Skip to Content

פוליומיאליטיס – שתוק ילדים

2016 נובמבר 22 / כ"א חשון ה' אלפים תשע"ז
פוליומיאליטיס ,בשמה העברי שיתוק ילדים, פוגעת בעיקר בילדים עד גיל חמש.
- ,

ווירוס הפוליו חודר לגוף דרך הפה, מועבר על ידי אנשים שלא הקפידו על רחיצת ידיים לאחר יציאה מהשירותים.

ווירוס חודר לדם, גורם לתגובה דלקתית כללית המתבטאת בחום, עייפות, כאבי שרירים והקאה. ברוב הנדבקים השלב החריף אינו ניכר או שהוא קל מאד, וקצר.

 

באחד מכל 200 חולים (המספר אינו וודאי כי מספר החולים אינו ידוע), הווירוס חודר למערכת העצבים וגורם לשיתוק שרירים, בעקר ברגלים. ב 10% מנפגעי השיתוק הווירוס פוגע בשרירי הנשימה ועלול לגרום למוות. חיסון יעיל נגד פוליו ,ע"י ווירוס מומת, הוכנס לשימוש ב 1958 וכעשר שנים מאוחר יותר הוחל שימוש בחיסון ע"י ווירוס חי מוחלש. מסוף שנות השבעים לא אותרו מקרי פוליו בארה"ב ובמערב אירופה. תוך שנתיים נוספות המחלה נעלמה בכל הארצות המפותחות אולם נותרה פעילה בשאר העולם. ב 1988, ווירוס הפוליו היה אנדמי (נפוץ ומצוי בביוב) ב 125 מדינות והיו מעל 300,000 חולים. ביוזמת ארגון הבריאות העולמי הוכרז על מבצע עולמי לביעור הפוליו. לאחר חיסול האבעבועות השחורות ,שהסתיים ב 1980, זה היה המבצע המרשים ביותר. ב 2012 דווח בכל העולם רק על מעט יותר מ 200 מקרים .
הפוליו בעולם
ב 2013 נותרו שלוש מדינות בלבד בהן ווירוס הפוליו עדין אנדמי, ניגריה אפגניסטן ופקיסטן. בשלוש ארצות אלה ננקטת כעת יוזמה לחיסון רחב במטרה לחסל את הווירוס לחלוטין. ניתוח הנתונים משלוש הארצות האנדמיות מראה כי ,בצד חולשת השלטון המרכזי ,הסיבה העיקרית לכישלון במבצע חיסול הפוליו היא התנגדות לחיסון מצד קבוצות דתיות קיצוניות. מספר החולים הגדול ביותר מדווח מאזורים בהם האיסלאם הקיצוני שולט בכיפה. קיצוניים בארצות אלה טוענים כי החיסון הוא מזימה מערבית לגרום לעקרות באוכלוסיה. לאנשי הטליבן טענה מעניינת, לדבריהם תרכיב החיסון מהול באלכוהול האסור לפי האסלאם. אנשי טאליבן הרגו צוותים  של מתנדבים שבאו לחסן את הילדים.
הסיפור המרשים ביותר במלחמה נגד הפוליו התרחש בהודו. בתת יבשת זו על 1.2 מיליארד תושביה ,ש 70% מהם עניים וחיים בתנאים בסיסיים ברובם ללא מים זורמים וללא ביוב, נערך מבצע חיסון שהביא להעלמות מוחלטת של המחלה. במבצע נטלו חלק 2.3 מיליון מתנדבים שהגיעו גם לאזורים הנדחים ביותר וחיסנו 174 מיליון ילדים. ב 2011 דווח על חולה אחד בלבד    ומ 2012 לא נמצאו חולים ולא בודד הווירוס.

חשוב לדעת

ווירוס הפוליו חודר לגוף דרך הפה, מועבר על ידי אנשים שלא הקפידו על רחיצת ידיים לאחר יציאה מהשירותים


זני הפוליו
משלושת זני הפוליו הזן מס' 2 נעלם ולא דווח עליו מאז 1999. לו מידת התפוצה של הווירוס נותרה כפי שהייתה בשנות השמונים היו כיום בעולם 10 מיליון חולים בדרגות שונות של שיתוק. מבצע החיסון בארצות העניות מומן, בחלקו הגדול, ע"י תרומות כשהחלוץ הייתה הקרן של ביל ומלינדה גייטס (מיקרוסופט).
סיפרתי כאן בתמצית את סיפור ההצלחה של מיגור הפוליו בעולם על מנת להעמיד בקנה מידה נכון את החשיבות העצומה שיש למבצע החיסון נגד פוליו ,המתנהל כעת בארץ, ונועד למנוע את צירופה של ישראל למועדון המפוקפק של "שלושת המצורעים" . התפרצויות מקומיות בסין, בצ'אד בסומליה ובקניה נגרמו ע"י "יבוא" הווירוס מפקיסטן ומניגריה. לכן, כל עוד הווירוס לא חוסל סופית, הסכנה לתפוצה מחודשת לא נעלמה.

 

מומחי ארגון הבריאות העולמי מזהירים כי אם הפוליו לא ימוגר בארצות בהן הוא קיים היום, הרי, תוך עשר שנים, הוא שוב יופץ בעולם וצפויים מעל 200,000 חולים בשנה. יתכן שההסברה של משרד הבריאות אינה חדה מספיק.

 

חיסון חלק גדול מספיק של אוכלוסיית הילדים יגרום להעלמות הווירוס
ישראל היא מדינה מפותחת, בתווך, בין מדינות סוערות וגועשות. התלות שלנו ברצון הטוב של מדינות בעולם גדולה בהרבה מזו שאנו מוכנים להודות בה. הפיכת מדינת ישראל לארץ הרביעית שבה ווירוס הפוליו הוא אנדמי תהיה לא רק אות קלון לחברה בישראל אלא תגרם נזק כלכלי ומדיני שידרשו דורות על מנת לתקנו. לכן, גם מי שבטוח שילדיו חוסנו ואין כל סיכוי שיחלו בפוליו, חייב לחסן אותם בווירוס המוחלש על מנת שלא יהפכו לנשאים ולא יפיצו את המחלה. חיסון חלק גדול מספיק של אוכלוסיית הילדים יגרום להעלמות הווירוס שכן  אין לו מאגר טבעי בחיות והוא אינו יכול להתקיים לאורך זמן מחוץ לגוף.
החיסון נגד פוליו הוא מבצע לאומי ממדרגה ראשונה, רמת הסיכון נמוכה ביותר. סיכון תיאורטי לחלות כתוצאה מקבלת הווירוס המוחלש קיים רק באלה שלא חוסנו בתרכיב המומת וגם בהם הוא פחות מאחד למיליון. כמו בכל מבצע לאומי, יש משתמטים. חובה על כולנו לדאוג שמספרם יהיה קטן ככל האפשר.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה