנקה לא ייפגעו, אבל אך יכולים להיווצר אצלך חסרים תזונתיים אצל האם, בעיקר של מגנזיום, ויטמין B6, חומצה פולית, אבץ וסידן. כך למשל, כשבתזונה חסר סידן, הוא יילקח ממאגר הסידן שבעצמות על מנת להבטיח את צורכי התינוק, מה שעלול לגרום לירידה בצפיפות העצם ופגיעה בבריאות האמא בעתיד. את החוסרים הללו ניתן למנוע ולתקן בקלות בעזרת תזונה בריאה ובמידת הצורך בעזרת תוספים.

בנוסף לצרכים האלו, מכירה כל אם מיניקה את תחושת הרעב, שמגיעה בעוצמה שמעולם לא חוותה בעבר. הרעב הגדול נובע מהורמון בשם פרולקטין, שחיוני לייצור החלב. רמת ההורמון גבוהה יותר בשלושת החודשים הראשונים שלאחר הלידה, ולאחר מכן היא יורדת והתיאבון פוחת, אם כי עדיין הרעב גדול יותר ממה שהוא בדרך כלל. הדרך להתמודד איתו פשוטה: לאכול מסודר, ולדאוג שכל ארוחה תכיל אוכל מזין: מקור לחלבון, מקור לפחמימה, קצת שומן ממקור בריא, ירקות ו/או פירות

לא מדלגים ארוחות
את התזונה כדאי לחלק לשלוש ארוחות עיקריות ביום (בוקר, צהריים וערב) ושלוש ארוחות ביניים (בין הבוקר לצהריים, בין הצהריים לערב וארוחת לילה). לאחר הלידה לפעמים אין ליולדת זמן להכין לעצמה את הארוחות, לכן חשוב לבקש מהסובבים להכין עבורה ירקות חתוכים, כריכים, פירות שטופים וכל מה שאפשר לאכול ביד אחת (ולא שקית עוגיות).

למרות חשיבות התזונה, מוסיפה שרון, כמות החלב מושפעת במידה הרבה ביותר מצריכת החלב של התינוק. ככל שהוא יונק יותר, כך את מייצרת יותר חלב. רק אם התזונה שלך יורדת מסף של 1,500 קלוריות, ייצור החלב עלול להיפגע. למרות זאת, מומלץ לא לצרוך פחות מ־1800 קלוריות בהנקה.

הידעת ?
בהנקה האשה מאבדת בכל יום כ־700 מיליליטר נוזלים יותר מאישה שלא מיניקה, לכן צריך לשתות יותר. עם זאת, צריכת הנוזלים לא משפיעה על נפח החלב.
ההמלצה היא לשתות לפי מידת הצמא (בהנקה תחושת הצמא מוגברת ממילא) !

אבל לאכול היטב זה לא מספיק. בהנקה האשה מאבדת בכל יום כ־700 מיליליטר נוזלים יותר מאישה שלא מיניקה, לכן צריך לשתות יותר. עם זאת, צריכת הנוזלים לא משפיעה על נפח החלב. ההמלצה היא לשתות לפי מידת הצמא (בהנקה תחושת הצמא מוגברת ממילא). ההערכה היא, שבהנקה יש צורך בכשלושה ליטרים של שתייה, רצוי מים. ולמי שהקפה הוא חלק בלתי נפרד מהתפריט כדאי לדעת: כמות הקפאין שמגיעה לחלב שלך היא כאחוז ממה שאת צורכת, אך התינוק מושפע גם מכמויות קטנות של קפאין, כיוון שגופו עדיין לא בשל לפרק ולסלק את הקפאין ביעילות. לכן כדאי לצמצם את כמות הקפאין היומית (למשל קפה, תה, קולה) ולדאוג לצרוך אותה לאחר סיום ההנקה, כדי שרמת הקפאין בחלב תרד עד ההנקה הבאה.

אחד מהכללים החשובים ביותר של התזונה הבריאה הוא הגיוון. כלומר, אין אוכל אסור. אך אכילת מגוון מזונות חשובה, כיוון שזו הדרך לקבל רכיבי תזונה שונים ומגוונים.

כדאי לבחור במזונות שעשירים ברכיבים תזונתיים כמו: דגנים מלאים, פירות, ירקות, קטניות, מוצרי חלב דלי שומן, ביצים, דגים, עוף בשר בקר רזה, אגוזים, שקדים, טחינה. ומומלץ להמעיט באכילת מזונות עתירי קלוריות שעשירים בסוכרים ו/או שומנים לא בריאים (חטיפים, ממתקים, עוגות, שתייה ממותקת וכדומה.

ומתי מתחילים דיאטה?
ודאי אמרו לך ש"בהנקה לא עושים דיאטה" ובאמת נדמה שאי אפשר לרזות עם הרעב הזה, אבל האמת היא שאפשר לרזות באופן בטוח בזמן הנקה. עם זאת, במהלך ששת השבועות הראשונים שלאחר הלידה, לא מומלץ להתחיל בדיאטה, כיוון שייצור החלב שלך מתבסס, עודפי הנוזלים שנשארו מלפני הלידה יורדים, וסדר היום שלך עדיין לא קבוע.

חשוב לדעת:
הנקה היא לא פתרון פלא לירידה במשקל לאחר הלידה. הירידה שלך במשקל מושפעת גם מרמת הפעילות הגופנית שלך, ממה שאת אוכלת ומהמשקל שעלית לפני הלידה. יש אימהות שלא מצליחות לרדת ואף עולות במשקל בתקופה הראשונה של ההנקה, בדרך כלל כתוצאה מעייפות ומישיבה ממושכת בבית וגם כתוצאה מעלייה בתיאבון.

אז מה אוכלים?
לאחר שחלפו אותם ששת השבועות, אפשר להתחיל בדיאטה שתכיל לפחות 1,800 קלוריות ביום. זה המינימום המומלץ, אך למעשה, נשים רבות יכולות לאכול יותר מכך ועדיין לרזות.

חשוב לדעת: הנקה היא לא פתרון פלא לירידה במשקל לאחר הלידה. הירידה שלך במשקל מושפעת גם מרמת הפעילות הגופנית שלך, ממה שאת אוכלת ומהמשקל שעלית לפני הלידה. יש אימהות שלא מצליחות לרדת ואף עולות במשקל בתקופה הראשונה של ההנקה, בדרך כלל כתוצאה מעייפות ומישיבה ממושכת בבית וגם כתוצאה מעלייה בתיאבון

דואגים להמשך בריא
בשביל שכל אשה תצא עם מטען גופני ונפשי מבית החולים, מקבלות היולדות ב'מעיייני הישועה', מזון שיתאים לכל מה שהיולדת צריכה.

כל תפריט בית החולים בכלל ותפריט מחלקת יולדות מחושב ומתוכנן ע"י דיאטנית קלינית, אומרת שרון. 'אנחנו דואגות שהמזון והארוחות שיוגשו ליולדת יהיו מגוונות, עשירות, וכמובן מזינות לפי הסטנדרטים הגבוהים ביותר, כך שיתאימו לצרכים הייחודיים של היולדת.

בנוסף לכך, בתוך ההדרכה שמקבלות היולדות במחלקה בנושא ההנקה, יש פרק שמדבר על תזונה בהנקה. מה וכמה כדאי ורצוי לאכול כמו שכבר קראתם בשורות למעלה.

בנוסף לטיפול השגרתי, מגיעות דיאטניות בית החולים לייעוץ במחלקת יולדות או נשים לפי קריאה של הצוות כשמתעורר צורך לכך. אם צריך הן תגענה עד מיטת המאושפזת, ותיתנה ייעוץ וטיפול תזונתי. כמו במקרה של אשה לפני לידה שמאושפזת בגלל בחילות קשות והקאות, או אחרת שפיתחה סכרת של טרום לידה.

שרון מספרת על נשים עם סוכרת של לפני לידה, שדיאטנית קלינית המתמחה בסוכרת מלווה אותן מזמן אבחנת הסוכרת ועד הלידה, ומסייעת להן בשמירה על תזונה מתאימה ואיזון הסוכר עד הלידה בשעה טובה ומוצלחת.

כמו כן ישנן נשים שמאושפזות תקופות ארוכות במחלקת נשים טרם הלידה, וגם כאן נכנסת לתמונה הדיאטנית הקלינית של המחלקה ובונה יחד איתן, במקרה הצורך, תפריט מותאם אישית.

זכורה לי במיוחד, נזכרת שרון, יולדת צעירה שאושפזה להשגחה במחלקת נשים בציפייה לתאומים. התיאבון שלה היה ירוד מאוד, בעקבותיו היא סבלה מירידה במשקל, ומהקאות ובחילות קשות מאוד . בעזרת הטיפול הרפואי, והייעוץ של דיאטנית המחלקה שבנתה יחד איתה תפריט מפורט ומותאם אישית, הצליחה היולדת לצלוח שאת התקופה עם עלייה תקינה במשקל, עד ללידת התאומים בשעטו"מ .

המסע של החודשים שלפני הלידה כמו אלו שלאחריה טומן בחובו שינויים רבים, אשר משפיעים עלינו הנשים ודורשים התייחסות מיוחדת לפן התזונתי.

שמירה על תזונה מאוזנת, מגוונת המכילה את הרכיבים שצוינו לעיל, תסייע בתהליך בכל החודשים המשמעותיים הללו, ובהתאוששות מהלידה בצורה אופטימאלית.

חשוב לזכור:
המשימה החשובה ביותר של כל אמא היא לאהוב, לטפח ולהזין את תינוקה ואת עצמה. היא צריכה להיות גאה בעצמה ובהישגיה ולעולם לא לחוש אשמה גם אם היא נושאת מספר ק"ג עודפים.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה