שימוש ממושך בסטירואידים – תופעות לוואי

שאלה

שלום,

אני מקבל טיפול חדשני נגד גרורות של סרטן ערמונית (לוטיציום-177).
תופעת הלוואי היחידה היא ירידה בייצור כדוריות הדם במוח העצם, ומכאן המוגלובין נמוך 9.5, ברזל נמוך וכו'. התוצאה היא חולשה, ומה שמפריע יותר – הפרעות בקצב הלב. קראתי שזה אופייני לפנציטופניה.
התחלתי לקחת 2 מ"ג ליום של דקסמטזון, וזה חולל פלאים. החולשה נעלמה, הפרעות הקצב נעלמו. אני מרגיש מצוין.
השאלה היא האם שימוש ממושך במינון זה יכול לגרום נזקים? מה לבדוק בכדי לוודא שלא מתפתח נזק סמוי?
(ידוע לי שההפסקה חייבת להיות הדרגתית).
תודה!!!

אייקון רופאים
תשובה

יש אכן נזקים אפשריים לטיפול ממושך בסטירואידים .

1. השמנת יתר , תיאבון מוגבר , אי שקט פנימי בתחילת הטיפול

2. עליה ברמת הסוכר , בלחץ הדם , נטילת סידן מהעצמות

3.  דיכוי חיסוני וסף נמוך לזיהומים . סכנת קטרקט

במצבך הסטירואידים הם עוגן ההצלה שלך .

אני סמוך ובטוח שרופאיך ערים לכל הנ"ל ולכן הם בוודאי ידריכו אותך כיצד להמעיט בתופעות הלוואי .

אתה צודק באשר להפסקת הטיפול שחייב להיעשות בהדרגה עם ירידה איטית מאד במינון עד הפסקת הטיפול ככל שניתן.

לבריאות

עוד שאלות בנושא

שלום.
לפני כשלושה חודשים טבעתי בים, ומאז אני מרגיש שיותר קשה לי להזכר/ לזכור בדברים מסויימים, דברים שהיו נשלפים מהזיכרון מצריכים חשיבה של כמה שניות (יכול להגיע לכמה דקות) למשל שמות של אנשים. אם היה לוקח לי ללמוד חומר כלשהו פעם אחת, עכשיו אני צריך ללמוד כמה פעמים.
נ.ב. בבדיקות שעשו לי לאחר התביעה נמצא כי הבדיקות דם לא יצאו תקינות.

פרופ' נתן גדות
פרופ' נתן גדות 
מנהל היחידה הנוירולוגית

שלום

לא מסרת פרטים כל שהם מה קרה כאשר טבעת כמה זמן היית מתחת למים , באיזה מקום טבעת , מה היה מצבך לאחר שמשו אותך מן המים , האם היית בהכרה , האם פצעת , נחבלת בראש .. על אלו בעלי חשיבות בהערכה של חומרת האירוע .
<strong>בהנחה שהיית מתחת למים זמן משמעותי ולא נשמת יתכן שזוהי הסיבה להרגשתך .</strong>
לבריאות

שלום, לאחרונה שמתי לב לשני דברים שמציקים לי מאוד. האחד: בזמן שיהוק/גיהוק יש לי פתאום רעד בתוך הראש, מרגיש שזנ גם מסביב לעיניים ולאזניים. איני יודע אם הרעד מופעל בגלל השיהוק שבקיבה או ההפך, השיהוק מופעל מהרעד בראש. עוד שמתי לב שהרעד הזה קורה לי גם בזמן פיהוק, רק שבזמן הפיהוק נוסף על הרעד יש גם תחושה של "שריקה" איומה באוזניים. השריקה אינה טינטון (יש לי טינטון כבר שנים והשריקה הזו היא משהו אחר לגמרי וממש מחריש אזניים). הרעד הזה שמופיע בזמן פיהוק/שיהוק/גיהוק מופיע לי גם בזמן שאני מתעורר משינה, רק שבזמן ההתעוררות אין זה קשור למשהו בבטן ואין זה קשור לפיהוקים, הרעד פתאום מופיע באופן בלתי רצוני וגם הוא מלווה לפעמים באותה "שריקה" רועמת באזניים. אני ממש חרד מהמצב ובינתיים מנסה לבדוק דרך קופת החולים אבל עד שהם זזים אני בינתיים מאבד את השפיות שלי. הייתי אצל נוירולוג שנתן בדיקת סי טי ראש אבל מרגיש לי כאילו הוא היה קצת חסר סבלנות ולא באמת הקשיב לכל הבעיה (משהו שקשור גם בבטן, הרי הרעד מושפע מגיהוקים ומפיהוקים במהלך היום ורק בשעות הבוקר המוקדמות מופיע הרעד בלי קשר לפיהוק/גיהוק). אשמח לקבל חוות דעת או כיוון ממשי לבדיקות, המצב מפחיד אותי (כל הראש רועד ושורק, זה מאוד מפחיד) או אפילו לדעת האם התופעה הזו קורת אצל עוד אנשים והאם יש פתרון לתופעה הזו. בתודה מראש,
אייקון רופאים
תשובת הצוות הרפואי
היטבת לתאר את בעייתך . יש לך תסמונת מוכרת הידועה בשם המדעי tensor tympani syndrome או middle ear myoclonus . זוהי הפרעה בתפקוד שריר המותח את עור התוף שמתחיל לרעוד בהתקפים שמושרים שמוחמר  בטלטול הראש מכל סיבה . אין זו בעייה מוחית ולכן אין תועלת ב  ct  ראש . יש טיפול תרופתי אבל לשם כך עליך להבדק במרפאתנו לבריאות
שלום לך, איני יודעת אם זה המקום לשאול שאלה שהיא יותר מקצועית מאשר עזרה באיזשהו מקרה אבל אנסה את מזלי. הנני חובשת במד"א ולאחר תחקיר רחב באינטרנט ועם פארמדיקים הבנתי שרק נוירולוג יוכל לענות לי תשובה חד משמעית. מעניין אותי מאוד לדעת מדוע בפגיעת ראש שיוצרת לחץ תוך גולגולתי מוגבר נוצרים דווקא התסמינים הבאים: לחץ דם גבוה, דופק איטי, נשימות לא סדירות(משולש קושינג בקיצור). *ברור לי למה הלחץ דם גבוה( מכיוון שאין פריפוזיה מספקת למוח) *ברור לי למה הנשימות לא סדירות (הבנתי שיש פגיעה כלשהי במרכז הבקרה שנשמצא בתחתית גזע המוח וזה החלק שיכול להימחץ ולהיפגע הכי בקלות במצב כזה). *לא ברור לי למה הדופק נעשה איטי. 1. אם זה בגלל גירוי של מרכז הבקרה על מערכת הדם וכו שגם נמצא ליד מערכת הנשימה, למה רק הדופק נהיה איטי וזה לא משפיע על לחץ הדם בשום צורה? 2. אם זה קשור למצב שהמערכת הסימפטטית מופעלת ומפעילה במקביל כדי לאזן את הגוף את המערכת הפראסימפטטית ואז בגלל זה הדופק נהיה איטי. אז למה זה לא קורה בכל מצב חירום בגוף? הרי לפי מה שאני יודעת בכל מצב חירום אחר גם הדופק וגם הלחץ דם מוגברים תחילה(כמו שקורה לפני משולש קושינג) -אז למה זה קורה רק פה שהדופק פתאום נהיה איטי בלי סיבה הגיונית חוץ מהסיבה שהמערכת הפראסימפטטית החליטה לאזן אותו פתאום-למרות שהגוף לכאורה עדיין במצב חירום? 3. האם זה קשור לזה שיש יחסים הפוכים בין לחץ הדם והדופק בדרך כלל? (וכל נושא הPERLOAD). הבנתי שלא חייב להיות קשר בין לחץ דם ודופק וזה תלוי מקרה אז זאת מכתחילה נראית לי תשובה שאני פוסלת. תודה לך מהקדשת הזמן לקריאה, אני מתנצלת מראש אם זה לא במקום. אני פשוט מאוד מתעניינת בנושא וזאת שאלה שמציקה לי מאוד. לא מצאתי אליה שום תשובה שתיתן את המנוח ללמה קורה מצב שכזה דווקא.
אייקון רופאים
תשובת הצוות הרפואי
"השילוש הקדוש " שתארת ידוע בשם תסמונת cocher cushing  או הרפלקס ע'ש cushing  . תוכלי לקרוא על כך בפרוט בכל מאגר מידע או בכל אנציקלופדיה .