Skip to Content

הרואה את הנולד – המחלקה החדשה לרפואת האם והנולד

2018 מרץ 29 / י"ג ניסן ה' אלפים תשע"ח

המחלקה שלנו נקראת המחלקה לרפואת האם והעובר. בעבר היו קוראים למחלקה הזאת 'הריון בסיכון'. אנחנו העדפנו להחליף את השם הזה. אנחנו לא אוהבים לדבר על סיכונים, ומתמקדים ברפואה שתבוא בעזרת ה' לאם ולתינוק, שהרי בתקופה זאת מה שקורה לגופה של אמא משפיע על הילד, והבריאות של שניהם עומדת מול עיננו.

ד"ר דורון רוזן

הרואה את הנולד

רבקי רוט, מנהלת חשבונות בני ברקית:

"אני מתכוננת ברוך ה' ללידה רביעית. יש לנו בבית שלושה אוצרות נפלאים, אוצרות של ילדים חכמים ומתוקים, אוצרות יקרים מאד, שלא עלו לנו בזול. אני לא מתלוננת אף פעם, מודה לה' על כל המתנות הללו, אבל אצלי- תשעת החודשים שלפני הלידה- אף פעם לא עברו בקלות. בפעם הראשונה היו חששות מהרגע הראשון, שכבתי הרבה במחלקה, ולבסוף הפציע החמוד חודשיים תמימים לפני הזמן. בפעם השנייה שוב עלו אותם חששות ולקינוח נתקפתי בזיהום, אושפזתי, והילד ניצל בניסים. בפעם האחרונה המתינה לי מתנה מרה- מתוקה בדמות סכרת. לידה היא תמיד נס, אני זוכה לראות ניסים גלויים. כמו בכל התמודדות, גם בזו, אפשר לראות את הטוב והחסד, את המשקה המתוק שה' הטוב מוהל בו את הגלולה ההכרחית. הפעם, עם הבשורות הטובות, עם החששות ששוב עלו, התבשרתי על רענון המחלקה החדשה ב'מעייני הישועה'. הריח כאן טרי. הכל חדש ומלא אמביציות. עם זאת, אני מלאת ביטחון ואמון, כשצוות בכיר ובעל ניסיון שכזה עומד בראש- אפשר לסמוך במאה אחוז. די לריצות מחוץ לעיר, די לנסיעות המתישות- הפעם יש לי מענה קרוב, חם, זמין ומקצועי. בטוחה שהפעם כל ייראה בעזרת ה' אחרת. במזל טוב".

כן, מזל טוב. אנחנו מתרגשים להכיר לכן את המחלקה המתחדשת ב'מעייני הישועה', מחלקה לבריאות האם והעובר בניהולו של ד"ר דורון רוזן.

ד"ר רוזן הוא בוגר בית הספר לרפואה בבית החולים 'הדסה' בירושלים, עבר התמחות במיילדות, פריון ורפואת נשים בבית החולים מאיר בכפר סבא ועבד בבית החולים כרופא בכיר במשך כעשרים ושמונה שנים. בששת השנים האחרונות שימש כסגן למנהל האגף לרפואת נשים ומיילדות. ד"ר רוזן התמחה בלוס אנג'לס שבארצות הברית ברפואת האם והעובר ובלונדון, אנגליה באולטראסאונד ואבחון טרום לידתי. ד"ר רוזן הוא גם בעל תואר שני במנהל מערכות בריאות מאוניברסיטת תל אביב, ןכיהן במשך שנתיים כסגן מנהל בית החולים מאיר.

תחושת שליחות

ד"ר רוזן, מאחוריך רזומה עשיר בהחלט. מה גרם לך להגיע אלינו- לכאן ל'מעייני הישועה'?

"הגעתי לכאן בתחושת שליחות. ראיתי פה ב'מעייני הישועה' הזדמנות חשובה ליישם את הניסיון והידע הרב שצברתי בשלושים וארבע השנים שבהם אני עוסק במקצוע לטובת אכלוסיה גדולה ופורייה עם המון צרכים בתחום הזה. אני מאמין שאפשר לתת לציבור כאן מענה רפואי ברמה הגבוהה ביותר, טוב יותר מזה שהוא היה רגיל לקבל עד עכשיו . עבורי זהו אתגר – פסגה מקצועית ואישית ושיא של קריירה ארוכה וטובה.  יש לציין שאני נמצא כאן רק חודש אבל כבר מאד מרוצה מהאופן שבו אנחנו בונים את המחלקה ביחד עם מנהל האגף פרופ לסינג ועם רוח גבית מהנהלת בית החולים. אני מתרשם לטובה מהחומר האנושי במחלקה – אחיות ורופאים מתמחים צעירים – השמחים לעשות למען קידום בריאות הנשים ההרות ובנית מערכת חדשה שתאפשר לנשים לקבל שרות וטיפול בסטנדרטים של 2018".

דוקטור דורון רוזן

המחלקה שלנו נקראת המחלקה לרפואת האם והעובר. בעבר היו קוראים למחלקה הזאת הריון בסיכון. אנחנו העדפנו להחליף את השם הזה. אנחנו לא אוהבים לדבר על סיכונים, ומתמקדים ברפואה שתבוא בעזרת ה' לאם ולתינוק.

מה באמת אתם מציעים במחלקה?

"המחלקה שלנו נקראת המחלקה לרפואת האם והעובר. בעבר היו קוראים למחלקה הזאת 'הריון בסיכון'. אנחנו העדפנו להחליף את השם הזה. אנחנו לא אוהבים לדבר על סיכונים, ומתמקדים ברפואה שתבוא בעזרת ה' לאם ולתינוק, שהרי בתקופה זאת מה שקורה לגופה של אמא משפיע על הילד, והבריאות של שניהם עומדת מול עיננו. אנחנו נותנים ייעוץ לכל הסיבוכים שעלולים לקרות החל בתקופה שטרם הלידה, דרך כל שלבי ההריון ועד ללידה עצמה. חלק נעשה בתוך בית החולים במסגרת אשפוזית וחלק במרפאות החוץ – נשים שלא צריכות להיות מאושפזות מקבלות את המענה במרפאות, מקבלות ייעוץ והולכות הביתה.

אנחנו נותנים מענה המקיף את כל הסיבוכים והבעיות: אם זה לידות תאומים זהים ולא זהים, סימני לידה מוקדמים, מחלות זיהומיות כמו  CMV ואדמת, סכרת כרונית וסכרת הריונית, מחלות של קרישיות יתר, אי התאמת סוג דם, הפלות חוזרות וכדומה. נשים הסובלות ממחלות כרוניות, זוכות לליווי כל תשעת החודשים, ונשים עם בעיות קלות יותר, מסתפקות בייעוץ חד פעמי ומתן הוראות לרופא המטפל שלהן. למעשה פונות אלינו שתי קבוצות של נשים: האחת – נשים שסובלות ממחלות העלולות להשפיע על הריון כמו נשים עם סכרת כרונית, לחץ דם גבוה, הפרעות במערכת הקרישה, עבר של לידות מוקדמות או הפלת חוזרות על מנת לקבלת ייעוץ עוד לפני ההריון או מיד בתחילתו.  והשנייה – נשים בריאות בעלות עבר רפואי תקין שבמהלך תשעת החודשים התגלה אצלן מצב הדורש ייעוץ וטיפול: תאומים או שלישייה, דמם, שלית פתח או הפרדות שליה, קיצור צוואר הרחם,  סימני לידה מוקדמים, מחלות זיהומיות, רעלת הריון או סכרת הריונית .

סליחה על השאלה, אבל מדוע רופא הנשים בקהילה אינו יכול לעזור לכל זה?

קיים הבדל בין רופא נשים כללי לבין רופא נשים שהתמחה בתחום ייחודי. המקצוע שלנו, כמו אחרים ברפואה, עבר בשלושים- ארבעים השנים האחרונות התמקצעות בתת תחומים. תחום רפואת הנשים כולל כל כך הרבה נושאים ועם השנים התחום הלך ונחקר, הלך והתפתח והיכולת של רופא להיות מעודכן בכל התחומים היא כמעט בלתי אפשרית. כמות הספרות והידע הולכת וגדלה ולכן ישנה תת התמקצעות. כאשר הריון מתנהל כרגיל די במעקב רופא בקהילה, אולם כאשר ישנו סיבוך כלשהו – דרוש ליווי וייעוץ מקצועי,וככל שהבעיה מסובכת יותר- נדרשת יותר מומחיות. כאן במחלקה אפשר למצוא אותה. בחלק מהמקרים מספיק ביקור אחד או שניים ודי בזה. רופאי המחלקה ייעצו והרופא בקהילה ימשיך ויטפל. לעיתים יתעורר צורך להתייעץ פעם נוספת.  במקרים סבוכים או מורכבים יותר יידרש ליווי צמוד של רופאי המחלקה ואולי גם אשפוז.

מי ומי בצוות המרפאה?

"כרגע אני הרופא הבכיר היחיד ובקרוב אמורה להצטרף אלי רופאה נוספת אשר גם היא התמחתה בארצות הברית. חוץ מזה ישנם כאן גם שני מתמחים".

ציבור מצוין ושפה משותפת

"שכבתי שמונה חודשים, כפול שמונת הילדים שלי, תכפילי, כמה זה יוצא?" מאתגרת שושנה וייס ומחייכת. לא קל לה להיזכר באותן תקופות, אבל אז, עם כל הקושי, היא הייתה חדורה בתחושת שליחות, יודעת שהיא עושה את המוטל עליה.

פעם, והפעם הזה אינו רחוק כל כך, היה ברור לכולנו, שכאשר מתעוררים סימנים מחשידים- צריך לשכב. נשים שכבו שבועות וחודשים ארוכים בביתן או בבית החולים כדי להקטין את הסיכון ללידה מוקדמת. בלידות תאומים הייתה ההוראה לשכב רווחת ביותר.

כיום, כך נראה, הגישה השתנתה.

בררנו את העניין עם ד"ר רוזן.

ד"ר רוזן, היום כבר לא ממליצים על מנוחה, כבעבר?

"מנוחה בהריון יכולה להיות מומלצת במספר סוגים של מצבים. סוג אחד הוא מחלות לחץ דם בהריון. במקרים אלו קיימת המלצה גורפת, עד היום, לשמור על מנוחה, כך גם כאשר יש דמם פעיל או חשש חמור ללידה מתקרבת בחודש שישי או שביעי. לעומת זאת במצבים רבים אחרים אין כל הוכחה שמנוחה מסייעת והיא עלולה אף להזיק.

דוקטור דורון רוזן

מנוחה בהריון יכולה להיות מומלצת במספר סוגים של מצבים. סוג אחד הוא מחלות לחץ דם בהריון. במקרים אלו קיימת המלצה גורפת, עד היום, לשמור על מנוחה, כך גם כאשר יש דמם פעיל או חשש חמור ללידה מתקרבת בחודש שישי או שביעי. לעומת זאת במצבים רבים אחרים אין כל הוכחה שמנוחה מסייעת והיא עלולה אף להזיק.

בעבר האמינו שלפני לידת תאומים או שלישיות כדאי לשכב על מנת להקטין את הסיכון ללידה מוקדמת. היום השתנתה הגישה מן הקצה אל הקצה. לא רק שהוכח שהשכיבה אינה מסייעת לשמירה, אלא גם התברר שהיא עלולה להביא לסיבוכים אחרים כמו אובדן סידן וקרישי דם היכולים לסכן את בריאות האשה מעצםחוסר הפעילות. השינוי בהמלצות נובע ממחקרים מדעיים הקובעים גם כי שכיבה ממושכת, כאשר הגוף אינו זקוק למנוחה, עלולה היא לגרום לנזקים.  ישנן נשים אשר אינן זקוקות לשכיבה במיטה, ומקבלות בכל זאת המלצה על שמירה, זאתמשום שסוג העבודה שלהן דורש מאמץ יתר על המידה, וכדאי שלא תעבודנה בה בתקופה זו.  אינה דומה עבודה הנעשית ברובה בישיבה על כסא מסתובב מול המחשב לעבודה סיזיפית ומאמצת של גננת בגן ילדים או מדריכת טיולים. כאשר העבודה של האישה היא פיזית ומאמצת מדי – קיימים מצבים בהריון בהם נשחרר אותה ממנה. בהריון בריא ותקין אני ממליץ מאד על פעילות גופנית גם בתקופה זאת. היא חשובה מאד. עם הקושי ועם הכבדות חשוב ללכת, לטייל, לא לשכב בלי לזוז. מי שעסקה בפעילות ספורטיבית לפני כן, יכולה לרוב להמשיך לעסוק בה ללא כל חשש, אולי כדאי רק להאט מעט את הקצב לקראת החצי השני. מי שלא עסקה בפעילות ספורטיבית, לא תחל בה בתקופה זאת, אבל כן תקפיד על פעילות מתונה כמו הליכה או שחייה.

יש לך המלצות נוספות על מנת לעבור את התקופה בבריאות ולמנוע סיבוכים?

"בוודאי. מה שחשוב יותר מכל כל החיים, ובפרט בתקופה זאת, הוא לאכול אוכל בריא ומאוזן בארוחות מסודרות. גם מי שסובלת מבחילות תקפיד לשלב בארוחות ירקות, פרות, בשר, דגים, חלבונים ופחמימות ולא הרבה  סוכרים ושומנים בלתי רווים.

ישנו מיתוס רווח שחשוב לי לנפץ. רבות חושבות שאסור לעבור טיפולי שיניים או צילומי שיניים בזמן זה, ולכן ממתינות ונמנעות מלטפל. למעשה, ההפך הוא הנכון. בתקופת ההריון ישנה נטיית יתר לעששת ולבעיות בשיניים ובחניכיים, וכאשר הן לא מטופלות עלולים להיגרם סיבוכים משמעותיים. לכן חובה לטפל מיד.  גם צילומי השיניים לא משפיעים לרעה בכלל כאשר הם נעשים באופן מקצועי ומבוקר".

ומה לגבי בדיקות השגרה? האם ומדוע חשוב להקפיד עליהן?

"בדיקות השגרה כוללות בין היתר בדיקות דם למיניהן כגון סוג דם, בדיקות לחיסון לאדמת ווירוסים נוספים, ספירת דם ,סוכר בדם וכדומה. חשוב מאד להקפיד עליהן ולטפל באנמיה או בסוכרת הריון אם היא מתפתחת. חוסר ברזל של האם עלול להשפיע לרעה על התינוק, גם החלב מכיל ברזל וחשוב למלא את המאגרים. מעבר לזה, לא מומלץ בכלל ליולדת להגיע ללידה במצב אנמי. סכרת הריון עלולה לגרום ללידות מוקדמות, לידת תינוקות גדולים במיוחד העלולים להיפגע בעת הלידה וגם לפגוע בבריאות האם וכו'. ישנן גם בדיקות חובה המוודאות שההתפתחות של העובר תקינה ומאתרות בעיות שניתן יהיה לתת להן טיפול מיטיבי מיד אחרי שהתינוק נולד ולהתארגן בהתאם מראש".

מעניין לשמוע. וכיצד נדע שמשהו הסתבך ועלינו לפנות למחלקה?

"חשוב להיות קשובים לסימנים המאותתים שמשהו אינו בסדר. כל סימן מחשיד הוא סיבה לבוא להיבדק. בנושאים שכאלו לא לוקחים סיכונים. דמם, ירידת מים, התכווצויות תכופות וחזקות של הרחם, ירידה בתנועות העובר מהוות כולן סימני אזהרה. גם כל מחלת חום בתקופה זאת יכולה להיות קשה ומסובכת יותר וצריך לפנות לרופא.

לסיום, ד"ר רוזן, מה יש לך לומר על הציבור הבני ברקי ועל בית החולים?

"אני נהנה מאד לשרת את הציבור היקר הזה. הקשב, ההבנה המהירה, שיתוף הפעולה והנכונות לעשות את מה שמומלץ ממש פנטסטיים ומדהימים בעיני. אני מרגיש שאני משרת ציבור מצוין, יש כאן אנשים נהדרים, תקשורת נכונה ושפה משותפת. מודה על הזכות לתרום את חלקי!

דוקטור דורון רוזן

ישנו מיתוס רווח שחשוב לי לנפץ. רבות חושבות שאסור לעבור טיפולי שיניים או צילומי שיניים בזמן זה, ולכן ממתינות ונמנעות מלטפל. למעשה, ההפך הוא הנכון. בתקופת ההריון ישנה נטיית יתר לעששת ולבעיות בשיניים ובחניכיים, וכאשר הן לא מטופלות עלולים להיגרם סיבוכים משמעותיים. לכן חובה לטפל מיד.  גם צילומי השיניים לא משפיעים לרעה בכלל כאשר הם נעשים באופן מקצועי ומבוקר.

ד"ר מנחם חיים ברייר, סגן המנהל הרפואי בבית החולים 'מעייני הישועה', שמח לספר לנו על התרשמותו החיובית ביותר מד"ר דורון רוזן:

"במשך תקופה לא קצרה חיפשנו רופא מומחה מקצועי ומנוסה למחלקה. סייעתא דשמיא עצומה ליוותה אותי להגיע עדי ד"ר רוזן, שכן מדובר בזכייה אמיתית.

ד"ר רוזן הוא מומחה אמיתי מן השורה הראשונה, שצבר ידע רב וניסיון עצום בליווי המוני מקרים. אצל ד"ר רוזן מצאנו שילוב נדיר של מקצועיות וידע עם שירותיות ברמה מאד גבוהה. בתקופה הקצרה שאנחנו עובדים עם ד"ר רוזן אנחנו נוכחים בכך שוב שוב. ד"ר רוזן הוא רופא נחמד ואדיב ועם זאת עדין מאד. הנשים הבאות לבית החולים יוכלו לקבל שרות מרופא מומחה באמת, שאינו רברבן.

ד"ר רוזן הוא חרוץ, בעל יחסי אנוש מעולים. הוא נותן וייתן את השירות עם היחס הכי טוב שייתכן, ונשים משלנו יוכלו לקבל מענה מעולה לבריאותן ולבריאות תינוקן. ד"ר רוזן יחזק, בעזרת ה', את הפאן של אולטרה-סאונד גניקולוגי מעבר למה שיש לנו היום ואני אמליץ למשפחות של קרובי ומכרי להגיע למחלקה שלנו בלב שקט וללא חשש על מנת לקבל מענה מקצועי בתוך המעטפת המוכרת, החמה והקרובה".

"מה שחשוב יותר מכל כל החיים, ובפרט בתקופה זאת, הוא לאכול אוכל בריא ומאוזן בארוחות מסודרות. גם מי שסובלת מבחילות תקפיד לשלב בארוחות ירקות, פרות, בשר, דגים, חלבונים ופחמימות ולא הרבה  סוכרים ושומנים בלתי רווים"

 

 

 

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה