אי ספיקת כליות – האם יש קשר לתרופות מסוימות ?

שאלה

שלום, אני סובלת מכאבי גב ולוקחת משככי כאבים. באחרונה מצאו אצלי בבדיקות ירידה בתפקודי כליות, ואני חוששת שהתרופות גרמו לזה. מה אפשר לעשות בעניין, האם עלי לסבול מכאבים ומחוסר תפקוד ובלבד שלא לקחת תרופות?  
אייקון רופאים
תשובה
התרופות בקבוצת NSAID (נוגדי דלקת לא סטרואידים) כגומת וולטרן, אתופן, ארקוקסיה, נקסין, איבופרופן ואחרות, יכולות לגרום לאי ספיקת כליות כרונית בשימוש ממושך וקבוע במשך שנים. במצבים של חוסר נוזלים, התרופות יכולות לגרום לאי ספיקת כליות חריפה. התרופות יכולות להחמיר אי ספיקת כליות אצל חולי מחלה כליות כרונית, וכן לפגוע ביעילותן של תרופות להורדת לחץ הדם. בדרך כלל, שימוש בצורה מבוקרת לא אמור לגרום לבעיה. ישנם מקרים בודדים של תגובה אלרגית לתרופות האלה המשפיע על הכליות בצורה חריפה גם כן. במצבה של השואלת, כשיש כבר ירידה בתפקוד כלייתי, רצוי להעדיף תרופות אחרות לשיכוך כאב.

עוד שאלות בנושא

מדוע הביא לי הרוקח את כדורי קונקור במקום הקרדילוק ואמר שמצאו משהו לא טוב ולכן הוסרו מהמדפים?

אייקון רופאים
מומחי המרכז הרפואי מעיני הישועה

שלום,

הקרדילוק והקונקור הם שמות מסחריים של אותה התרופה אשר שמה האמיתי הוא ביזופרולול. (Bisoprolol).

אין כל הבדל בין התכשירים המסחריים . לכן אין כל סיכון בהחלפה.

בקיץ לחץ הדם שלי 140/60 , בחורף 170/70 ,האם תקין לגיל 73 ? מחלות:
לחץ דם מאוזן פחות או יותר עם
Cilaril 2.5 מג פעמיים ביום
סכרת דרגה 2 מאוזן
קראטינין-1.26
A1C – 6.5
גובה 1.86
משקל 83-85 קג

אייקון רופאים
תשובת הצוות הרפואי

שלום,

המדידות בחורף הן כן גבוהות.

ממליץ להוסיף  calcium channel blocker  לפי הצורך בחדשי החורף

אם לחץ דם יהיה תקין עם זה בקיץ אז אני ממליץ לא לשנות ולהמשיך כל השנה.

אם לחץ דם יהיה נמוך מדי בקיץ אז אפשר לשנות את הטיפול בהתאם.

שלום, אני סובלת מזה תקופה ארוכה מנפיחות ברגליים (בעיקר באזור הקרסוליים). מכיוון שאני עובדת בחנות הרבה שעות בעמידה, רופא המשפחה חשב שזה נובע מכך ולא ייחס תשומת לב. חברה אמרה לי שיכול להיות שיש קשר לכליות. האם זה נכון, ואיך בודקים את זה?
אייקון רופאים
תשובת הצוות הרפואי
הרופא המטפל צודק בדבריו שיתכן שהסיבה פשוטה יותר. עם זאת, כדאי לבצע בדיקות כליה עם בדיקת שתן על מנת לוודא שאין חלבון גבוה או דם בשתן. בבדיקות דם יש לבדוק  גם תפקוד כלייתי.