Skip to Content

פסיכיאטריה ילדים בני נוער – בהפרדה מוחלטת

כאשר המטופל יודע שבמקום שבו הוא מאושפז יש מענה גם לרגישותו התרבותית, הרי גם שלבי הריפוי שלו הם מהירים יותר

2019 פברואר 19 / י"ד אדר א' ה' אלפים תשע"ט

כל מה ש[לא] ידעתם על היתרונות באשפוז הפסיכיאטרי לילדים במרכז בריאות הנפש שליד 'מעייני הישועה' * רופאים בעלי שם והתמחות עצומה, מטפלים בילדים ובבני הנוער; הטיפול ניתן בהפרדה מוחלטת; התורים הם קצרי-טווח; ובעיקר – כל אנשי הצוות רגישים לערכיו של הציבור החרדי ואפילו מורה חרדי מגיע מדי יום ומלמד מקצועות-קודש * פרופ' ישראל שטראוס, מנהל המערך הפסיכיאטרי במרכז בריאות הנפש וד"ר ליאוניד קיקנזון, מנהל המחלקה לפסיכיאטריה ילדים ונוער- מדברים.

פסיכיאטריה ילדים - פסיכיאטריה בני נוער 12-18

אין כמו מחלות-הנפש, שחומרתן נקבעת לא רק על פי מדדי המחלה עצמה, אלא גם על פי ההתייחסות הציבורית כלפי החולים
- הרב ד'ר משה רוטשילד זצ'ל,מייסד המרכז הרפואי מעיני הישועה

איך אמר לנו ד"ר ר' משה רוטשילד זצ"ל, המייסד הבלתי-נשכח של בית החולים 'מעייני הישועה', בפגישה שקיימנו איתו ביום פתיחת מרכז בריאות הנפש של 'מעייני הישועה': 'אם נצליח להוציא יהודי אחד או ילד יהודי אחד, מבעיות-הנפש שלו, והיה זה שכרנו'.

המייסד הבלתי-נשכח, כבר משקיף עלינו מלמעלה ושם, אין ספק שהוא מקבל שכר גדול על חילוצם של לא אדם אחד, אלא רבים-רבים, מייסורי-הנפש שלהם והעמדתם על מקומם בבריאות איתנה. בכמעט 3 השנים שחלפו מאז נפתח מרכז בריאות הנפש בבני ברק, עברו במקום מטופלים רבים, שקיבלו את כל מה שמגיע להם, ברגישות מיוחדת המקפידה על כל צרכיו של יהודי חרדי, ויצאו מאפילה לאור גדול.

כאשר הסבנו בזמנו עם ד"ר ר' משה רוטשילד זצ"ל ובנו יבדל לחיים טובים ארוכים ר' שלמה – מנכ"ל בית החולים, הרבו השניים לתאר בפנינו את 'הדעות הקדומות' והסטיגמות בענייני מחלות הנפש, שהרסו במשך שנות-דור כל חלקה טובה בדרך לרפואתם של המטופלים.

'אין כמו מחלות-הנפש, שחומרתן נקבעת לא רק על פי מדדי המחלה עצמה, אלא גם על פי ההתייחסות הציבורית כלפי החולים', אמר ד"ר רוטשילד. חולי הנפש סובלים מסטיגמות ציבוריות קשות, הגורמות להם להרגיש כמצורעים!'

והרי כולנו מכירים גם את המשפחות המחזיקות בבתיהן כמה ילדים חולי-נפש, שהגיעו לעשור השלישי והרביעי לחייהם, וכמעט שאינם יוצאים לרחוב, בגלל הבושה המכסה את פניהם. לא ניתנה לנו עד היום אפשרות להפנים את הידיעה הפשוטה, שהשי"ת שברא את מחלות הגוף, ברא גם את מחלות הנפש. מה שברור הוא, שברגע שחולי הנפש לא קיבלו את הטיפול המגיע להם, מחלתם הוחמרה בכפליים.

המרכז שלנו הוא היחיד בעולם כולו שניתנים בו טיפולים פסיכיאטרים בהפרדה מוחלטת וזו בעצם היתה הבעיה הגדולה בה נתקלו בני הנוער החרדיים בבואם לבתי חולים אחרים, המיועדים למגזר הכללי
- דר' ליאוניד קיקנזון,מנהל המחלקה לפסיכיאטריה ילדים ונוער

את הראיה הניצחת לכך אפשר להביא מהעובדה הפשוטה, שבמשך העשור האחרון, מאז החלו ב'מעייני הישועה' לטפל במחלות הנפש, עברו במרפאות ובטיפול יום, ובמבנים שהוקצו לשם כך (בכניסות שהופרדו ממתחמי בית החולים והוצנעו עד כמה שאפשר), מטופלים רבים שטופלו בהצלחה מרובה, כאשר רובם המוחלט הוחזרו לאחר הטיפול לקהילותיהם ולמוסדותיהם, כשחלקם ממשיכים עד היום את הטיפול באמצעות מלווה-תומך.

בכתבה הנוכחית אנחנו מתמקדים על הטיפולים הניתנים לילדים במרכז בריאות הנפש של 'מעייני הישועה' ולשם כך שוחחנו עם פרופ' ישראל שטראוס, מנהל המערך הפסיכיאטרי של המרכז ועם ד"ר ליאוניד קיקנזון, מנהל המחלקה לאשפוז פסיכיאטרי ילדים – שנפתחה זה עתה. וכשאנחנו אומרים 'ילדים', הכוונה היא לגילאי 12-18.

והנה, עוד לפני שהספקנו לשאול את השאלה הראשונה, מיידע אותנו ד"ר ליאוניד קיקנזון שהמדובר בשתי מחלקות נפרדות, האחת לבנות והשניה לבנים, כשהראשונה נפתחה לפני כחודש והשניה – לבנים – נפתחה ממש בשבוע האחרון. 'צריך לזכור', הוא מוסיף, 'שהמרכז שלנו הוא היחיד בעולם כולו שניתנים בו טיפולים פסיכיאטרים בהפרדה מוחלטת וזו בעצם היתה הבעיה הגדולה בה נתקלו בני הנוער החרדיים בבואם לבתי חולים אחרים, המיועדים למגזר הכללי'.

הם והוריהם נבהלו ונרעשו מהאווירה השוררת שם, בכל הקשור לשמירה על ערכיו של היהודי החרדי, ואפשר היה בהחלט להבין לרוחם, אבל זו היתה הסיבה שבני הנוער במגזר שלנו לא טופלו עד היום בצורה הראויה.

עוד לפני פתיחתה של המחלקה לאשפוז, אומר פרופ' שטראוס, טופלו ילדים ובני נוער רבים במרפאות של מרכז בריאות הנפש. ברם, הצורך הגדול באשפוז פסיכיאטרי, הביא את ההנהלה לפתוח את המחלקה עצמה, בה יש עשרות מיטות, כשהטיפולים ניתנים, כאמור, בהפרדה מוחלטת.

בגילאים הנ"ל המטופלים במחלקה החדשה, ניתן לאבחן כמעט את כל הבעיות הנפשיות הניכרות אצל אנשים מבוגרים, אם כי קיימים הבדלים בביטוי המעשי של הדברים.

לשאלתנו, כיצד מתחילים לאבחן בעיות נפשיות אצל ילדים, משיב ד"ר ליאוניד ואומר, שהמדד היעיל ביותר הוא באמצעות תפקודו של הילד מבחינה חברתית ולימודית והאם הוא מתקשר עם החברה הסובבת אותו. מנהל המחלקה מציין, שכאשר אנחנו רואים ילד שעד היום תיפקד בצורה טובה, למד כראוי והיה מוקף בחברים ולפתע חלה התדרדרות בכל האלמנטים הללו, עד כדי כך שהילד אינו מרוכז לא בלימודים ולא בשום דבר אחר, זה הוא הסימן הבולט ביותר למצוקה נפשית המקננת בקרבו.

במקרים רבים פונים ההורים לפסיכיאטר פרטי או למרפאות פסיכולוגיות וכל כיו"ב, אבל יש מקרים שמצבו של הילד דורש התערבות מידית והבעיה היא, שבכל המקומות יש תורי-המתנה ארוכים מאוד. אם אנחנו מדברים, למשל, על מרפאות פסיכיאטריות לילדים, נניח שאת התור הראשון יקבעו לו כעבור 3 שבועות, אבל לאחר מכן, עד שיתפנה אחד הפסיכולוגים לטיפול קבוע, יתכן שיצטרכו להמתין שנה ואף יותר.

פרופ' שטראוס מציין מצדו, שיש מקרים הדורשים 'התערבות משפחתית', דהיינו שגם יתר בני המשפחה נכנסו בעקבות המקרה לבעיות משלהם וצריך לטפל גם בהם. כל אלה עלולים להמתין לתורם זמן רב מאוד ויש מקרים שהתור מתארך לכדי כמה שנים.

זה אחד היתרונות של מי שמגיע למחלקה החדשה לאשפוז פסיכיאטרי לילדים שנפתחה במרכז בריאות הנפש שליד מעייני הישועה. 'אצלנו, מספר מנהל המחלקה, מבצעים הערכה ובדיקה פסיכיאטרית מידית ואם אנחנו מתרשמים שהילד זקוק לאשפוז, יש אפשרות לאלתר וללא שהיות וכבר ביום-יומיים הראשונים מתחיל צוות המחלקה את הטיפול בקביעת התרופה ומינונה, על כל הפרטים ופרטי-הפרטים האחרים.

יתרון נוסף, חשוב מאין כמותו, שאינו נמצא בשום מקום אחר בארץ וגם לא בעולם, הוא הלימודים והשיעורים הניתנים לילדים המאושפזים. כדי שהילד לא יאבד את הרצף הלימודי שלו ועל מנת לא לנתקו מההרגלים הלימודיים ולהשאירו 'בענינים', מתקיימים שיעורים במקומות האשפוז. הרמה בה ניתנים השיעורים לא כל כך חשובה כמו עצם העובדה שהילד ישאר במצב לימודי נאות. גם לא משנה במיוחד כמה שעות הוא ילמד בבית החולים; העיקר שילמד.

  כאן מבצעים הערכה ובדיקה פסיכיאטרית מיידית ואם אנחנו מתרשמים שהילד זקוק לאשפוז, יש אפשרות לאלתר וללא שהיות וכבר ביום-יומיים הראשונים מתחיל צוות המחלקה את הטיפול בקביעת התרופה ומינונה, על כל הפרטים ופרטי-הפרטים האחרים
- דר' ליאוניד קיקנזון,מנהל המחלקה לפסיכיאטריה ילדים ונוער

בניגוד לכל מקומות האשפוז האחרים המעבירים רק שיעורי חול, במרכז בריאות הנפש נמסרים גם שיעורים במקצועות הקודש הנלמדים במוסדות התורה בהם לומדים הילדים המאושפזים. לשם כך מגיע מורה חרדי למרכז בריאות הנפש ומלמד את הילדים את לימודי הקודש שהם מורגלים בהם.

כל הדברים הללו אינם ניתנים במקומות אחרים, זאת מלבד השמירה על ערכי-חייו ותרבותו המקודשת של המגזר החרדי בענייני הלבוש וההופעה. לא תוכלו למצוא כאן את אנשי הצוות וגם לא את המטופלים עצמם, המתהלכים בלבוש לא-צנוע. זה לא קיים אצלנו, מדגיש פרופ' שטראוס, המציין ש'כאשר המטופל יודע שבמקום שבו הוא מאושפז יש מענה גם לרגישותו התרבותית, הרי גם שלבי הריפוי שלו הם מהירים יותר'.

גם לפרופ' שטראוס וגם לד"ר ליאוניד קיקנזון יש התמחות רבת-שנים בנושאים אלה. פרופ' שטראוס שימש במשך שנים כסגן מנהל בית החולים בבאר יעקב, וד"ר קיקנזון תיפקד במשך עשרות שנים בבית החולים המפורסם 'גהה'. כך, שהמענה המקצועי שהם נותנים, כל אחד בתחומו, הוא מושלם, זאת מלבד העובדה שהם מתמצאים היטב בנעשה בציבור החרדי, ורק רופאים כאלה יוכלו להבין טוב יותר את נפש מטופליהם.

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה