Skip to Content

ליל הסדר בחדרי לידה ומחלקת יולדות

קרוב לשלושים שנה משרת המרכז הרפואי "מעיני הישועה" בנאמנות ובמסירות את הציבור על כל גווניו. מה סוד קיסמו, המושך אליו יולדות מכל רחבי הארץ וחולים המעדיפים אותו על פני מרכזים רפואיים גדולים ממנו בהרבה, מעבר לדקדוקים על כל קוצו של יוד ?

2019 אפריל 14 / ט' ניסן ה' אלפים תשע"ט

איך שומרים על האווירה הכי ביתית שאפשר לצד ההקפדה על כל דקדוקי ההלכה לא רק במזון המוגש אלא גם בטיפולים הרפואיים, גם בימי חג החירות? מהו סוד קסמו של המרכז הרפואי "מעיני הישועה' המושך אליו יולדות מכל רחבי הארץ, אלפי חולים וגם… רופאים בעלי שם, המעדיפים אותו על פני בתי חולים גדולים ממנו? שיחה עם צוות מחלקת יולדות של מעיני הישועה ורב בית החולים הגרי"ב הופנר ה נקרא שמן לצורך מחשבה על ניתוח בריאטרי? מי מחליט אם מסת הגוף גדולה מידי ומסכנת את בריאותו של האדם בטווח המיידי או הרחוק? 

פסח חדרי לידה מחלקת יולדות

מהו 'סודו' של המרכז הרפואי אליו נוהרות יולדות מכל רחבי הארץ ומאות חולים המעדיפים אותו על פני המרכזים הרפואיים הגדולים?

המוטו שלנו הוא לתת לחולים וליולדות את הטיפול הרפואי המתאים על פי כל דקדוקי ההלכה באווירה הכי ביתית והכי יהודית שאפשר, במיוחד כאשר הם נאלצים לשהות בבית החולים בשבת או בחג" נוהג הרה"ג רבי יוסף ברוך הופנר,  רב המרכז הרפואי "מעייני הישועה" להשיב על השאלה: במה ייחודו של 'בית הרפואה' אותו יסד ד"ר משה רוטשילד זצ"ל בבני ברק.

 הייתי כאן לפני שנה בחג הפסח כדי ללדת את בני הבכור והרגשתי אווירת חג ממש כמו בבית, עם 'סדר' מפואר כל מה שהיה צריך
- חווי ליפשיץ,חיפה

איך עושים את זה בפועל, במיוחד בחג הפסח, על חומרותיו המיוחדות ומהו 'סודו' של המרכז הרפואי אליו נוהרות יולדות מכל רחבי הארץ ומאות חולים המעדיפים אותו על פני המרכזים הרפואיים הגדולים? למרות סדר יומו העמוס בתקופה זו של 'ערבי פסחים' לא רק בפיקוח אישי על ההכנות ובמענה לעשרות שאלות המופנות אליו על ידי חולים ובני משפחותיהם, אנשי צוות בית החולים ורבנים בנושאים הקשורים בתחום התמחותו – רפואה והלכה, נענה הרה"ג רבי יוסף ברוך הופנר לפנות לנו מזמנו היקר, וקבע את מועד השיחה לשעת לילה מאוחרת, לאחר אפיית יותר מחצי טון מצות שמורה מהודרות המיועדות לחולים וליולדות שיעשו את החג הבא עלינו לטובה בין כותלי המרכז הרפואי…

גם בשעה היעודה מכשיר הטלפון של הרב הופנר כמעט ולא חדל מלצלצל והוא קטע את השיחה פעמים רבות, כדי לתת תשובות לשאלות המופנות אליו הן מהמרכז הרפואי והן מחוצה לו. הוא מאזין לפונים, יורד לפרטים בסבלנות רבה, ומשיב בפרוטרוט כמעט על כולן. את אלה מבניהן שהוא מתלבט לגביהן הוא מעלה על הכתב, יחד עם שם השואל, לליבון במסגרת הכולל המפורסם של הגר"י זילברשטיין, העומד בראש 'ועד ההלכה' של המרכז הרפואי. כולל זה פועל בבית הכנסת של "מעיני הישועה" בימי שישי. שם נפשטים הספיקות ההלכתיים שעלו במהלך השבוע.

אחת התשובות המעניינות שהוציא רבה של "מעיני הישועה" מתחת ידו הונח זה לא מכבר לפתחם של… שופטי בג"ץ העוסקים בעתירה הקנטרנית שהוגשה על ידי 'הפורום החילוני', 'מרכז עדאלה' ושורה של חברי כנסת לאפשר הכנסת חמץ לבתי החולים בימי חג הפסח. "היתר כזה גובל בפיקוח נפש. עשרות חולים מסוכנים ימנעו מאשפוז בימי החג מחשש שיכשלו חלילה במשהו חמץ" התריע הרב.

"מצות חבורה" גם לחולי דיאליזה

בין שאלה לשאלה אנחנו מבקשים להחזיר את הרב הופנר אל הערכות המרכז הרפואי לחג הפסח הממשמש ובא. "כבר שנים שאני עם קבוצת אברכים הולכים לאפות "מצות חבורה", במיוחד עבור ביה"ח במאפיה העומדת תחת פיקוח בד"צ העדה החרדית ולא מסתפקים בקניה מן המוכן. לפני שנתיים פגשנו שם ראש ישיבה מפורסם שבא לאפות אחרינו שבתו ילדה בחג, והיא רצתה להביא מצות מהבית. אביה, ראש הישיבה, אמר לה שהיא יכולה בשופי לאכול מהמצות של מעיני הישועה כי 'זה יותר טוב מהמצות שלנו'. אגב: אנחנו גם אופים במיוחד מצות מקמח מיוחד לחולי דיאליזה שלא יכולים לאכול קמח מלא ומשתדלים לספק להם גם לצרכי ביתם" מספר הרב.

"כמי שמשתדלים לתת גם לחולים וליולדות את התחושה 'כמו בבית' אנחנו גם עושים את מלאכת ההכשרה של בית החולים בדיוק כמו בבית, עם תנורים, סירים וכלים מיוחדים לפסח הנשמרים משנה לשנה. השנה נוסף לכך תנור חדש, בעלות של כחצי מיליון שקלים.

כל מוצרי המזון המוגש בבית החולים הוא למהדרין לכל הדעות, בהשגחת בד"צ העדה החרדית, כולל מיץ ענבים מבושל, שהוא גם 100% מיץ ענבים
- הרב יוסף הופנר,רב בית החולים

'בדיקת חמץ' היא 'פרויקט' בפני עצמו. במסגרתו עוברים בחורים מחדר לחדר עם פנסים ועורכים בדיקה מדוקדקת בכל הארוניות של המאושפזים והמקומות בהן יש חשש שהכניסו חמץ. את בעיית הכנסת האוכל מבחוץ פתרנו על ידי הצבת משגיח בכניסה בשעות מסוימות בהן ניתן להכניס מאכלים הכשרים לכל הדעות בלבד. מעבר לשעות הללו יש הקפדה קפדנית של השומרים שאינם מאפשרים להכניס מוצרי מזון כלל לשטח בית החולים".

"כמו בכל ימות השנה כך גם בפסח – כל מוצרי המזון המוגש בבית החולים הוא למהדרין לכל הדעות, בהשגחת בד"צ העדה החרדית, כולל מיץ ענבים מבושל, שהוא גם 100% מיץ ענבים. לגבי חולי סכרת שיש להם בעיה בשתיית ארבע כוסות. אני יושב עם הדיאטניות כדי לראות כמה אפשר להתחשב במצב, כדי שזה לא יסכן את החולים. על המחסור במשקאות קלים בהכשר זה, מלבד סודה, אנחנו מתגברים בעזרת לימונדה הנעשית במטבח בית החולים מלימונים טריים".

אוכל ברמה של בתי מלון יוקרתיים

"כמובן שבכל מחלקה אנחנו דואגים ל'סדר' כהלכתו בעזרתם של מתנדבים, כולל 'סדר' מפואר במחלקת היולדות, אותו מנחה בעלה של אחת היולדות, לצד 'סדרים' פרטיים שהחולים מקיימים עם בני משפחותיהם. למרות כל המגבלות – רמת האוכל – גם בימי הפסח, היא כמו בבתי המלון היוקרתיים ביותר וכמו בכל שבת וחג – האווירה החגיגית מורגשת היטב בכל המחלקות"- אומר הרב, ומעביר את השיחה להתמודדות עם שמירת השבת וחג במרכז רפואי המתנהל על פי כל דקדוקי ההלכה. "לבד מההכרעות הדחופות בענייני פיקוח נפש יש צורך להקפיד על שמירת השבת אצל החולים שאין בהם סכנה ופרטי ההלכות בעניין זה רבים מאוד.

"לשמחתנו מצאנו פתרונות הלכתיים לבעיות רבות הנוגעות לשמירת השבת. לדוגמה: לפני כניסת השבת מנותקים כל הדלתות האוטומטיות במסדרונות ובמחלקות, למעט דלתות חדרי הניתוח שם יש חובה להשאיר את הדלתות האלקטרוניות הן מטעמי סטריליזציה והן מטעמי ביטחון".

"גם החילונים שבין העובדים יודעים שבשבת אין מדברים בטלפון הנייד בפרהסיה, אם לא לצורך של העבודה. אגב: הייתה לנו עובדת קיבוצניקית שהייתה מגיעה לעבוד תמיד בשבת. שאלתי אותה מדוע היא עובדת אצלנו בשבת ונדהמתי מתשובתה: כאן אני מרגישה שבת, אני נהנית להיות באווירה המיוחדת הזאת".

בכל מחלקה אנחנו דואגים ל'סדר' כהלכתו בעזרתם של מתנדבים, כולל 'סדר' מפואר במחלקת היולדות, אותו מנחה בעלה של אחת היולדות, לצד 'סדרים' פרטיים שהחולים מקיימים עם בני משפחותיהם. למרות כל המגבלות – רמת האוכל – גם בימי הפסח, היא כמו בבתי המלון היוקרתיים ביותר וכמו בכל שבת וחג – האווירה החגיגית מורגשת היטב בכל המחלקות
- הרב יוסף הופנר,רב בית החולים

"יש לנו מערכת של כתבניות נוכריות המטפלות בכל ענייני הכתיבה בשבת. הרבה מהמערכות מופעלים ע"י לחץ אויר שאין בו בעיה של חילול שבת כך גם בכפתורים שונים לאזעקה וקריאת אחות על ידי החולים. גם המנעולים מופעלים בלחץ אויר. חימום האוכל בשבת נעשה בעזרת פתרונות הלכתיים מיוחדים. כל הדברים הללו כרוכים בהוצאה כספית לא מבוטלת. לשבחה של הנהלת בית החולים יאמר כי גם בזמנים קשים מעולם לא אמרו לנו יש בעיה של תקציב בעניינים הנוגעים ל'אידישקייט'" מציין הרב הופנר.

הקפדה על קדושת החיים וטומאת מתים

"עוד פטנט שהנהגנו הוא בעניין רחיצת החולים בשבת במים חמים. סדרנו התקן שסוגר את כניסת המים הקרים אל הדודים הגדולים ובמקביל מופעל משאבה מיוחדת המזרימה אויר במקום מים כדי שלא ייווצר ואקום. מדובר במערכות ייחודיות ומשוכללות מאוד. דאגנו גם שהכל יהיה בכלי שני".

ואיך מתמודדים עם 'בישולי עכו"ם' ? – אנחנו שואלים – "כל עובדי המטבח ללא יוצא מן הכלל, מתחילה ועד סוף הבישול, הם יהודים שומרי שבת כך שהכל כשר לכל שיטות גם לשיטתו המחמירה של מרן בעל ה'בית יוסף', מתוך הקפדה על החומרא שהנהיג מרן בעל השבט הלוי זצ"ל (ששימש כיו"ר ועד ההלכה של מעיני הישועה) לפיה גם מחללי שבת בישולם הוא בישול נוכרי" משיב הרב.

הקפדה נוספת בה מפורסם המכרז הרפואי "מעיני הישועה", בנוסף ל"קדושת החיים", היא על טומאת המת והאזהרה לכהנים."בנוסף לתכנון מראש המפריד בין האגפים השונים ומאפשר כניסת כהנים למחלקות שאין בהם נפטר באותו זמן, הותקנו במחלקות השונות דלתות כפולות כדי שהטומאה לא תצא מהם ושלטי אזהרה להימצאותו של נפטר – מופעלים 'און ליין' מיד לאחר קביעת המוות. המערכת הזו, שלמיטב ידיעתי היא המהודרת ביותר הקיימת בארץ וככל הנראה גם בעולם – מאפשרת כניסת כהנים לכתחילה לבית החולים" אומר הרב הופנר.

ראיון עבודה אצל הרב

קרוב לשלושים שנה משרת המרכז הרפואי "מעיני הישועה" בנאמנות ובמסירות את הציבור על כל גווניו. מה סוד קיסמו, המושך אליו יולדות מכל רחבי הארץ וחולים המעדיפים אותו על פני מרכזים רפואיים גדולים ממנו בהרבה, מעבר לדקדוקים על כל קוצו של יוד ? תהינו.

"האווירה המשפחתית" משיב הרב הופנר על אתר. "הרופאים ואנשי הצוות בכל מחלקה חשים עצמם כמו משפחה קרובה וזה מקרין מאד גם היחס שהם מעניקים לחולים וליולדות. אגב: כל מועמד להתקבל לעבודה בבית החולים עובר 'ראיון קבלה' גם אצלי, במטרה ליצור את ההיררכיה הברורה שעליהם להישמע לכל ההוראות בנושאים שבית החולים הוא נושא הדגל שלהם.

באותו מפגש אני מבהיר להם גם את חשיבות ההתנהלות 'בין אדם לחברו' כחלק בלתי נפרד מתפיסת העבודה במקום זה ולשמחתי הרבה הדברים מתקבלים בהבנה גם בקרב רופאים בכירים המעדיפים לעבוד אצלנו בשכר נמוך יחסית לבתי חולים אחרים, רק בגלל האווירה הטובה" מסכם הרב הופנר ומתפנה, למרות השעה המאוחרת – להשיב לשואלים נוספים בנושאים הקשורים לאכילת ה'כזיתים' בליל הסדר, שתיית 'ארבע כוסות' ותרופות בימי החג שבפתח…

ובמקום הראשון…

בסקרי שביעות הרצון של המטופלים במרכזים הרפואיים שמפרסם משרד הבריאות תופס המרכז הרפואי "מעיני הישועה", זה שנים את המקום הראשון, עם למעלה מ-80 אחוזים ומאידך מעיני הישועה ממוקם במקום האחרון (רק 1%) בשיעור החולים המאושפזים במסדרונות. ובמעיני הישועה אומרים שזה טעות משום שגם 1% לא נמצאים במסדרונות.

ככל והסקר מתייחס למחלקות היולדות – מקבל המרכז הרפואי המפורסם של בני ברק זוכה אחוז עוד יותר גבוה של שביעות רצון. "רואים את זה על היולדות השבות לכאן פעם אחר פעם בשמחה כדי ללדת את הבן או הבת הבאים בתור" אומרת צופית משורר, האחות האחראית במחלקת יולדות ב' ב"מעיני הישועה".

באתי לכאן מטבריה. זוהי ב"ה הלידה השנייה שלי כאן, אחרי חמש לידות בלי עין הרע, בבתי חולים אחרים. אין בכלל מה להשוות את היחס האנושי ואת האווירה המשפחתית החמה בה עטפו אותי בכל פעם, מרגע שהגעתי ועד עכשיו
- זהבה לוי,טבריה

"באתי לכאן מטבריה. זוהי ב"ה הלידה השנייה שלי כאן, אחרי חמש לידות בלי עין הרע, בבתי חולים אחרים. אין בכלל מה להשוות את היחס האנושי ואת האווירה המשפחתית החמה בה עטפו אותי בכל פעם, מרגע שהגעתי ועד עכשיו" אומרת זהבה לוי, רגע לפני שהיא עוזבת את המחלקה בדרכה חזרה לביתה עם בתה הרכה. "להתראות בעזרת ה' בשנה הבאה" אומר לה הצוות התורן והיא בעיניים נוצצות עונה "אמן".

"אני מאלעד וזוהי הלידה השלישית שלי ב'מעיני'. "מאז הפעם הראשונה שלי פה אני לא יכולה לשכוח את החיוך בו קבלה אותי המיילדת ואת ההרגשה שחשתי מיד כי אני נמצאת ב"ה בידיים טובות. כל מה שבקשתי והדרך בה רציתי ללדת התקבלו במאור פנים וכל הלידות עברו, תודה לא-ל בטוב ובנעימים. ההתייחסות לרך הנולד בשמחה ובאהבה עשו לי את החשק לשוב לכאן" אומרת יפה פלד ומציגה לראווה את בנה הנולד לה במזל טוב.

"תנאים כאלה של מלון חמישה כוכבים, עם הקפדה על שירות וי.אי.פי, לכל יולדת, חופש בחירה בין חדרים לביות מלא ולמנוחה, רופאים מהשורה הראשונה, מיילדת ייעודית להתאוששות ומדריכות הנקה ותוספת של יום אשפוז 'על חשבון הבית' מבלי לוותר אפילו על קוצו של יוד מבחינה הלכתית לא תמצאו בשום מחלקת יולדות אחרת. אני אומרת את הדברים מניסיון של יותר משמונה לידות בחמישה בתי חולים אחרים" מוסיפה יוכי זהבי מבני ברק.

"הייתי כאן לפני שנה בחג הפסח כדי ללדת את בני הבכור והרגשתי אווירת חג ממש כמו בבית, עם 'סדר' מפואר כל מה שהיה צריך" מבקשת להוסיף חווי ליפשיץ מחיפה, שהגיעה ל"מעייני הישועה" כדי ללדת בשעה טובה תאומים, בן ובת למזל טוב.

כ-13 אלף תינוקות כן ירבו באים לעולם מדי שנה ב"מעיני הישועה" ובתחום זה הוא השלישי בגודלו בארץ והראשון באזור המרכז, מה שמקנה לרופאים והמיילדות ניסיון ומוניטין רב מאוד. "מרגישים שהקב"ה מלווה את כל המטפלים כאן" אומרת רופאת הנשים הידועה ד"ר חנה קטן, שבחרה אף היא ללדת ב"מעיני הישועה" את לידותיה האחרונות.

"אני מאד גאה לעבוד כאן, בבית חולים הגדל וצומח שרמתו הרפואית נמצאת בעליה מתמדת. זהו בית החולים שעבר בהצלחה רבה את המבחן האמריקאי המחמיר ביותר, שמרכזים רפואיים גדולים ממנו מתקשים לעמוד בו. יש כאן גם תמיכה רפואית וחיבוקית שאיננה קיימת במקומות אחרים, עם 15 פרופסורים ו-22 מתמחים וגישה חופשית למנהל המחלקה. ממש כיף לבוא לשקט השורר כאן, לעומת ה'חפלות' המאפיינות מחלקות מסוג זה במקומות אחרים.

"למרות שמספר הלידות בניתוח קיסרי כאן הוא הנמוך ביותר בארץ – זכיתי לעשות ניתוח כזה ליולדת שילדה פה את ילדה ה-11, כולם בניתוח, וגם זה אומר משהו על המיומנות הגבוהה של בית החולים הזה". משלים את דברים, מצידו השני של המתרס, מנהל מחלקת יולדות ב', הפרופ' הנודע ברי קפלן, שניהל במשך שנים את חדרי הלידה ב'בלינסון'.

פסח ב'מעייני הישועה'

" אחת התשובות המעניינות בהלכה שהוציא הרב הופנר הרב של "מעיני הישועה" מתחת ידו הונח זה לא מכבר לפתחם של… שופטי בג"ץ העוסקים בעתירה הקנטרנית לאפשר הכנסת חמץ לבתי החולים בימי חג הפסח. "היתר כזה גובל בפיקוח נפש. עשרות חולים מסוכנים ימנעו מאשפוז בימי החג מחשש שיכשלו חלילה במשהו חמץ" התריע הרב"

  • בית החולים אפה יותר מחצי טון מצות שמורה מהודרות המיועדות לחולים וליולדות שיעשו את החג הבא עלינו לטובה בין כותליו
  • ב'מעייני הישועה' אופים במיוחד מצות מקמח מיוחד לחולי דיאליזה שלא יכולים לאכול קמח מלא ומשתדלים לספק להם גם לצרכי ביתם
  • את מלאכת ההכשרה של בית החולים אנחנו עושים בדיוק כמו בבית, עם תנורים, סירים וכלים מיוחדים לפסח הנשמרים משנה לשנה. השנה נוסף לכך תנור חדש, בעלות של כחצי מיליון שקלים
  • בחורים עוברים מחדר לחדר עם פנסים ועורכים בדיקת חמץ  מדוקדקת בכל הארוניות של המאושפזים והמקומות בהן יש חשש שהכניסו חמץ
  • את בעיית הכנסת האוכל מבחוץ פתרנו על ידי הצבת משגיח בכניסה בשעות מסוימות בהן ניתן להכניס מאכלים הכשרים לכל הדעות בלבד. מעבר לשעות הללו יש הקפדה קפדנית של השומרים שאינם מאפשרים להכניס מוצרי מזון כלל לשטח בית החולים
  • לגבי חולי סכרת שיש להם בעיה בשתיית ארבע כוסות, אני יושב עם הדיאטניות כדי לראות כמה אפשר להתחשב במצב, כדי שזה לא יסכן את החולים
  • על המחסור במשקאות קלים בהכשר העדה החרדית, מלבד סודה, אנחנו מתגברים בעזרת לימונדה הנעשית במטבח בית החולים מלימונים טריים

בואו לסיור בחדרי הלידה !

✿ בואו לסיור בחדרי הלידה >

בואו לסיור בחדרי הלידה >

 

 

 

 

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה