Skip to Content

צנתור רדיאלי – דרך היד

המעבר לצנתור רדיאלי (דרך היד) במקום השיטה המקובלת עד לאחרונה של צנתור דרך המפשעה, הביא להקטנה ניכרת בשיעור הדימומים וסיבוכים אחרים הקשורים בצנתור ומאפשרת ניוד מוקדם של המצונתרים ושחרורם מבית החולים בתוך מספר שעות, כשמדובר בצנתור אבחנתי בלבד

2016 אוגוסט 19 / ט"ו אב ה' אלפים תשע"ו

ניתן לחלק את החידושים בקרדיולוגיה בשנים האחרונות לתחומים הבאים

  1. השפעה על שינויי ההתנהגות וההרגלים של האוכלוסייה בתחום בריאות הלב.
  2. חידושים בתחום התרופות.
  3. שינויים בתחום ההתערבות הפולשנית.
  4. שינויים בתחום ההדמיה והאבחון.

"להערכתי", אומר ד"ר אגרנט, "אחד החידושים החשובים ביותר בתחום הקרדיולוגיה המודרנית הינו ההכרה בחשיבות המניעה הראשונית של מחלת לב כלילית, שעיקרה ניהול אורת חיים בריא. קרי, תזונה נכונה, פעילות גופנית מסודרת, הפסקת עישון וכמובן טיפול אגרסיבי בגורמי הסיכון השונים. כמו, סוכרת, יתר לחץ דם, יתר שומנים בדם והשמנת יתר.
חשיבות המניעה הראשונית
ההכרה בחשיבות המניעה הראשונית באה בעקבות 'מחקרי ענק' על אלפי ועשרות אלפי חולים שהוכיחו מעל לכל ספק את חשיבות האמצעים הפשוטים לכאורה כמו תזונה נכונה, פעילות גופנית מסודרת, הפסקת עישון וטיפול תרופתי בגורמי הסיכון העיקריים. לאחרונה גם התבררו המנגנונים המדויקים בהם משפיעים הגורמים הסביבתיים על פעילות הגנים שהם לכאורה בלתי ניתנים לשינוי. השפעה זו נכללת במה שקרוי אפי-גנטיקה.
בתחום ההתערבותי- פולשני חשוב לציין את ההטמעה של הצנתור הראשוני, דהיינו מיידי, כטיפול באוטם שריר הלב (התקף לב). ברוב המכריע של בתי החולים בארץ קיימות יחידות צנתורים הפועלות 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע וערוכות לצנתר באופן מיידי כל חולה המתאשפז בגין התקף לב. זו גם אחת הסיבות לכך שבמרכז הרפואי מעיני הישועה עתידה לפעול יחידת צנתורים מודרנית בתוך מספר חדשים".
המעבר לצנתור רדיאלי (דרך היד)
עוד אומר ד"ר אגרנט כי "המעבר לצנתור רדיאלי (דרך היד) במקום השיטה המקובלת עד לאחרונה של צנתור דרך המפשעה, הביא להקטנה ניכרת בשיעור הדימומים וסיבוכים אחרים הקשורים בצנתור ומאפשרת ניוד מוקדם של המצונתרים ושחרורם מבית החולים בתוך מספר שעות, כשמדובר בצנתור אבחנתי בלבד".
קבוצה אחרת של חידושים בתחום הקרדיולוגיה הפולשנית הינו בתחום של קרדיולוגיה מבנית. "כאן", אומר ד"ר אגרנט, "מיושמות טכניקות צנתוריות חדשות ונעשה שימוש בהתקנים שונים המאפשרים מתן פתרון אנטומי במצבים בהם דרך הטפול בעבר היתה כירורגית בלבד (בניתוח לב פתוח) וכעת הפתרון לבעיה ניתן בצנתור.

מספר דוגמאות בולטות הן:

השתלת מסתם אאורטלי בצנתור בחולים הסובלים מהצרות קשה של המסתם ואושר ניתוח לב פתוח אצלם הינו בסיכון גבוה מדי.

תיקון של דליפה קשה במסתר המיטרלי (שמטרתו למנוע חזרת דם מהחדר לפרוזדור השמאלי בזמן התכווצות הלב). הדבר נעשה באמצעות החדרת תפס המקרב בין 2 עלי המסתם ומקטין במידה משמעותית את הדליפה. גם כאן הפעולה הצנתורית באה להחליף ניתוח לב פתוח בחולים שהניתוח אצלם נחשב למסוכן מדי.

סגירת חורים בין שני צדי הלב בעיקר בין הפרוזדור הימני והשמאלי. אך לעתים גם בין החדר הימני והשמאלי. גם סגירה זו המתבצעת בצנתור, בוצעה מעבר רק בניתוח לב פתוח.

סגירה של האזנית של הפרוזדור השמאלי המהווה מקור להיווצרות קרישי דם בחולים עם פרפור פרוזדורים. אנשים הסובלים מפרפור פרוזדורים ואשר מסיבות שונות (בעיקר דימומים קשים בדרכי העיכול), אינם מסוגל ליטול תרופות מדללות דם, עוברים את הסגירה של האזנית באמצעות החדרת התקן בצנתור.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה