Skip to Content

סיגמואידוסקופיה

סיגמואידוסקופיה היא בדיקה המאפשרת הסתכלות ישירה אל חלקו הקרוב של המעי הגס.

2016 נובמבר 30 / כ"ט חשון ה' אלפים תשע"ז

מהות הבדיקה

סיגמואידוסקופיה היא בדיקה המאפשרת הסתכלות ישירה אל חלקו הקרוב של המעי הגס. הבדיקה מתבצעת באמצעות אנדוסקופ – צינור דק וגמיש הבנוי מסיב אופטי ומצלמה ומסביבו מעטה פלסטי. עוביו של המכשיר כאצבע והוא מוחדר דרך פי הטבעת.

המכשיר האנדוסקופי עובר תהליך ניקוי וחיטוי קפדניים בין בדיקה אחת לשניה.

כיצד מתבצעת הבדיקה ?

לאחר קבלת הסבר אודות הבדיקה ועל סיבוכים אפשריים עקב הבדיקה (נדירים), תחל הבדיקה. היות ובדיקה זו היא הליך רפואי פשוט יחסית,  מטופלים רבים אינם זקוקים לזריקת טישטוש. במהלך הבדיקה, יוחדר אנדוסקופ גמיש בעדינות דרך פי הטבעת לחלק הסופי של המעי כאשר הנבדק שוכב על צידו השמאלי. בזמן הבדיקה מוחדר למעי אוויר להקלת ההסתכלות וההתקדמות, דבר הגורם לעיתים תחושת אי נוחות בבטן.

סיבוכים אפשריים של הבדיקה

הסיבוכים הקשורים לפעולה האנדוסקופית קיימים אך נדירים. לעיתים קיים דימום מאזור נטילת הביופסיה או מאזור כריתת פוליפ. דימום זה הינו קל ונעצר באופן ספונטני. רק לעתים נדירות יש צורך בעירוי דם או במעורבות ניתוחית. סיבוכים חמורים כגון ניקוב המעי נדירים ביותר.

במידה ולאחר הבדיקה, כאשר תהיה בביתך, יופיעו סימפטומים של חום, דמום ממערכת העיכול, כאב חזה או בטן, עליך לפנות מיד לרופא המטפל או לחדר מיון.

הכנה לבדיקה:

2 חוקני ניקוי בהפרש של חצי שעה, כשעתיים לפני הבדיקה.

לאחר הבדיקה

עם גמר הבדיקה יש להישאר במעקב בחדר התאוששות דקות ספורות בלבד. אכילה ושתיה פושרת מותרים מיד בסיום הבדיקה. בעקבות החדרת אוויר בזמן הבדיקה ייתכן ותחוש נפיחות בבטן, תופעה זו תעלם מעצמה תוך זמן קצר לאחר סיום הבדיקה. מידע אודות תוצאות הבדיקה והמשך טיפול או מעקב, יימסר לך לפי שחרורך ע'י הרופא. תוצאות ביופסיה (במידה שנלקחו) ימסרו לך לאחר כ- 4 שבועות.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה