Skip to Content

טיפים לטיפול בתינוק

הטיפול בתינוק הוא חוויה מרגשת ומיוחדת. בתקופה הראשונה לחייו צרכיו של התינוק פשוטים למדי והוא זקוק למזון, חום, מגע הדוק והעיקר - אהבה, כך תדאגו לתינוק שלכם !

2016 נובמבר 22 / כ"א חשון ה' אלפים תשע"ז

התינוק הקטן שנולד זה עתה חמוד מאין כמוהו ויחד עם זאת, גם חסר אונים מאין כמוהו. אין ביכולתו לדאוג לעצמו ולו לצרכים המינימאליים ביותר. "וכאן בדיוק", אומרת שרון אייזר, מרכזת אגף יילודים ופגים במרכז רפואי מעיני הישועה, "נכנסים ההורים ובני המשפחה לתמונה, כאשר תפקידם הוא ברור – למלאות את כל צרכיו של תינוקם – צרכים פיזיים כמו אוכל וסביבה מתאימה לצד צרכים רגשיים כמו חום ואהבה. עליהם ללוותו כל העת, כדי שבסופו של דבר הוא יגדל ויהפוך למבוגר שיוכל לדאוג לעצמו ולהתפתח כיאות".

על אף שאופן הטיפול בתינוק נראה לכאורה טריוויאלי ופשוט, אומרת שרון שיש לשים לב לנקודות רבות אשר חלקן אינן ידועות אפילו לאמהות המנוסות. לתועלת כולנו היא מפרטת את כל ההנחיות החשובות – החל מהיום בו משתחרר התינוק מבית החולים ובמשך החודשים הראשונים לחייו.

שקילת התינוק
כאשר התינוק בן שבוע יש להגיע עימו לטיפת חלב כדי לעבור בדיקת משקל, וזאת גם אם משקלו בעת הלידה היה תקין. באותה הזדמנות מומלץ גם לקבוע תור לחיסון שני של צהבת B בגיל חודש וכן לשמוע מהאחיות המלצות בנוגע להמשך המעקב ההתפתחותי.

ויטמין D3
מהלידה ועד גיל שנה יש לתת לתינוק מידי יום שתי טיפות ויטמין D3 התורם לחיזוק העצמות. הטיפות ניתנות דרך הפה והתכשיר ניתן להשגה בכל בית מרקחת.

אורתופד ילדים
רצוי מאוד שכל תינוק בן שישה שבועות יבקר אצל אורטופד לבדיקה גופנית של העצמות ובעיקר של מפרק הירכיים. אבחון מוקדם של בעיות אורטופדיות יוכל לסייע בפתרונן באופן מהיר ויעיל ביותר. את הביקור אצל האורטופד יש להסדיר דרך קופות החולים שלרוב מממנות אותו במלואו.

אור השמש
אומנם בעבר רווחה ההמלצה על "אמבטיית שמש" לתינוקות, אך כיום כבר ידוע ומוכח שכאשר קרני השמש פוגעות ישירות בעור התינוק הן עלולות להסב לו נזק. כמובן שמותר להוציא את התינוק מן הבית כאשר יש מזג אוויר טוב, אך להקפיד לסוכך מעליו כדי שהשמש לא תפגע בו ישירות.

אוורור החדר
הטמפרטורה בחדר התינוק צריכה להיות לפחות 23 מעלות צלסיוס, עם זאת – חשוב לאוורר את החדר מידי יום ביומו שכן מחקרים מוכיחים כי אחד מהגורמים למוות עריסה זהו חוסר אוורור מספק. בחורף מומלץ להעביר את התינוק לחדר אחר בזמן האוורור ואילו בקיץ אפשר להשאיר חלון פתוח במשך כל היום. מותר להפעיל מזגן אך להקפיד שמשב הרוח לא יגיע ישירות לתינוק שעלול להצטנן.

תזונת התינוק
המלצה
מומלץ לאם המניקה להוסיף כ-500 קלוריות לתפריט שהייתה רגילה לצרוך ולהקפיד על מאכלים עשירי סידן וברזל. כמו כן עליה להרבות בשתייה ולהמעיט בקפאין ואלכוהול.

ההנקה תורמת לתינוק יותר מכל פורמולה מכיוון שחלב אם מכיל רכיבים ייחודיים שאין בשום תחליף חלב – רכיבים התורמים להתפתחות המוח, להבשלת המעי ולחיזוק המערכת החיסונית. ההנקה מועילה גם לאם הודות לכך שמגדילה את ההוצאה האנרגטית בשל ייצור החלב ובכך מסייעת לירידה במשקל לאחר הלידה ומורידה סיכון למחלות מסוימות. תינוק יכול להסתפק עד גיל חצי שנה בהנקה בלבד, כאשר מגיל ארבעה חודשים מומלץ לתת לו "טעימות" ממזונות שונים כדי לוודא שאינו אלרגי כלפיהם.
מומלץ לאם המניקה להוסיף כ-500 קלוריות לתפריט שהייתה רגילה לצרוך ולהקפיד על מאכלים עשירי סידן וברזל. כמו כן עליה להרבות בשתייה ולהמעיט בקפאין ואלכוהול.

קרא/י עוד על הנקה וחלב אם

תחליפי חלב
עבור תינוקות המשתמשים בפורמולה חשוב להקפיד שיינקו מבקבוק מחוטא עם כמות מים מדויקת בהתאם להוראות (הכנה בלתי נכונה עלולה לשנות את הרכב המזון ולגרום אף להתייבשות ולאשפוז). בימים הראשונים נדרשות בין 6 ל-8 האכלות ביום ומכיוון שלא כל תינוק רעב בוכה יש להיות ערניים כדי שלא לפסוח על ארוחה. עד גיל חצי שנה אין צורך לתת לתינוק מים מכיוון שאין בהם ערך קלורי והם גם לא נדרשים בעבורו.

יציאות והפרשות
אחת הדרכים לאמוד אכילה מספקת של תינוק היא באמצעות ספירת החיתולים הרטובים שלו כשהמצב התקין הוא בין שישה לשמונה חיתולים ביום. יש לזכור כי חיתול רטוב הוא דווקא חיתול ספוג ומכיוון שכיום ישנם חיתולים הסופגים היטב מומלץ לקחת חיתול יבש ולהשוות בינו לבין החיתול הרטוב. אין צורך לספור את היציאות הקשות של התינוק, כיוון שהדבר משתנה מילד לילד, אך כאשר חל שינוי מהנורמה שסיגל התינוק לעצמו – יש לבדוק זאת היטב כי ייתכן והדבר מעיד על התייבשות או שלשולים או אכילה בלתי מספקת.
גזים וכאבי בטן
המלצה
כדי להקל על התינוק אפשר להחזיקו מכורבל בידיים ומאידך לזכור שהאכלה מרובה עלולה להחמיר את כאבי הבטן ולכן להיזהר מלהעמיס אוכל מיותר
כאבי בטן אופייניים לכל התינוקות מגיל שבוע ועד לסוף החודש השלישי. לפעמים ישנם תינוקות שתזונת האם משפיעה עליהם אך לא נמצא קשר מדעי בין צריכת מאכלים מסוימים בתפריט האם לגזים וכאבי בטן אצל תינוק. כדי להקל על התינוק אפשר להחזיקו מכורבל בידיים ומאידך לזכור שהאכלה מרובה עלולה להחמיר את כאבי הבטן ולכן להיזהר מלהעמיס אוכל מיותר.

רחצה יומית
יש לרחוץ את התינוק פעם ביום, במשך כל עונות השנה, וזאת על מנת שעורו העדין לא יפתח רגישויות בשל ההפרשות הטבעיות. על טמפרטורת המים באמבטיה להיות 36-37 מעלות צלסיוס, וכדי לוודא זאת מומלץ להכניס את המרפק למים ואם הם נעימים לנו כנראה ינעמו גם לתינוקנו. בעת הרחצה יש לאחוז את התינוק היטב – זרוע אחת תחת ראשו וגבו, והזרוע השנייה רוחצת אותו. כדאי להניח בתחתית האמבטיה חיתול בד המסייע במניעת החלקה ומנעים את תחושתו של התינוק. לעולם אסור להשאיר את התינוק באמבטיה לבד, ואפילו לשנייה אחת.
לסיבון הגוף יש להשתמש אך ורק בסבון המתאים לתינוקות ומועשר בלחות ולסבן עימו בכל הקפלים (מאחורי האוזניים, הצוואר וכו'). לתינוקות הסובלים מקילופי עור או מפצעונים על הפנים – אין צורך לטפל בכך כי אלו תופעות החולפות מאליהן.

לאחר הרחצה יש לנגב את ראשו של התינוק ראשון ולאחר מכן את חלקי גופו האחרים. אין לנקות אוזניים ונחיריים בקיסמי אוזניים העלולים לפצוע, אלא להשתמש במגבת או חיתול ולנהוג בעדינות מרבית. את הציפורניים רצוי שלא לגזוז עד לגיל שלושה שבועות, כיוון שעד אז הן מחוברות לעור שעלול להיפצע ממגע עם המספריים.

החתלה
בנושא ההחתלה רשאית כל אם לנהוג כרצונה – יש כאלו שאוהבות לרחוץ את התינוק, יש המעדיפות שימוש במים וצמר גפן ויש שבוחרות בדרך השגרתית – מגבונים לחים. הכל מותר, רק שיש להקפיד שהלכלוך לא יחדור לתעלת השתן וכן שעור התינוק יישאר נקי ולא יגרמו גירויים לעור.

טיפול בטבור
טבורו של התינוק הוא מקום רגיש ומכיוון שיש בו כלי דם פתוחים עלול להתיישב שם חיידק ולחדור מהר מאוד לתוך זרם הדם. על כן חובה לחטא את הטבור מידי החתלה והחתלה על ידי ספוגית ואלכוהול. לאחר נשירת הטבור יש להמשיך בחיטוי למשך יומיים-שלושה. במקרה שהטבור לא נשר עד גיל שבועיים, כשיש נפיחות, אודם, חום מקומי או הפרשה מוגלתית – חובה לפנות לרופא.

הלבשה
חשוב מאוד להתאים את לבושו של התינוק למזג האוויר וההמלצה היא להלביש לו שכבה יותר מכפי שאנחנו לובשים באותו זמן, לאחר מכן לתחוב אצבע מתחת לבגד ולבדוק את מידת החום באזור החזה. את בגדי התינוק רצוי לכבס באמצעות אבקת כביסה מיוחדת לתינוקות או אבקה רגילה שאינה מכילה ביו ואנזימים העלולים לגרום לאלרגיה. רצוי מאוד גם לכבס כל בגד בטרם הוא נלבש לראשונה.

גרייה נכונה
עודף צעצועים עלול לעייף ולבלבל את התינוק, ולכן כדאי לשים לו משחק או שניים במיטה ומידי כמה ימים לגוון ולהחליף את המשחקים. עם זאת, יש לזכור שהגירוי החשוב ביותר הוא המבט של ההורים וקשר העין עם בני המשפחה העוברים בחדר. חשוב גם לבנות עבור התינוק סדר יום, מה שהוכח מחקרית כי עוזר לילדים להיות רגועים יותר ומלאי תחושת ביטחון.

השכבת התינוק
לפי המלצת משרד הבריאות יש להשכיב את התינוק על הגב כדי למנוע מוות עריסה. בשעות הערות – כאשר ההורים על יד התינוק רצוי להשכיבו על הבטן לפיתוח שרירי החזה. כדאי להעסיק אותו באופן שידרבן אותו להישאר במצב זה ולהרים את הראש למעלה.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה