Skip to Content

הריונות ולידות בסיכון – יעילות הבדיקות הגנטיות

2022 אוגוסט 9 / י"ב אב ה' אלפים תשפ"ב

מהי ההגדרה הרשמית של הריון בסיכון גבוה? האם בדיקה גנטית אכן מגלה את כל הסיכונים הקיימים? פרופ' אריאל מני, מנהל אגף היולדות בבית החולים מעייני הישועה, עם כל המידע החשוב

ניתוח קיסרי אלקטיבי - מומחה לניתוחים קיסריים

הריון בסיכון גבוה – מהם החששות?

פרופ' אריאל מני

כיום, וככל שהטכנולוגיה ממשיכה לצעוד קדימה, מוצעים פתרונות איכותיים לשם אבחון וטיפול בתופעה

כאשר מוזכר הביטוי "הריון בסיכון גבוה", מתעוררים לא מעט חששות בקרב נשים צעירות, שאינן מודעות למשמעות הכוללת של המושג ולדרכי הטיפול. החשש טבעי, אך כיום, וככל שהטכנולוגיה ממשיכה לצעוד קדימה, מוצעים פתרונות איכותיים לשם אבחון וטיפול בתופעה, או כפי שמרגיע פרופ' אריאל מני, מנהל אגף יולדות בבית החולים מעייני הישועה: "נדיר מאוד שאגיע למצב שאבוא לאישה ואומר לה לא להיכנס להריון".

במסגרת ההגדרה של הריון בסיכון, המציב את היולדת כבעלת סיכון רב יותר לעומת אוכלוסייה רגילה, מציג ד"ר מני את סוגי האבחנה של הסיכונים בהריון ובלידה: "יש נשים שתהיינה בהריון ותצטרכנה מעקב מאוד מיוחד ומתאים להן, כמו נשים עם סוכרת נעורים, קרוהן או קוליטיס ומחלות רקע שונות. יש קבוצה אחרת שמתפתחת אצלה בעיה כמו סוכרת ולחץ דם או מחלות זיהומיות; נשים שרק לפני או במהלך הלידה צורכות טיפול, כמו בשיקול 'איך ומתי ללדת?, או 'האם להקדים או לא?'. יש כמובן ההיבט של העובר, שצריך לעשות עליו מעקב מיוחד ולוודא אם הוא מתפתח כמו שצריך".

בדיקות גנטיות – מדוע זה חשוב?

פרופ' אריאל מני

אנחנו ממליצים לעשות בדיקות גנטיות של בני הזוג, החל מהבדיקות הגנטיות הבסיסיות ועד לבדיקות מעבדות פרטיות שבודקות מאות סממנים גנטיים של מאות מחלות

ההמלצות כיום הן לבצע בדיקות גנטיות של בני הזוג עוד לפני ההריון. "אנחנו ממליצים לעשות בדיקות גנטיות של בני הזוג, החל מהבדיקות הגנטיות הבסיסיות ועד לבדיקות מעבדות פרטיות שבודקות מאות סממנים גנטיים של מאות מחלות", מסביר ד"ר מני. הוא מדגיש כי כל אישה הרה צריכה לבחור באחת הבדיקות, ובמיוחד במידה ששני בני הזוג הם נשאים של בעיה גנטית. כך ניתן יהיה לוודא האם העובר אכן נשא של מחלה גנטית. אפשרות טיפול נוספת היא כמובן ההפריה החוץ גופית המתבצעת לפני ההריון ובמסגרתה ניתן לבדוק את שאלת נשאותו הגנטית של העובר, עוד לפני שהוא מוחזר בבטחה אל הרחם.

כפי שמציין ד"ר מני, יש כיום מגוון פתרונות ומענה, לפני ההריון ובמהלכו, המאפשרים מבט טוב יותר על ההריון, זיהוי מוקד של הסיכונים והצעות לפתרון.

הכי חשוב לזכור לאורך כל הדרך – לידה הוא מאורע מרגש ומשמעותי ומהווה ציון דרך גדולה בחייה של האמא. גם אם הליך ההחלמה ארוך יותר ומלווה בסיבוכים – המטרה של כלל הצוות היא להעניק לאם את חווית הלידה הבטוחה והשלמה ביותר.

 

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה