Skip to Content

חיזוק שרירי רצפת האגן לאחר לידה

רגע לפני שאת חוזרת הביתה לסדר יומך העמוס, קחי לעצמך כמה רגעים ותני את הדעת לעניין חשוב - רצפת האגן שלך.

2016 דצמבר 13 / י"ג כסלו ה' אלפים תשע"ז

מזל טוב!

נשים רבות חוות במהלך ההיריון תופעות שונות, כגון: הליכה תכופה לשירותים, בריחת שתן כתוצאה ממאמץ או בריחת שתן כתוצאה מדחיפות להגיע לשירותים, תחושה של כבדות בנרתיק ולעיתים צניחת איבר דרך פתח הנרתיק.

תופעות אלו שכיחות להופיע במהלך ההריון, אך אמורות לרדת בהדרגה ולהעלם במשך שלושת החודשים הבאים לאחר הלידה. מי שממשיכה לסבול מתופעות אלו מעבר לתקופה של 3 חודשים
לאחר הלידה, נראה שסובלת מנזק ברצפת האגן.
דף מידע- חשיבות חיזוק שרירי רצפת אגן אחרי לידה

מהי רצפת האגן?
רצפת האגן הינה מערכת של שרירים, רקמות חיבור, כלי דם ועצבים הממוקמת בתחתית האגן ממלאת מספר תפקידים חשובים בגופנו: יש לה חלק בתהליך ההתאפקות וההתרוקנות, היא שומרת על איברי
האגן במקומם ומונעת צניחות של איברים אלה דרך פתח הנרתיק. כמו כן היא מסייעת לייצוב עמוד
השדרה המותני, יחד עם שרירי הבטן ושרירי הגב העמוקים. כך יורדים עומסים מחוליות עמוד שדרה,
כאלו העלולים לגרום לבעיות שונות ולכאבי גב כרוניים.

ליקויים ברצפת האגן גורמים לבעיות, כגון:
צניחת איברי האגן, דליפת שתן בעת מאמץ או בעת מלאות השלפוחית, בריחת גזים, קושי להתאפק, קשיים בהתרוקנות ועצירות, כאבי אגן, כאבים ביחסי אישות ועוד.

הנזקים לרצפת האגן נגרמים כתוצאה מגורמים שונים ולעיתים משילוב של כמה גורמים יחד. בכל פעם שעולה הלחץ בתוך הבטן, דבר הקורה בפעולות רגילות יומיומיות, עולה ישירות הלחץ על רצפת האגן.

מדהים לראות, אבל גם פעולות פשוטות כמו שיעול, עיטוש, צחוק, קינוח אף, וכמובן גם פעולות  כרוכות במאמץ כמו הרמה, דחיפה, גרירה, פעילות גופנית, כל אלו מעלות את הלחץ התוך בטני! כמו כן, הרגלי התרוקנות לא נכונים המלווים בלחיצות ועצירת הנשימה, וכמובן הריון, לידה והשמנת יתר – כולם מסכנים את רצפת האגן.

יש לשים לב שחוסר תפקוד של שרירי רצפת האגן או תפקוד שגוי של שרירים אלו גם הם עלולים לגרום לנזקים. בנוסף לכל אלה, גם הגיל והגורם הגנטי משפיעים על חוזק רצפת האגן.

אם כן, כיצד נשמור על רצפת האגן?
חשוב מאוד שנדע כיצד לעבוד נכון עם שרירי רצפת האגן, לשלב אותם בעבודת הנשימה, כך שנוריד מהלחץ התוך-בטני, וכן שנדע כיצד לתזמן את עבודתם עם יתר שרירי הגוף.
פעילות גופנית נכונה יכולה להפעיל ולחזק מאוד את שרירי רצפת האגן, בדיוק כשם שפעילות גופנית הנעשית בצורה לא נכונה, עלולה לפגוע בהם. יש לזכור כי לא רק כיווץ שרירי רצפת האגן חשוב לנו. בפעולות יומיומיות של התרוקנות, עלינו לדעת
כיצד להרפות את שרירי רצפת האגן ולעבוד נכון עם שרירי הנשימה, כך שהתהליך יהיה נח ונטול מאמץ וההתרוקנות תהיה מלאה. גם בתהליך הלידה יש לדעת איך להרפות את שרירי רצפת האגן ולשלב נשימות נכונות בזמן צירי הלחץ.

פיזיותרפיה לשיקום רצפת אגן (שיקום אורוגניטלי)
פיזיותרפיה לרצפת האגן משלבת טיפול התנהגותי ולימוד התנהלות נכונה עם הגוף, יחד עם טיפול ידני או באמצעות מכשיר ביו-פידבק, העובד על חיזוק והרפיית שרירים.

בביה"ח מעיני הישועה ניתן להגיע להיבדק ע"י הפיזיותרפיסטית, סיון מור.
שעות קבלה: ימי רביעי בין השעות 11:00-17:30

לפרטים וקביעת תור
הינך מוזמנת לפנות לטל': 03-5771188
*ייעוץ ראשון ניתן ללא תשלום.

* לאישה המגיעה להיבדק לאחר לידה, מומלץ לחכות כשלושה חדשים לפני ההגעה לפיזיותרפיה לרצפת אגן.

עד אז מובאים לפניך מס' תרגילים אותם תוכלי להתחיל ולבצע בזמן משכב הלידה ואפילו מומלץ לבצע כבר בשעות הראשונות לאחר הלידה!!!

על מנת שתוכלי לזהות את שרירי רצפת האגן, נסי במהלך פעולת התרוקנות רגילה לעצור. פעולה זו של סגירת הסוגרים נעשית על ידי שרירי רצפת האגן. בהזדמנות זו שימי לב האם העצירה היא מלאה, חלקית או לא נעשית כלל. זהו מדד לחוזקם של שרירי רצפת האגן. לנשים אחרי לידה יהיה קשה לעצור, אך זהו מצב תקין לחלוטין!

חשוב מאוד – פעולה זו נעשית כבדיקה חד פעמית ולא כתרגול! מומלץ לא לבצעה בפעם הראשונה בבוקר, כאשר השלפוחית מלאה מאוד. לאחר שזיהית את רצפת האגן שלך, תוכלי להתחיל לתרגל אותה בתנוחות שונות של שכיבה, ישיבה ועמידה. בכיווצם עושים שרירי רצפת האגן שתי פעולות: סגירה והרמה.

תרגיל 1
שבי על קצהו הקדמי של הכסא, כך שתרגישי את הסוגרים על המושב.
כעת כווצי את שרירי רצפת האגן כמו בפעולת התאפקות. הרגישי תנועת סגירה והרמה ממושב
הכסא. נסי להחזיק את הכיווץ למשך 2-3 שניות וחזרי על הפעולה ב – 3 סטים של 8-12 חזרות בכל סט.

תרגיל 2
בצעי כיווץ של הרקטום כאשר הינך שעונה לאחור על משענת הכסא. שימי לב לפעולת הסגירה וההרמה ובצעי חזרות לפי אותו מינון.

תרגיל 3
בשכיבה נינוחה על הגב כשהברכיים כפופות, קחי שאיפה עמוקה ונפחי את הבטן באוויר,
בהוצאת האוויר בצעי כיווץ של רצפת האגן הנמשך כאורך הנשיפה. בשאיפה הבאה הרפי את שרירי
רצפת האגן ושוב כווצי בנשיפה וכן הלאה. בצעי סט של 10-15 נשימות עמוקות ואיטיות שכאלה והרגישי
תחושת נינוחות והרפיה יחד עם תחושת חוזק ושליטה בגוף
חשוב להדגיש כי לאחר הלידה קיימת חולשה ניכרת של שרירי רצפת האגן, מכאן חשיבותו של תרגול שרירי רצפת האגן, כבר מהשעות הראשונות שלאחר הלידה. התחילי בתרגול קל. עם חלוף השבועות העלי בהדרגה את כמות הסטים והחזרות. ככל שתתמידי בתרגול על בסיס יומי, כן יפחתו בהדרגה תופעות כגון: דליפת שתן, בריחת גזים, כבדות בנרתיק.

במידת הצורך ניתן לפנות לפיזיותרפיסטית לרצפת אגן לצורך אבחון וטיפול.

בהצלחה !

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה