דף הבית / שאלות ותשובות / הפסקת תרופות ללחץ דם
בגיל 35, נבדקתי לצורך בטוח חיים ונמצא ערך גבוה של לחץ דם 170/100. הרופא רשם לי טפול, ואני נוטל שני כדורים כל יום מזה עשר שנים. בכל התקופה ערכי לחץ הדם תקינים, בדרך כלל 130/80 או סביב ערך זה. חברים אומרים לי אפשר להפסיק את הטיפול. הרופא שלי טוען שהפסקת הטיפול מסוכנת. מה לעשות?
לחץ הדם הוא תוצאה של שווי המשקל בין פעילות הלב המזרים דם לכלי הדם והגמישות של דופן כלי הדם המתרחבים עם כל פעימה של הלב וחוזרים ומתכווצים כאשר הלב מתרחב. פעולת שרירי דופן כלי הדם מסייעת להזרים את הדם מכלי הדם הגדולים אל העורקים הקטנים ומשם לרקמות.
ככל שהאדם מתבגר, גמישות כלי הדם פוחתת לכן הן היכולת להתרחב בזמן התכווצות שריר הלב והן היכולת להתכווץ בעת הרפית הלב פוחתות בעוצמתן. התוצאה היא שעם הגיל לחץ הדם הסיסטולי (שהוא הלחץ בעת התכווצות שריר הלב) עולה, ולחץ הדם הדיאסטולי, בעת הרפית הלב, יורד. לכן, אם לאדם בריא בגיל 30 נמדד לחץ דם של 130/80, באותו אדם, בגיל 50 לחץ הדם יהיה 140/70 ובגיל 60 הוא עשוי להיות 150/60. כמובן שקיימת שונות בין האנשים. באנשים שמנים, בהם תפוקת הלב גבוהה לחץ הדם הסיסטולי נוטה לעלות.
המושג יתר לחץ דם הוא שרירותי. אין למעשה גבול חד בין לחץ דם תקין לשאינו תקין. ככל שערכי לחץ הדם הסיסטולי גבוהים יותר כך הסיכון להתפתחות טרשת עורקים ותוצאותיה, התקפי לב ואירועים מוחיים, גבוהים יותר.
לכן כאשר לחץ הדם עולה, יש להורידו לרמות תקינות בתלות בגיל ובמשקל הגוף אך בדרך כלל לסביבות 130 סיסטולי. ברוב המכריע של המטופלים נדרש טיפול לפחות בשתי תרופות ואף יותר על מנת לשמור על ערכים תקינים. אם הטיפול יופסק הרי תוך מספר שבועות או חודשים יחזור לחץ הדם ויעלה.
בדרך כלל, רופא יתחיל בטיפול תרופתי רק לאחר מספר מדידות לאורך תקופת זמן של מספר שבועות. במקרים בודדים, בהם הוחל בטיפול על סמך מדידה בודדת ניתן לנסות ולהפסיק בהדרגה את הטיפול התרופתי אולם, יש להמשיך ולבדוק את לחץ הדם פעם בשבוע על מנת לאתר מוקדם עליה חוזרת אם תקרה ואז לחזור מיד ליטול תרופות.
הסיכון שבהפסקת הטיפול היא בעקר בכך שלאחר הפסקת נטילת התרופות האנשים חדלים למדוד את לחץ הדם, ואז מתעוררים כעבור שנה או שנים לאחר שאירע התקף לב או אירוע מוחי שהיה בהחלט בר מניעה אילו הטיפול נמשך.
שלום,
לאחר בדיקה הרופאה החליטה שאקח כדור אלוריל 300מג' אחד ליום באופן קבוע.
השאלה מאיזה גובה של חומצה יש לקחת כדורים?
הטענה שלה היא למנוע את התופעה.
בברכה ותודה.
יש אינדיקציות ברורות לרשום אלוריל – התקפי גאוט תכופים אבני כליה מח אורית וכד'. אני מניח שהרופאה רשמה אלוריל בהתוויות אלה. אם אין התוויה ברורה הסיכוי לתגובה שלילית גבוה יותר.
שלום,
מזה לפחות 6-8 חודשים אני חש צמרמורות כאלו שקר לי למרות שלא קר.
עשיתי בדיקת דם לבדיקת בלוטת התריס ונראה שהכל בסדר.
אני נוטל אקספורג נגד לחץ דם והוא די בסדר.
מהי הסיבה ו/או מה עוד ניתן לבדוק ?
תודה מראש על המענה !
שלום,
לצמרמורת יכולה להיות כל מיני משמעויות. יש לגשת לרופא המשפחה כדי לברר.
סבתא שלי בת 86. היא לא סובלת מסוכרת, כולסטרול ולחץ דם. יש בעיות בעינים וברגלים. לאחרונה היא סובלת ממה שהיא אומרת תחושת שריפה בפי הטבעת. היא אומרת שזה כואב מאוד.
מה אפשר לעשות? תודה
כאב המתואר כ"שורף" הוא בדרך כלל כאב המגיע ממקור עיצבי. זהו כאב בו העצב המזין את איזור הכאב מגורה או ניזוק .
הסיבות העיקריות לנזק עיצבי הן סכרת, חסרים של ויטמינים (בעיקר מקבוצת ויטמיני B) וחבלות (גם חבלות קטנות) , אך גם מחלות מערכת העצבים, בעיות בע"ש אירועים מוחיים וכן כל דבר הלוחץ על העצב יכולים לגרום זאת.
האבחנה של כאב ממקור עצבי נערכת על ידי בדיקה גופנית מדוקדקת , וכן בדיקה הבודקת את ההולכה העיצבית כדוגמת בדיקת EMG (אלקטרומיוגרפיה).
הטיפול בכאבים אלו הוא בד"כ משולב, ראשית לטפל בגורם היוצר את הכאבים , שנית טיפול נוגד כאב ולעיתים גם תרופות המשנות את רמת הסרוטונין , שלהן אפקט מיטיב על הכאבים העיצביים.
לשאלתך:
יש צורך בבדיקת הסבתא, על ידי רופא פנימאי או נוירולוג. לאחר הבדיקה ישקול הרופא האם יש צורך גם בבדיקות הדמיה ו EMG, וכן עריכת בדיקות דם כדוגמת רמת ויטמינים ולהחליט לגבי הטיפול המיטבי.
בברכה