Skip to Content

תזונת הפגים

התחלת ההזנה תהיה הדרגתית ותלויה ביכולת הקליטה של מערכת העיכול. ככל שכמות האוכל תעלה כך תרד כמות הנוזלים שתינתן בעירוי. אנו ממליצים בעיקר על מתן חלב אם, שלו יתרונות תזונתיים וחיסוניים חשובים בכל גיל ובכל משקל.

2016 דצמבר 14 / י"ד כסלו ה' אלפים תשע"ז

תזונת הפג כלכלה
כדי למנוע נזק למערכת העיכול הרגישה, שעדיין אינה בשלה לתהליכי עיכול מהירים, מתבצעת האכלת הפגים בהדרגה. בימי חייו הראשונים הפג, הפג אינו מקבל את כל הכלכלה דרך הפה יש צורך בהזנה תוך ורידית בעירוי המותקן לתוך וריד בידו או ברגלו. העירוי מספק לפג תמיסות המכילות סוכרים, מינרלים, חלבונים, שומנים וויטמינים החיוניים לו, כמו כן תרופות ומוצרי דם בהתאם לשיקולים הרפואיים.

התחלת ההזנה תהיה הדרגתית ותלויה ביכולת הקליטה של מערכת העיכול. ככל שכמות האוכל תעלה כך תרד כמות הנוזלים שתינתן בעירוי. אנו ממליצים בעיקר על מתן חלב אם, שלו יתרונות תזונתיים וחיסוניים חשובים בכל גיל ובכל משקל.

בפגים שנולדו לפני השבוע ה 34- , לרוב אין התאמה בין רפלקס המציצה, הבליעה והנשימה, לכן הם מקבלים את תזונתם באמצעות ‘זונדה’ )צינורית פלסטיק המוחדרת דרך הפה עד לקיבה, באמצעותה ניתן להזין את הפג, בהדרגה הפג יתחיל לאכול מבקבוק או לינוק מעט מהשד. בשלב ההתחלתי תוכלי לתת לתינוקך מוצץ לעידוד פעולת המציצה בזמן האכלה ב’זונדה’. פעולה זו תעזור לו ליצור קשר בין תנועות המציצה לבין האוכל הנכנס לקיבה ותזרז את המעבר מזונדה לאכילה מבקבוק. חשוב להתייעץ עם הצוות הסיעודי לגבי גודל המוצץ הרצוי עבור ילדכם. כמו כן ניתן לתת לתינוקך לינוק מבקבוק חלב אם לאחר שאיבתו.

יניקה
היניקה בשלב זה, איננה לצורך תזונתי אלא נועדה לחיזוק הקשר ומתן חום לתינוקך ) NON-NUTRITIVE SUCKING (, כל זאת בתיאום עם הצוות הסיעודי במחלקת הפגים. כאשר גיל הפג מגיע ל 32- שבועות להריון, ננסה לתת לו כלכלה דרך הפה. בהתחלה, הפג ימצוץ לאט, אך עם הזמן תתחזק מציצתו ותהיה יעילה יותר.

בהוראת רב המרכז הרפואי:
אנו משתדלים לתת לתינוקות כלכלה בהכשר למהדרין. במקרים בהם לא ניתן להשתמש בכלכלה זו, יינתן תחליף המתאים לצורכי התינוק/ הפג, שהרי זה בגדר פיקוח נפש.

על פי המלצות השיטה , אורות הפגייה מעומעמים , האינקובאטורים מכוסים חלקית ע"י כיסויים מיוחדים כך שראשו של הפג יוסתר מהתאורה הדולקת בכל שעות היממה, הצוות וההורים מדברים בקול חלש ,עוצמת צלצול הטלפונים ומוניטורים מופחתת, במטרה ליצור סביבה שקטה הדומה לסביבה ברחם.
בנוסף , מוצב ליד כל אינקובטור כיסא או כורסא נוחים לרווחת ההורים.

הנקה ושאיבת החלב
חלב האם מותאם לילוד בכל שלב בהריון. החלבון בחלב אם קל לעיכול, הוא מכיל נוגדנים וחומרים נוספים המחזקים את המערכת החיסונית של הילוד. למרבית הפגים אין די כוח לינוק היישר משד האם, על כן מומלץ לשאוב חלב ולתת לפג דרך הזונדה או בבקבוק בהתאם לגילו ולמשקלו, בנוסף נטפטף מידי פעם מספר טיפות מהחלב לפיו של התינוק על מנת שיטעם את חלב האם.

כדי לגרום להיווצרות החלב ובכדי שתינוקך יקבל את המזון הטוב ביותר עבורו, מומלץ לשאוב עבורו חלב החל מהיום הראשון לאחר הלידה. לפני תחילת השאיבה הראשונה עלייך לפנות לצוות הסיעודי ביחידת הפגים שיתמוך בך במתן הסבר לגבי הציוד הנדרש לשאיבה, חיטוי הציוד, עזרה בחיבור ראשוני למכונת שאיבה חשמלית, הסבר לגבי שמירת החלב השאוב במקרר המחלקתי או בבית,כמו כן תקבלי דף הדרכה בנושא.

חדר הנקה המותאם לצרכייך
ביחידת פגים במרכז הרפואי ‘מעיני הישועה’ הוקם חדר הנקה המותאם לצרכייך המאובזר בציוד מתקדם, משאבות חשמליות יסייעו לך לספק לתינוקך את חלב האם תוך קבלת הדרכה אישית ומקצועית של יועצת הנקה מוסמכת.

לידיעתך, מחלקת ילודים העמידה לשירותך מקרר בו תוכלי לשמור את החלב ששאבת למשך 24 שעות.

לפני פעולת השאיבה או הטיפול בחלב יש לרחוץ היטב ידיים במים וסבון. לפני כל שאיבה יש לחטא את בקבוק השאיבה והצנרת במים וספטל סקראב, אחר כך להשרותם למשך 5 דקות בקופסא המכילה מים רותחים. לאחר השאיבה יש להעביר את החלב השאוב לבקבוק סטרילי הנמצא במחלקה ולציין על הבקבוק שם, תאריך ושעת שאיבה. חלב שאוב ישמר למשך 24 שעות במקרר שבמחלקה וינתן לתינוקך בזמני הארוחה.

גם בבית ניתן להמשיך לשאוב חלב בתנאים סטריליים ולהעבירו לשקיות פלסטיק סטריליות הניתנות לקנייה בחנויות למוצרי תינוקות. על השקית יש לרשום את התאריך וכמות החלב הנשאב, ניתן להניחו במקפיא, הוא יהיה טוב לשימוש עד 4 חודשים ממועד שאיבתו.

לאחר שחרורך ממחלקת יולדות, ניתן להביא חלב טרי ששאבת עבור תינוקך כחצי שעה לפני מועד הגעתך לפגיה. העברת החלב חייבת להיות בתוך בקבוק סטרילי סגור שעבר חיטוי קודם לכן במים רותחים, ולהביאו בתוך צידנית או בשקית עם קרחונים. אנו מבקשים להקפיד על שאיבה נקיה והעברת החלב בתנאים אלה כדי למנוע זיהומים. בשלב זה ילדך רגיש ועדין, מערכת החיסון שלו עדיין אינה בשלה דיה והוא חשוף לזיהומים, בעיקר אם נחשף למזהמים של הסביבה.

בימים הראשונים לאחר הלידה, יתכן וכמות החלב שתשאבי תהיה מועטה, אך בהמשך כמות החלב תלך ותגדל. בימים הראשונים מומלץ לשאוב כ 8-5- דקות מכל צד. בהמשך, כשכמות החלב ששאבת תגיע ל 15- מ”ל או יותר מכל צד, תוכלי להעלות בהדרגה את משך השאיבה עד לריקון הצד הנשאב. מומלץ לשאוב 8 פעמים או יותר ביום ופעם אחת בלילה.

שאיבת חלב
שאיבת החלב אינה אמורה להכאיב. במידה והינך סובלת מכאב, תעמוד לרשותך יועצת הנקה של המרכז הרפואי מעיני הישועה, היועצת תיתן מענה אישי במתן פתרונות לבעיות המותאמות לצרכייך.

פגים זקוקים לכמות אנרגיה רבה בכדי לעלות במשקל. לעתים חלב האם אינו מספק צורך זה ויש להוסיף לחלב האם תוספות כגון: BMF-BREAST MILK FORTIFIER , זמן הוספת התוסף, כמות התוסף וסוג התוסף, יקבעו ע”י הרופא המטפל. פגים שאינם מקבלים חלב אם, מקבלים תרכובות מזון אחרות אשר פותחו במיוחד לצרכיהם המיוחדים ולכן אין צורך בתוסף זה. על פי הוראות רופא, במידה וכמות החלב מספקת, ניתן לתת לתינוקך את החלב שיוצא לקראת סוף השאיבה בלבד, חלב זה מכיל ריכוז גבוה יותר של שומן. במידה והעלייה במשקל של הפג אינה מספקת, נשלב בין חלב אם לפורמולות המיועדות לפגים העשירות בקלוריות ובמרכיבי מזון.

בהוראת רב המרכז הרפואי: מותר לשאוב את החלב גם בשבת לצורך האכלת הפג. במידה והפג אינו צורך חלב מותר לשאוב לצורך הקלת הגודש, אך אין להשתמש בחלב זה.

לקראת שחרור
היציאה הביתה מלווה ברגשות שמחה וחשש כאחד. התקופה הראשונה היא תקופת הסתגלות והתאקלמות לתינוק ובני משפחתו. עם הגיעו הביתה חלים שינוים רבים בסובב אותו. מופיע הבדל בין יום לילה, קולות מטפלים אחידים, הטמפרטורה שונה, רמת הרעש יורדת, המראות והריחות משתנים. השינויים הללו יכולים לגרום לכך שתינוקות רבים בוכים יותר ואוכלים בצורה שונה בימים הראשונים. על מנת להקל על תקופה זו, ראו בימים האחרונים לאשפוז מעין הכנה לקראת השחרור מבית החולים. זה הזמן לקחת על עצמכם את הטיפול בתינוקכם, האכלתו, החלפת טיטולים, רחצה וכיו”ב. האחיות ינחו אתכם כיצד לבצע זאת בצורה הטובה ביותר.

תינוקכם ישוחרר לביתו כאשר מתמלאים התנאים הבאים:

  • משקל סביב 2 ק”ג
  • שבוע 36 מלא
  • הפג נושם בכוחות עצמו, ללא הפסקות נשימה ודופק הדורשות התערבות.
  • יונק היטב או אוכל היטב מבקבוק ועולה במשקל.
  • שומר על חום גופו בעריסה ללא חימום.

אנו כאן לרשותכם בכל שאלה
צוות הפגיה, היחידה לטיפול מיוחד בפג ובילוד
טל – 03-5771228

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה