Skip to Content

חלב וגבינות- כבר קניתם?

2016 נובמבר 23 / כ"ב חשון ה' אלפים תשע"ז
מה הוא המקור למנהג אכילת מוצרי חלב בשבועות? מהם היתרונות התזונתיים של מוצרי החלב? וכיצד ניתן להפוך ארוחת חג חגיגית למשמינה פחות ובריאה הרבה יותר ?
- ,

פסח כבר מאחורינו, מסיימים לספור את ימי העומר והנה חג השבועות עומד בפתח. אחד המנהגים הבולטים בחג הוא מנהג אכילת מוצרי חלב. בשל היותו החג היחיד בה ארוחת החג היא חלבית ההרגשה הרווחת בציבור הבשלניות היא כי הגיע העת לשלוף את מתכוני הפשטידות ועוגות הגבינה ולהדגים כישורי בישול גם במטבח החלבי. אז לפני הכניסה למטבח וההסתערות על הגבינות בסופר-מרקט קצת מידע חיוני:

מקור המנהג לאכילת מוצרי חלב בחג השבועות
ישנן דעות רבות למקור המנהג ולהלן מקצתם :

  • במעמד הר סיני ניתנה התורה ביום ו' בסיוון ובה כתוב "לא תבשל גדי בחלב אמו", ומכאן נצטוו ישראל להפריד בין בשר לחלב. מאחר ולא היו להם כלים כשרים הם החליטו לאכול באותו יום רק דברי חלב והמנהג לאכול מאכלים חלביים השתמר עד היום
  • התורה נמשלה לחלב ודבש בהיותה מזינה ומתוקה לנפש כמו שנאמר "חלב ודבש תחת לשונך".
  • כתוב ברמ"א שהמקור לאכילת חלב בשבועות זה היות ויש להקריב קרבן שתי הלחם בשבועות, והרי צריך לחם לחלבי ולחם לבשרי ולכן הקפידו לאכול חלבי ובשרי בשבועות זכר לקורבן.
  • החלב מסמל את הנתינה של הגדול לקטן, של אם לבנה, ובדומה לכך התורה היא מתנה של ה' לעמו.

החלב כמקור לסידן

לב ומוצריו הם המקור העיקרי והזמין ביותר לסידן, מינרל חשוב ביותר הנמצא ברובו בעצמות ובשיניים .  למינרל הסידן תפקידים רבים ומרכזיים בתהליכים מטבוליים ותהליכי ויסות המתרחשים  בגוף.  הוא מהווה מרכיב חיוני בתהליך קרישת הדם ומעורב במערכת שריר-עצב.

ההמלצה שלנו

ההנחיות התזונתיות העדכניות מדברות על ההמלצה לצרוך לפחות 3 מוצרי חלב ליום כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה .

מומלץ לצרוך מזונות עשירים בויטמין D ולהיחשף באופן מבוקר לשמש.

במהלך השנים נתפס הסידן כמינרל בעל תפקיד מפתח בהשגה ובשמירה על מסת עצם.  מחקרים רבים הראו כי תזונה עשירה בסידן בשלבי הינקות , הילדות וההתבגרות מאפשרת  בניית מסת עצם מרבית , שמירה עליה והקטנת הסיכון ללקות באוסטיאופורוזיס ( הידלדלות מסת עצם)   בגיל המבוגר. כלומר שני העשורים הראשוניים לחיים  מהווים חלון הזדמנויות בלתי חוזר לבניית מסת עצם מיטבית. אך גם בהמשך החיים יש חשיבות לצריכה מספקת של סידן לשמירה על תקינות העצם.

חלב ומוצריו מספקים נוסף על סידן רכיבי תזונה חיוניים כגון  חלבון איכותי , ויטמינים מקבוצת B , ויטמין A, ויטמין D, אשלגן ומגנזיום.

מחקרים רבים מצביעים על הקשר בן צריכת מוצרי חלב ולהפחתת הסיכון לחלות באוסטיאופורוזיס , יתר לחץ דם , אבני כליה ומחלות נוספות. כמוכן נמצא קשר בן צריכה נאותה של מוצרי חלב וההשפעה המיטיבה  בשמירה על משקל גוף תקין ומניעת השמנה.
עקב כך,  ההנחיות התזונתיות העדכניות מדברות על ההמלצה לצרוך לפחות 3 מוצרי חלב ליום כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה .

גורמים המשפיעים על זמינות הסידן הם- צריכה גבוהה של מלח בישול וקפאין המגבירים הפרשת סידן בשתן, מזונות המכילים חומצות שונות אשר מפריעות לספיגת הסידן במעיים( כגון: חומצה פיטית הנמצאת בסובין, דגנים מלאים ואגוזים , חומצה אוקסלית הנמצאת בכרובית, תרד, עלי סלק,קפאין, תה  וקקאו ), מינרלים כמו ברזל , אבץ  ומגנזיום – בעיקר בצורת תוספים מפריעים לספיגת הסידן ע"י תחרות על אתרי הספיגה במעי לכן מומלץ ליטול אותם בזמנים שאינם סמוכים לארוחה חלבית, ויטמין C היוצר סביבה חומצית ובכך תורם להגברת ספיגת הסידן במעי .

לכן מומלץ לצרוך מזונות עשירים בויטמין C (עגבנייה, פלפל אדום וצהוב, מלון, תות שדה, קיווי, פירות הדר) וגם ויטמין D המיוצר בגוף כאשר האדם חשוף לאור השמש. הוא ומגביר את ספיגת סידן במערכת העיכול ועוזר להכנסתו לרקמות העצם ומקטין הפרשתו מהגוף. לכן מומלץ לצרוך מזונות עשירים  בויטמין D ולהיחשף באופן מבוקר לשמש.

 

ההמלצות התזונתיות לצריכה יומית של סידן

  • ילדים : בגילאי 1- 3 שנים: 500 מ"ג ליום
  • ילדים : בגילאי 8 – 4 שנים: 800 מ"ג ליום
  • מתבגרים עד 19 שנים: 1300 מ"ג ליום
  • גילאי 19- 50 : 1000 מ"ג ליום
  • מעל גיל 50 : 1200 מ"ג ליום

טיפים להפיכת ארוחת החג למשמינה פחות ובריאה הרבה יותר
למרות כל יתרונות מוצרי החלב אשר הוזכרו , ארוחת החג עלולה להכיל כמות רבה של קלוריות ושומן. צריכת הקלוריות הגבוהה נובעת בדרך כלל  מהכנה של מנות רבות אשר תכולת השומן בהם גבוהה עקב שימוש בשמנת וגבינות עתירות שומן.

 

להלן עצות להפיכת ארוחת החג למשמינה פחות ובריאה הרבה יותר

  • במתכונים שונים של פשטידות ניתן לוותר על הבצק הפריך (אשר רווי בחמאה או בשומן אחר) הפשטידה תצא גם כך טעימה ובעיקר מופחתת קלוריות
  • במתכונים שונים של פשטידות ניתן לוותר על הבצק הפריך (אשר רווי בחמאה או בשומן אחר) הפשטידה תצא גם כך טעימה ובעיקר מופחתת קלוריות
  • בעוגות המכילות כמות רבה של סוכר, אגוזים ושקדים. ניתן להפחית בכמויות לעיתים עד 50% מבלי לפגוע בטעם.
  • רצוי להמיר את החמאה או המרגרינה לשמן זית או שמן קנולה, בהתאם למתכון. בצורה זו, מעבר ליתרון של שיפור הערך התזונתי, ניתן להשתמש בפחות שמן, שכן ¾ כוס שמן ממירה 200 גרם חמאה/מרגרינה
  • מתכונים המכילים כמות גדולה של ביצים ניתן להמיר את הביצים בחלבונים . לדוגמא 2 ביצים מקבילות לביצה שלמה אחת + 2 חלבונים, ובכך נוריד את כמות השומן והכולסטרול.
  • בהכנה של שייקים על בסיס פירות וגלידה מומלץ להמיר גלידת שמנת בגלידה דלת קלוריות ולהחליף את השמנת בחלב.
  • יש להקפיד על שתייה מרובה ולהעדיף שתיית מים, סודה או משקאות דייאט על פני שתייה ממותקת אשר תורמת כמות ניכרת של סוכר וקלוריות.
מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה